رفعت حصارجیکلی‌اوغلو رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های ترکیه در دیدار با هیئت آمریکایی گفت که ترکیه از تاثیرات منفی احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر اقتصادش نگران است. او تاکید کرد که ضررهای احتمالی به ترکیه باید برطرف شود.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های ترکیه تاکید کرد که بازگشت تحریم‌ها علیه ایران "ناراحت‌کننده" است و ترکیه از پیامدهای منفی تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد خود نگران است.

جیکلی‌اوغلو بعد از مذاکره با هیئت آمریکایی در آنکارا تاکید کرد: «ایران یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ما در منطقه و همچنین یکی از تامین‌کنندگان اصلی انرژی برای کشور ماست.»

به گفته رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های ترکیه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای ترانزیتی برای کالاهای صادراتی ترکیه به کشورهای آسیای‌میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

او همچنین خاطرنشان کرد: «ترکیه در گذشته نیز بیشترین آسیب را از تحریم علیه عراق و ایران متحمل شده و ما مایل نیستیم چنین اتفاقی تکرار شود، به همین دلیل معتقدیم که باید ضررهای احتمالی ما جبران شود.»

آمریکا بعد از خروج از برجام در ماه مه سال جاری و اعمال تحریم‌ها علیه ایران از متحدان خود خواست به واردات نفت از ایران پایان دهند. ایالات متحده تلاش می‌کند ترکیه را وا دارد که با شروع تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر سال جاری واردات نفت از ایران را متوقف کند. اما مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که این کشور بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل به تجارت با ایران ادامه خواهد داد.

نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران تا ماه نوامبر آینده را "غیرالزامی" دانست و گفت: «چنانچه قطعنامه و تحریمی از سوی سازمان ملل علیه ایران تصویب شود، آنکارا آن را اجرا می‌کند. ترکیه تنها به منافع خود توجه می‌کند.»

ترکیه با ایران مناسبات تجاری گسترده‌ای دارد. بیش از نیمی از نفت ترکیه توسط ایران تامین می‌شود.

مقامات ترکیه پیش از دیدارهیئت آمریکایی آشکارا اعلام کردند که از فراخوان آمریکایی‌ها برای تحریم علیه ایران پیروی نخواهند کرد.

اما در عین حال همین مقامات از ایران خواستند که به تعهدات خود در توافق برجام پایبند بماند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، چندی پیش ضمن غیرضروری خواندن تحریم‌ها علیه ایران گفته بود، "اگر ایران به تعهدات خود در برجام پای‌بند نماند و روند اقدامات این کشور شفاف نباشد، آن وقت تحریم‌ها و محدودیت‌ها" می‌تواند عملی شود.

ترکیه و آمریکا در عرصه‌های مختلف از جمله حمایت آمریکا از شبه نظامیان کرد یگان‌های مذافع خلق در سوریه و همچنین خرید موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه، اختلاف نظر دارند. حال ادامه خرید سوخت از ایران موضوع دیگری است که به مجموعه این اختلافات افزوده شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.