شماره روزنامه ۵۹۷۵
|

آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد

  • گربن باککر تلخیص و ترجمه: مراد سلیمی
    سینما همانند سایر ابداعات مهم از قبیل خودرو، برق، موادشیمیایی و هواپیما از همان آغاز در اکثر کشورهای غربی ظاهر شد. با این تفاوت که این اولین شکل از یک سرگرمی دسته‌جمعی صنعتی و بسیار فراگیر بود. از سال 1910 به این سو، هر سال میلیاردها بلیت سینما فروخته می‌شود و اکثر آدم‌ها به‌طور منظم به سینما می‌روند. در ایتالیا صنعت فیلم‌سازی قبل از جنگ جهانی اول، صنعت چهارم صادرات بود. در آمریکا، حتی در راکدترین حالت، فیلم دهمین صنعت سودآور محسوب می‌شد. در دهه 1930 در فرانسه، صنعت فیلم سریع‌ترین صنعت در حال رشد بود. در بریتانیا تعداد فروش بلیت سینما تقریبا تا یک میلیارد دلار در سال افزایش یافت. اما به‌رغم اهمیت اقتصادی و رشد سریع این صنعت، و نیز با وجود تاثیر صنعت فیلم بر زندگی روزمره بینندگان، تاریخ اقتصادی صنعت فیلم به…
  • سینمای بعد از انقلاب اسلامی در ایران را نمی‌توان به‌طور کامل از سینمای قبل از انقلاب منفک دانست. برای شناختن سینمای قبل از انقلاب لازم است، نگاهی گذرا به تاریخ صد و سه ساله سینمای ایران بیفکنیم.
  • تصورش سخت است که سینما را مدیون مظفرالدین شاه، این شاه بی‌عرضه و بی‌خاصیت قاجاری باشیم. مظفرالدین شاه، دریکی از سفرهای فرنگش به همراه میرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی، پنج سال بعد از اختراع سینما توسط برادران لومیر، با سینماتوگراف آشنا شد و چنان مسحور و شیفته این جادوی عجیب شده بود که سریعا و بعد از بازگشت به ایران دستور تهیه یک دوربین را داد. خلاصه آنکه در تاریخ ۲۱ شهریور سال ۱۲۷۹، سینما رسما در ایران آغاز به کارکرد. تاریخی که در جشن بزرگ سینمای ایران در سال ۷۹ به نام روز ملی سینما تعیین شد.
  • استاد عبدالحسین زرین‌کوب، محقق و مورخ زبردست معاصر ۲۴ شهریور ۱۳۷۸ در سن 77سالگی درگذشت. او از سال ۱۳۳۵ با رتبه دانشیاری کار خود را در دانشگاه تهران آغاز کرد و عهده‌دار تدریس تاریخ اسلام، تاریخ ادیان، تاریخ کلام و تاریخ تصوف در دانشکده‌های ادبیات و الهیات شد.
  • مرتضی راوندی، پژوهشگر و مورخ نامی معاصر و نویسنده کتاب ۱۰ جلدی تاریخ اجتماعی ایران ۲۳ شهریور ۱۳۷۸ در 86 سالگی چشم بر جهان فروبست. مرتضی راوندی از جوانی و هنگامی که در زندان بود با همت شخصی و با نیت تهیه تاریخ جامع زندگی «مردم ایران»، پژوهش و فیش‌برداری از منابع گوناگون داخلی و خارجی را آغاز کرد.
  • سمیرا دردشتی
    هویت اجتماعی از عناصر گوناگونی ساخته می‌شود و به زندگی مردم در ظرف زمان شکل می‌دهد. این هویت به زیست اجتماعی معنا می‌بخشد و به افراد یک جامعه کمک می‌کند که به مدد تجربیات مشترکی که در گذشته کسب کرده‌اند انسجام یافته و به جامعه خود قوام دهند. برآیند این گذشته جمعی با تمامی فرازوفرودهای درونی آن تاریخ یک ملت را می‌سازد. تاریخی که معمولا در رویکردی صرفا سیاسی نادیده انگاشته شده و ملتی که از دریچه نگاه مورخان کلاسیک مورد توجه قرار نگرفته‌اند اما با گذشت زمان، همگانی شدن آموزش و حضور مردم در عرصه عمومی که باید آن را محصول جهان مدرن محسوب کرد، تاریخ صاحب صورتی نویافته شد که در قالب آن مردم و کنش‌های آنان ارزشمند تلقی شد. در این تعریف نویافته آنها بودند که خالق اصلی تجربیات مشترک و پیش برنده اصلی جریان تاریخ به شمار …
  • آنتوان سوروگین در سال ۱۸۴۰ میلادی از پدر و مادر گرجی‌تبار و در تهران زاده شد (در سفارت روسیه تزاری در تهران)، پدرش واسیلی (مستشرق) و دیپلمات سفارت روسیه بود، کودکی را در ایران گذراند و بعد از مرگ پدر که بر اثر حادثه‌ای پیش آمده بود، به اتفاق خانواده به گرجستان بازگشت. در تفلیس به اتفاق برادرانش نزد عکاس معروف روسی دیمیتری ایوانویچ ژرماکوف عکاسی آموخت و مجددا به همراه برادرانش امانوئل و کولیا در سال ۱۸۷۰ میلادی (۱۲۸۷ ه.ق) به ایران (تبریز) بازگشت و ساکن شد و به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و به لقب‌خان مفتخر شد. سپس به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسی) یک استودیو عکاسی باز کرد.