شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آرشیو اخبار : فرهنگ و هنر

  • دنیای اقتصاد: هر ‌ساله در کشورمان در ژانرهای مختلف فیلم‌های گوناگون ساخته می‌شود که تنها برخی از آنها این شانس را می‌یابند که با استقبال عمومی مواجه شوند. از آثار تجربی، نخبه‌گرا و جشنواره‌پسند که بگذریم، از آنجا که حیات بدنه اصلی صنعت سینما تا حد زیادی وابسته به سلیقه و پسند مردم است، دانستن این سلیقه برای برآورده کردن نیازهای روحی آنها از الزامات هر فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که به ادامه بقا در این بازار چشم دوخته‌ است به‌شمار می‌رود. چنین رویکردی تا آنجا که به ابتذال و نزول سلیقه عموم نینجامد امری قابل پذیرش و اجتناب‌ناپذیر است؛ هر چند به دست آوردن فرمولی که در آن از یکسو نظر مخاطب را مد نظر قرار دهد و از سوی دیگر اثری با استانداردهای هنری خلق کند کار بسیار دشواری است.

  • معاون هنری وزیر ارشاد اعلام کرد که محمدرضا شجریان از نظر دولت هیچ منعی برای فعالیت در کشور ندارد. علی مرادخانی در گفت‌وگو با «جام جم آنلاین» درباره آخرین وضعیت استاد شجریان گفت: وضعیت جسمانی شجریان خوب است و در حال گذراندن دوره فیزیوتراپی است. با قراری که با خانواده ایشان داشته‌ایم، منتظر اتمام دوره درمانی شجریان خواهیم بود. وی با اشاره به فعالیت‌های هنری شجریان در داخل کشور گفت: از نظر دولت ایشان هیچ منعی برای فعالیت در ایران ندارند و پس از گذراندن دوره درمانی قطعا در این‌باره اظهارنظر خواهند کرد.

  • خشایار دیهیمی از نقش ناشران موسوم به دولتی در فضای صنعت نشر کشور و تاثیرات آنها بر این عرصه سخن گفت. این مترجم در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره وضعیت ناشران دولتی و اتفاقی که این ناشران در فضای نشر رقم زده‌اند و تاثیراتی که داشته‌اند، گفت:‌ در واقع برنامه‌ای که این ناشران دولتی را به وجود آورد، تعیین تکلیف موارد مصادره‌ای بود. ما زمانی ناشرانی داشتیم که به نوعی غیرخصوصی بودند ولی دولتی هم نبودند؛ ناشرانی مثل فرانکلین، بنگاه نشر و ترجمه کتاب و امیرکبیر. اینها ناشران بزرگی بودند که کتاب‌های ارزشمندی هم منتشر کردند.

  • هادی مرزبان نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان را روی صحنه می‌برد. این کارگردان در گفت‌وگو با «ایلنا»، این اثر را نمایشی سنتی و از نمایشنامه‌های بسیار زیبای ایران توصیف کرد. مرزبان با بیان اینکه «من در آخرین کارم دنبال اسپانسر نرفتم. » به معضل حمایت مالی از نمایش‌ها اشاره کرد و گفت: برای نمایش «بازار عاشقان» اسپانسر آمد و من نپذیرفتم چون کلی خرده فرمایش داشت و گفتم این کار را نمی‌کنم. هنوز که هنوز است نتوانسته‌ام جواب بچه‌هایی که 6 ماه زحمت کشیده‌اند را بدهم.

    این کارگردان با تاکید بر لزوم حمایت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر برای جلوگیری از اعمال سلیقه سرمایه‌گذاران ناآشنا به تئاتر در روند تولید نمایش‌ها گفت: اگر از پس لرزه‌های کار قبلی تمام شوم کار جدید را به‌زودی شروع می‌کنم…

  • اکبر زنجانپور که ۲۹ سال قبل نمایش «باغ آلبالو» را در تالار وحدت روی صحنه برده بود ولی به‌دلیل موشک‌باران اجرای نمایش تعطیل شد، بار دیگر این اثر را در تالار وحدت اجرا می‌کند.

    به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر زنجانپور که قصد دارد نمایش «باغ آلبالو» ترجمه بهروز تورانی را پس از برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار وحدت روی صحنه ببرد درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: ۲۹ سال قبل و در زمستان سال ۶۶، نمایش «باغ آلبالو» را در تالار وحدت روی صحنه بردم که متأسفانه به‌دلیل اصابت موشک به نزدیکی تالار پس از یک شب، اجرای نمایش متوقف شد.

