شماره روزنامه ۶۰۱۶
|

ویژه نامه سالگرد دوازدهم

  • کارنامه «دنیای اقتصاد» به روایت نخبگان

  • تبیین مسائل تخصصی به زبان عمومی

    عباس یاری - دبیراجرایی و تحریریه ماهنامه سینمایی فیلم من اگر بخواهم به‌عنوان یک روزنامه عمومی به دنیای اقتصاد نگاه کنم و نه یک روزنامه تخصصی، بعد از حدود ۵۰ سال کار مطبوعاتی می‌توانم بفهمم یک نشریه چقدر حرفه‌ای است. دنیای اقتصاد خوراک من خواننده عام را در همه بخش‌ها تامین می‌کند. مباحثی که در روزنامه به‌عنوان مقاله یا خبر یا هر چیز دیگری چاپ می‌شود، بسیار شسته رفته و نو ارائه می‌شود. من دنیای اقتصاد را برای زاویه نگاه جدیدی که به من می‌دهد به شدت پیگیر هستم. این‌تر و تازگی در زمانه‌ای که همه چیز مطبوعات ما شده است کپی کردن از روی دست خبرگزاری‌ها برای من بسیار ارزشمند است.
  • جذب همزمان مخاطبان عمومی و تخصصی

    بهروز هادی زنوز روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار مقالات اقتصادی و انعکاس دیده‌گاه‌های صاحب‌نظران و مسوولان دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی سعی کرده به‌عنوان نشریه تخصصی در محافل دانشگاهی و تخصصی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. معتقدم روزنامه دنیای اقتصاد با رعایت مشی اعتدال و انتشار بی‌طرفانه اخبار در حوزه‌های مختلف مورد وثوق و اطمینان قرار گرفته است. از طرفی دنیای اقتصاد با اقبال عمومی مواجه است. هم مخاطبان عمومی دارد و هم متخصصان و صاحب‌نظران اقتصادی و حتی مدیران بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی را به سمت خود جلب کرده است.
  • ارائه توأمان خبر و تحلیل

    محمد کردبچه مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از دیدگاه من روزنامه دنیای اقتصاد مهم‌ترین مرجع اطلاعات و تحلیل اقتصاد ایران است. آنچه این روزنامه را از دیگر رسانه‌ها متمایز کرده ارائه توامان خبر و تحلیل با شاخصه به روز بودن است. به‌دلیل پیروی از چنین الگویی اکثر صفحات این روزنامه خواندنی است و به سادگی نمی‌توان از آن گذشت. باشگاه اقتصاددانان که در سال‌جاری به جمع صفحات این روزنامه اضافه شد گامی در جهت تضارب آرا و پرداختن به موضوعات از زوایای مختلف بود. به دوستان فعال در این رسانه به‌خاطر ارائه چنین کاری خسته نباشید می‌گوییم.
  • الگوسازی رسانه‌ای واجتماعی

    احمدمسجد جامعی - رئیس شورای شهر تهران در سابقه انتشار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» طی سال‌های اخیر وجه مثبتی وجود داشت که فکر می‌کنم قابل تکرار است و حیف است که این تجربه ماندگار به فراموشی سپرده شود. دو سال پیش زمانی که داستان «رفتگر بجنوردی» شکل گرفت و دهان به دهان نقل می‌شد «دنیای اقتصاد» آغازگر حرکتی برای واکاوی اقدام این فرد از نگاه برخی چهره‌های جامعه همچون دکتر آخوندی، دکتر نجفی و تعداد دیگری از دوستان شد. مجموعه این اقدام در آن سال منجربه شکل‌گیری ادبیات جدیدی در جامعه و تداعی گر حس مهربانی در جامعه شد.
  • رویکرد مستقل و قابل اعتماد

    حسین علیشاپور - خواننده موسیقی سنتی من مخاطب جدی روزنامه دنیای اقتصاد نبوده‌ام، اما هرازگاهی آن را خوانده‌ام و گاهی هم به دلیل مصاحبه‌ای با خودم یا همکارانم این روزنامه را دنبال کرده‌ام. درمدتی که با این روزنامه آشنایی پیدا کرده‌ام متوجه شدم که رویکرد مستقلی را در پیش گرفته است و مسائل اقتصادی را به گونه ای تشریح می‌کند تا مخاطب غیر اقتصادی هم بتواند به درک درستی از شرایط بازارها و چگونگی تغییر وتحولات برسد. واقعیت این است که وقتی اسم دنیای اقتصاد می‌آید همه فکر می‌کنند با یک روزنامه اقتصادی صرف طرف حساب هستند و این در حالی است که این روزنامه همه حوزه‌ها را پوشش می‌دهد.
  • اثرگذاری بر سیاست‌ها

    دکتر محسن رنانی - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان بسیار ارزشمند است که یک روزنامه اقتصادی متعلق به بخش خصوصی توانسته است سالیان درازی بپاید و به پرتیراژترین روزنامه تبدیل شود. این هم نشان از انسجام فکری و تلاش عملی و هدف‌گیری‌های درست تیم گرداننده این روزنامه دارد و هم نشان از اینکه امروز مساله اول جامعه اقتصاد است و دغدغه‌های اقتصادی باعث توجه جدی به روزنامه‌های جدی در حوزه اقتصاد شده است.
    به نظر می‌‌‌رسد «دنیای اقتصاد» در دولت نهم و دهم هم مورد توجه سیاست‌گذاران بوده است چون بسیاری از نقدهای اقتصادی منتقدان را منتشر می‌‌‌کرد و هم اکنون که بسیاری از سیاست‌گذاران اقتصادی از همفکران یا همکاران سابق این روزنامه هستند بسیار اثرگذار است و می‌‌‌تواند تاثیرات بیشتری بر سیاست‌ها داشته باشد.
  • راهبری در اقتصاد کشور

    دکتر کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی - معاون کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران دوازدهمین سالگرد تاسیس روزنامه پرتیراژ دنیای اقتصاد را تبریک عرض می‌کنم. رروزنامه وزین «دنیای اقتصاد» طی سال‌های اخیر جای خود را نزد صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران علم اقتصاد و فعالان کسب‌و‌کار کشور به خوبی باز کرده است. این روزنامه پرمخاطب اقتصادی ضمن راهبری در اقتصاد کشور، با نظرخواهی از صاحب‌نظران کشور همواره در زمینه مباحث روز اقتصاد کشور جلودار بوده است و راهنمایی مفید این نشریه همواره چراغ راه سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و تجار در همه زمینه‌های صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و خدمات است.
  • «دنیای اقتصاد» را هر روز می‌خوانم

    دکتر محمدعلی نجفی- مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری «دنیای اقتصاد» یکی از دو روزنامه‌ای است که مطالعه آن بخشی از برنامه روزانه بنده است. تنوع حوزه‌های مورد پرداخت، صفحات مربوط به بورس و انتشار مصاحبه‌‌های خواندنی با اهل فن، از نقاط مثبت این روزنامه است و به شکل ویژه نیز لازم می‌دانم تاکید کنم که «دنیای اقتصاد» در حوزه بازار پول و سرمایه در تمام این سال‌ها بسیار قوی عمل کرده است؛ همچنین، اطلاع‌رسانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های تخصصی، از دیگر فعالیت‌هایی است که این مجموعه به آن مبادرت ورزیده که خود بسیار قابل تقدیر است.
  • منبع اطلاعاتی موثق

    دکتر جواد صالحی اصفهانی - استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا در ۱۲ سال گذشته دنیای اقتصاد یک روزنامه جدی و ثابت قدم و یک منبع اطلاعاتی موثق در زمینه‌های اقتصادی بوده است. همین‌طور که این روزنامه در مسیرش به جلو حرکت می‌کند نیاز دارد که به سمت تحلیل‌های معتبر حرکت کند و به‌عنوان یک منبع معتبر برای انتشار تحلیل‌های سیاست‌گذارانه نیز شناخته شود. موضوعات سیاست‌گذاری خیلی پیچیده هستند و برای فهم آنها باید تحقیق و پژوهش‌های مبتنی بر علم اقتصاد انجام داد. گرچه نظر اقتصاددانان ارزشمند و مفید است و صفحه باشگاه اقتصاددانان روزنامه دنیای اقتصاد یک چارچوب ارزشمند برای تبادل نظر اقتصاددانان ایجاد می‌کند، اما تحلیلی که درباره یک سوال خاص سیاست‌گذاری نیست نیز نیاز به تحقیقات به روز و معتبر دارد مانند تاثیرات یارانه‌ها بر رفتار فقرا.
  • توجه به اولویت‌های اقتصادی

    دکتر محمود اسلامیان - عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران در سال‌های گذشته کمتر رسانه‌ای توانسته متناسب با نیازهای اقتصادی کشور، در افکار عمومی تاثیرگذار باشد. روزنامه «دنیای اقتصاد» از زمانی که پا به عرصه مطبوعات کشور گذاشت، به تدریج جایگاه خوبی در صحنه رسانه‌ای کشور برای خود پیدا کرد. به اعتقاد من علل موفقیت این روزنامه برخورد منصفانه، متعادل و عقلانی در حوزه اقتصاد بوده و سعی کرده در بررسی، نقد یا طرح مسائل اقتصادی یک نگاه متعادلی را ظهور و بروز دهد. علت اصلی که این رسانه توانست به سطح بالایی در مقایسه با سایر رسانه‌ها برسد، نوع برخورد آن با مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی است.
  • دوری از افراط و تفریط

    محمود دعایی - مدیر مسوول روزنامه اطلاعات روزنامه دنیای اقتصاد روزنامه بسیار موفقی است که طی این سال‌ها از افراط و تفریط دوری کرده است. روزنامه‌نگارانی که دراین روزنامه فعالیت می‌کنند از نیروهای کاردان و کارکشته مطبوعات هستند و طی تمام سال‌های فعالیت این روزنامه در موضع‌گیری‌های خود نسبت به مسائل اقتصادی همواره رعایت انصاف را داشته‌اند. روزنامه دنیای اقتصاد به دلیل همین عملکرد و استفاده از نیروهای کاردان یکی از روزنامه‌های بادوام کشور خواهد بود. من برای این روزنامه آرزوی توفیق دارم.


