آرشیو اخبار : جمعه‌نامه

  • پوریا فیروزنژاد
    دقایقی از بامداد روز جمعه (13 دی‌ ماه) گذشته بود که هواپیمای حامل سردار شهید قاسم سلیمانی بر باند فرودگاه بغداد فرود آمد و لحظاتی بعد او در خودرویی که در آن ابومهدی المهندس انتظارش را می‌کشید سوار شد.
  • رید پاولی، تحلیلگر دانشگاه استنفورد مترجم: پوریا فیروزنژاد
    جنگ تمام‌عیار آمریکا با ایران چگونه خواهد بود؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از تحلیلگران نظامی و سیاسی را به خود مشغول کرده است و پاسخ به آن از زبان تحلیلگر مرکز همکاری و امنیت بین‌المللی دانشگاه استنفورد قابل‌توجه است. رید پاولی که فرضیه سناریوی حمله تمام‌عیار آمریکا به ایران و حضور تفنگداران این کشور در خاک ایران را شبیه‌سازی کرده است، با انتشار یادداشتی در نشریه نشنال اینترست به مقامات کاخ‌سفید و پنتاگون هشدار می‌دهد که جنگ با ایران بسیار متفاوت از جنگ با عراق خواهد بود و او آن را «بزرگ‌ترین اشتباه در سیاست خارجی آمریکا از زمان جنگ ویتنام» می‌داند؛ کارزاری که «حتی پیامدهایی بسیار گسترده‌تر از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ برای ایالات‌متحده و منطقه خواهد داشت.» او در این مطلب به تفاوت‌های اساسی جمعیتی، سرزمینی،…
  • این هفته نهادهای تصمیم‌گیر بین‌المللی در حوزه فوتبال در فقدان ارتباطات مناسب ازسوی مدیران ایرانی و نداشتن قدرت چانه‌زنی و نفوذ در کنفدراسیون فوتبال آسیا، دست به کار شدند تا چالش‌های بیشتری به بهانه نبود امنیت برای فوتبال ایران رقم بزنند.
  • در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و درحالی‌که جریان‌های سیاسی پیگیر بستن فهرست‌های انتخاباتی‌اند، حرف و حدیث‌ها درباره رد و تایید صلاحیت کاندیداها و نیز عملکرد شورای نگهبان در نظارت استصوابی همچنان ادامه دارد و در این میان تنش‌ها میان دولت و شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت‌های گسترده بالا گرفته است.
  • در شرایطی که رسانه ملی طی ماه‌های گذشته همواره پرچمدار اظهارات جنجالی و برنامه‌های پرحاشیه بوده است، این هفته نیز فیلمی از یک برنامه تلویزیونی در فضای مجازی دست به دست شد که امنیت روانی جامعه را مورد تهدید قرار داد؛ انتشار خبر وجود سم سرطان‌زای آفلاتوکسین در یک‌سوم شیر‌های کشور از سوی شخصی که در برنامه «سلام، صبح بخیر» شبکه۳ «کارشناس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی» معرفی شد، موج جدیدی از نگرانی‌ها در کشور ایجاد کرد.
  • ها جون چانگ مترجم: پوریا فیروزنژاد
    توسعه اقتصادی به چه معنا است؟ طی سال‌های متمادی ارائه تعریف این عبارت به محل مناقشه فراوانی بدل شده است. اکنون البته اغلب توسعه اقتصادی را همان رشد اقتصادی می‌دانند. بنابراین اگر تولید سرانه در کشوری افزایش ‌یابد، توسعه اقتصادی رخ داده است. این دیدگاه توسط اغلب اقتصاددانان نئوکلاسیک نیز پذیرفته شده است؛ کسانی که عمدتا حرفه اقتصادی امروز را با دیدگاه‌های خود شکل داده‌اند. اما تعریف دیگری نیز با ریشه‌های مکتب کلاسیک و مارکسیستی وجود دارد که می‌توان آن را با واژه توسعه‌گرایان برابر دانست. الکساندر همیلتون، فردریش لیست و اقتصاددانان حوزه توسعه دهه‌های 50 و 60 میلادی را می‌توان در این پارادایم جای داد.
  • سیداحمد موثقی استاد علوم سیاسی
    همان‌طور که چانگ اشاره دارد، دولت نقش‌های متفاوتی در گونه‌های مختلف سرمایه‌داری دارد و دولت‌های سیاست صنعتی آسیای شرقی (ژاپن، کره و تایوان)، نقش کارآفرینانه برجسته‌ای با مدیریت سیاستمداران و بوروکرات‌های دارای ایدئولوژی‌های ناسیونالیستی ایفا کرده‌اند؛ ایدئولوژی‌هایی که دعوت به تغییرات ساختاری و صنعتی شدن سریع، تغییر جهت‌های ساختاری به سمت صنایع دارای فناوری و ارزش افزوده بالا می‌کردند. لی (1933: 13) هم یادآور می‌شود که دولت‌های کاپیتالیستی میانی در این کشورها، بین دولت‌های حداقلی غیرمداخله‌گر و دولت‌های حداکثری ورای تصحیح شکست‌های بازار یا صرف تنظیم قواعد بازی مداخله کردند و همزمان اجازه کنترل کامل اقتصاد از طریق مراجع اقتدار سیاسی را هم ندادند.
  • محسن کرمانی روزنامه‌نگار
    امروز آسیای‌شرقی به رقیبی جدی برای صنایع غربی بدل شده است. کشور‌هایی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی توانسته‌اند بسیاری از بازار‌ها را از آن خود کنند و پیشتاز در زمینه‌های متفاوتی بشوند. با وجود این دولت‌های حاکمه در این کشور‌ها با وجود اقتدارگرایی سیاسی، نقض حقوق بشر، فساد، سرکوب اتحادیه‌های کارگری، تبعیض جنسیتی و بدرفتاری با اقلیت‌های قومی و دیگر مسائلی از این دست، توانسته‌اند به پیشرفت‌های بی نظیری در شاخص‌های درآمدی و رفاه عمومی دست پیدا کنند.
  • رضا مجلسی کارگردان
    فیلم «کاتی و ستاره» مثل بسیاری از فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان که در سال‌های اخیر در جهان تولید شده، یک فیلم رئال انیمیشن است که برای مخاطب کودک ساخته شده است. البته ساخت چنین فیلم‌هایی کمتر در سینمای کودک ایران تجربه شده و ما سعی کردیم سطح قابل قبولی از تکنیک را در آن استفاده کنیم تا برای مخاطبان کودکی که امروز آثار سطح بالای رئال انیمیشن خارجی را دنبال می‌کنند، جذاب باشد. رئال انیمیشن یک ژانر و تکنیک مهم در سینما است که بچه‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند در نتیجه جا دارد سینمای ایران بیشتر به این شیوه فیلم‌سازی توجه کند. در کل می‌توان گفت فیلم‌های انیمیشن جذابیت‌های زیادی برای مخاطب دارند و با استفاده از این شیوه می‌توان راحت‌تر برای بچه‌ها قصه‌گویی کرد.