مطرب پس از قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، در تماس تلفنی با فردی که گمان می‌رود از جمله دستیاران بن سلمان بوده باشد، از او خواسته تا به «رئیسش» بگوید که «کار انجام شده است».

به نوشته نیویورک تایمز، این فایل صوتی را مقام‌های اطلاعاتی ترکیه به دست آورده بودند و «جینا هسپل» رئیس آژانس مرکزی اطلاعاتی آمریکا (سیا) هم در سفر اخیر خود به ترکیه، آن را شنیده است.

با این وجود، منابع خبری این رسانه می‌گویند که آنکارا حاضر به ارائه اصل فایل صوتی برای بررسی و تحلیل جداگانه آن توسط نهاد‌های اطلاعاتی دیگر کشور‌ها نشده و تنها متن مکالمه را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

خاشقچی ۵۹ ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، ماه گذشته برای کار‌های اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز از آن محل خارج نشد.

دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویاً رد می‌کند.

ماهر عبدالعزیز از جمله ۱۵ عامل اطلاعاتی سعودی است که در فاصله کوتاهی پس از حضور خاشقچی، وارد کنسولگری شدند و به نظر می‌رسد در قتل او نقش داشته‌اند.

با وجود مدارک غیرقابل انکار از نقش مقام‌های عالی‌رتبه سعودی در قتل این روزنامه‌نگار، دولت آمریکا تاکنون موضع صریحی در این ارتباط اتخاذ نکرده و حاضر به محکوم کردن ریاض نشده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد که تغییر در ترکیب کنگره امریکا و قدرت گرفتن دمکرات‌ها در انتخابات اخیر، موجب افزایش فشار‌ها به کاخ سفید و احتمالا موضع‌گیری سختگیرانه‌تری در قبال اقدامات عربستان سعودی خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.