سامانه تسویه نا خالص آنی(ساتنا)(Real Time Gross Settlement) در بانک سامان

این روزها بحث بر سر موضوع انتقال وجه از یک بانک به بانک دیگر بسیار فراوان است. در این مدت اخیر، تبلیغ هایی در خصوص ساتنا و سحاب و انتقال وجوه بین بانک ها به طور مشخص و مشهودی در تلویزیون به صورت تبلیغ های تلویزیونی از طرف بانک مرکزی به نمایش گذاشته می شود. بدین منظور در ستون این هفته در مورد این سامانه اندک توضیحاتی ارائه می گردد. ساتنا؛ نظامی الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش های بین بانکی و دستورپرداخت های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می دهد. اولین اقدامات جهت پیاده سازی سیستم‌های مربوط به ساتنا از سال۸۵صورت پذیرفت و بانک ها یک به یک با توجه به شرایط و ضوابط بانک مرکزی به عضویت این سامانه در آمدند. هدف اصلی ساتنا، کاهش مراجعه حضوری مشتریان به بانک ها در جهت رفاه بیشتر آنها، صرفه جویی در زمان و در نتیجه کاهش ترافیک شهری و کاهش هزینه های فرصت هموطنان می‌باشد.

بانک سامان نیز در این میان به عنوان یکی از اولین بانک های پیشرو در پیوستن به سامانه «ساتنا» تا کنون به ارائه خدمات انتقال وجه از بانک سامان به سایر بانک ها پرداخته است. ما به سادگی، شرایط انتقال وجه آنی و بدون کارمزد و بدون سقف و کف مبلغی را برای تمامی هموطنان خود فراهم کرده ایم. ما این امکانات را به سادگی هم برای مشتریان عزیز سامان و هم برای کلیه هم وطنان عزیزمان در تمامی شعب سامان مهیا کرده ایم. این خدمات در حال حاضر در ۶روز هفته و درتمامی شعب بانک سامان بین روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۳۰/۸ الی۴۵/۱۳ و در روزهای پنج شنبه از ساعت۳۰/۸الی۴۵/۱۲ صورت می گیرد. البته، دستور پرداخت هایی که پس از ساعات ذکر شده در شعبه پذیرش می شوند، در روز کاری بعدی انجام می شود.

قابل توجه آنکه، در حال حاضر، پذیرفتن دستور پرداخت‌های ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی) با شرایط بهتری در کلیه شعب بانک سامان صورت می گیرد به طوری که همانطور که پیش از این اشاره شد، ما شرایط رفاهی را حتی برای هموطنانی که در بانک سامان سپرده ندارند، نیز فراهم کرده ایم.

فقط این عزیزان برای انجام عملیات ساتنا، بایستی در قبال ارائه چک‌های عهده شعب بانک سامان که در وجه درخواست دهنده ساتنا یا در وجه حامل باشد، در خواست صدور دستورپرداخت از طریق ساتنا را داشته باشند. قابل توجه آنکه،همراه داشتن کارت شناسایی ، درج صحیح آدرس و شماره تماس خود الزامی است و پیش شرط انجام این عملیات بدون داشتن حساب در بانک سامان، اطمینان متصدی از اصالت و قابل‌وصول بودن چک می‌باشد. ذکر این نکته در اینجا ضروری است که انتقال وجه از حساب بانک سامان به حساب های دیگر بانک‌ها دربانک سامان انجام پذیر است و همچنین برای انتقال وجه از کارت به کارت دیگر سیستم سحاب توسط کارت خوان های شعب، خودپردازها و سیستم مدیریت پرداخت الکترونیک سامان(بامراجعه به سایتwww.sb۲۴.com ) به سادگی و صرف وقت اندک انجام پذیر است که در شماره های بعدی به این مقوله نیز می پردازیم.

تهیه و تنظیم:لی لی کیوان

Email:l_keyvan@sb۲۴.com