جو کائسر، مدیر اجرایی شرکت آلمانی زیمنس، امروز (دوشنبه) انصراف خود را از شرکت در همایش سرمایه‌گذاری در ریاض، پایتختعربستان سعودی (اف آی آی) در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، اعلام کرد.

کائسر امروز با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: زیمنس یک شریک قابل اعتماد پادشاهی سعودی و چشم انداز 2030 این کشور است، اما در حال حاضر حقیقت باید روشن و عدالت اجرا شود. من قصد ندارم در نشست اف آی آی 2018 شرکت کنم.

مدیر اجرایی زیمنس روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرده بود سیاستمداران آلمانی او را برای تحریم همایش اقتصادی ریاض تحت فشار قرار داده اند. پیش‌تر نیز بسیاری از مدیران اجرایی اقتصادی شامل مسئولان شرکت دویچه بانک، اوبر تکنولوژیز و شرکت‌ ای بی بی (ABB) رقیب زیمنس از شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری در عربستان –که قرار است از فردا (سه شنبه) آغاز شود– در واکنش‌ به قتل خاشقجی کنار کشیده بودند.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است پس از ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه، بسیاری از سرمایه گذاران و رسانه های جهان که قصد داشتند در همایش ابتکار سرمایه گذاری‌های آینده به نام «داووس صحرا» شرکت کنند، این همایش را تحریم کرده اند. این همایش سه روزه قرار است از بیست و سوم تا بیست و پنجم اکتبر سال جاری میلادی (اول تا سوم آبان) برگزار شود.

جیمی دیمون، مدیر اجرایی شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی «جی پی مورگان چیس»، دارا خسروشاهی، مدیر اجرایی شرکت «اوبر»، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول، استیو کِیس، بنیانگذار مرکز کِیس، مدیران اجرایی بلک راک و بلک استون، بیل فورد، رئیس شرکت فورد و آجای بانگا، مدیر مستر کارت، از جمله افرادی هستند که تاکنون از شرکت در همایش داووس صحرا انصراف داده اند.

نشریه‌های تایمز و هافینگتون پست، لس آنجلس تایمز، شرکت رسانه‌ای نیکی ژاپن، شبکه‌های تلویزیونی سی ان ان و سی ان بی سی، نشریه فایننشال تایمز و بلومبرگ نیز به عنوان نمایندگان رسانه‌ای اعلام کرده اند در همایش اقتصادی ریاض شرکت نخواهند کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست، دوم اکتبر سال جاری میلادی (دهم مهر) پس از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. عربستان سعودی در روزهای نخست پس از ناپدید شدن خاشقجی قاطعانه ادعا می کرد این روزنامه نگار از کنسولگری خارج شده است و داشتن هرگونه اطلاعی از سرنوشت او را انکار می کرد. پس از افزایش فشارهای بین المللی بر ریاض، تلویزیون دولتی عربستان سرانجام بامداد روز گذشته (شنبه 28 مهر) پس از 18 روز، با تایید قتل جمال خاشقجی ادعا کرد وی بر اثر درگیری در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است! این در حالی است که همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که قتل فجیع این روزنامه نگار واشنگتن پست سازماندهی شده بوده و به دستور مستقیم بن سلمان صورت گرفته است. مجله آلمانی اشپیگل نیز روز گذشته در گزارشی به نقل از منابعی در اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) فاش کرد بن سلمان دستور داده بود قتل خاشقجی عمداً وحشیانه و رعب‌آور باشد تا بدین ترتیب پیامی را به مخالفان خود در سراسر جهان ارسال کند؛ اینکه هر جا باشید در امان نخواهید بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.