ریکاوری قیمتی رمز ارزها

یکی از دلایل این افت شدید، صحبت اخیر ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس و سرمایه‌گذار حوزه کریپتوکارنسی بود.  او‌ طی توییتی اعلام کرد که شرکت تسلا دیگر قادر به پذیرش توکن‌های دیجیتالی به‌ویژه بیت‌کوین نیست. او در ادامه دلیل این تصمیم خود را‌ تولید میزان زیادی آلاینده و مصرف بالای سوخت‌های فسیلی برای تامین برق شبکه بلاک‌چین این بازار بیان کرد. اما در همین مورد یوناتان لپچیک بیان کرد که تقریبا ۷۵ درصد برق این شبکه از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. همچنین یکی دیگر از دلایل افت اخیر طبق نظر تحلیلگران، رشد  تند و تیز (شارپی) چند هفته‌‌ گذشته آلت‌کوین‌ها به‌ویژه بزرگ‌ترین آنها یعنی اتریوم و نیاز بازار برای یک استراحت بود.  اما با حرکت به سوی پایان هفته، شاهد نشانه‌هایی از بازگشت روند نزولی بودیم و انتظارات سرمایه‌گذاران در این حوزه دوباره جان گرفت.

بازی قیمتی بیت‌کوین

همان‌طور که طی هفته‌های اخیر شاهد بودیم، بیت‌کوین همچنان با نوسانات در کانال ۵۰‌هزاردلاری دست‌‌و‌پنجه نرم می‌کرد. البته در روز چهارشنبه بیت‌کوین با رسیدن به کانال ۴۶‌هزاردلاری، محدوده‌‌ حمایتی چندماهه خود را لمس کرد.  در این میان آلت‌کوین‌ها باز‌هم پیشگام بودند و توانستند تا حدی افت قیمتی ناشی از اصلاح بازار را جبران کنند. دوج‌کوین که با افت قیمتی در ابتدای هفته همراه شده‌بود با اعلام خبر لیست‌شدن این کوین در صرافی کوین‌بیس، سومین صرافی بزرگ دنیا، با رشد ۴۷ درصدی طی یک روز همراه شد اما باز‌هم طی اتفاقات هفته‌‌ گذشته با افت ۲۸ درصدی همراه بوده‌است. این نشان‌دهنده‌‌‌ نوسانات و ریسک بالای این‌ رمزارز است. در واقع، حتی رشد یک روزه ۴۷ درصدی دوج‌کوین مانع از افت هفتگی آن نشد.

بانک مرکزی انگلیس، دولت پیشگام DeFi

دولت انگلستان از دولت‌های پیشگام در پذیرش تکنولوژی بلاک‌چین و پس از آن، پذیرش رمز ارز‌ها است. انگلیس با شرط مشخص‌بودن هویت افراد، مجوز مبادلات را در صرافی‌ها صادر کرده ‌است. اما در تازه‌ترین صحبت‌های سر جاناتان کانلیف، معاون بانک مرکزی انگلستان، صحبت‌هایی مبنی‌بر عرضه ارز دیجیتالی توسط بانک‌مرکزی به نام بریت‌کوین (Britcoin) کرده ‌است. کانلیف‌ روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی گفت: به احتمال زیاد لازم است که دولت برای حفظ اعتماد شهروندان به در دسترس بودن پول عمومی، به‌نوعی پول نقد دیجیتال عرضه کند. او بیان کرد این کار می‌تواند استرس و ریسک سپرده‌گذاران را کاهش دهد و در جلب اعتماد عمومی به پول کمک‌کننده باشد. او همچنین با اضافه کردن اینکه از‌دست‌دادن اعتماد عمومی می‌تواند مصرف‌کنندگان را بیشتر به سمت استیبل‌کوین‌های خصوصی (رمزارزهایی که با پشتوانه‌های متفاوت مثل طلا قیمت‌های همواره ثابت دارند) سوق دهد و همچنین با اشاره به هزینه‌های کمتر معاملاتی و گسترش سریع این تکنولوژی، به لزوم ورود دولت و بانک مرکزی به عرصه ارزهای دیجیتال تاکید کرد.

رشد طلا در روز آخر

تغییرات قیمتی طلای جهانی در روز جمعه مثبت بود. فلز گرانبها معاملات روز جمعه را با قیمت حوالی ۱۸۲۲ دلار آغاز کرد و با رشد حدود ۲/ ۱‌درصدی هفته کاری بازارهای جهانی را در حوالی ۱۸۴۴ دلار به پایان رساند. به گزارش اقتصاد‌نیوز، مهم‌ترین علت افزایش قیمت طلا انتشار آمار نگران‌کننده از وضعیت تورم در آمریکا عنوان می‌شود.  «جنت یلن» همراه با برخی از تحلیلگران معتقد بودند که در مورد تورم جای نگرانی وجود ندارد و سیاست‌های انبساطی بایدن تورم پایدار را نتیجه نمی‌دهد؛ زیرا طرف عرضه اقتصاد با بازسازی اقتصادی تقویت می‌شود و رشد قیمت‌ها ادامه نمی‌یابد.