آسوشیتدپرس گزارش داد، مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی هفته گذشته در پیونگ‌یانگ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار و تعهدات بیشتری را در خصوص توقف برنامه تسلیحاتی این کشور دریافت کرد. مون این هفته در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت دارد تا با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و سایر رهبران جهان دیدار کند و درباره اقداماتش برای بازگرداندن صلح به شبه‌جزیره کره توضیح دهد.

او در مرکز "شورای روابط خارجی" در نیویورک اظهار کرد: کاملا طبیعی است که شک و تردیدهای زیادی درباره قصد و نیت صادقانه کیم جونگ اون وجود داشته باشد.

مون افزود، در سال گذشته آزمایش‌های تسلیحاتی قدرتمند کره شمالی از جمله ششمین آزمایش انفجار هسته‌ای این کشور و واکنش سرسختانه ترامپ نگرانی‌های بسیاری را برانگیخت. برخی منتقدان بر این باورند که اعمال فشار و تحریم‌های سنگین نسبت به همکاری و ارائه امتیازات، راه بهتری برای خلاص شدن از تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است.

رییس جمهور کره جنوبی ادامه داد: این بار اما کاملا متفاوت است. چیزی که این بار تغییر کرده این است که به رغم اقدامات پیشین که در مسیر اجرای توافق با شکست مواجه شدند، اقدام فعلی با تصمیم‌گیری‌های ترامپ و کیم همراه بوده و نمایندگان آنان روند این توافق را پیگیری می‌کنند.

مون جائه این تاکید کرد: این تعهدی است که از سوی ترامپ و کیم در برابر تمام جهان صورت گرفته و به نظر من به همین دلیل این تعهد حفظ خواهد شد.

به گفته مون، کره شمالی در نهایت در ازای تضمین‌های امنیتی از سوی آمریکا که پیوسته این کشور را به نابودی تسلط خانواده کیم به قدرت تهدید کرده، از تسلیحات هسته‌ای خود دست خواهد کشید. مون افزود، پیونگ‌یانگ همچنین خواستار پایان چیزی است که آن را خصومت آمریکا می‌داند و می‌خواهد روابط میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ عادی‌سازی شوند.

ترامپ و کیم جونگ اون هر دو گفته‌اند که می‌خواهند بار دیگر و به زودی به یکدیگر دیدار کنند و مون برای کاهش تنش‌های میان آمریکا و کره جنوبی برای چنین دیداری میان این دو رهبر جهانی در تلاش است.

رییس جمهور کره جنوبی طی سخنان خود گفت، تردیدها درباره خلوص کیم در پایبندی به تعهداتش را درک می‌کند و به همین دلیل در تلاش است تا سهم بیشتری در نشست‌ها پیونگ‌یانگ داشته باشد تا جهان بتواند کیم و مون را در کنار هم ببیند و "خود تصمیم بگیرد که کیم چگونه شخصی است".

مون ادامه داد: بر اساس تجربه من، کیم جوان، صادق و به شدت خواستار دستیابی به توسعه اقتصادی است و تمایل دارد که برای دستیابی به این هدف، از برنامه هسته‌ای خود دست بکشد.

رییس جمهور کره جنوبی همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز گفت، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است پیش از پایان سال ۲۰۱۸ برای بار دوم با یکدیگر دیدار کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار این دو رهبر جهانی طی "هفته‌های آتی" گفت "بله" و احتمال برگزاری این نشست تا پیش از پایان سال جاری میلادی را تایید کرد.

مون جائه این افزود: هفته گذشته در سفرم به پیونگ‌یانگ دیدار بسیار خوبی با کیم داشتم و در این نشست به پیرفت‌هایی در راستای خلع سلاح هسته‌ای رسیدیم. ترامپ نیز برای این موفقیت بزرگ در دیدارم از پیونگ‌یانگ به من تبریک گفت و منتظر دیداری میان کیم و ترامپ در آینده نه‌چندان دور هستم.

این رهبر کره‌ای تاکید کرد: اگر آمریکا اقداماتی متقابل با تلاش‌های کره شمالی در راستای خلع سلاح هسته‌ای صورت دهد، به اعتقاد من قادر خواهیم بود که اقدام کره شمالی در مسیر خلع سلاح هسته‌ای را سرعت بخشیم.

مون ادامه داد: آمریکا متعهد شد که روابط خصمانه خود با پیونگ‌یانگ را پایان داده و تضمین‌های امنیتی‌ای را به آن ارائه دهد و همچنین برای روابط جدیدی میان کره شمالی و آمریکا اقدام کند. بنابراین با اینکه همه این امور به طور هم‌زمان صورت نخواهند گرفت، این تدابیر باید به طور موازی در دست اقدام باشند و اگر آمریکا بتواند این اعتماد را ایجاد کند، خواهیم توانست روند خلع سلاح هسته‌ای را تسریع کنیم و به همین دلیل است که معتقدم خلع سلاح هسته‌ای در نخستین دوره ریاست جمهوری ترامپ قابل دستیابی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.