    توانمند در جذب همکاری متخصصان

    سیامک رحمانی- روزنامه‌نگار
    و سردبیر هفته نامه تماشاگران
    به نظر می‌رسد موفقیت و تاثیرگذاری روزنامه دنیای اقتصاد دلایل متفاوتی دارد.
  • اثرگذاری و موفقیت فراتر از تیراژ

    احمد میدری - معاون وزیر کار روزنامه دنیای اقتصاد موفق‌ترین روزنامه اقتصادی کشور است که شاخص‌های موفقیت این روزنامه فقط در تیراژ بالای آن خلاصه نمی‌شود. این روزنامه توانسته مخاطبان و گروه‌های مختلف علمی و اجرایی در کشور را مورد هدف قرار دهد و اگر توانسته در جذب مخاطبان خود موفق عمل کند به این دلیل بوده که سرمایه‌گذاری زیادی روی تولید محتوا و تنوع مطالب خود می‌کند. در صفحات گوناگون این روزنامه می‌توان مطالب مختلفی راجع به موضوعات مختلف خواند؛ از تاریخ اقتصاد گرفته تا بورس و مسائل بین‌الملل و. .
  • از «اطاق تجارت» تا «دنیای اقتصاد»

    دکتر علی ططری - مدیر مرکز اسناد و پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی حیات جدی مطبوعات ایران را باید از دوره مشروطیت دانست، البته در آن میان نشریات سیاسی بیشتر مورد توجه طبقات اجتماع قرار گرفتند و به تبع نخستین مطبوعات متولد شده در این دوران با رویکرد سیاسی پا به عرصه نهادند. هدف اصلی آن بود که اقشار مختلف اجتماع آن روز ایران با مطالعه و مراجعه به مطبوعات و به ویژه روزنامه‌ها از وقایع آگاه شوند و علاوه بر ارتقای سطح آگاهی عمومی، به تدریج در عرصه سیاسی صاحب فکر و تحلیل شوند تا در گذرگاه‌های حساس تاریخی تصمیم اصلح را برگزینند.
  • رویکرد تحلیلی در پرداختن به مسائل

    پروفسور هاشم پسران زمانی‌که از من خواسته شد درخصوص دوازدهمین سالگرد دنیای اقتصاد نظری ارائه کنم با خود بر وجه تمایز این روزنامه تمرکز کردم. آنچه از دیدگاه من به‌عنوان صفت ممیزه دنیای اقتصاد می‌توان بیان کرد پرداختن به موضوعات اصلی اقتصاد کشور با رویکرد تحلیلی است. دنیای اقتصاد مسائل را طرح و تلاش می‌کند پاسخ مناسب و راهکار آنها را نیز با کمک کارشناسان منعکس کند. ارزیابی مسائل وابسته به سیاست‌گذاری و به بحث گذاشتن آنها به‌طور عمومی مهم است. باید به سازمان‌دهندگان و دبیران روزنامه دنیای اقتصاد و در ادامه آن هفته‌نامه «تجارت فردا» »برای تسهیل و تشویق مباحثه درباره مسائل سیاست‌گذاری اقتصادی ایران در ۱۲سال گذشته تبریک گفت.
  • دقت ستودنی در پیوند اقتصاد و سیاست

    دکترمهدی ذاکریان - استاد حقوق بین‏الملل و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات نخستین‌باری که از سوی دنیای اقتصاد دعوت به نگارش یادداشتی درباره مسائل هسته‌ای کشور شدم، دقت آن روزنامه در پیوند موضوعات سیاسی با اقتصادی را ستودم. از این جهت، ستودم و ستودنی است که روابط بین‌الملل، شناخت دنیای کنونی را بدون بررسی موضوع ثروت، فقر و توسعه بی‌اعتبار می‌داند. این امری بدیهی است که ما برای زنده ماندن باید غذا بخوریم. غذا و آذوقه را هم از بازار تهیه می‌کنیم. قطعا بدون پرداخت پول نمی‌توانیم چیزی بخریم.
  • روزنامه خلاق

    اسدالله اطهری - استاد دانشگاه تاکستان و کارشناس مسائل ترکیه روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان مهم‌ترین رسانه اقتصادی کشور دارای نیروی انسانی کارآمد، خلاقیت فردی و گروهی و مدیریت هوشمندی است که دست خبرنگاران را باز گذاشته و از طرفی هم مطالبی را مورد پوشش قرار می‌دهد که مهم و با اهمیت هستند و داستانی و روایتی مطمح نظرش نیست. این روزنامه طی این سال‌ها و به‌خصوص از ۳ سال گذشته که موضوع تحریم‌ها بیش از پیش پررنگ شد، با پوشش خبری و پرداختن به بحث تحریم‌ها و سیاست خارجی نشان داد که تا چه اندازه مباحث اقتصاد سیاسی بین‌الملل در سطح جهان مهم هستند.
  • نیروی انسانی باتجربه و سالم

    امیررضا واعظ آشتیانی - مدیرعامل پیشین استقلال و فعال اقتصادی در فضای رقابتی که امروز بین رسانه‌ها ایجاد شده، طبیعتا هر رسانه‌ای که بتواند بیشترین و متنوع‌ترین اخبار را به مخاطبان خود بدهد، برنده میدان خواهد بود. در این بین «دنیای اقتصاد» به سبب تنوع موضوعات و مباحث مورد استفاده‌اش در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی توانسته جای خود را به‌خوبی در میان رسانه‌های کشور محکم کند و مخاطبانش را از دریافت اخبار راضی نگه دارد. اگر هر رسانه‌ای صرفا در چارچوب انتشار اخبار تخصصی برای خوانندگانش پیش برود یقینا به مشکل برمی‌خورد، اما عاملی که باعث افزایش مخاطب در این روزنامه شده، این است که در حوزه‌های ورزشی و فرهنگی و گردشگری نیز مطالب خوبی منتشر کرده است.
  • نگاه عمیق و بی‌طرفانه

    محمدرضا ساکت - مشاور سازمان لیگ فوتبال ایران به نظر من روزنامه «دنیای اقتصاد» نگاه کارشناسی و به روزی به مسائل مختلف دارد. نگاه فراگیر این نشریه به همه حوزه‌ها از قبیل صنعت، اقتصاد، اجتماع، شهرسازی و حتی ورزش و فرهنگ یک ویژگی و امتیاز مثبت برای آن به حساب می‌آید. همین موارد هستند که تفاوت ایجاد کرده و این روزنامه را برای مخاطبان مطلوب کرده‌اند. یکی از کارهای مفیدی که «دنیای اقتصاد» انجام می‌دهد این است که مسائل و معضلات گوناگون را به چالش می‌کشد. این به چالش کشیدن قطعا فضا را برای مدیران دولتی نیز مناسب می‌کند، چراکه عیب و حسن کار را به‌خوبی متوجه می‌شوند.
  • روزنامه محبوب عرصه اقتصاد

    محمد فطانت‌فرد- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مهم‌ترین وجه تمایـز روزنامه «دنیای اقتصاد»، پرداختن عمیق، تفصیلی و همه جانبه به موضوعات مختلف است که چنین رویکردی، این روزنامه را از منظر مخاطبان، به‌ویژه مخاطبان تخصصی حوزه‌های مختلف اقتصادی، به یک رسانه با اثربخشی و تاثیرگذاری بسیار زیاد تبدیل کرده است. به‌عنوان مثال، در حال حاضر بیشترین حجم اخبار در حوزه‌های مختلف بازار سرمایـه، اعم از بورس اوراق بهادار و بورس کالا، از طریق روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر می‌شود، کما اینکه در سایر حوزه‌ها نیز اینچنین است.
  • تنوع برای فعالان اقتصادی

    امیرعلی ابوالفتح - کارشناس مسائل آمریکا دنیای اقتصاد، روزنامه‏ای قوی و فعال در حوزه تخصصی خودش است. همچنین این روزنامه برای فعالان اقتصادی تنوع دارد و به دلیل آنکه در ۳۲ صفحه روزنامه به مباحث مختلفی همچون خودرو، بورس، بانک و بیمه، صنعت، مسکن و . . . پرداخته می‌شود، مخاطبان هر حوزه‏ای برای دریافت اخبار و تحلیل‏های موردنظرشان می‎توانند به این روزنامه مراجعه کنند. از دیگر سو آمار، ارقام و نمودارهایی که در روزنامه دنیای اقتصاد ارائه می‎شود، سطح این روزنامه را بسیار بالا برده است. اما از آنجا که این روزنامه تخصصی اقتصادی است شاید صفحات دیگر همچون ورزشی، فرهنگی یا بین‌الملل برای مخاطبان خاص سیاسی خیلی جذابیت نداشته باشد ولی در مقابل نیز ممکن است این مخاطبان اقتصادی خواهان آن باشند که با خرید یک روزنامه، از اتفاقات و اخبار در حوزه‏های دیگر نیز اطلاع یابند؛ که با چنین نگاهی، پرداختن به حوزه‎های غیراقتصادی یک فاکتور مثبت برای این روزنامه تلقی می‏شود.
  • رابطه کلیدی اقتصاد و ورزش

    محمد جعفر صافی - مدیر فرهنگسرای ارسباران و رئیس سابق شبکه سه سیما دوازدهمین سالگرد تاسیس روزنامه «دنیای اقتصاد» را تبریک می‌گویم. به گمانم این نشریه با توجه به حجم قابل توجه مخاطبانش، می‌تواند در عرصه‌های مختلف اثرگذار باشد که یکی از آن حوزه‌ها ورزش است. در ایران متاسفانه بر خلاف سایر نقاط جهان مطالعات کمی پیرامون رابطه ورزش و اقتصاد انجام شده و این مساله کلیدی به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. امروزه در اروپا توجه به این رابطه باعث شده است باشگاه‌های ورزشی با سرمایه بخش خصوصی اداره شوند و ضمن سوددهی، صدها فرصت شغلی نیز به وجود بیاورند.
  • «دنیای اقتصاد» روزنامه رسمی من است

    اسدالله عسگراولادی - رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران روزنامه «دنیای اقتصاد» را چند هفته پس از اولین انتشار پسندیدم؛ چراکه محتوای آن برای ۹۰ درصد از کارآفرینان اقتصادی ارزنده بود. اخبار، واقع‌بینی و دیدگاه‌های اقتصادی مطلوب از جمله شاخص‌های این روزنامه بوده و هست. پیش‌بینی‌های کارشناسانه روزنامه دنیای اقتصاد و سبک مدیریتی این روزنامه موجب شده هر روز آن را مطالعه کنم. حتی روزهایی که امکان دسترسی به این روزنامه برایم میسر نیست، قطعا آرشیو را در روزهای بعد خواهیم دید. به جرات می‌توان گفت این روزنامه با رزومه‌ای بسیار قوی، از میان جرایدی که در حال حاضر به چاپ می‌رسد، بهتر و دقیق‌تر است.
  • همه مدیران «دنیای اقتصاد» را می‌خوانند

    سیدمهدی میرمهدی - رئیس اتحادیه فناوران و رایانه تقریبا می‌توانم بگویم مدیری را نمی‌توان یافت که روزنامه دنیای اقتصاد را دنبال نکند؛ چون این روزنامه علاوه بر اینکه از پرتیراژترین و پرمخاطب‌ترین روزنامه‌های کشور است، یکی از اصلی‌ترین مراجع مطالعه مدیران موفق هم هست. دلیل این موضوع می‌تواند اخبار به روز و تخصصی در حوزه‌های مختلف و ورود ماهرانه و شفاف به موضوعات باشد. این روزنامه در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص در حوزه‌های کلان کشور خواننده را در جریان تمام سیاست‌ها و مسائل اقتصادی می‌گذارد و او را به حق‌خواهی می‌طلبد در عین حال خط‌مشی این روزنامه ادای وظیفه از دولت هم هست که این موضوع آن را به پیونددهنده بین سازمان‌ها و جامعه تبدیل می‌کند.
  • قابل رقابت با روزنامه‌های دنیا

    حامد سلطانی‎نژاد - مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان یکی از روزنامه‌های مطرح در بخش اقتصادی است که هر روز مطالعه می‌کنم و در واقع وجه تخصصی بودن آن بسیار بارز بوده و باعث تمایز از دیگر نشریات شده است.
    از بعد دیگر می‌توان نگرش کاملا خصوصی، تخصصی و استقلال را از جمله دلایل موفقیت این روزنامه پرتیراژ عنوان کرد که با بهره‌مندی از نظرات فعالان اقتصادی و تیم حرفه‌ای و عملیاتی به جایگاه مناسبی در فضای اقتصادی کشور دست یافته است، که این امر به افزایش تعداد مخاطبان این روزنامه منجر شده است.
  • چالش‏های پیش‏روی دنیای‏اقتصاد

    دکترحسین عبده‏تبریزی- مشاور مالی وزیر راه‏وشهرسازی دوازدهمین سالگرد روزنامه دنیای‏اقتصاد را از این زاویه نیز می‏توان تبریک گفت که صنعت روزنامه‏نگاری کشور در دولت یازدهم با رقابت بیشتری مواجه است. حفظ موقعیت رقابتی در این بازار به تلاش فشرده‏تر و بیشتر همکاران این روزنامه نیاز دارد. به علاوه، مجموعه خدماتی که با محوریت روزنامه دنیای‏اقتصاد ارائه می‏شود از قبیل دوره‏های آموزشی، کنفرانس‏ها، روزنامه انگلیسی، سایت خبری، . . . خود نیاز به نیروی انسانی متخصص و زبده در دنیای‏اقتصاد را دو چندان کرده است.
  • سه مزیت «دنیای اقتصاد»

