القدس العربی گزارش داد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در نشست رؤسای حزب عدالت و توسعه در استان‌های این کشور گفت: بعد از محاصره مرکز عفرین در نزدیک‌ترین زمان ممکن، عملیات شاخه زیتون را با استراتژی جدیدی ادامه خواهیم داد و ارتباط تروریست‌ها را با خارج قطع می‌کنیم.

وی افزود که از آغاز عملیات شاخه زیتون تاکنون ۱۸۳۷ فرد مسلح کشته شده و نیروهای ترکیه حدود ۴۱۵ کیلومتر از مساحت عفرین را به کنترل خود در آورده‌اند.

اردوغان پیش‌بینی کرد که بعد از پاکسازی بیشتر تپه‌های استراتژیک در منطقه عفرین از لوث عناصر مسلح، پیشروی در مرحله بعدی سریع‌تر باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد که ساکنان منطقه عفرین به‌دلیل برقراری امنیت و ثبات در این مناطق به دست ترکیه، بسیار ممنون هستند.

اردوغان گفت: منطقه عفرین در نزدیک‌ترین زمان ممکن از لوث تروریست‌ها پاکسازی می‌شود و صدها هزار نفر از ساکنان منطقه که در ترکیه به سر می‌برند، به منازلشان باز خواهند گشت.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود از اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در خصوص کشته شدن غیرنظامیان در پی عملیات شاخه زیتون در عفرین، شدیدا انتقاد کرد.

وی تاکید کرد که ارتش ترکیه تا امروز اصرار ورزیده که به هیچ فرد غیرنظامی آسیبی وارد نشود و این امر به طولانی شدن مدت عملیات شاخه زیتون انجامیده است.

اردوغان گفت: کسی که مدعی کشته شدن غیرنظامیان در عملیات شاخه زیتون است باید آن را ثابت کند.

ارتش ترکیه از روز شنبه یکم بهمن ماه عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» با هدف بیرون راندن شبه نظامیان وابسته به «یگان‌های مدافع خلق» شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در ناحیه عفرین آغاز کرده است. ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می داند و بارها از حمایت های آمریکا از این گروه انتقاد کرده است.

دمشق این دخالت نظامی ترکیه را محکوم و آن را تجاوز دانسته و روسیه نیز طرف‌ها را به حفظ خویشتنداری و احترام به حاکمیت سوریه فراخوانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.