غلامحسین حقدادی افزود: دیروز بدون اعلام به سازمان بهزیستی و بدون هیچ گزارشی به اورژانس ۱۲۳ یک کودک دو سال و نیمه که توسط مادرش مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود در مشهد فوت شد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی اطلاع هر مورد کودک آزاری به مقام قضایی و اورژانس ۱۲۳ در صورت مراجعه به بیمارستانها توسط مسئولان و مدیران بیمارستان الزامی است اما این الزام قانونی در مورد کودک آزاری اخیر اجرا نشده است.

معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این کودک ۶شش ماه پیش به دلیل بدسرپرستی و اعتیاد والدینش، در یکی از مراکز بهزیستی زیر پوشش قرار گرفته و نگهداری می شد اما با ترک اعتیاد و اخذ حکم قضایی، والدین دوباره این کودک را تحویل گرفتند که در نهایت به ضرب و شتم شدید کودک و فوت وی منجر شد.

وی افزود: اطلاع رسانی مدیران بیمارستان به اورژانس ۱۲۳ منجر به پیگیری موضوع و احقاق حق در موارد کودک آزاری می شود. افزود: در این مورد با اعلام به موقع می توان با تهیه گزارش مددکاری، دادستان عمومی و انقلاب را در جریان موضوع و ضرورت پیگیری آن قرار داد.

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت ۱یک و ۴۵ دقیقه بامداد دیروز جسد پسربچه ۲.۵ ساله توسط مادرش به اورژانس این بیمارستان منتقل شد.

دکتر رضا سعیدی افزود: پس از حدود ۴۰ دقیقه سی.پی.آر و عملیات احیا به دلیل بی نتیجه بودن، مرگ کودک اعلام شد اما بخاطر مشکوک بودن وضعیت و مرگ بر اثر خونریزی شکمی، جسد تحویل پزشکی قانونی شد.

وی ادامه داد: در اینگونه موارد به هیچوجه گواهی فوت و جواز دفن صادر نمی شود بلکه موضوع به پزشکی قانونی ارجاع می شود. افزود: برای اعلام به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ نخست باید مورد کودک آزاری اثبات شود که تعیین اثبات آن با پزشکی قانونی است.

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی ادامه داد: زمان زیادی از مراجعه به اورژانس بیمارستان نگذشته بود تا در مورد چرایی واقعه و اعلام به اورژانس ۱۲۳ اقدامی صورت گیرد کما اینکه در دیگر موارد نیز چنین اقدامی صورت نمی گیرد و تنها مراتب به پزشکی قانونی اعلام می شود.

بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد پیش از این اعلام کرده بود که مادر ۲۷ ساله مشهدی به قتل کودک ۲.۵ ساله خود اعتراف کرده است.

علی اکبر احمدی نژاد افزود: دیروز با گزارش فوت پسربچه ۲.۵ ساله در یکی از بیمارستانهای این شهر و احتمال کودک آزاری موضوع در دستور کار قرار گرفت. پدر و مادر این کودک در ابتدا مدعی بودند وی هنگام بازی با سه فرزند دیگرشان در خانه بخاطر اصابت سرش به دیوار دچار بی حالی شده بود.

وی گفت: با بررسی پزشک قانونی مشخص شد آثار کبودی زیادی روی قفسه سینه، بازو و پهلوهای کودک وجود دارد و وی دچار پارگی روده نیز شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.