آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد
-
استرآباد در سفرنامههای عصر قاجار
سفرنامهها از جمله منابع مهم برای شناخت از اوضاع و احوال جوامع است که پرداختن به آنها ما را نسبت به گذشته تاریخی آگاه و مطلع میسازد. از آنجاکه سفرنامهها متکی به حضور فرد در میان مردم یک منطقه است حاوی اطلاعات جزئی و مفید از نحوه زندگی، زبان، پوشاک، اقتصاد، دین، آداب و رسوم، اوضاع سیاسی و اجتماعی و ... مردم آن منطقه است. کار یک سفرنامهنویس را میتوانیم بسان مردمنگاری بدانیم که سعی میکند با نزدیکی به سوژه مورد نظر خود که همان مردم است اطلاعاتی از لایههای آشکار و پنهان آن جامعه بهدست آورد. هر چند یک مردمنگار در توصیف صرف نمیماند و سعی در کشف الگوها و لایههای پنهان و ایجاد رابطه معنادار در میان آنها دارد. -
ارائه لایحه ملی شدن آب به مجلس شورای ملی
لایحه ملی شدن آبهای ایران 21 آبان ماه 1345 به مجلس شورای ملی ارائه شد. این لایحه 27 تیر 1347 به تصویب رسید. -
انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان
21 آبان سال 977 ه.ش شاه عباس پس از پیروزی بر ازبکان پایتخت کشور را از قزوین به اصفهان منتقل کرد. دوازدهم نوامبر سال ۱۵۹۸ میلادی شهر اصفهان یک بار دیگر پایتخت ایران شد. شاه عباس اول تصمیم به انتقال پایتخت از قزوین گرفته و کار این انتقال هفت سال طول کشیده بود. بهطور کلی، صفویان در طول حکومت نسبتا طولانی سیصد ساله خود در ایران، سه شهر مهم تبریز، قزوین و اصفهان را به پایتختی برگزیدند.پیش از دوران سلطنت شاه عباس، اصفهان در سال ۹۳۱ میلادی به تصمیم «مرداویز» قهرمان ملی ایرانیان که سودای احیای امپراتوری ایران با همه مراسم و آیینهای باستانیاش را در سر داشت، پایتخت اعلام شده بودطغرل سلجوقی که در جریان تعرض مسلحانه به ایران در نهم اوت ۱۰۵۲، اصفهان را تصرف کرده بود، این شهر را بهعنوان پایتخت خود اعلام و اصفهان این… -
اعتراض شیخ فضلالله به مشروطه
شیخ فضلالله نوری اواخر آبانماه سال 1285 هجری شمسی مخالفت خود را برمبنای شرع در برابر مشروطه اعلام کرد. او مشروطیت را نهادی میداند که هیچگونه مبنایی در قانون شرع ندارد و اینگونه تعارض در منابع مرجعیت شرعی ایجاد میشود. او مشروطهخواهان را به دلیل تلاش برای انقلاب در شریعت و تغییر آن بر طبق «قوانین پارلمانهای پاریس و انگلستان» متهم میکرد و میگفت: مشروطهخواهان در تلاش برای معرفی قانون پارلمانهای اروپایی، این حقیقت را که مردم ایران خود دارای شریعتند، نادیده میگیرند. شیخ فضلالله در این باره میگوید: «حال آنکه مجلس برای مطالب دولتی تاسیس شده نه برای امور دینی و اگر راست میگویند چرا راضی شدند که سه چهار فقره مطالب شرعیه... در نظامنامه اساسی درج شود... مجلس باید از روی قانون محمدی باشد... اما هم اکنون…