    مهدی امیری - مدیرعامل همکاران سیستم روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان یک محصول رسانه‌ای دارای ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی است که تمایز آن را نسبت به سایر رسانه‌های در دسترس برجسته می‌کند. نکته نخست حرفه‌ای‌گری است که در نوع ارائه محتواهای مختلف در این روزنامه وجود دارد. این حرفه‌ای‌گری از عملیات روزنامه‌نگاری مانند انتخاب تیتر، صفحه‌آرایی و انتخاب موضوعات گرفته تا فرآیندهای تولید و گسترش بحث‌های نظری، کاربردی و راهبردی امتداد پیدا می‌کند.
    نکته دوم مشی علمی است که این روزنامه پیش روی تولید محتوا قرار داده و با این نگرش به موضوعات و اتفاقات اطراف می‌نگرد و آنها را پس از گذراندن از این منشور پیش روی مخاطبانش قرار می‌دهد.
  • اعتماد مخاطبان، سرمایه اصلی «دنیای اقتصاد»

    حسن محتشم - رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن تهران روزنامه «دنیای اقتصاد»» به‌عنوان پرتیراژترین و موفق‌ترین روزنامه اقتصادی کشور به چند دلیل عمده در این عرصه موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده است. استفاده از نظرات و تحلیل‌های صاحبنظران و کارشناسان تخصصی در هر حوزه اقتصادی که آگاه و مسلط به مسائل روز اقتصاد هستند و نظرخواهی از آنان یکی از این دلایل موفقیت برای روزنامه «دنیای اقتصاد» محسوب می‌شود.
    همچنین صرف‌نظر از اینکه شکل ظاهری، قطع و مشخصات بصری روزنامه «دنیای اقتصاد» نسبت به سایر روزنامه‌های اقتصادی مناسب‌تر و از شرایط قابل قبول تری برخوردار است، اطلاع‌رسانی به موقع و جامع به همراه ارائه تحلیل‌های کارشناسی از اخبار اقتصادی در کوتاه‌ترین زمان، از دیگر عوامل موفقیت این روزنامه در جذب مخاطبان ویژه و همچنین کسب رتبه اول در میان مطبوعات کشور است.
  • انعکاس تحلیل‌های دقیق و منصفانه

    دکتر سیدعلی مدنی‌زاده - عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف شاید یکی از مهم‌ترین‌ وظیفه‌هایی که متوجه این روزنامه اثر گذار است، این است که به دور از هیاهو‌ها و جنجال‌های سیاسی، تمرکز خود را بر انعکاس دادن اخبار مهم اقتصادی و منعکس کردن تحلیل‌های دقیق، علمی، غیر سیاسی، منصفانه و غیر‌جانبدارانه و با کیفیت بالا قرار دهد تا بتواند کماکان مسیر اثرگذاری خود را ادامه دهد. همچنین حرکت‌های جدیدی مانند برگزاری کنفرانس‌های سالانه بسیار می‌تواند کمک‌کننده در این مسیر باشد. نهایتا، هر‌چه این مجموعه ارزشمند بتواند از ابزارهای مولتی مدیا بیشتر استفاده کند، می‌تواند با سرعت بیشتری در جامعه نفوذ کند، چرا‌که از این طریق راحت‌تر می‌تواند، امر خطیر افزایش دانش اقتصادی جامعه را نیز بهتر انجام دهد.
  • موضع‌گیری منطقی در اقتصاد

    آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زمانی که ما در دولت سازندگی توسعه اقتصادی را آغاز کردیم، رسانه اقتصادی جدی در کشور منتشر نمی‌شد و رسانه‌ها خیلی با برنامه‌های ما مخالفت می‌کردند. این مخالفت‌ها بیشتر ناشی از ناآگاهی بود و اگر رسانه‌های اقتصادی مثل دنیای اقتصاد حضور داشتند تا سیاست‌ها را به درستی تحلیل کنند، شاید نتیجه کار ما هم بهتر می‌شد. روزنامه دنیای اقتصاد روزنامه‌ای موفق در عرصه اقتصادی است که موضع‌گیری‌های منطقی دارد. (باز نشر از شماره۸۹ تجارت فردا).
  • انتخاب‌های هوشمندانه

    حسن ضیاء آذری - مدیر پیشین مجموعه‌های ورزشی تختی و آزادی تهران حداقل پنج سال است که مخاطب روزنامه «دنیای اقتصاد» هستم. این نشریه را هر روز تهیه می‌کنم و حداقل چهار روز در هفته به‌طور کامل آن را می‌خوانم. معتقدم «دنیای اقتصاد» از آن دست مطبوعاتی است که کنار گذاشتنش کار ساده‌ای نیست و وقتی شروع به مطالعه‌اش می‌کنی، حداقل یک ساعت باید زمان بگذاری. هر صفحه این نشریه را که ورق می‌زنی، یک مطلب جذاب و سودمند برای خواندن پیدا می‌کنی. معتقدم یکی از نقاط قوت و دلایل موفقیت این نشریه، تحلیل‌های آن است.
  • مرکز ایده‌پردازی اقتصادی

    محمد عطریان‌فر ما را به سخت جانی خود این گمان نبود. شاید، این مصرع برگزیده، زبان حال برادرمان آقای بختیاری باشد که فارغ از شوق و شعف یاران و هیاهوی حضور پیرامونیان که این ایام ماندگاری ۱۲ ساله «دنیای اقتصاد» را به جشن نشسته‌اند، با خود خلوتی می‌گزیند و با دل، غصه‌های سربسته نشیب و فرازهای پیشین روزنامه و دلهره‌های آن را مرور می‌کند و ای بسا او شب‌های تاریک آغاز راه را به‌خاطر می‌نشاند و امواج سهمگین نامرادی‌ها و گرداب‌های هولناک را به یاد می‌آورد. که چه سنگلاخ‌هایی را به‌ سلامت عبور کرده و چه حادثه‌هایی را از سرگذرانده است و بی‌درنگ با قلبی امیدوار و با زبانی بسته و چشمی خسته، زیر لب زمزمه می‌کند: کجا دانند حال ما، سبکباران ساحل‌ها! وی در همین حال و هوای خویش غوطه‌ور است که از سویدای دل، سروشی آسمانی وی را ندا می‌دهد و او پاسخی قانع‌کننده و آرام‌بخش می‌شنود، که: «وان لو استقاموا علی الطریقه لأسقیناهم ماءً غدقا».
  • فاکتور مثبت دنیای اقتصاد

    حسن بهشتی‌پور - کارشناس مسائل بین‌الملل روزنامه‌نگاری در ایران کار بسیار دشواری است و مانند راه رفتن روی لبه تیز شمشیر است. با این حال روزنامه دنیای اقتصاد تلاش می‏کند روی حرفه‎ای‎گری تکیه کند و در حوزه اقتصاد به‌طور تخصصی فعال است. ارتباط با کارشناسان مختلف، نداشتن رویکرد جناحی، پشتیبانی از جریان‎های اقتصادی، کمک به فعالیت‏های بخش خصوصی از جمله فاکتورهای مثبت این روزنامه است. همچنین «دنیای اقتصاد» در زمینه بورس فعالیت خیلی خوبی دارد و این حوزه را به صورت وسیع و کارشناسی پوشش می‎دهد. شاید یکی از دلایل موفقیت این روزنامه و انتشار ۱۲ ساله آن را بتوان جناحی نشدن و کار حرفه‏ای و تخصصی عنوان کرد.
  • دارای اندیشه و تدبیر مدیریتی

    دکتر بهمن نامور مطلق - معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از نظر بنده موفقیت «دنیای اقتصاد» سه دلیل عمده دارد: نخست آنکه افق انتظار مردم در جامعه، به سوی مباحث اقتصادی است. جامعه‌ای که دچار مشکلات اقتصادی جدی است، منتظر تحلیل‌ها و راه‌حل‌های کارآمد برای مشکلات خواهد بود. از این رو تلاش‌هایی که «دنیای اقتصاد» برای ارائه تحلیل‌ها و بررسی‌ها انجام می‌دهد مخاطبان را جذب این روزنامه می‌کند. دلیل دوم آن است که ما متاسفانه کمتر روزنامه تخصصی در کشور داریم و بیشتر روزنامه‌های ما عمومی هستند یا گرایش‌های سیاسی دارند.
  • ضرورت تمرکز بیشتر بر اقتصاد شهری

    علیرضا دبیر - عضو شورای شهر تهران روزنامه «دنیای اقتصاد»» یک نشریه تخصصی در حوزه اقتصاد است و به‌صورت کاملا تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند. بسیاری از مدیران و افراد متخصصی که به حوزه اقتصاد علاقه دارند و اخبار مربوط به این حوزه را پیگیری می‌کنند به‌صورت روزانه این روزنامه را دنبال می‌کنند، اما با توجه به اینکه تکیه اصلی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به‌عنوان یک نشریه اقتصادی در حوزه مسائل اقتصاد کلان و خرد است پیشنهاد می‌دهم قدری با تمرکز بیشتر به حوزه «اقتصاد شهر» بپردازید. این روزنامه در بحث‌های بودجه و اقتصاد تمامی مسائل را به‌صورت خرد و کلان نگاه می‌کند، اما به نظر می‌رسد هنوز هم در بحث مسائل اقتصاد شهری جای کار بیشتری در این روزنامه باشد.
  • شجاعت در نقد تصمیم‌سازی‌ها

    محمدحسین برخوردار - رئیس مجمع واردات در جامعه درهم تنیده و فرا رقابتی امروز، بدون تردید ابزارهای ارتباط نقش برجسته‌ای در تنظیم سطوح و لایه‌های مختلف فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در یک سازمان اقتصادی دارند. اگر مدیریت را به‌عنوان هماهنگ ساختن نیروهای مختلف در یک سازمان برای رسیدن به یک مقصد و مدیر را در راس این هرم متولی سامان بخشیدن به آن بدانیم، جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند که این هماهنگی بدون تکیه بر پایش و رصد اطلاعات محقق نخواهد شد و دقیقا همین جا است که نقش ممتاز روزنامه‌ای فراگیر همچون دنیای اقتصاد آشکار می‌شود.
  • رنسانس خبررسانی با «دنیای اقتصاد»

    حسام عقبایی- رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران دوازدهمین سالگرد انتشار روزنامه «دنیای اقتصاد» را خدمت همه مدیران، دبیران و خبرنگاران این رسانه چندمنظوره تبریک و خداقوت می‌گویم. تا پیش از شکل گیری «دنیای اقتصاد»، جای خالی این رسانه در مطبوعات و خبرگزاری‌ها چندان احساس نمی‌شد اما امروز نوع اخبار و گزارش‌های به چاپ رسیده در «دنیای اقتصاد» و گزینش اطلاعات به دردبخور از بین انواع خبرهای جنجالی و کم فایده، تفاوت این رسانه و در عین حال نیاز بازار خبر به آن را را کاملا روشن می‌سازد.
    «دنیای اقتصاد» رنسانس خبررسانی در همه حوزه‌های خرد و کلان اقتصاد را رقم زد.
  • قدرت اثرگذاری روی مدیران

    قطب‌الدین صادقی - کارگردان و پژوهشگر تئاتر دنیای اقتصاد یک روزنامه تخصصی است و با روزنامه‌های عمومی تفاوت‌های زیادی دارد. من توقع جریان‌سازی‌های عمومی را از دنیای اقتصاد ندارم. توقع این است که بشود با مقالات تحلیلی در حوزه اقتصاد اندکی وضعیت نابسامان اقتصادی به‌خصوص در حوزه فرهنگ و هنر ایران را برای مسوولان و مقامات باز کنید. مدیران دولتی احتمالا کمترین چیزی که درک می‌کنند، اوضاع اقتصادی هنر است. برای همین هم وقتی چهار تا تابلو در کریستی به فروش می‌رسد، اولین عکس‌های یادگاری با هنرمندان را مدیران می‌گیرند.
  • تکیه بر آمار و اطلاعات دقیق

