مصطفی کواکبیان روز جمعه در همایش نقش احزاب در توسعه پایدار در کاشمر با بیان اینکه توسعه پایدار در قبال توسعه متوازن امکان ‌پذیر است افزود: توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید با هم به پیش برود.

وی اظهار کرد: در طول ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی برای توسعه سیاسی قدم هایی برداشته ایم ولی هنوز کافی نیست.

وی یکی از پایه های توسعه سیاسی را فعالیت احزب دانست و گفت: هیچ کشوری به توسعه سیاسی دست نمی یابد مگر اینکه از معبر احزاب عبور کند.

کواکبیان با تاکید بر اینکه ساختار حقوقی احزاب نیاز به اصلاح دارد افزود: نظام ما نظام حزبی نیست و انتخابات ما هم انتخابات حزبی نیست و هرچند در تبلیغات انتخاباتی پوستر حزبی نصب می کنیم اما سیستم پارلمان ما بر اساس کرسی احزاب نیست.

وی اظهار کرد: قانون انتخابات را باید تغییر دهیم زیرا ۲ سال دیگر انتخابات جدید در راه داریم اما هنوز رجال سیاسی ما مشخص نیستند.

وی گفت: مخالف قانونمندی نیستیم ولی در طول یک هفته چگونه می توان صلاحیت ۶ هزار نفر ثبت نام شده را به درستی سنجید و اعلام کرد در صورتی که با تغییر قوانین می توان زمان ثبت نام را بیشتر و تحقیق برای صلاحیت افراد را بهتر نمود.

کواکبیان افزود: قانون انتخابات ما مشکل دارد ولی وزرات کشور به فکر حل این مشکل نیست.

وی نداشتن فرهنگ سیاسی را از دیگر مشکلات جامعه دانست و اظهار کرد: مردم باید در فعالیت های سیاسی و جمعی بیشتر مشارکت داشته باشند.

وی گفت: می توانیم توسعه سیاسی را مقدم بدانیم تا زمینه ساز توسعه های اقتصادی و فرهنگی شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: اگر دنبال توسعه پارلمانی و توسعه سیاسی هستیم باید احزاب قوی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: به دولت فعلی انتقاد داریم و می خواهیم دلسوزانه مشکلات مردم حل شود و جلو افزایش قیمت دلار، مسکن و خودرو گرفته شود.

وی گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم و باید جمعی عمل کنیم زیرا با بی تفاوتی مشکلات کشور حل نمی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: دستگاه های حکومتی، قضایی، مجلس و دولت باید با کمک هم کارها را به جلو ببرند و در وضعیت فعلی به صورت منسجم کار کنند.

وی اظهار کرد: در حالی خود را درگیر مشکلات پیش پا افتاده کرده ایم که هفت سال دیگر باید از ۱۵ کشور منطقه جلوتر باشیم و به توسعه در همه زمینه ها برسیم و بخشی از مراحل دستیابی به این امر مربوط به توسعه سیاسی است.

وی گفت: دولت باید کسانی را که جلو فعالیت های او سنگ اندازی می کنند به مردم معرفی کند.

* احزاب فقط در زمان انتخابات فعال می شوند

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: مردم فقط در زمان انتخابات احزاب را لمس کرده اند و احزاب پس از انتخابات از جمله در پیگیری خواسته ها، پرسش و پاسخ و مطالبه گری بعد از انتخابات هیچ گونه نقشی نداشته اند.

بهروز بنیادی افزود: این امر نشان می دهد که ما نیز دچار مشکلات و ایرادات هستیم.

وی اظهار کرد: هنوز نتوانسته ایم به این سوال پاسخ دهیم که احزاب ایران در توسعه کشور چه نقشی دارند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس باید در این زمینه ها ورود کرده و قوانین خوب و متقن به تصویب برساند.

وی با بیان اینکه باید به احزاب فراتر از این مسائل نگاه کرد گفت: بدون شک در کشور نیازمند احزاب رنگارنگ هستیم و باید اجازه دهیم این کار در کشور صورت گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.