شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد

  • از فعالیت‌های تاثیرگذار دولت در زمینه صنعتی‌سازی کشور، توام‌کردن وزارت صنایع با وزارت بازرگانی و اداره گمرکات بود. وزارت بازرگانی در‌صدد بود بازرگانی کشور را توسعه دهد. وزارت صنایع می‌خواست صنایع داخل کشور را گسترش دهد و اداره‌کل گمرکات نیز می‌خواست تا حد‌امکان از کالاهای وارداتی به ایران، حق گمرک بگیرد تا درآمد دستگاه خود را افزایش دهد. این سه فعالیت دولتی با هم متضاد بودند و کار آن‌گونه که باید پیشرفت نمی‌کرد. اولین هدف وزارت صنایع، توسعه صنایع داخلی بود و مسوولان این وزارتخانه اطلاع داشتند که سرمایه نزد بازرگانان است و تصمیم گرفتند که صنایع را از راه آنان گسترش دهند.
  • در اواخر عهد ناصری، بار دیگر در سال ۱۳۱۰ قمری وبا به تهران هجوم می‌آورد. بنا بر آنچه فووریه فرانسوی، طبیب ناصرالدین شاه‌ نگاشته است، در اواسط شوال این سال از مشهد مقدس به پایتخت خبر می‌رسیده که از مدتی قبل، وبا در افغانستان شیوع یافته و وارد ایران شده و به تربت‌جام رسیده است. چندی بعد این بیماری همه خراسان را درگیر می‌کند و حتی به گیلان می‌رسد. خبرها از نزدیکی وبا به پایتخت حکایت دارد.
  • نیتا موکش آمبانی (Nita Mukesh Ambani) نیکوکار هندی و رئیس و موسس «بنیاد ریلاینس»، «آموزشگاه بین‌المللی دهیروبهای آمبانی» و عضو هیات مدیره «صنایع ریلاینس» است. او با مالک و مدیرعامل صنایع ریلاینس موکش آمبانی ازدواج کرده است. ثروت خانواده آمبانی در سال جاری 80 میلیارد دلار برآورد شده است.نیتا آمبانی مجموعه دار آثار هنری و مالک تیم کریکت «مومبای ایندینز» نیز است. وی نخستین زن هندی بود که به عضویت کمیته بین‌المللی المپیک درآمد.
  • ماری هایلی (Mary Hayley) با نام خانوادگی پدریِ ویلکس، بازرگان انگلیسی در قرن هجدهم میلادی بود که با استفاده از ارثی که از نخستین همسرش به وی رسیده بود توانست با کمک شوهر دومش به ثروتی قابل توجه دست یابد. او پس از مرگ همسر اولش کسب و کار موفقی راه‌اندازی کرد و یک بنگاه کشتیرانی تاسیس کرد. او را باید در زمره چند زن انگشت‌شماری دانست که در قرن 18 و مقارن با رشد و شکوفایی ایالات متحده در مراودات تجاری بین بریتانیا و مستعمرات آمریکا مشارکتی فعالانه داشت.
  • 1. «فلسفه» و «تاریخ»، دو عامل «تعین‌بخش» در جهت‌گیری انسان‌ها هستند؛ چرا که این دو رشته معرفتی، وظیفه «تبیین مفاهیم و شاکله اصلی» دیگر دانش‌ها را به عهده دارند. این دو رشته؛ یعنی فلسفه و تاریخ «تقدس‌شکن و یقین‌شکن» هستند، پس یک حالت «نسبیت» ایجاد می‌کنند و سپس یک جهت را ترسیم می‌کنند. بنابراین جوامع، با وجود این دو دانش و چگونگی این دو، شکل‌های گوناگونی به خود می‌گیرند.