شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

آرشیو اخبار : بازار دیجیتال

  • عاقله ترابی:‌ مدتی است که روبات‌های چت یا «چت‌بات‌ها» میان فعالان عرصه تکنولوژی به یکی از موضوع‌های بااهمیت و درخور توجه تبدیل شده‌ و رقابت سختی را ایجاد کرده‌اند. چت‌بات‌ها حالا روند رو به رشدی را در پیش گرفته‌اند که با سرعت جالب توجهی هم در پیش هستند تا حدی که چندی پیش مایکروسافت اعلام کرد به‌زودی بعد از گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها مهم‌ترین موضوع در دنیای تکنولوژی چت‌بات‌ها خواهند بود. این شرکت از برنامه‌های خود برای چت‌بات‌های مختلف گفته که وظایف مشخصی بر عهده دارند. به همین ترتیب شرکت‌های دیگر هم هریک به نوبه خود درصدد طراحی و عرضه چت‌بات‌های مخصوص به خودشان هستند.

  • دنیای اقتصاد: مارک زوکربرگ به اظهارنظرهای دونالدترامپ نامزد محافظه‌کار آمریکایی درباره ایجاد دیوار بین مکزیک و آمریکا پاسخ داده است. مدیرعامل ۳۱ ساله فیس‌بوک در جریان کنفرانس برنامه‌نویسان این شرکت موسوم به F8 به صراحت از عدم تمایل خود به این سیاست سخن گفته و نسبت به طرح‌های سختگیرانه علیه مهاجرت ترامپ نیز موضع مخالف گرفته است. زوکربرگ در این کنفرانس که در سانفرانسیسکو برگزار شد، گفت: صحبت‌هایی ترسناکی درباره ساخت دیوارها و ایجاد فاصله بین مردم عنوان می‌شود که بسیاری در اطراف من یا در مسافرت‌هایی که به نقاط مختلف جهان می‌کنم با آنها مخالفند.

  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد با پیگیری یک طرح ویژه در این وزارتخانه کاهش قیمت اینترنت را از پایان اردیبهشت ماه عملیاتی می‌کند. به گفته وی با اجرای این طرح، اینترنت بیش از ۱۵ درصد برای کاربران، ارزان خواهد شد. محمود واعظی در مورد برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کاهش قیمت اینترنت مصرفی کاربران در کشور گفت: از اواخر سال ۹۴ کمیته‌ای با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای بررسی قیمت اینترنت و نحوه کاهش آن تشکیل شده و تمامی تلاش این است که مکانیزمی درنظر گرفته شود تا تعرفه اینترنت کاهش یابد.

  • خبرگزاری مهر:‌ معاون وزیر ارتباطات میزان مصرف کاربران ایرانی از اینترنت موبایل در سال ۹۴ را ۳۸۷ ترابایت و اینترنت ثابت را یک هزار و ۹۴۲ ترابایت عنوان کرد. علی‌اصغر عمیدیان درباره میانگین مصرف روزانه دیتا در کشور توضیح داد: بیشترین رشد مصرف روزانه دیتا از سال ۹۳ تا ۹۴ بود که تا پایان سال گذشته میزان مصرف دیتا در تلفن سیار به ۳۸۷ ترابایت و در اینترنت ثابت به 1942 ترابایت رسید. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افزایش تولید ناخالص ملی همزمان با افزایش ضریب نفوذ خدمات ارتباطی تاکید کرد: افزایش هر ۱۰ درصد ضریب نفوذ تلفن همراه و باندپهن می‌تواند از 6/ 0 تا 19/ 2 درصد تولید ناخالص ملی را افزایش دهد.

  • دنیای اقتصاد: روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها، خبر از به تعلیق در‌آمدن فعالیت پست بین‌المللی TNT در ایران داد و این در حالی است که در تماس «دنیای اقتصاد» با این شرکت مشخص شد این شرکت پستی با تغییر نوع فعالیت خود همچنان در کشور به کار خود ادامه خواهد داد. براساس اعلام روابط عمومی شرکت TNT در ایران،‌ به دلیل خرید سهام اصلی شرکت هلندی TNT، توسط یک شرکت آمریکایی تمامی شعبه‌های این شرکت به زیر‌مجموعه این شرکت آمریکایی منتقل خواهد شد و این شعبه‌ها از این پس با نام SEDEX به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

  • آی‌تی ایران: نزدیک به یک سال از آغاز عرضه اپل واچ، ساعت هوشمند شرکت اپل به بازار می‌گذرد. جای هیچ شکی نیست که این دستگاه الکترونیکی تولیدی شرکت اپل، موفق‌ترین ساعت هوشمند موجود در بازار است اما تحلیل‌های انجام‌شده نشان داده این دستگاه به‌هیچ وجه توانایی رقابت با محصولات سطح اول شرکت اپل نظیر آی‌فون و آی‌پد را ندارد. تحلیل‌های انجام شده توسط Ming-Chi Kuo از شرکت KGI نشان می‌دهند میزان فروش اپل واچ شرکت اپل در سال جاری با کاهش 25 درصدی همراه خواهد بود و این مساله با در نظر گرفتن این نکته است که اپل در سال جاری نسل دوم اپل واچ را نیز معرفی خواهد کرد.

  • همکاران سیستم: شرکت Box در نظر دارد آسان‌تر از قبل به نیازهای ذخیره‌سازی اطلاعات برای سازمان‌های مستقر در اروپا و آسیا پاسخ دهد و برای رسیدن به هدف مذکور طرحی را با نام Box Zones مطرح کرده است که به کاربران امکان می‌دهد از خدمات پردازش ابری آمازون (AWS) و IBM Cloud برای ذخیره داده‌ها در آلمان، ایرلند، سنگاپور و ژاپن استفاده کنند. به گزارش وب‌سایت pcmag، «آرون لیوای» مدیرعامل Box روی وبلاگ رسمی این شرکت نوشت: «اگرچه بسیاری از سازمان‌ها تمایل دارند اطلاعات خود را به فضای پردازش ابری انتقال دهند، ولی برای همه آنها این امکان وجود ندارد تا بتوانند از خدمات ابری بهره‌مند شوند.

  • خبرگزاری فارس: بررسی‌های موسسه SurveyMonkey نشان می‌دهد بازی Miitomo که به تازگی توسط نینتندو عرضه شده با جذب 4 میلیون کاربر درآمد هفتگی 280 هزار دلاری را برای آن به ارمغان آورده است. هر یک از این کاربران به‌طور متوسط 8 دقیقه در روز را صرف اجرای بازی یاد شده می‌کنند. تعداد کل کاربران این بازی هم از جمعیت نیوزیلند فراتر رفته است. Miitomo در 6 آوریل در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و تاکنون بیش از 6/ 2 میلیون بار بارگذاری شده است. دوسوم این بارگذاری‌ها از طریق سیستم عامل iOS و آی‌فون و بقیه از طریق گوشی‌های اندرویدی صورت گرفته است.