شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد

  • سارا جنگروی
    بسط و گسترش مشروطه و نگاه مشروطه‌گری را می‌توان به چند برداشت عمده تقسیم کرد؛ جریانی که متاثر از فلسفه سیاسی لیبرالیسم و دموکراسی غرب بود. جریان دیگر نیز بیشتر به آن بخش از فلسفه و نگرش سیاسی که اصطلاحا آن را « چپ »، «رادیکال» یا سوسیالیستی نامیده‌اند باز می‌گشت. با این حال یکی از برداشت‌هایی که از مشروطه صورت گرفته است، نسبت آن با شریعت است. به تعبیر دیگر آرا و اندیشه‌هایی که از زبان شریعتمداران، اعم از علما و روحانیون یا افراد غیر روحانی بیان شده‌اند. «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با علیرضا ملایی‌توانی، عضو هیات علمی ‌پژوهشگاه علوم‌انسانی به بررسی جریان‌های مختلف فکری در بطن مشروطه پرداخته است.
  • هشتم مهرماه ۱۳۸۸ آیین باستانی «نوروز» با عضویت هفت کشور و با عنوان یک پرونده مشترک در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید. این پرونده‌ مشترک با درخواست و مدیریت ایران و همکاری کشورهای جمهوری‌آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان به‌عنوان سومین اثر در فهرست میراث ناملموس جهانی و نخستین اثر ناملموس ایرانی در این فهرست جهانی ثبت شد.
  • سیداحمد کسروی تاریخ‌نگار، زبان‌شناس، پژوهشگر، حقوق‌دان و اندیشمند ایرانی ۸ مهر ۱۲۶۹ در تبریز به‌دنیا آمد بود. وی استاد ملی‌گرای رشته حقوق در دانشگاه تهران بود. احمد کسروی افزون بر ۷۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی و عربی نگاشته است. از مهم‌ترین آثار کسروی می‌توان به دو کتاب تاریخ مشروطه ایران و تاریخ هجده ساله آذربایجان اشاره کرد که از مهم‌ترین آثار مربوط به تاریخ جنبش مشروطه‌خواهی ایران محسوب می‌شوند. ایوان سیگل، مورخ نقدی بر کتاب «تاریخ مشروطه نوشته و برخی اشتباهات تاریخی کسروی را بیان کرده است. بخشی از مقاله او از این قرار است:
  • در بحث اینکه چه کسانی خوانندگان نشریات دوره مشروطه بودند، پرسش مهم‌تر و شاید مشکل‌تر این است که خوانندگان چگونه به این نشریات دست می‌یافتند، چگونه آنها را می‌خواندند و در مجموع مرکب از چه کسانی بودند. در نبود داده‌های عینی، مانند فهرست مشترکان، گمان‌زنی درباره شمار خوانندگان و ویژگی‌ها و وابستگی‌های اجتماعی آنان چندان آسان نیست.