    دکتر سعید لیلاز - تحلیلگر اقتصادی نظـر‌خـواهی دربـاره انتشـار روزنامه‌ای که جشن یکصدمین سالگرد خود را می‌گیرد شاید معنا‌دار باشد؛ اما برای روزنامه‌ای که ۱۲ سال از انتشار آن گذشته بی‌معناست چرا که مهم نیست نخبگان درباره این روزنامه چه نظر دارند؛ آنچه حائز اهمیت است اینکه جایگاه واقعی دنیای اقتصاد نزد مردم چیست و این روزنامه تا چه اندازه در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان تاثیرگذار بوده است.
    «دنیای اقتصاد» در سال‌های پر‌تلاطم سیاسی و اجتماعی ایران که در دوره معاصر نظیر نداشته، توانسته بر خطی ممتد و تاثیرگذار حرکت کند و به پرتیراژترین روزنامه اقتصادی کشور تبدیل شود.
  • تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی آینده

    دکتر مسعود نیلی - مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور روزنامه «دنیای اقتصاد» در طول ۱۲ سال گذشته مسیر انباشت تجربه را طی کرده و این انباشت تجربه در تحولات کیفی این روزنامه در این سال‌ها کاملا مشهود بوده است. شاید بشود گفت عامل موفقیت متوالی و روزافزون این روزنامه به این سبب بوده که مجموعه تحریریه در مواجهه با رویدادهای مختلف به ویژه رویدادهای اقتصادی فقط نقش خبررسانی نداشته و تلاش کرده‌اند با توجه به آثار و پیامدهای آن خبر، مطالب را تحلیل و منتشر کنند.
    این موضوع در دو سال گذشته متمایز شده و مطالب تحلیلی و کاربردی آن در حوزه اقتصاد کشور ارتقا یافته است.
  • نفوذ و تاثیرگذاری بسیار بالا

    دکتر فرخ قبادی - اقتصاددان دشوار می‌توان در کشور ما فردی را یافت که به مسائل اقتصادی علاقه‌مند باشد و دنیای اقتصاد را نخواند (خواه خود روزنامه را و خواه نسخه رایانه‌ای آن را که بر خلاف بسیاری از نشریات دیگر، سخاوتمندانه در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد). من از شمارگان دنیای اقتصاد اطلاعی ندارم، اما اطمینان دارم که همانند بسیاری از نشریات معتبر در کشورهای دیگر، نفوذ و تاثیرگذاری این روزنامه در میان کارشناسان و فعالان اقتصادی، و همچنین متولیان اقتصاد کشور، بسیار بیشتر از نشریات پرتیراژتر است. همه اینها مسوولیت گردانندگان دنیای اقتصاد را سنگین‌تر می‌سازد و انصاف باید داد که گردانندگان این روزنامه به خوبی از پس این مسوولیت برآمده‌اند.
  • دفاع از آزادی اقتصادی

    دکترحجت قندی- اقتصاددان ضمن تبریک به همه همکاران روزنامه دنیای‏اقتصاد، باید بگویم بزرگ‌ترین مسوولیت رسانه بانفوذی مانند دنیای اقتصاد، دفاع از آزادی اقتصادی است. به نظر من اهمیت آزادی اقتصادی به اندازه آزادی بیان و آزادی از استبداد است. آزادی اقتصادی البته موضوع پیچیده‌ای است. در یکی دو جمله، قسمتی از آزادی اقتصاد، دفاع از بخش خصوصی در برابر دولت مداخله‌گر در کسب و کار مردم است. قسمتی از آزادی هم از توانمندسازی دولت برای مقابله با فساد و مقابله با انحصار به دست می‌آید. قسمتی از آزادی اقتصادی، ایجاد محیطی است که شروع و پایان یک کسب‌وکار را آسان می‌کند.
  • «دنیای اقتصاد» منحصر به فرد است

    مصطفی‌هاشمی‌طبا - رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در شرایط فعلی و با توجه به اینکه روزنامه‌نگاری سنتی با پدیده‌ای نوین و رقیبی جدی به نام «روزنامه‌نگاری آنلاین» مواجه شده است، می‌طلبد که روزنامه‌ها به سمت تحلیل اخبار پیش بروند. در این میان روزنامه «دنیای اقتصاد» تقریبا منحصر به فرد است، چراکه مباحث اقتصادی را به‌صورت جامع و کامل با اعداد و ارقامی صحیح منتشر می‌کند و باعث می‌شود کسانی که با مسائل اقتصادی درگیر هستند، نیازهای خود را پیدا کنند. از آنجا که بسیاری از افراد به حضور در بازارهای سرمایه تمایل دارند، «دنیای اقتصاد» این فرصت را برای آنان فراهم کرده که در این زمینه به شکلی مناسب عمل کنند.
  • استفاده مدیران از ترمینولوژی «دنیای اقتصاد»

    سعید فائقی - معاون سابق سازمان تربیت بدنی «دنیای اقتصاد» از سه ویژگی مهم برخوردار است. اول اینکه سرتیترهای صفحه اول «دنیای اقتصاد» به سوژه‌های حقیقی و واقعی می‌پردازد و از طرح سوژه‌های جنجالی پرهیز می‌کند. دوم تنوع تیترها به نوعی انتخاب می‌شوند که دربرگیرنده ذائقه همه سلیقه‌ها هستند. به‌خصوص خواست طبقه متوسط جامعه. یعنی دارای جامعیت و فراگیری اقشار مختلف مخاطب است که می‌توانند با توجه به تنوع مطالب، نیاز خود را در صفحات داخلی تامین کنند، سوم، اینکه «دنیای اقتصاد» به‌خوبی می‌دانست تیپی از طبقه متوسط تفکر جهش به سمت طبقه بالا را دارند و به‌خوبی برای هدایت آنها برنامه‌ریزی کرد، به نظر حقیر «دنیای اقتصاد» در تولد بخش خصوصی مدرن ایران نقش درخور تحسینی داشته و البته بخش خصوصی سنتی را هم فراموش نکرده است، در دو سه ماه اخیر برداشت من حقیر بر این است که «دنیای اقتصاد» بیش از حد مدافع طرح‌های اقتصادی دولت است و این در آینده اگر ادامه یابد به جایگاه مردمی «دنیای اقتصاد» لطمه می‌زند.
  • روزنامه گفتمان‌ساز

    دکتر سیدحمید حسینی - رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و محیط کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی ایران ممکن است هر یک از صاحبنظران از زاویه و نگاه مخصوص به خود جایگاه و عملکرد روزنامه «دنیای اقتصاد» را بررسی کنند، اما از نظر من این مجموعه را باید به‌عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی مورد ارزیابی قرار داد. اثرگذاری این مجموعه بر فضای اقتصادی و گفتمانی کشور و کارآیی سازمانی آن باید مدنظر قرار گیرد، زیرا امروزه کمتر مجموعه اقتصادی یا مدیر عالی رتبه دولتی را می‌شناسیم که دیدگاه‌های این مجموعه را نادیده بگیرد. از نظر من، مجموعه «دنیای اقتصاد» یک بنگاه موفق اقتصادی، هلدینگی در حال گسترش، جریانی دارای تفکر اقتصاد رقابتی و ترویج‌کننده بازار آزاد است که با همراهی اقتصاددانان برجسته در کشور و خبرنگاران توانمند خود موفق به گفتمان‌سازی در مسائل اساسی اقتصاد کشور شده است.
  • دو ویژگی موفقیت‌آفرین

    غلامرضا کشاورز به اعتقاد من، روزنامه دنیای اقتصاد دو ویژگی بارز دارد. نخست آنکه؛ این روزنامه به‌گونه‌ای فعالیت کرده که با اینکه جهت‌گیری‌ فکری آن به سمت اقتصاد مبتنی‌بر نظام بازار است، ولی همواره میدان اظهار نظر را در اختیار منتقدان نیز قرار داده است. دوم آنکه؛ تمامی افرادی که در روزنامه مشغول به‌کارند، از سردبیر گرفته تا سایر افراد مشغول در تحریریه، همگی در مسیر مشخصی حرکت می‌کنند و هدف خود را می‌دانند. این دو ویژگی آشکار، سبب شده تا امروز روزنامه بتواند در دوازدهمین سالگرد انتشار خود به‌عنوان یک روزنامه حرفه‌ای در عرصه تحلیل و تهیه خبر موفق ظاهر شود.
  • رصد تمامی رخدادهای اقتصادی

    محمود بازاری - مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران حوزه فرابخشی صادرات غیرنفتی، یکی از حوزه‌های کلیدی و تاثیرگذار بر اقتصاد ملی است که ارتباط تنگاتنگ آن با حوزه رسانه، یکی از الزامات مورد نیاز برای محقق شدن اهداف و برنامه‌های کلان آن است. بی‌تردید نقش روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان جریده مکتوب و پرتیراژ که مخاطبان بی‌شماری در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور دارد، در این راستا بسیار تعیین کننده بوده و هست. گزارش‌های تحلیلی و اطلاع‌رسانی این روزنامه طی دهه اخیر توانسته بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی و موانع و چالش‌های صادرات را در چارچوب رسانه‌ای به سمع و نظر مسوولان حاکمیت و به ویژه بخش‌های اقتصادی دولت برساند.
  • مسوولیت در صنعت نشر

    محمود دولت‌آبادی یک نویسنده کارش نویسندگی است یعنی زندگی‌اش همین است و از همین راه نان می‌خورد. از این نظر کمتر پیش می‌آید که بتواند درباره مسائل اقتصادی نظر خاصی داشته باشد. من هم همین گونه‌ام. اما بالاخره در جایی به اسم «قیمت پشت جلد» کار نویسنده‌ها با اقتصاد هم گره می‌خورد و داستان پیچیده می‌شود. توزیع نادرست و ناکافی و کارهای غیرقانونی و قاچاق، مساله نشر کتاب را بغرنج کرده است. به نظر من یک روزنامه اقتصادی همان‌طور که لازم است به مسائل فرهنگی از دیدگاه اقتصادی بپردازد، لازم است که دراین باره کاری کند تا فرهنگ نشر در فعالان این بخش جا بیفتد و البته دست کسانی که بی‌ملاحظه بگویم در این حوزه دزدی می‌کنند را با شفاف کردن ماوقع و نظارت رسانه‌ای، از بازار نشر کوتاه کنند.
  • سه عنصر تفاوت

    غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تنوع مباحث اقتصادی، تخصصی بودن مطالب و تمرکز بر مطالب مهم اما کمتر مورد توجه، وجه تمایز روزنامه دنیای اقتصاد است. این سه عنصر نوعی از بلوغ رسانه‌ای در فضای مطبوعاتی به نمایش گذاشته است. دست تمامی تلاشگران روزنامه دنیای اقتصاد را به‌دلیل ارائه چنین خدمتی می‌فشارم. .
  • پنجره‌ای به پیشرفت مادی و معنوی

    رسول یونان - شاعر و نویسنده نمی دانم از کجا شروع کنم اما یادم می‌آید وقتی روزنامه دنیای اقتصاد نخستین شماره‌هایش را روی دکه فرستاد هرگز فکر نمی کردم آن نهال کوچک دیروز به درخت تناورامروز بدل شود و آدم‌های زیادی زیر سایه‌اش زندگی کنند. نکته جالب این است که من در فضای فرهنگ وهنر فعالیت می‌کنم اما از همان روزهای آغاز انتشار دنیای اقتصاد مخاطبش بوده‌ام و این پیوند در همه سال‌های گذشته حفظ شده است. فکر می‌کنم دنیای اقتصاد حتما خیلی چیزها داشته که توانسته مخاطبی شبیه من را دنبال خود بکشاند. من برعکس فعالان فرهنگی به اقتصاد همیشه علاقه داشته‌ام و مقاله‌های تحلیلی این روزنامه را سال‌ها است که می خوانم و به درک متفاوتی از اقتصاد می‌رسم.
  • دنیای اقتصاد؛ محصول رقابت

