شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آرشیو اخبار : باشگاه مدیران

  • اعظم شریفی: دست‌اندرکاران فرش دستباف به‌خوبی می‌دانند که فرش ایرانی برای بازیابی جایگاه خود در کشورهای مختلف راه دشواری در پیش رو دارد. طی سال‌های گذشته رقبای خارجی با کپی‌برداری و رفتن به سوی بازاریابی‌های مدرن جایگاه ویژه‌ای را در میان مشتریان یافته‌اند.

    این در حالی است که در نبود تبلیغات و بازاریابی مناسب، فرش دستباف ایرانی این روزها با کاهش صادرات مواجه شده و سهم بازار خود را به رقبا واگذار کرده است.

    به اعتقاد فعالان اقتصادی فرش دستباف ایرانی با تنوع و کیفیت بالایی که دارد می‌تواند در کسب درآمدهای غیرنفتی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

  • دکتر عبدالله بهرامی‌

    مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف کشور

    جای بسی تاسف دارد با داشتن این برند و سرقفلی جهانی نتوانسته‌ایم از جایگاه و ارزش فرش دستباف ایران بهره‌برداری مفید و مستمری داشته باشیم. شناساندن قالی ایرانی به دنیا قدمت زیادی دارد؛ این مهم از دوران صفویه شروع شده و فرش از هدایای بسیار نفیسی بود که به پادشاهان و سفرای کشورهایی همچون عثمانی، پرتغال، لهستان و. . . تقدیم شده است.

    این اقدامات در دوران‌های دیگر نیز انجام گرفته و باعث شده قالی دستباف ایرانی به‌عنوان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین کالای هنری و کاربردی ایران زمین در جهان شناخته شود و کم کم جای خود را در رده‌های متوسط جوامع دیگر نیز باز کند.

  • اسماعیل چمنی

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف ایران و شهرستان تبریز

    فرش این دست بافته دیر آشنای مشرق زمین که آوازه آن از فراسوی تاریخ همیشه زمزمه گوش جهانیان بوده و هست، به‌عنوان یکی از بارقه‌های تمدنی بشر در تکامل زندگی انسان‌ها نقش‌آفرین و تاثیرگذار بوده و همگان به داشتن آن فخر فروخته و به‌عنوان نماد آرامش و صلح برای زندگی‌ مورد توجه بوده است.

    در بین ملل کمتر کسی است که حداقل آشنایی با این هنر زیبای ایران را نداشته باشد و بر این اصل فرش را در زمره هویت فرهنگی این دیار پذیرفته‌اند و بر آن باور دارند، چرا که غیر از بحث معیشتی این دست بافته، بحث هنری آن همیشه قابل تعمق بوده و نقش سحر کننده و رنگ‌های شعرگونه آن مشتاقان بسیاری را به‌خود جلب کرده …

  • احد عظیم‌زاده

    مدیرعامل خانه فرش عظیم

    آوازه فرش ایرانی هر چند برای سال‌ها است که در گوشه و کنار جهان شنیده می‌شود اما نقش و نگارهای این صنعت و هنر ایرانی با ورود رقبای پرتلاش و با بی‌تدبیری دست‌اندرکاران در حال کمرنگ‌شدن است.

    درحالی‌که تمامی صنایع خود را برای حضور در بازارهای جهانی به‌خصوص در دوره پس از تحریم‌ها آماده می‌کنند به نظر می‌رسد مشکل اصلی فرش ایرانی ماندن در تولید سنتی باشد. اینکه فرش ما بی‌نظیر است بر هیچ‌کسی پوشیده نیست، اما هر کالای بی‌نظیری برای تداوم ماندگاری در بازارهای مختلف نیازمند توجه به تقاضای خریدار است.

  • محمدرضا عابد

    عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران

    در لابه‌لای سطور و سطوح مطالب خبری، تخصصی، انتقادی، هنری و. . . که پیرامون فرش دستباف گفته، شنیده یا خوانده می‌شود، اشاره به نبود یا کمبود تبلیغات در عرصه بازاریابی فرش، پای ثابتی دارد و همواره ترجیع‌بند تحلیل و بررسی صاحب‌نظران در ارزیابی رونق یا کساد بازار آن است. البته این نوشته قصد ندارد به اثربخشی تبلیغ در ورود و حضور کالا در بازار مصرف که جزء لاینفک حیات تجاری آن محسوب می‌شود بپردازد، که دراین باره و حتی در نقد شیوه‌های سنتی و ترویج روش‌های به روزشده سخن بسیار آمده است.