ردپای مکاتب فکری در اقتصاد ایران-۸<br>
چاپ سه کتاب اقتصادی از آیتالله محمدعلی گرامی و جزوهای درباره ربا و حیل شرعی، کافی است که برای گفتوگو با ایشان راهی قم شویم. در محضر ایشان درباره اقتصاد ایران و سیر تکاملی سه دهه گذشته گفتوگو کنیم. حضرت آیتالله گرامی سرسختانه طرفدار اقتصاد اسلامی است. او به جز نوشتههایی که از وی به چاپ رسیده به سمینارهای اقتصادی که در دانشگاه امام صادق (ع) به انجام رساندهاند و به صورت مجموعهای مدون منتشر شده است، اشاره میکند و میگوید: ما اقتصاد اسلامی داریم. اقتصاد اسلامی علمی است مثل سایر مکاتب.
چاپ سه کتاب اقتصادی از آیتالله محمدعلی گرامی و جزوهای درباره ربا و حیل شرعی، کافی است که برای گفتوگو با ایشان راهی قم شویم. در محضر ایشان درباره اقتصاد ایران و سیر تکاملی سه دهه گذشته گفتوگو کنیم. حضرت آیتالله گرامی سرسختانه طرفدار اقتصاد اسلامی است. او به جز نوشتههایی که از وی به چاپ رسیده به سمینارهای اقتصادی که در دانشگاه امام صادق (ع) به انجام رساندهاند و به صورت مجموعهای مدون منتشر شده است، اشاره میکند و میگوید: ما اقتصاد اسلامی داریم. اقتصاد اسلامی علمی است مثل سایر مکاتب. اگر منظور از مقایسه اقتصاد اسلامی با سایر اقتصادیهای مطرح دنیا باشد که به صورت نمودار یا تئوری یا ماده قانونی و تبصره مطرح هستند، مسلما اقتصاد اسلامی اینگونه نیست. چون هیچکدام از مباحث اجتماعی و حکومتی در فقه ما اینگونه شفاف نیست. منابع اولیه، به دست ما رسیده و ما آنها را بررسی میکنیم که از آنها علم استخراج میشود.»
هشتمین مجموعه از گفتوگوهای ردپای مکاتب فکری در ساختار اقتصاد ایران با دکتر عباس آخوندی انجام شد. دکتر آخوندی طرفدار اقتصاد آزاد است. او در این گفتوگو میگوید: «بخش عمده چپرویهای ساختاری در دوره دولت موقت اتفاق افتاد. قانون ملی شدن بخش عمدهای از صنایع در شورای انقلاب در دوره مرحوم مهندس بازرگان تصویب شد. در ابتدای انقلاب به دلیل همان فضای عمومی که وجود داشت من فکر میکنم یک جریان غالبی بود که گرایش به سمت ملیکردنها را تعقیب میکرد.
البته دولت موقت بیشتر بهطور ساختاری ملی کردن بانکها، بیمهها، صنایع سنگین و امثال اینها را دنبال میکرد، ولی جریانهای انقلابی بیشتر به دنبال مصادره اموال افراد و جریانهای سیاسی حامی رژیم گذشته بودند که نهایتا اشخاص را مورد هدف قرار میدادند. این دو گفت وگو پیش روی شماست.
ارسال نظر