علی آقامحمدی امروز در مراسم افتتاح دریا مسیر پیشرفت با تاکید بر اینکه ایران کشوری دریایی است ولی تاکنون به آن پرداخته نشده است، افزود: بر این اساس در دوره جدید فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبر معظم انقلاب تاکید بر تدوین سیاست‌های کلی دریامحور را داشت که این امر در دستورکار این مجمع قرار گرفته است.

وی با اشاره به فشارهای کشورهای منطقه بر ایران برای کاهش فرصت‌های بهره‌برداری از دریا از سوی ایران افزود: اقداماتی که کشورهای منطقه خلیج‌فارس داشته‌اند اقدامات گسترده‌ای برای جلوگیری از بهره‌برداری ایران از خلیج‌فارس بوده است به گونه‌ای که شاهد ایجاد یک خط پرسرعت برای انتقال لوله‌های نفت و گاز هستیم.

آقامحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در کشورهای عراق، عمان، قطر، امارت و بحرین و همچنین در بندر گوادر پاکستان اظهار کرد: اما ایران نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است ولی این اقدامات سرعت مناسبی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه مکران از سوی حوزه‌های مرتبط با کشتی‌رانی یادآور شد: دریا و آب یک موضوع حیاتی برای کشور است. از این رو باید برای توسعه صنایع دریایی به نکاتی توجه کرد که از آن جمله باید به محور نشدن دولت برای توسعه سواحل اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه در اختیار گرفتن بخش‌هایی از کشور از سوی نهادهای دولتی خیانت به کشور است افزود: علاوه بر آن شاهد هستیم که دولت منابع مالی زیادی در اختیار ندارد از این رو باید زمینه‌های مساعد برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای توسعه صنایع دریایی فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از دنبال کردن اهداف مخالف و مختلف در یک حوزه گفت: این همان بلایی است که بر سر مناطق آزاد آمده است و الان مشخص نیست که این مناطق به کجا رسیده‌ است. از این رو باید توسعه دریا محور هدف گذاری شود چراکه امروزه شاهدیم با این وسعت سواحل دریایی یک پیست مناسب برای نگهداری قایق‌ها در کشور وجود ندارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: درخواست من این است که قبل از هر اقدامی، ظرفیت‌های سواحل کشور استخراج شود و براساس اولویت‌های تدوین شده اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: در این اولویت‌ها همچنین باید ممنوعیت‌های لازم آورده شود و مشخص شود که در مناطق ساحلی چه اقداماتی نباید صورت گیرد.

وی با اشاره به اقدامات مثبت در نهادهایی چون سازمان بنادر و کشتیرانی، معاونت علمی و نیروی دریایی افزود: برای توسعه صنایع دریایی همچنین می‌توان نسبت به انتقال برخی از صنایع با سرعت مطلوب اقدام شود. اصفهان که می‌توانست یک قطب گردشگری در کشور قرار گیرد با راه اندازی صنایع فولاد شاهد هستیم که این استان با چالش‌های عظیمی روبرو است. به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۰۰ روز با هوای آلوده در این استان گزارش می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه شاهدیم میان نسل‌های قدیم و جدید فاصله عظیمی ایجاد شده است گفت: می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های مناسب این فاصله را کم کنیم و  از توانمندی‌های جوانان مستعد کشور برای توسعه صنایع دریایی بهره ببریم.

آقامحمدی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ابراز امیدواری کرد که بتوان برای تحول در صنایع دریایی از ظرفیت‌های جوانان توانمند و شرکت‌های دانش بنیان به دور از تنگ نظری‌ها بهره برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.