به گزارش سی‌ان‌ان، «موان جائه این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد، «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی به خاطر تشویق روحیه همکاری و دیپلماسی حاضر است از موضوع خروج نظامیان آمریکایی به عنوان یکی از شروط غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره دست بردارد.

مون، روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «کره‌شمالی ابراز آمادگی کرده که موضوع خروج نظامیان آمریکایی از شبه‌جزیره کره را بعنوان پیش‌شرطی برای رها کردن برنامه‌های هسته‌ای این کشور تعیین نکند.»

وی افزود، هرگونه طرحی برای خروج نظامیان «پیش‌شرطی است که آمریکا حاضر نیست بپذیرد».

آمریکا در خاک کره جنوبی حدود ۲۸ هزار نیرو دارد و این همواره یکی از عوامل نارضایتی رهبر کره‌شمالی بوده است.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که قرار است هفته آینده در اجلاس تاریخی با رهبر کره‌شمالی دیدار کند، گفت، حکومت کره‌شمالی در مورد امنیت خود نگران است.

او افزود: «آنها فقط در مورد پایان دادن به سیاست تخاصم علیه کره‌شمالی و تضمین امنیت آن کشور صحبت می‌کنند. با در نظر گرفتن صراحت در این زمینه، آمریکا و کره‌شمالی تصمیم گرفته‌اند در سطح رهبری ملاقات و گفت‌وگو کنند.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، چهارشنبه تاکید کرد که اگر مذاکرات با رهبر کره‌شمالی انتظارات او را تامین نکند گفت‌و‌گو را متوقف خواهد کرد.

کیم جونگ‌اون در ماه مارس نیز اعلام کرد که با مانور نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی که در آن زمان به خاطر برگزاری المپیک زمستانی به تاخیر افتاد مخالفت نخواهد کرد.

این مانورهای نظامی سالانه یکی از دلایل نارضایتی عمیق رهبر کره‌شمالی بوده و آن را یک اقدام تحریک‌آمیز مستقیم علیه کشور خود می‌داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.