    دکتر حمید قنبری - کارشناس ارشد بانک مرکزی همکاری من با دنیای اقتصاد، قدمت چندانی ندارد. از زمانی که اولین یادداشتم در دنیای اقتصاد چاپ شد، دو سال هم نمی‌گذرد. سال گذشته برای اولین بار بود که وارد ساختمان دنیای اقتصاد در خیابان مطهری شدم. برای من که بلافاصله پس از گرفتن مدرک کارشناسی وارد کار دولتی شدم، اولین نکته‌ای که هنگام ورود به تحریریه دنیای اقتصاد توجهم را جلب کرد، تعداد زیاد کارمندان بود که در فضای کمی مشغول به کار بودند. دور هر میز کوچک چند نفر نزدیک به یکدیگر مشغول کار بودند و اگر می‌خواستم آن وضعیت را با فضای متعارف ادارات دولتی مقایسه کنم، در فضایی که یک کارمند دولت کار می‌کند، حداقل ۴ یا ۵ نفر در تحریریه روزنامه مشغول به کار بودند .
  • سیاست واحد تولید محتوا

    روزبه نعمت‌الهی - خواننده موسیقی پاپ روزنامه دنیای اقتصاد به جایی رسیده که فعالان اقتصادی مجبورند برای رصد بازار و شرایط اقتصادی کشور به آن مراجعه کنند. من به دلیل شغلم معمولا دنیای اقتصاد را مطالعه می‌کنم. البته غیر از خوانندگی درعرصه اقتصادی هم فعالیت می‌کنم و همین نکته باعث می‌شود از مخاطبان جدی این روزنامه به حساب بیایم. نکته مهمی که این روزنامه به آن توجه می‌کند پوشش اخبار و اتفاقات تمامی حوزه‌ها است وروزنامه تنها روی مسائل اقتصای متمرکز نشده است. مثلا من به‌عنوان یک خواننده که زمینه علاقه‌ام فرهنگ وهنر است به راحتی می‌توانم زمینه علایقم را در بخش‌های فرهنگی روزنامه که صفحات جداگانه‌ای هم دارد دنبال کنم.
  • نقش کلیدی در رشد تفکر سرمایه‌گذاری

    نصرالله برزنی - مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین تیم کارشناسی و خبرنگاری بسیار قوی در کنار مدیریت آگاه و آینده نگر مجموعه دنیای اقتصاد باعث شده که این مجموعه به چنین کیفیت و رتبه‌ای در بین جراید اقتصادی دست یابد و این موفقیت مرهون تلاش‌های بی‌وقفه این مجموعه است. روزنامه دنیای اقتصاد نقش بسیار مهم و کلیدی در رشد افکار عمومی در جامعه سرمایه‌گذاران داشته و به ایجاد شفافیت در بازار سرمایه کمک کرده است. ضریب نفوذ بالای رسانه‌های نوشتاری اقتصادی بالاخص دنیای اقتصاد به فرهنگ‌سازی در میان فعالان اقتصادی منجر شده است.
  • موفقیت کم‌نظیر؛ سه مسوولیت

    دکتر هادی صالحی اصفهانی ۱۲ سالگی روزنامه دنیای اقتصاد را باید تبریک گفت چراکه، در این سال‌های بسیار سخت اقتصادی و سیاسی که بسیاری روزنامه‌ها با افت و خیز (و در خیلی موارد فقط افت) مواجه بوده‌اند، دنیای اقتصاد موفق شده است که نه تنها سرپا بماند بلکه روز به روز خواننده‌های بیشتری جلب کند و با اطلاع‌رسانی و ارائه تحلیل در مورد مسائل مبرم اقتصاد ایران در سطح‌های مختلف جامعه اثر‌گذار باشد. بی‌شک این موفقیت کم‌نظیری است. ولی همین موفقیت چند مسوولیت مهم هم به دنبال خود آورده است که باید در این مرحله مد نظر گردانندگان روزنامه قرار بگیرند، مخصوصا سه مسوولیت قابل ذکر است.
  • منافع مطالعه «دنیای اقتصاد»

    فرزاد آشوبی - بازیکن سابق پرسپولیس و استقلال پنج سال است که روزنامه «دنیای اقتصاد» را می‌خوانم و این نشریه من را جذب کرده است. این روزنامه با وجود اسمش، در حوزه‌های مختلف مطالب متنوع و جذابی برای مخاطبان خود دارد و اخبار آن صرفا اقتصادی نیست. اخبار سیاسی را از صفحات اختصاص داده شده در این روزنامه به دقت می‌خوانم و به نظرم اخبار جامع و کاملی به من و دیگر مخاطبان می‌دهد. به نظرم بزرگ‌ترین حسنی که «دنیای اقتصاد» دارد این است که یک روزنامه بی‌طرف محسوب می‌شود و محتوای مطالبش از حاشیه و جهت‌گیری‌های خاص سیاسی دور است.
  • دو پیشنهاد برای «دنیای‌اقتصاد»

    فردین یزدانی - نویسنده طرح جامع مسکن از نظر میزان تاثیرگذاری، تیراژ بالا و مقیاس وسیع روزنامه «دنیای اقتصاد» نشان‌دهنده و موید این مطلب است که این روزنامه اقتصادی جزو معدود روزنامه‌های اقتصادی کشور است که برد و اثرگذاری بالایی در میان صاحبنظران، کارشناسان، مدیران و سایر علاقه مندان حوزه‌های اقتصادی دارد. به همین خاطر می‌بینیم طی ۱۲ سالی که روزنامه «دنیای اقتصاد» متولد و منتشر شده، تاثیر زیادی بر حال و هوای اقتصاد کشور از نظر نقش رسانه‌ای که بر عهده دارد، داشته است. در واقع «دنیای‌اقتصاد» با انتشار مطالب تاثیرگذار به تحلیل اخبار و وقایع روز اقتصادی همت کرده است.
  • رتبه ارزشمند «دنیای اقتصاد»

    مجید رضاییان / دکترای روزنامه‌نگاری و پژوهشگر رسانه چندی پیش رتبه‌بندی روزنامه‌های کشور با توجه به معیارها و ملاک‌های خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد. این مساله در مباحث تخصصی مدیریت رسانه که این رتبه‌بندی بر چه اساسی انجام شده و آیا شفاف‌سازی رخ داده است و این انتخاب‌ها تا چه میزان درست و مناسب بوده است باید بررسی شود. اما اینکه یک روزنامه بخش خصوصی با مدیریت مستقل توانسته در کنار روزنامه‌های بزرگ کشور که از محل بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند در رتبه اول قرار گیرد، قابل توجه است. اساسا روزنامه‌هایی که با منابع بخش خصوصی اداره می‌شوند با عدم اطمینان و آسیب مواجهند.
  • میدان رقابت را وسیع تعریف کنید

    دکتر علی مزیکی- استاد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی «دنیای اقتصاد» دارای شاخصه‌های مثبت زیادی است و برخی از تغییرات نیز می‌تواند به افزایش کیفیت این رسانه یاری رساند. در این روزنامه مطالب به شکلی تهیه شده که با وجود بهره‌گیری از مفاهیم تخصصی، آحاد مردم می‌توانند مفاهیم آن را درک کنند. به بیان دیگر، این رسانه همزمان با بهره‌گیری از مفاهیم تخصصی، به چگونگی انتقال آن نیز توجه می‌کند و این یک مزیت محسوب می‌شود. همچنین، صفحه‌آرایی و شکل‌دهی مطالب نیز یکی از نکات مثبت این رسانه به‌شمار می‌آید، اما در کنار موارد مذکور، در نظر گرفتن، برخی از نکات نیز می‌تواند موجب افزایش کیفیت روزنامه دنیای اقتصاد شود.
  • ایفای نقش در حوزه‌های غیراقتصادی

    کیوان ساکت - آهنگساز دنیای اقتصاد روزنامه‌ای است که به‌طور ویژه به مسائل اقتصادی می‌پردازد و البته ممکن است بیشتر مخاطب خاص داشته باشد اما تا جایی که من می‌دانم و مطالعه می‌کنم روزنامه مناسبی برای عموم اقشار جامعه است. البته با این تبصره که در صفحه نخست روزنامه اشاره‌ای به صفحه‌های غیر اقتصادی هم بشود تا مخاطبان بدانند که با خریدن این روزنامه می‌توانند هم از اقتصاد کشور و هم از سایر حوزه‌ها اطلاع داشته باشند. اقتصاد زیربنا است و حالا که دنیای اقتصاد یکی از روزنامه‌های اثرگذار کشور است می‌تواند برای همه حوزه‌ها به ویژه فرهنگ و هنر در سیاست‌گذاری‌های درست نقش ایفا کند.
  • وفادار به اصول خود

    مهدی پازوکی اگر بر مبنای رویکرد منصفانه محتوای دنیای اقتصاد ارزشیابی شود مطالب آن در سطح جامعه تخصصی بوده است. به‌طور طبیعی مدیریت یک روزنامه تخصصی در مقایسه با روزنامه عمومی سخت‌تر است. زیرا دایره مخاطبان به گستردگی روزنامه عمومی نیست و مخاطبان نیز به دلیل نوع نیاز خود از روزنامه تخصصی انتظاری فراتر از یک روزنامه عمومی دارند. دنیای اقتصاد این دستاورد را در فرآیندی به دست آورده که از منظر رویکردی تلاش کرده یک روزنامه اصولگرا به معنی درست کلمه باقی بماند. اگر اصولگرا به این بیان معنا شود که رسالت خود را در حفظ اصول جهان‌بینی پذیرفته‌شده بپذیریم، پس مهم‌ترین کار یک اصولگرا، شناخت و تبیین اصول و دفاع منطقی از آن است.
  • هماهنگی در عین تنوع

    سمیرا اصغر پور - دکترای فلسفه هنر- مدرس دانشگاه از دیدگاه اینجانب روزنامه دنیای اقتصاد از تنوع موضوعی بی‌نظیری برخوردار است، اما این تنوع باعث از هم‌گسیختگی و پراکنده بودن مطالب نشده و نوعی هماهنگی و وحدت مضامین در آن به چشم می‌خورد. این امر باعث پختگی در مطالب فوق به خصوص در اقتصاد که محوری‌ترین هدف این مجموعه بوده شده است. از سویی صداقت در گفتار و موضوعات ارائه داده شده باعث جلب اعتماد مخاطب شده است. بنابراین اکنون وقت آن است که به حفظ چنین جایگاه ارزنده‌ای اندیشید و آن را از گزند روزگار مصون نگه داشت.
  • پایبندی به اصول علمی

    محمدرضا پیشرو - مدیرعامل بانک صادرات ایران روزنامه دنیای اقتصاد در دوازده سال گذشته اهتمام خود را برای حفظ خط مشی مستقل و پایبندی به اصول علمی و کارشناسی به کار ‌برده است. درحال حاضر این روزنامه به‌عنوان مرجع دریافت اطلاعات و تحلیل‌های قابل اتکا برای فعالان اقتصادی شناخته می‌شود. دوازدهمین سالگرد انتشار روزنامه وزین دنیای اقتصاد را به مدیران و خبرنگاران پرتلاش آن تبریک می‌گویم واز خداوند متعال توفیق ادامه وتوسعه فعالیت را برای این مجموعه با ارزش خواستارم. .
  • دید علمی عمیق به مسائل اقتصادی

    دکتر داود سوری - مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف روزنامه دنیای اقتصاد از معدود روزنامه‌هایی است که روندی با ثبات را در سال‌های پر تلاطم گذشته طی کرده و با تکیه بر مباحث کارشناسی توانسته از موضوعات مناقشه برانگیز خود را دور نگه دارد.
    این موضوع سبب شده تا دنیای اقتصاد مخاطبان ثابتی را برای خود جذب کند و به رسانه‌ای تبدیل شود که با در پیش گرفتن تنوع در مباحث اقتصادی، نظرات مختلف را هم پوشش دهد.
    دنیای اقتصاد دید علمی عمیق‌تری به مسائل مختلف اقتصادی دارد به همین سبب جای خوبی را در سطح سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان مختلف پیدا کرده است چرا‌که آنان هم نیاز دارند تا کار درستی انجام دهند که خوراک این کار درست می‌تواند از سوی یک رسانه معتبر تامین شود.
  • ظرفیت تحلیل حوزه اقتصاد هنر