  • رایزنی‌هایی با سامی یوسف، خواننده مسلمان ایرانی- بریتانیایی در دست انجام است تا درصورت نهایی شدن توافقات این خواننده جهانی در ایران کنسرت برگزار کند. به گزارش خبرگزاری مهر، از آنجا که سامی یوسف از جمله خوانندگانی است که دستمزدهای بالایی می‌گیرد، به نظر می‌رسد بخشی از این مذاکرات درباره مساله دستمزد وی است. از جمله جزئیاتی که برای برنامه وی در ایران درنظر گرفته شده است، اجرا در تهران و در فضای باز است که امکان حضور تعداد بیشتری از مخاطبان فراهم شود. همچنین در این برنامه‌ریزی اجرا در منطقه‌ای نیمه کوهستانی در پایتخت در نظر گرفته شده که قطعی شدن این جزئیات منوط به نهایی شدن مذاکرات برای حضور او در ایران است.

  • اکران فیلم سینمایی «دوازده روز» به کارگردانی مصطفی قربان‌پور از چهارشنبه سوم آذرماه در سینماهای سراسر‌کشور آغاز می‌شود. اولین ساخته سینمایی قربان‌پور داستان پسر 10 ساله‌ای است که به سرطان مبتلاست و در بیمارستان فوق‌تخصصی «محک» بستری است. او می‌داند فرصت محدودی برای تجربه زندگی دارد. وی ارتباط نزدیک و بسیار صمیمی با یکی از مددکاران بیمارستان برقرار می‌کند و. . . قربان‌پور درباره فیلم «دوازده روز» گفت: این فیلم اقتباسی از رمان اسکار و بانوی گلی‌پوش اثر اریک امانوئل اشمیت‌است. «دوازده روز» از هفت سال پیش تاکنون فرصت و امکان اکران نداشته و در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان سال جایزه ویژه هیات‌داوران؛ پروانه زرین و دیپلم افتخار را در بخش فیلم بلند به‌خود اختصاص داده است.

  • نمایشگاه «رویتگران کوچک» با نمایش و فروش آثار نقاشی کودکان، به نفع کودکان بازمانده از تحصیل شهر تهران گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه ۲۳ اثر در ابعاد ۴۰×۶۰ با روایتی تازه از دنیای کودکان به نمایش در می‌آیند. این نمایشگاه به سرپرستی مهناز صبور - کارشناس ارتباط تصویری، نویسنده و تصویرگر ۱۵ عنوان کتاب کودک با سابقه همکاری با یونسکو - برگزار می‌شود. سود حاصل از فروش آثار این نمایشگاه به نفع کودکان بازمانده از تحصیل در طرح بزرگ «تهران مدرسه‌ای برای همه» که طرحی جهادی با هدف ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل است، تعلق می‌گیرد.

  • سه تابلوی موزه هنرهای معاصر تهران با نام‌های «تاریخ طبیعی» اثر ماکس ارنست، «نقاش و مدلش» اثر پابلو پیکاسو و یک اثر بدون عنوان از فرانتس کلاین به دست دو هنرمند مرمت‌کار آلمانی، مرمت شد. هانا استریچر و آنکه کلوزمیر طی ۱۱ روز در موزه هنرهای معاصر ایران این سه اثر را مرمت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، هانا استریچر کارمند موزه مردمی آلمان در این باره گفت: تابلوی «تاریخ طبیعی» اثر ماکس ارنست در مقایسه با دو تابلوی دیگر به‌دلیل تکنیک استفاده شده به مرمت بیشتری احتیاج داشت. این اثر در ابتدا روی دیوار خلق شده بود که بعدها توسط خود هنرمند روی بوم منتقل شد.

  • پس از اینکه «آنجلینا جولی» به سبب آنچه «حفظ سلامت خانواده» خواند درخواست طلاق از «برد پیت» را ثبت کرد، این دو بازیگر معروف هالیوودی در نهایت به توافق رسیدند که حضانت 6 فرزندشان در اختیار «آنجلینا جولی» باشد. همچنین بر اساس این توافق «برد پیت» می‌تواند ملاقات‌هایی با فرزندانش که بین 8 تا 16 سال سن دارند داشته باشد. «آنجلینا جولی» در ماه سپتامبر و در فاصله چند روز پس از اینکه «برد پیت» در جریان یک سفر هوایی مشاجره جدی با خانواده‌اش داشت به‌دلیل آن چه تفاوت‌های غیرقابل تطبیق با همسرش عنوان کرد، درخواست طلاق داد و وکیل آنها نیز اعلام کرد که «جولی» برای حفظ سلامت خانواده خواهان جدایی است.