ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بخشنامه جدید گمرک که به واسطه مکاتبه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده و موجب ممنوعیت صادرات کاغذ چاپ، بسته‌بندی و روزنامه از ابتدای شهریورماه سال جاری خواهد شد، اظهار کرد: از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست می‌کنیم تا بازنگری در این بخشنامه را مدنظر قرار دهد و با تشکیل جلسه‌ای کارشناسی در خصوص لغو ممنوعیت صادرات کاغذ چاپ، روزنامه و به ویژه کاغذ بسته‌ بندی تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر در حوزه کاغذ بسته‌بندی هزینه‌های بسیار زیادی صورت گرفته و ماشین‌آلات به روز دنیا به کشور وارد شده است تا شاهد صادرات کاغذ بسته‌بندی به کشورهای اروپا باشیم. باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های دولتی از تصمیمات غیر کارشناسی، احساسی و هیجانی پرهیز کنند چرا که ممنوعیت صادرات کاغذ یک تصمیم غیرکارشناسی است و سندیکای کاغذ به طور رسمی اعلام می کند هر کارتن سازی در سراسر ایران نیازمند کاغذ است، می‌تواند با مراجعه به این سندیکا مشکل  ونیاز خود را به صورت صد در صدی برطرف نماید.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در ادامه با بیان اینکه تصمیم اتخاذ شده در ارتباط با ممنوعیت کاغذ بسته‌بندی، ضربه زدن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و صنعت کاغذ دچار چالش اساسی خواهد شد، بیان کرد: با این تصمیم همان سرنوشت و بلایی که بر سر کاغذ چاپ و روزنامه آمد، بر سر کاغذ بسته‌بندی نیز خواهد آمد و بخش خصوصی در این راستا به طور جدی نگران است و از مسئولان درخواست می کند تا مشکل به وجود آمده را رفع کند. به طور حتم تحریم‌های داخلی بدتر از تحریم خارجی است و سوال ما این است که چرا تولیدکننده‌ای که مازاد بر نیاز کشور تولید دارد، چرا باید محدود شود؟

روغنی گلپایگانی افزود: همواره فضا به واردات داده شده است و در شرایط فعلی که نرخ ارز می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که تولیدکننده داخلی به نحو مطلوب‌تری عمل کند، متاسفانه این فضا گرفته شده و شرایط برای فعالان این صنعت سخت‌تر شده است.

وی با اعلام اینکه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن پروانه تولید کاغذ بسته بندی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید کاغذ بسته‌بندی داریم و در سال ۱۳۹۶ بنا بر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت کل نیاز کشور در این حوزه معادل ۶۸۰ هزار تن بوده است که این ارقام نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰۰ هزار تن مازاد تولید در بخش صنعت کاغذ بسته‌بندی و کارتن سازی وجود دارد.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران افزود: در بخش کاغذ روزنامه نیاز به واردات داریم و سالانه ۳۰ هزار تن توسط تولیدکنندگان تولید می شود در حالی که نیاز کشور معادل ۶۰ هزار تن است بر این اساس باید اعلام کرد که در بخش کاغذ روزنامه ۵۰ درصد نیاز به واردات وجود دارد و باید نیاز کشور را از این طریق برطرف کرد.

روغنی گلپایگانی در مورد کاغذ چاپ نیز خاطرنشان کرد: در بخش کاغذ چاپ ۳۸۰ هزار تن نیاز سالانه وجود دارد که ظرفیت کشور در این حوزه معادل ۱۸۰ هزار تن است. طی سال گذشته با توجه به اینکه شرایط برای تولیدکنندگان به صرفه نبود، میزان تولید آنها به شدت کاهش یافت و رقمی در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کاغذ تحریر تولید شد. در حال حاضر نیازمند واردات ۲۲۰ هزار تن در حوزه کاغذ چاپ تحریر هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: هر چند مخالف ممنوعیت صادرات در بخش کاغذ چاپ تحریر و روزنامه نیز هستیم اما باید صرفا صادرات کاغذ روزنامه و تحریر ممنوع می شد و نباید چنین تصمیمی در خصوص کاغذ بسته بندی در دستور کار قرار می‌گرفت.

به گزارش ایسنا، اخیرا گمرک ایران طی بخش‌نامه‌ای، ممنوعیت صادرات پنج قلم کالا را به گمرکات اجرایی اعلام کرده است که این مکاتبه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته است. بر اساس این بخشنامه صادرات انواع کاغذ از جمله کاغذ چاپ، بسته‌بندی و روزنامه از ابتدای شهریورماه سال جاری ممنوع خواهد شد و ممنوعیت آن تا اطلاع ثانوی برقرار و لغو آن منوط به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.