    رضا کیانیان - بازیگر سینما و تئاتر دنیای هنر با دنیای اقتصاد هم جنس نیست. آن یکی عالم دیوانگی و غیرمعمولی زندگی کردن است و این یکی دنیای عقلانیت و حساب و کتاب! اما این دو مقوله مرز مشترکی دارند که در اصطلاح «اقتصاد فرهنگ» یا «اقتصاد هنر» قابل بحث است. از نظر من روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان یک رسانه تحلیلی اقتصادی لازم است که با حوصله و دقت نظر بیشتری به مقوله اقتصاد در هنر بپردازد؛ اینکه اصولا اقتصاد هنر به چه معنی است؟ این جنس مسائل در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته و اگر کسی هم بخواهد در این باره گزارش یا مقاله‌ای بنویسد، نمی‌تواند مشاور خوبی در این زمینه پیدا کند؛ چون صاحب نظری در این حوزه در ایران نیست.
  • دارای رویکرد مناسب و مستقل

    هاشم یکه‌زارع - مدیرعامل ایران‌خودرو شاید بتوان یکی از ویژگی‌های شاخص این روزنامه را فعال ‌بودن آن در تمام عرصه‌ها و حوزه‌ها به‌ویژه مباحث اقتصادی دانست. روزنامه «دنیای اقتصاد» تا حدود زیادی توانسته پاسخگوی نیازهای گروه‌های مختلفی از مخاطبان در سطوح و بخش‌های متنوع باشد. از این نظر؛ نیاز عمومی به اطلاعات اقتصادی در مراجعه به این روزنامه تا میزان قابل توجهی برطرف می‌شود. همچنین درک مهم‌ترین مسائل اقتصادی، انتخاب رویکردی مناسب و تلاش برای حفظ استقلال در پرداختن به مسائل مختلف می‌تواند دومین دلیل برای توفیق این رسانه باشد.
  • موثر در اصلاح ساختارها

    سعید مدنی - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا روزنامه «دنیای اقتصاد» یکی از روزنامه‌های موفق در حوزه اقتصادی است که در طول سالیان متمادی توانسته خود را به‌عنوان یکی از پرخواننده‌ترین روزنامه‌های اقتصادی مطرح کند. یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت این روزنامه سیاستی است که روزنامه «دنیای اقتصاد» در این سال‌ها دنبال کرده و رویکرد خود را به دور از جناح‌بندی سیاسی و حزبی و صرفا بر اساس فعالیت ژورنالیستی قرار داده است. علاوه‌بر این، مدیریت هوشمندانه این روزنامه نقش مهمی در این موفقیت ایفا کرده است. همچنین بهره‌گیری از خبرنگاران مجرب و حضور پررنگ آنها در رویدادهای کشور در کنار استفاده از کارشناسان بنام و مطرح کشور در تحلیل مسائل باعث کسب این موفقیت شده است.
  • اهتمام به تحلیل حوزه اشتغال و کارآفرینی

    دکتر علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوزه اقتصاد، توسعه و رفاه جامعه و مردم در کنار توجه به تعالی در منش انسانی و زیست دینی، از موضوعات مورد توجه در دین مبین اسلام است. این امر ازجمله آرمان‌های انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود و در سه دهه پس از آن نیز به شکل‌های مختلف، دنبال شده است. تولید ثروت از طریق مشروع، یک ارزش دینی به شمار رفته که سبب ارتقای معنوی، اخلاقی و کاهش آسیب‌های ناشی از فقر نیز خواهد شد که طبق گفته پیامبر خدا اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج خواهد شد. در این سال‌ها تلاش شایانی در راستای توسعه اقتصادی با تکیه بر اشتغال مولد و بهبود فضای کسب‌وکار صورت گرفته است و اگرچه پایه اصلی هر سیستم اقتصادی بر تولید، رشد و ارتقای مهارت و تخصص محوری استوار است اما از همین زاویه انتظار می‌رود در این حوزه ظرفیت‌های بی‌بدیل فضای رسانه‌ای به‌خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، چه در دوره‌ای که به عصر ارتباطات مشهور است تلاش برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شهروندان نه‌تنها راهی است دشوار که نشانه‌ای است از عمق تعهد و پایبندی به آزادی بیان و ادای حقوق شهروندی به شهروندان یک جامعه و لذا حداقل توقع این است که رسانه‌هایی که علایقی در حوزه تولید، کارآفرینی و اشتغال دارند، محملی را برای گفت‌وگوی اجتماعی، نقد و بررسی و کمک به شناساندن الگوهای رفاهی و در نهایت حرکت به سمت شکل‌گیری گفتمان و الگوی رفاه و تامین اجتماعی مناسب جامعه ایران فراهم کنند.
  • شایسته رتبه اول رسانه‌های ایران

    مهدی کرباسیان / معاون وزیر صنعت بنده به‌عنوان مدیری که سال‌ها در اقتصاد کشور فعالیت دارم و به عرصه رسانه‌ها نیز آشنا هستم، معتقدم دنیای اقتصاد در حوزه نشریات تخصصی این شایستگی را دارد که در رتبه اول رسانه‌های ایران قرار گیرد. نمود این ادعا را می‌توان در تیراژ این روزنامه جست‌وجو کرد؛ زیرا نمی‌توان گفت تیراژ بالا نشانه موفقیت یک نشریه نیست.
    شاید در بخش دولتی تیراژ بالا نشانه موفقیت نباشد؛ اما در بخش خصوصی قطعا روزنامه‌ای که تیراژ بالا دارد نشان می‌دهد توانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند. دنیای اقتصاد از آغاز فعالیت خود تا به امروز با افزوده شدن بر تیراژش با کارهای خلاقانه‌ای که انجام داده و می‌دهد توانسته به هر شکلی نه‌تنها مخاطبان خود را حفظ کند، بلکه مخاطبان جدیدی را به سمت خود جلب کرده است.
  • دارای طیف وسیع نویسنده

    حامد قدوسی- استادیار اقتصاد مالی موسسه تحقیقاتی استینوس دنیای‌اقتصاد پس از مسیر ۱۲ ساله‌اش پرمخاطب‌ترین رسانه مدافع اقتصاد جریان اصلی شمرده می‌شود. موفقیت روزنامه در جلب مخاطب و منابع مسوولیت سنگینی را متوجه آن می‌کند. تا به حال عمده نوشته‌های اصلی روزنامه (مثل سرمقاله‌ها) بر اساس یادداشت‌های موردی توسط طیف وسیعی از نویسندگان خارج از روزنامه نوشته شده است. از «دنیای اقتصاد» انتظار می‌رود همانند نشریات مطرح دنیا، سهم بیشتری از مطالب اصلی خود را براساس روزنامه‌نگاری پژوهشگرانه، حقیقت‌یابانه و تحلیل‌های حرفه‌ای تولید کند.
  • محفل همنشینی دانشگاهیان و تصمیم‌سازان

    دکترحسین عباسی- مدرس اقتصاد دانشگاه بلومزبرگ- پنسیلوانیا دنیای اقتصاد دوازده ساله شد. خبری است مسرت‌انگیز. اینکه نشریه‌ای خصوصی توانسته این مدت دوام بیاورد و روز به روز بهتر شود، آن‌هم بدون کوتاه آمدن از چارچوب‌های پذیرفته شده علمی، جای تبریک دارد به دست‌اندرکاران. مهم‌ترین ویژگی دنیای اقتصاد در سال‌های اخیر این بوده که توانسته همزمان نظر مثبت دانشگاهیان و تصمیم‌گیران اقتصادی را جلب کند و بیش از آن، آنها را به همکاری تشویق کند. در بیشتر شماره‌های روزنامه در کنار اخبار اقتصادی تحلیل‌هایی از دانشگاهیان و نیز مصاحبه‌هایی با تصمیم‌گیران اقتصادی دیده می‌شود.
  • «دنیای‌اقتصاد» الگوی موفق یک رسانه

    محمدمهدی مافی - دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران مدیران اقتصادی بخش خصوصی و دولتی، روز خود را با «دنیای اقتصاد»» آغاز می‌کنند. کمتر میزی از تاثیرگذاران حرفه‌ای اقتصاد، خالی از آن است. این روزنامه نه تنها به پایگاه مستند درباره اعلام ارزش روز کالاها و خدمات تبدیل شده که مرجعی جهت پیش‌بینی تحولات آینده اقتصاد ایران و تاثیر اقتصاد بین‌الملل بر این مرز و بوم نیز شده است. منبعی جهت تعیین نگرش کنشگران و بازیگردانان اقتصادی و طیف وسیعی از فعالان حوزه‌های مختلف بازرگانی، تولیدی، خدماتی. برای بر افراشتن این پرچم آن هم بدون هیچ الگوی قبلی زحمات بسیار کشیده شده است.
  • قدرت پیش‌بینی می‌دهد

    مهندس وحید صدوقی - مدیرعامل همراه اول در ابتدا لازم می‌دانم که دوازدهمین سالگرد فعالیت روزنامه «‌دنیای اقتصاد» را به همه کارکنان این مجموعه تبریک بگویم. یکی از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های این روزنامه گردآوری تیمی حرفه‌ای برای راه‌اندازی و تداوم انتشار یک روزنامه اقتصادی است که همین رویکرد حرفه‌ای موجب تمایز این روزنامه در میان همه رسانه‌ها و به خصوص در عرصه روزنامه‌های اقتصادی شده است. تعامل با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور و نقد منصفانه و تحلیل‌های نسبتا دقیق از اوضاع اقتصادی کشور و فضای بین‌المللی و به خصوص استفاده از نظرات اقتصاددانان بزرگ کشور «دنیای اقتصاد» را به مرجع و منبعی موثق برای تصمیم‌گیری‌های مردم تبدیل کرده است و همان‌گونه که در شعار آن ذکر شده این روزنامه واقعا به مردم قدرت پیش‌بینی می‌دهد و چنین هم کرده است.
  • مرجع تصمیم‌گیری در فعالیت‌های اقتصادی

    منیژه حکمت دوازده سال تداوم انتشار برای یک روزنامه در ایران زمان طولانی‌ای است. من تجربه خودم را در رابطه با دنیای اقتصاد می‌گویم. من هر وقت قصد دارم شرایط اقتصادی را رصد کنم و می‌خواهم کاری بکنم که ریسکش بالا است، یعنی اینکه بخواهم کار تولید فیلم انجام بدهم که در قالب صنعتی سینما جای می‌گیرد، حداقل دو ماه دنیای اقتصاد را می‌خوانم. چون از دل تحلیل‌های روزنامه دنیای اقتصاد، من روانشناسی اقتصادی را هم بیرون می‌کشم. بخش تحلیل‌های روزنامه همیشه به من به‌عنوان یک تهیه‌کننده سینما کمک کرده است. همیشه هم از این تحقیق و رصد کردن، سود برده‌ام.
  • ارتباط خوب با اقتصاددانان

