شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آرشیو اخبار : جمعه‌نامه

  • امیر آتشانی کارگردان
    این روزها نمایش «خنجره‌ها» را با فرمتی متفاوت پس از 10 سال دوری از صحنه تئاتر اجرا می‌کنم. کسانی که با آثار نمایشی من آشنا هستند، می‌دانند که مبنای کار من تئاتر بی‌چیز است که بازیگر، بدن، بیان و حس در آن از اهمیت بیشتری نسبت به نور، طراحی صحنه و... برخوردار است. از آنجا که طی این سالیان به تدریس تئاتر مشغول و از صحنه دور بوده‌ام، در اجرای دوباره این نمایش نور، طراحی صحنه و دیگر عناصر را به آن اضافه کردم تا نمایش به روزی را به مخاطب ارائه کنم.
  • حامد رحیمی نصر کارگردان
    من معمولا متونی را که خودم نوشته‌ام کارگردانی می‌کنم، اما از آنجا که موضوع نمایش «خون‌آشام‌کشی» و آنچه در آن پرداخت می‌شود بسیار حائز اهمیت است، حیفم آمد تا از کنار آن به سادگی گذر کنم. «خون‌آشام‌کشی» مجموعه‌ای از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و معیشتی جامعه را طرح و آسیب‌شناسی می‌کند. در واقع این اثر آینه‌ای تمام‌نما از حقیقت امروز جامعه در قالب یک نمایشنامه است.
  • جواد انصافی بازیگر
    من برنامه‌های شبکه‌ آی‌فیلم را دنبال می‌کنم و به نظرم عملکرد خیلی خوبی دارد. در واقع این شبکه می‌تواند برای گروه‌های مختلفی دارای جذابیت‌های ویژه باشد، به‌طور مثال برای دسته‌ای از مخاطبان به نوعی خاطره‌بازی محسوب می‌شود، آنها علاقه‌مندند آثار گذشته را بار دیگر به تماشا بنشینند و این مرتبه از زاویه‌ای دیگر آن آثار را تجزیه و تحلیل کنند و اطلاعات جدیدی را از سریال استخراج کنند. همچنین دسته‌ای دیگر دانشجویان هنر هستند که آنها نیز می‌توانند با دیدن آثار باارزش و ماندگاری که در گذشته پخش شده است از نکات مثبت و آموزنده‌ای بهره‌مند شوند.
  • سرمه عرب نقاش
    علاقه‌ام به داستان‌های سنتی و مینیاتور در دانشگاه شکل گرفت؛هرچند قبل از پرداختن به مینیاتور نقاشی مدرن می‌کشیدم ولی بعدا به نقاشی ایرانی علاقه‌مند شدم.پرداختن به طرح گل و مرغ و طرح‌های نقاشی ایرانی در دوره کارشناسی ارشدم شکل گرفت و در نمایشگاه‌های گروهی از آن استفاده کردم. برای نخستین نمایشگاه انفرادی‌ام نیز چون مدتی درگیر داستان شیرین و فرهاد بودم، ترجیح دادم روی همین داستان کار کنم. نتیجه این دوره، نمایشگاهی است که در گالری ویستا برپا شده است. البته به دنبال تصویرسازی از داستان نبودم و بیشتر روایت شخصی خودم را جست‌وجو می‌کردم. این نقاشی‌ها درواقع برداشت آزادی است از قصه. المان‌های عمومی مینیاتور را گرفتم و روی آن کار کردم. کلا روال کارم این‌گونه است که با استفاده از موتیف‌های سنتی، با روش‌های سنتی مثل…
  • رسوم مذهبی در هر منطقه از ایران، جلوه‌های ویژه خود را دارد. برخی از شهرها و روستاها در ایام عزاداری به‌ویژه در محرم، نخل برمی‌دارند، برخی عَلَم، برخی نیز چهل‌چراغ می‌گردانند. در این روزها که وارد ایام محرم می‌شویم، شاید سفر به برخی از نقاط کشور بتواند ما را بیشتر با رسوم و شیوه‌های سنتی عزاداری آشنا کند؛ آن هم در شرایطی که گویا ریشه برخی عزاداری‌ها به فراموشی سپرده شده است
  • نیوشا امینیان راهنمای تور
    در این سفرنامه برایتان از دو روزی گفته‌ام که با تیمی حرفه‌ای به قصد آموختن و یادآوری درس‌های قدیمی گذشت. سفر ما برنامه‌ای آموزشی بود که از صبح خیلی زود آغاز شد. قرار بود در برنامه‌ای فشرده به بروجرد برویم، بعد سری به ملایر بزنیم، شب در روستایی سنگی بخوابیم و‌ روز دوم سفر را به گشت در همدان بگذرانیم.
  • مترجم: امیررضا فخاریان
    آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری در لیست سازمان جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است. اما برخی از آنها به‌عنوان زیباترین‌ها شناخته می‌شوند. در این سلسله مطالب، 20 مورد از زیباترین آثار به‌ثبت رسیده در یونسکو را معرفی خواهیم کرد.
  • مریم رضایی
    فیس‌بوک با همه مشکلاتی که در چند وقت اخیر داشته، همچنان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های دنیا است. حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی مثل گوگل وقتی پای ایجاد و حفظ خدمات شبکه‌سازی اجتماعی به میان می‌آید، جلوی فیس‌بوک کم می‌آورند.
  • بمانجان ندیمی روزنامه نگار
    علیرضا مروت‌پور از آن دست کارآفرینانی است که با وجود سابقه خانوادگی در تولید نان سنتی، قدم به تولید صنعتی آن گذاشته است. او در مسیر کسب‌وکارش سه اصل کلیدی را برای رسیدن به موفقیت پیشه خود قرار داده است؛ «باور داشتن به کار و هدف»، «صداقت» و «تلاش». می‌گوید بر پایه این اصول تصورات رایج در صنعت نان را تغییر داده و الگوی جدیدی از این صنعت را با تغییر ذائقه مردم ارائه کرده است. مروت‌پور موسس یکی از کارخانه‌های نان حجیم و نیمه حجیم است و گروه صنعتی نان‌آوران را پایه‌گذاری کرده است. او با باور داشتن و پافشاری بر کار خود توانست با نان سرد به رقابت نان گرم برود و در بازار مصرف برای خود جای درخوری پیدا کند. این کارآفرین می‌گوید که رفتارهای اشتباه، به‌کارگیری افراد غیرمتخصص، تصمیم‌گیری‌های نادرست و تغییرات اتوبوسی در…
  • آناهیتا جمشیدنژاد
    خرداد امسال بود که خبر رسوایی جدید فیس‌بوک در همه جا پیچید. این رسوایی پس از آن روی داد که مشخص شد شرکتی به نام «Global Science Research» به پروفایل ۵۰ میلیون کاربر فیس‌بوک دسترسی پیدا کرده و بدون رضایت کاربران، اطلاعات شخصی آنها را در قالب داده، در اختیار شرکت «کمبریج آنالیتیکا»- شرکت خصوصی فعال در زمینه پردازش داده‌ها برای انتخابات- قرار داده است. اتهام اصلی این بود که گفته می‌شود شرکت کمبریج آنالیتیکا از این داده‌ها با هدف تبلیغ برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ استفاده کرده و فیس‌بوک نیز از این موضوع آگاه بوده است.