شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد

  • نحوه ورود داور به صحنه سیاست موید این است که او ازنظر شخصیتی فردی برون‌گرا، شهودی و درعین حال مستعد بوده است؛ جمع کردن جوانان به دور خود، تاسیس حزب (نـشانه برون‌گرایی) و روزنامه (نشانه شخصیت شهودی) از نخستین گام‌های داور برای ورود به دنیای سیاست بود. انگیزه اصلی بازگشتش به وطن در سال 1300 ش. دورنمای مثبتـی بـود کـه او از آینده ایران تـصور مـی‌نمـود (شخـصیت شـهودی) (غنـی، 1367 :4/ 598-599). در نخـستین روزهای ورود به تهران «روزنامه‌ای دایر کرد، حزبی ساخت، جوانان را به دور خود جمع کرد، از ورامین در دوره چهارم به وکالت رسید، خود را به منبع قدرت آن روز کـه سردارسـپه بـود نزدیک کرد. از یاران و نزدیکان او شد و برای سلطنت او به تلاش افتاد» (عاقلی، 1367 :244).
  • تغییر در ترکیب اصناف تغییرات در بدنه اصناف از زمینه‌های دیگر بروز کشمکش بین اصناف و مالیات‌گیرندگان بود. از آنجاکه مقدار مالیات صنفی مقرر بین اعضای هر صنف سرشکن می‌شد، تغییر در ترکیب کمی ‌شاغلان به یک صنف به عللی چون ترک شغل و گرایش به مشاغل پرکاربردتر و پردرآمدتر، با تاثیرگذاری بر مقدار مالیات پرداختی هر یک از اعضا، موضوع برخی عریضه‌هاست.
  • اسحاق لو، تاجر، عضو کنگره اقلیمی آمریکا و از وفاداران به انگلستان در جریان انقلاب آمریکا بود. او در 13 آوریل 1735 در ریتن لندینگِ پیسکات واقع در نیوجرسی به دنیا آمد. پدرش بازرگانی معروف بود که در کار حمل کالا با کشتی فعالیت داشت.
  • استیو روبل (زاده 2 دسامبر 1943 در بروکلین نیویورک- درگذشته 25 ژوئیه 1989 در منهتن نیویورک)کارآفرین و از مالکان استودیو54 نیویورک بود. روبل و برادرش دونالد در بروکلین رشد یافتند. پدرش یک پستچی بود که بعدها یک تنیس باز حرفه‌ای شد. روبل به دبیرستان وینگیت رفت و در همان جا سخت مشتاق ورزش تنیس شد.
  • یزدی‌ها به نسبت بسیاری از اقوام و گروه‌ها و فرهنگ‌های ایرانی، بهتر در مورد میراث فرهنگی رفتار کرده‌اند. آنها نگاه اقتصادی دارند. نگاه اقتصادی و نگاه تجاری باهم فرق دارند. موقعی که چندخانه را در یزد گرفتند تا مرمت کنند تا به‌عنوان هتل از آن استفاده کنند، یزدی‌ها به این فکر افتادند که چرا خودشان این کار را نکنند؟ همان چیزی که در بازار تبریز هم اتفاق افتاد. چراکه یزدی‌ها و تبریزی‌ها نسبت به سایر فرهنگ‌ها اقتصادی‌تر هستند و اقتصادی می‌اندیشند. شخصی که اقتصادی است، آینده‌نگر است. آدم اقتصادی حداکثر استفاده را از سرمایه می‌کند و از سود آن بهره می‌برد و سرمایه را از بین نمی‌برد.
  • رسول جعفريان/ محقق و مورخ
    در نوشته‌های انتقادی پیش از مشروطه و همین طور بعد از آن، تا دوره بیست ساله، به‌طور مرتب، از عوامل ترقی و رشد یاد شده و یکی از مهم‌ترین آنها علم و پیشرفت‌های علمی ذکر شده است. ‌ای کاش می‌شد روزی این مساله را در آن متون دنبال کرد، اینکه بسیاری از کسانی که به مقایسه این طرف آب و آن طرف پرداختند، توصیه کردند که علم یکی از کلیدواژه‌های اصلی پیشرفت جوامع اروپایی است و ما هم باید همان راه را برویم.
  • تاریخ‌نگاری محلی، از نیمه دوم سده بیستم در دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا پایه‌گذاری و راه‌اندازی شده است. جریان تاریخ‌نگاری اما پیش از آن متاثر از ضرورت‌هایی دگرگون شد، به‌ویژه چرخش در ضرورت‌های تاریخ‌شناسی که تاریخ ملی را از مرکزیت نگاه به گذشته و مباحث روز برون آورد. تاریخ مردم معمولی از زوایای گوناگون، نسخه بی‌واسطه این نگرش بود. آزادسازی (Democratization) و تمرکززدایی (Decentralization) در نگاه به قاعده جوامع در گذشته توانست حیات میلیون‌ها مردم معمولی را مطرح کند که در انتظار حضور در تاریخ بودند. جوامع نو در اروپای سده نوزدهم، بر پایه شهرنشینی، مهاجرت و محو شدن شیوه‌های قدیمی، موجبات محو هویت‌های متکثر در جامعه را فراهم آوردند.