شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آرشیو اخبار : فرهنگ و هنر

  • جایزه کتاب سال، امسال فقط سه برگزیده دارد، داستان و شعر برگزیده ندارد، کتابی از کتاب سال حذف نشده و آثار ایرانیان خارج از کشور هم بررسی شده است. به گزارش «ایسنا»، اینها بخشی از مطالبی است که در نشست خبری جایزه کتاب سال که صبح دیروز در سرای اهل قلم برگزار شد، مطرح شد. در این نشست اعضای هیات علمی کتاب سال معرفی شدند و معاون فرهنگی وزارت ارشاد از نداشتن برگزیده در بخش شعر و داستان در کتاب سال اظهار تاسف کرد. سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حذف برخی کتاب‌ها در جایزه کتاب سال و اینکه آیا این احتمال وجود دارد که کتابی از سوی داوران کتاب سال برگزیده شده باشد، اما به عنوان برگزیده نهایی معرفی نشود، گفت: این اتفاق در سی‌ویکمین جایزه کتاب سال رخ نداده است و من اطمینان می‌دهم تا…
  • آلبوم موسیقی «بُعد یازدهم» به خوانندگی شهرام ناظری و آهنگسازی حافظ ناظری به صورت جهانی منتشر می‌شود. به گزارش «ایرنا»، شهرام ناظری در تازه‌ترین کار خود با نام «بُعد یازدهم» به آهنگسازی پسرش حافظ ناظری هنرنمایی کرده است که به‌زودی در سراسر جهان منتشر می‌شود. «بُعد یازدهم» اثر شماره یک با نام سمفونی رومی است که در فوریه 2014 (بهمن و اسفندماه) در سراسر جهان منتشر خواهد شد. این مجموعه اثری فرا ملی است که با صرف زمان بسیار زیادی و انجام مراحل ضبط در 6 کشور دنیا، فرصتی را برای معرفی فرهنگ ایران زمین به جهانیان فراهم خواهد آورد.
  • فیاض: برخی فیلم‌ها سیاه‌نمایی می‌کنند داور سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر از دولت روحانی خواست که به فیلم‌هایی که سیاه نمایی می‌کنند، بر اساس شعار تدبیر و امید جایزه ندهد و معتقد است که بسیاری از فیلم‌های رئال ضد امید هستند. ابراهیم فیاض درباره رویکرد جشنواره فیلم فجر به خبرگزاری مهر گفت: جشنواره فیلم فجر امسال باید با شعارهای دولت حسن روحانی هماهنگ باشد. رئیس‌جمهور همیشه گفته است که دولت او دولت تدبیر و امید است؛ بنابراین باید سیاست‌گذاری‌هایش را در جشنواره فیلم فجر امسال نشان دهد. افخمی شیفته طرحم شد حمید زرگرنژاد کارگردان «پایان خدمت» درباره نخستین ساخته خود گفت: زمانی که می‌خواستم اولین فیلم سینمایی‌ام را بسازم، بهروز افخمی را برای نوشتن فیلم‌نامه دعوت کردم.
  • علیرضا مجمع مساله جدید سینمای ایران که اگر به سرعت برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود به معضلی غیرقابل حل تبدیل خواهد شد، فیلم‌های آپارتمانی است. تا اینجا و در این چند روز شش یا هفت فیلم آپارتمانی داشتیم که در یک لوکیشن ثابت سعی داشتند ملودرامی اجتماعی را روایت کنند. ملبورن(نیما جاویدی) و برف (مهدی رحمانی) دو نمونه از این فیلم‌ها هستند. اگر در زمانی نه چندان دور فیلم‌هایی مثل پستچی سه بار در نمی‌زند (حسن فتحی)، طبقه سوم (بیژن میرباقری) و صداها (فرزاد موتمن) بدعت‌هایی نو در سینمای ایران بودند و از امکان یک لوکیشن ثابت برای تعریف درست قصه خود استفاده می‌کردند، در حال حاضر این کارکرد تنها برای ارزان‌تر شدن فیلم و بالا رفتن سرعت فیلمبرداری است و به‌کار فیلم‌های ارزان‌قیمت می‌آید.