آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد
-
انقلاب مشروطه ادامه دارد
اشاره: دکتر فریدون مجلسی، دانشآموخته رشته حقوق و علوم سیاسی و از دیپلماتهای اسبق ایران و نویسنده کتاب «چهرهها» است. او در نشست مشروطیت که 14 مرداد 1398 در خانه اندیشمندان علومانسانی برگزار شد درخصوص موضوع «حکومت قانون» به سخنرانی پرداخت که بخشی از متن آن را در اینجا میخوانید: -
طالبوف، متفکر تجددگرایی
میرزا عبدالرحیم طالبوف تبریزی یکی از مهمترین روشنفکران عصر قاجار است. اهمیت اندیشههای میرزا عبدالرحیم، در مفاهیمی است که در نوشتههایش به کار میبرد. آزادی، قانون و ناسیونالیسم، مهمترین مفاهیمی هستند که اساس اندیشه او را تشکیل میدهند. این سه مفهوم هنوز هم از اصلیترین مفاهیمی هستند که در جامعه ایرانی بر سرشان توافق وجود ندارد و همه از آن دم میزنند و به راستی تعریفی از آن برای زمانه خود ارائه نشده است؛ ولی میتوان گفت نخستین تلاشهای در خور توجه برای تعریف مفاهیمی اساسی چون «آزادی» و «قانون» را باید در نوشتههای میرزا عبدالرحیم طالبوف یافت که با روشنبینی و تلاش عمیقی سعی در ارائه درک درستی از این مفاهیم دارد، اگرچه ممکن است در برخی موارد به خطا رفته باشد، ولی، باید توجه داشت که در روزگاری که کمتر… -
بازتاب مشروطه در نشریات خارجی
جنبش مشروطه ایران یکی از نخستین خیزشهای مردم سرزمینهای شرق در راه ایجاد اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تغییر مناسبات حاکم بر کشور بود. منافع استعماری انگلیس در ایران و دیگر کشورهای منطقه ایجاب میکرد که تحولات ایران را که بهصورت جنبش مشروطهخواهی بروز کرده بود، با دقت زیرنظر داشته و مورد بررسی قرار داده و تا حد ممکن به این حرکت در راستای منافع خویش، سمت و سو دهند. روزنامههای انگلیسی «تایمز» و «دیلیگرافیک» نیز با نوشتن مقالاتی به بازنمایی و تحلیل رخدادهای ایران میپرداختند که در اینجا به گوشهای از مطالب آنها اشاره خواهد شد. -
مخالفت مبنایی با مشروطه
در بررسی چرایی مخالفت شیخفضلالله نوری با مشروطیت، شماری از پژوهشگران تلاش کرده تا بر مبانی مشترک فقهی و نظری شیخ و علمای مقیم نجف که طرفدار مشروطه بودند، تاکید گذارند و از کنار بعضی اختلافات در نحوه برداشتها از این منابع مشترک اندیشه درگذرند. -
نقش مدارس در مشروطه
عبدالمهدی رجائی / اصفهانشناس و محققدرباره فضای آزادی که پس از مشروطه در اصفهان برقرار شد باید بگوییم اصفهان آن عصر از فضای فرهنگی بسیار غنیای برخوردار بود. چنانکه در مشروطه اول در این شهر 10 هفتهنامه (الجناب، انجمن مقدس ملی اصفهان، جهاد اکبر، فرج بعد از شدت که به انجمن بلدیه اصفهان تغییر نام داد، انجمن بلدیه، اصفهان، نقشجهان، نامه حقیقت، ناقور و گنجینهانصار) منتشر میشدند. در مشروطه دوم، دورهای که بعد از فتح شهر آغاز میشود، نیز 7 هفتهنامه (زایندهرود، انجمناصفهان، جهاداکبر، عروهالوثقی، ناقور، کشکول و پروانه) به چاپ میرسیدند. این هفتهنامهها بعضی عمری کوتاه و بعضی عمری چند ساله داشتند. اما تاثیر آنها چندان بود که پیام مشروطیت از زبان و قلم صاحبان فکر روی کاغذ آمده و به گوش و ذهن جامعه مخاطب برسد.