    دکتر سید مهدی برکچیان - عضو کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی امور اقتصادی اگر قرار باشد دنیای اقتصاد را در بستر کنونی رسانه‌های کشور مورد ارزیابی قرار دهم باید بگویم که فعالیت و رشد این روزنامه یک اتفاق مهم در چنین بستری است. جای تبریک دارد که دنیای اقتصاد ۱۲ سال بدون وقفه منتشر شده و توانسته از تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی کشور در سال‌های گذشته، که مانع انتشار بسیاری از روزنامه‌ها شده، به سلامت عبور کند در حالی که اعتبار خود را حفظ کرده و کیفیت خود را بهبود داده است.
    مجموعه دنیای اقتصاد به لحاظ مدیریتی در این سال‌ها به‌گونه‌ای حرکت کرده که از نظر مالی روی پای خودش ایستاده و توانسته بدون اتکا به منابع دولتی، بنگاهی رسانه‌ای را که مجموعه‌ای از دو روزنامه فارسی و انگلیسی، مجله و سایت است تشکیل دهد که این ساختار را در کمتر بنگاه رسانه‌ای بخش خصوصی در بعد از انقلاب می‌توان دید.
  • عدم سیاست‌زدگی و اثرگذار

    مرتضی شفیعی- معاون مدیرعامل گروه صنعتی سایپا ۱- طبیعتا رضایت در مورد هر روزنامه بستگی به سطح انتظار خوانندگان از آن دارد. من فکر می‌کنم روزنامه «دنیای اقتصاد» از نظر تنوع مطالب و تخصصی بودن در حوزه اقتصاد و کسب‌و‌کار به‌طور نسبی توانسته انتظارات مشتریان خود را برآورده کند. ۲- در این ارتباط باید عرض کنم اصولا در کشورهای در حال توسعه رسانه‌ها از اثربخشی کافی در سیاست‌های حاکمیت برخوردار نیستند، ولی اگر به‌طور نسبی بخواهیم مقایسه کنیم، روزنامه شما به دلیل اینکه به استراتژی‌های کلان و اقتصادی کشور می‌پردازد و سعی کرده خیلی دچار سیاست‌زدگی و جناح‌بندی‌های سیاسی نشود، تاثیر بیشتری در اطلاع‌رسانی مناسب و کمک به فرآیند تصمیم‌گیری در مسوولان داشته است؛ اگرچه جای بهبود زیادی دارد.
  • پیونددهنده اقتصاد و گردشگری

    مرتضی رحمانی موحد - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدامات اجرایی و برنامه‌های ملی، پیوند جدایی‌ناپذیری با مقوله اطلاع‌رسانی دارند. این موضوع همواره به‌عنوان یک اصل مهم در ساختارهای موفق بین‌المللی به کار گرفته می‌شود و از طریق توجه مستمر به آن، سرعت‌بخشی به اهداف بلندمدت و چشم‌اندازهای توسعه تحقق می‌یابد. با این رویکرد، رسانه‌ای که بتواند به‌عنوان بازویی قوی در پرورش و شکوفایی چارچوب‌های رشد جامعه و به‌تبع آن کشور نقش ایفا کند، عامل ترسیم بستری از اعتماد و ساخت حریمی قابل اتکا خواهد بود که از آن اندیشه، ایده، کارآفرینی، پژوهش و در یک کلام تحرک و پویایی خلق می‌شود.
  • نقش‌آفرینی اجماع فکری

    کمال سیدعلی / معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در ارزیابی یک پدیده آنچه مهم است عینک زمان است. عینک زمان به آن معنا که با پیش‌فرض‌های کنونی و امکانات جاری به نقد گذشته نپردازیم و بر اساس نیازهای امروز برای فردا برنامه‌ریزی نکنیم. از این مقدمه دو مقصود دارم؛ قصد اول به راه آمده روزنامه دنیای اقتصاد بازمی‌گردد. به‌عنوان شخصی که سال‌ها در عرصه‌های مختلف مدیریتی مخاطب روزنامه دنیای اقتصاد بوده وقتی به بهانه ۱۲ سالگی این روزنامه قرار شد مطلب بنویسم سفری به گذشته داشتم. تقریبا در هنگامه‌ای که دنیای اقتصاد منتشر شد، اتمسفر حاکم بر مطبوعات از جنس سیاست بود و حتی به مقوله‌های اقتصاد رویکرد تخصصی و علمی وجود نداشت.
  • مدیریت آگاه و تیم حرفه‌ای

    غلامرضا سلامی - عضو انجمن حسابداران خبره موفقیت دنیای اقتصاد در دوازده سال انتشار آن نشان از مدیریت آگاه و حرفه‌ای این سازمان است و این شامل انتشارات و مجله تجارت فردا و سایت اقتصاد نیوز و روزنامه انگلیسی زبان نیز می‌شود. دنیای اقتصاد با مجموعه‌ای حرفه‌ای و آگاه از مسائل روز و با نگاه به آینده، گام‌های حساب شده‌ای برداشته است. یکی دیگر از دلایل موفقیت روزنامه بی‌طرفی مجموعه دنیای اقتصاد است.
    مجموعه دنیای اقتصاد فارغ از وابستگی‌های جناحی گام برداشته و با خط مشی مشخص که عمدتا تایید اقتصاد رقابتی و توسعه بخش خصوصی بوده و خوشبختانه در این مسیر به تمام اهدافش رسیده حرکت کرده است.
  • تاکید بیشتر بر اقتصاد آزاد

    احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان از نظر کارشناسان خودرو به دلیل اینکه همواره یک صفحه این روزنامه به اخبار جامع صنعت خودرو اختصاص می‌یابد وجه تمایزش با سایر روزنامه‌های اقتصادی است. در ادامه اینکه در آزادسازی اقتصاد و رهایی صنعت از بوروکراسی کشور متاسفانه روزنامه «دنیای اقتصاد» کمتر موفق بوده ضمن اینکه سایر روزنامه‌ها نیز موفق‌تر از روزنامه «دنیای اقتصاد» نبوده‌اند. همچنین روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان یک روزنامه پرتیراژ اقتصادی در رابطه با سوق دادن مسوولان به اقتصاد آزاد بیش از گذشته باید فعال شود.
  • فراتر از یک روزنامه اقتصادی

    بهروز خدارحمی - دبیر کل کانون کارگزاران هنر دنیای اقتصاد این است که با محدودیت در حوزه فعالیت و تعداد مخاطبان توانسته به‌عنوان پر تیراژ ترین روزنامه در بخش خصوصی تبدیل شود. بین دنیای اقتصاد و دیگر روزنامه‌های اقتصادی وجه تمایزهای بسیاری وجود دارد. شواهد نشان می‌دهد دنیای اقتصاد بر خلاف بسیاری از روزنامه‌ها توانسته در عبور ازتغییر دولت‌ها و سیاست‌های مختلف بدون آسیب پذیری حرکت کند. با گذشت چندین سال از فعالیت این روزنامه مجموع تحلیل گران حرفه‌ای این روزنامه و مدیران، بدون سو‌گیری و کاملا فراجناحی به فعالیت خود ادامه داده و توانسته‌اند با تمرکز و توجه به مسائل بنیادی اقتصادی و همچنین تحلیل‌های منطقی و استاندارد به فعالیت خود ادامه دهند.
  • پارامترهای موفقیت «دنیای اقتصاد»

    مهندس احمد پورفلاح - رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بی‌تردید رسانه‌ها نقشى اساسى در دستیابى به مرحله توسعه یافتگى را در هر کشور ایفا می‌کنند. به‌عبارت دیگر از دلایل عمده عقب ماندگى ممالک، نبود سیستم مستقل اطلاع‌رسانى و دادن آگاهى‌هاى لازم به بخش‌های مختلف جامعه است. بعد از فراز و فرودهایی که در روند شکل گیرى و حرکت به سوی تکامل سیستم‌هاى رسانه‌اى به وجود آمد، به تدریج فضا براى حضور تعداد معدودى نشریه به‌ویژه در مقوله اقتصاد فراهم شد که در این زمینه نشریه خوب «دنیای اقتصاد»، با فاصله از دیگر جراید از این دست سبقت گرفت.
  • مورد اعتماد فعالان بورس

    دکتر ابوالفضل شهر آبادی - معاون شرکت سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان شاخصه اصلی روزنامه دنیای اقتصاد تخصصی بودن آن است. مطالب اقتصادی و به ویژه مطالب تخصصی حوزه بورس در این روزنامه موجب شده تا دانش روزنامه عمیق‌تر شود. دنیای اقتصاد در حوزه‌هایی وارد شده که سایرین وارد نشده‌اند. برخی صفحات تخصصی اعتبار روزنامه را افزایش داده و نزد فعالان بازار اعتماد به وجود آورده است. از نظر ما فعالان حوزه بازار سرمایه دوست داشتیم دنیای اقتصاد ۱۰۰ درصد بورسی باشد که البته دارای حوزه‌های مختلف دیگری نیز هست. تیم خبرنگاران بورسی با توجه به بازدیدهایی که داشته‌ایم،تیمی قوی هستند که در تهیه گزارش و اخبار بورس خوب عمل کرده‌اند.
  • دارای نگاه راهبردی

    دکترکیهان برزگر - رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه مهم‌ترین وظیفه رسانه‏های جمعی، انعکاس واقعیت‏های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه با هدف تاثیرگذاری مثبت بر روندهای موجود با یک نگاه رو به جلو، حل‌المسائلی و ملی است. دستیابی به این هدف البته کار راحتی هم نیست چون مرزهای ارتباط و برقراری تعادل بین حوزه سیاست‌گذاری و حکمرانی با حوزه افکار عمومی و جامعه و دستیابی در همه جا بسیار پیچیده و حساس است. در این میان رسانه‌ای موفق است که بتواند با یک نگاه واقع‌گرایانه پل ارتباطی مناسبی بین حوزه سیاست‌گذاری و عمومی باشد.
  • ارتباط قوی با مخاطبان

    مهدی اشراقی روزنامه «دنیای اقتصاد» با توجه به گزارش‌ها و تحلیل‌های آماری که در زمینه مباحث اقتصادی و اجتماعی ارائه می‌دهد، مورد توجه بسیاری از دانشجویان، کارشناسان و فعالان حوزه اقتصاد قرار گرفته است. مباحث تحلیلی ارائه شده در این روزنامه می‌تواند از یکسو نیاز مسوولان را در «وزارت اقتصاد و دارایی»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی» و از سوی دیگر نیاز دانشجویان، محققان و استادان دانشگاه‌ها و مراکز علمی را تامین کند. یکی از ویژگی‌های مطلوب این روزنامه مصاحبه با افراد کاردان و برجسته در زمینه چالش‌ها و مشکلات روز اقتصاد کشور بوده است.
  • یک مجموعه بی‌بدیل

    دکتر یحیی آل‌اسحاق - رئیس اتاق بازرگانی تهران مسیری که روزنامه «دنیای اقتصاد» در پیش گرفته، مسیری توأم با عقلانیت و مدیریت صحیح است. تا آنجا که حافظه‌ام یاری می‌کند، بنگاه رسانه‌ای ندیده‌ام که این گونه منسجم و با برنامه در مسیر درست گام بردارد. در پیشینه مطبوعات ایران نشریات زیادی دیده‌ایم که زمستان آمده‌اند و تابستان رفته‌اند چون مبتنی بر عقلانیت و منطق مدیریت شکل نگرفته‌اند. اینکه انبوه نشریات اقتصادی و اجتماعی به‌دلیل سوء مدیریت یا خطا در سیاست‌گذاری یا حتی بی‌تدبیری مدیریتی از گردونه حیات مطبوعات حذف شده و می‌شوند، قطعا موضوعی مهم و حائز اهمیت است و اصحاب رسانه باید آن را مورد بررسی قرار دهند؛ اما آنچه می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که «دنیای اقتصاد» از قاعده‌ای که بر شمردم مستثنا است.
  • مرجعی برای حوزه‏های تخصصی اقتصاد

    مهدی مطهرنیا - آینده‌پژوه سیاسی روزنامه دنیای اقتصاد، روزنامه‏ای است که به‌عنوان مرجع در حوزه‎های تخصصی اقتصادی مطرح است و از دریچه نگرش اقتصادی به موضوعات جامعه نگاه می‎کند. مسوولیت و رسالت اصلی چنین رسانه‏ای این است که نگرش‎های اقتصادی در جامعه را مردمی کند و همزمان با نهادینه کردن رویکرد اقتصادی در میان مردم، آن را با زبان تخصصی و ادبیاتی فاخر و قابل فهم به مردم انتقال دهد. همین رویکرد روزنامه دنیای اقتصاد باعث شده است که این روزنامه اقتصادی بتواند ۱۲ سال بدون وقفه فعالیت رسانه‎ای خود را ادامه دهد و همچنان برترین روزنامه اقتصادی کشور باشد.
  • سه دلیل موفقیت

