شماره روزنامه ۵۹۷۵
|

آرشیو اخبار : فرهنگ و هنر

  • اصغر فرهادی با «بروس برس فورد» و «ویتوریو استرارو» (کارگردان و فیلمبردار اسکار گرفته سینمای جهان) در موزه سینما دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، موزه سینما 15 بهمن ماه در هوای سرد تهران میزبان جمعی از سینماگران سرشناس برگزیده اسکار بود که به بهانه کارگاه‌های تخصصی که همزمان با سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار می‌شود، در این مکان تاریخی سینمای ایران حضور پیدا کرده بودند. پیش از برگزاری این نشست داوران خارجی جشنواره فیلم فجر که در این نشست حضور داشتند به همراه دیگر میهمانان، از موزه سینما بازدید کردند.
  • فیلیپ سیمور‌هافمن بازیگر مشهور آمریکایی و برنده اسکار در 46 سالگی درگذشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از‌هالیوود ریپورتر، بنا به گزارش‌ها این بازیگر شناخته شده یکشنبه به‌دلیل مصرف بالای دارو در آپارتمانش در نیویورک جان باخت. جنازه فیلپ سیمور‌هافمن که جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار را برای بازی در نقش ترومن کاپوتی کسب کرده بود، در حمام خانه‌اش و درحالی‌که یک سرنگ مواد مخدر در بازوی چپش بود، پیدا شد. هافمن در گذشته برای ترک مواد مخدر بستری شده بود و به مدت 23 سال پاک زندگی کرد. با این حال او در سال 2012 دوباره اسیر مواد شد و پس از آن یک دوره 10 روزه را برای پاک شدن پشت سر گذاشت.
  • حذف نظرسنجی برخی از سینماها سید محسن‌هاشمی به «ایسنا» گفت: از ابتدا جنوبی‌ترین پردیس سینمایی در تهران و شمالی‌ترین سینما را که سالن سینمای «جوان» است، از رای‌گیری خارج کردیم. او در پاسخ به اینکه چرا این رای‌گیری در این دو سینما انجام نمی‌شود‌، توضیح داد: ما 33‌صندوق داریم که در 16 سینما مستقر است، از آنجا که امکان نظارت بر جنوبی‌ترین سینما را نداشتیم؛ بنابراین قرینه این سینما که شمالی‌ترین سینما را شامل می‌شود، از گردونه آرای تماشاگران خارج کرده بودیم. بازدید سینماگران از بازار فیلم هفدهمین دوره بازار فیلم جشنواره فجر در برج میلاد، در سومین روز برگزاری‌اش میزبان سینماگران بود.
  • علیرضا مجمع شیوه انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران بعد از دیدن چند فیلم در این بخش به مساله‌ای جدی تبدیل شده است. اینکه فیلم‌های بی‌کیفیت برای به دست آوردن دل تیم سازنده به این بخش راه می‌یابد و تعداد فیلم‌های بخش مسابقه را به بیش از حد استاندارد می‌رساند دلیل دیگری جز «تا توانی دلی به دست آور» نمی‌تواند داشته باشد. این بحث ناظر بر انتخاب فیلمی است با نام پر طمطراق «مردن به وقت شهریور» که حتی در جزئیات هم به شدت وهن‌آمیز است و خارج از قاعده‌های درست سینمایی. کارگردان - وفیلم - رسما تماشاگر را دست کم می‌گیرد و هر چیزی که دلش خواسته در سطحی‌ترین شکل ممکن در فیلمش گنجانده است.