    دکتر مهدی عسلی - اقتصاد دان به‌نظر من سه عامل نقش مهمی در موفقیت دنیای اقتصاد بازی کرده‌اند که مسلما برای تداوم موفقیت‌ها لازم است علاوه بر حفظ این خصوصیات بر جنبه‌های مثبت آن تاکید بیشتری کرد. ۱- پوشش همه‌جانبه موضوعات: به این معنی که وقتی یک خواننده دنیای اقتصاد را مطالعه می‌کند در جریان موضوعات روز کشور مخصوصا در حوزه اقتصاد قرار می‌گیرد و از خواندن بقیه منابع بی‌نیاز است.
    ۲- بی‌طرفی در گزارشگری: اینکه هنگام تحلیل یک موضوع از قبل داوری نداشته باشیم خیلی مهم است. گرچه برخی ادعا می‌کنند که دنیای اقتصاد به جناح خاصی تعلق خاطر دارد، اما من چند مورد گزارش و تحلیل در زمان دولت قبلی و در همین دولت فعلی دیدم که این ادعا را رد می‌کند.
  • دفاع متعصبانه از بازار

    علی عرب‌مازار یزدی - عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی «دنیای اقتصاد»، روزنامه‌ای جذاب و خواندنی است. در آن می‌توان، به‌خوبی، دیدگاه‌ «طرفداران اقتصاد بازار» در ایران را در مورد مسائل اقتصادی کشور ردیابی کرد. به ندرت در آن آرای مخالفان این نگرش منعکس می‌شود و از دیگر سو، گاهی در مقالاتش آن‌چنان متعصبانه از توانمندی‌های بازار در تخصیص کارآی منابع دفاع می‌شود که به‌گمانم اگر آدام اسمیت هم زنده بود، از این همه پای‌بندی به مدینه فاضله‌ای که او بنایش را گذاشت، شگفت‌زده می‌شد. بی‌شک، بخشی از موفقیت این روزنامه مرهون تلاش هوشمندانه خبرنگاران، نویسندگان، دبیران سرویس‌ها و مدیریت آن است؛ اما شاید بخشی دیگر، وابسته است به سازگاری نگرش حاکم بر آن با چارچوب نهادی موجود و چگونگی تعامل ذی‌نفعان در آن.
  • پل ارتباطی میان فعالان اقتصادی

    مهندس محمدرضا نعمت‌زاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت دوازده سال از فعالیت این روزنامه پویا، خلاق و نوآور می‌گذرد. روزنامه‌ای که بدون شک توانسته گام‌های بلندی را در جهت توسعه فضای رسانه‌ای کشور و در جهت افزایش سطح آگاهی سیاسی، اجتماعی و بالاخص اقتصادی بردارد. به نظر می‌رسد سرعت و دقت این روزنامه در انتشار اخبار حوزه اقتصادی، تحلیل‌ها، اعتدال آن به‌دور از هرگونه افراطی‌گری توانسته جایگاه ممتازی در میان سایر نشریات بیابد. جذابیت متون اقتصادی برای عرضه به خواننده خود یک هنر است که این روزها با متلاطم شدن شرایط در تمامی حوزه‌ها و در کنار نقد‌های جانانه و فرصت پاسخگویی به کسانی که مورد نقد قرار گرفته‌اند، توانسته این روزنامه را به وضعیت موفقی برساند.
  • طرح حقایق و پرهیز از حواشی

    ابراهیم پورفرج- رئیس جامعه تورگردانان ایران هر روز بر شمار روزنامه‌هایی که پا به عرصه نشر می‌گذارند افزوده می‌شود؛ در این میان مشغله زیاد و زمان محدود هم مساله اغلب مردمان امروز است؛ پس بدیهی است که انتخاب یکی دو نشریه از میان این همه، کار آسانی نیست. با این حال روزنامه «دنیای اقتصاد» یکی از معدود روزنامه‌هایی است که مطالعه آن جزو برنامه‌های روزانه بنده است و فکر می‌کنم دلیل این انتخاب و البته موفقیت این رسانه در سال‌های اخیر، این است که به‌صورت تخصصی به موضوعات اقتصادی پرداخته و وارد حوزه‌های دیگر نشده است.
  • مجموعه‌ای ارزشمند با کارآیی بالا

    دکتر محمدمهدی بهکیش - اقتصاددان دنیای اقتصاد در سال‌های اخیر به دلیل کارآیی بالا توانسته به مجموعه‌ای ارزشمند تبدیل شود که در حرفه مطبوعات کمتر سراغ داشته ایم بخش خصوصی مستقل، پس از انقلاب به آن دست یابد. مدیریت این روزنامه درآمدهای کسب شده را صرف سرمایه‌گذاری و توسعه این مجموعه مطبوعاتی کرده و توانسته موسسه‌ای مطبوعاتی متشکل از دو روزنامه فارسی و انگلیسی، هفته نامه، سایت، انتشارات و. . . تشکیل دهد. مهم‌ترین ره‌آورد دنیای اقتصاد، خصوصی بودن، در حال رشد بودن و متعادل بودن است.
    این روزنامه در طول سال‌هایی که منتشر شده از گرایش‌های سیاسی به دور بوده و برای خودش نوعی رسالت را تعریف کرده و توانسته در صنعتی که حساسیت‌های زیاد روی آن وجود دارد هم خوب رشد کند و هم موفق شود.
  • پنجره مشورت تصمیم‌سازان

    محمدرضا باهنر - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه «دنیای اقتصاد» جامعیت و تعادل خود را در راستای اطلاع‌رسانی به مخاطبان، به شکلی قابل قبول حفظ کرده است؛ همچنین با توجه به امواج سنگین و تکانه‌های شدید اقتصادی و قیمتی اعم از مالی و پولی در سال‌های گذشته، توانسته است، عالمانه مسائل را تحلیل و پیش‌بینی کند. در همین حال است که روزنامه «دنیای اقتصاد» توانسته در جذب مخاطبان گوی سبقت را از رقبا برباید. بر این اساس تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی نیز در سیاست‌های خود، این روزنامه وزین را یکی از پنجره‌های مشورت و کارشناسی انتخاب کرده و مطالب آن را در تصمیمات خود لحاظ نموده و می‌کنند.
  • پیشرفت با راهبری کارآمد

    دکتر علی رحمانی - مدیر عامل سابق شرکت بورس تیم مطبوعاتی روزنامه «دنیای اقتصاد» را راهبری کارآمد، موثر، دلسوز و متمرکز همراهی می‌کند. به نظر من انباشت دانش و انباشت سرمایه در این روزنامه توامان صورت گرفته و درآمدهای آن در راستای توسعه آن به کار گرفته شده است. ت مرکز فکر، دانش و سرمایه توانسته چنین موفقیتی را ایجاد کند. همان‌طور که تاکید کردم، راهبری در این مجموعه خوب صورت گرفته و ویژگی دوم آن نیز کار حرفه‌ای انجام شده در آن است. نشانه‌های بارز آن نیز این است که از نیروهای متخصص استفاده شده است.
  • نقطه قوت نگاه تحلیلی

    ناصرعلی سعادت - رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در شرایط کنونی جامعه امروز که به تناسب جریان‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، دستخوش فراز و نشیب‌های مختلف درحوزه صنعت و تجارت است، چابکی رسانه‌های تخصصی در اطلاع‌رسانی سریع و مبتنی بر تحلیل‌های جامع کارشناسی، قطعا می‌تواند درافزایش میزان آگاهی عموم جامعه، متخصصان و کارشناسان، بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت باشد. به نظر می‌رسد نگاه تخصصی و تحلیلی روزنامه دنیای اقتصاد به این موضوع، فارغ از جهت‌گیری‌های جناحی و سیاسی از نقاط قوت این نشریه تخصصی محسوب می‌شود.
  • نوآور و دارای سبک متفاوت و خاص

    احسان ایروانی - مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی روزنامه «دنیای اقتصاد» سعی کرده سبک متفاوت و خاصی را در فضای مطبوعات و رسانه در کشور ایجاد کند. تلاش این روزنامه در انتشار مقالات اقتصادی و گزارش‌های تحلیلی از اقتصاد ایران و جهان حائز اهمیت است. به این ترتیب این روزنامه، باکسب اطمینان از جانب مخاطبان در بین عموم مردم و متخصصان مورد اقبال همه قرار گرفته است. روزنامه «دنیای اقتصاد» با توجه به فعالیتش در مقوله اقتصاد و رویکرد تخصصی آن، به موضوعات مختلف دیگر از جمله ورزش، هنر، فرهنگ و.
  • استفاده از کارشناسان توانمند

    محمدمهدی رئیس‌زاده - رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران انتشار مطالب اقتصادی به‌صورت تخصصی و به دور از شائبه سیاسی از یک‌سو و انتشار اخبار به‌صورت نوشتاری و اینترنتی عمده دلیلی است که موجب شده تا روزنامه دنیای اقتصاد بتواند در میان فعالان اقتصادی جایگاه خود را پیدا کند. رعایت اصل بی‌طرفی و دوری‌گزینی از جناح‌بندی‌های سیاسی از دیگر دلایل تمایز این روزنامه از سایر روزنامه‌های اقتصادی است. موارد مذکور موجب شده تا علاوه‌بر فعالان بخش خصوصی، مدیران فعال در بدنه اجرایی دولت چه در دولت قبل، چه در دولت فعلی این روزنامه را مطالعه کنند و با این شرایط می‌توان این روزنامه را علاوه‌بر پرمخاطب بودن اثرگذار نیز دانست.
  • دلیل پیشرو شدن و رمز پیشرو ماندن

    دکتر موسی غنی‌نژاد - اقتصاددان «دنیای اقتصاد» به‌نظر من تاثیرگذارترین روزنامه اقتصادی کشور است و اغلب تصمیم سازان از آن استفاده می‌کنند و به آن ارجاع می‌‌دهند و در واقع پایگاهی است برای کسانی که در حوزه اقتصاد حرفی برای گفتن دارند از کارشناسان اقتصادی گرفته تا فعالان بازار و تکنوکرات‌ها و. . . علت این اقبال عمومی این است که دنیای اقتصاد دارای یک سری اصول است که به آنها وفادار مانده است. مستقل از اینکه چه دولتی بر سرکار است یا مستقل از سیاستی که پیگیری می‌شود آن اصول را حفظ کرده است و همه اینها باعث شده تا بتوانیم ادعا کنیم که دنیای اقتصاد مجرای اطلاع‌رسانی یک مکتب است و خواننده‌های وفاداری دارد که چون فکر می‌‌کنند روزنامه روی اصولی بنا نهاده شده به آن وفا‌دار مانده‌اند.
  • روزنامه منتخب مدیران اقتصادی

    دکتر محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور فعال اقتصادی برای تصمیم اقتصادی، نیاز به اطلاعات دارد. نظریه‌های مدرن اقتصاد کلان یا یافته‌های اقتصاد کلان مدرن بر اهمیت و نقش اطلاعات در تصمیم‌گیری اقتصادی تاکید دارند. نظریه انتظارات عقلانی که بسط و گسترش آن انقلابی در نظریه‌های اقتصاد کلان ایجاد کرد، مبتنی بر اهمیت اطلاعات در تصمیم‌گیری اقتصادی است. این نظریه می‌گوید فعالان اقتصادی از ابزار اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر استفاده می‌کنند. منبع اطلاعات ممکن است سیاست‌گذار باشد اما ابزار انتشار آن در اختیار رسانه‌ها است.
  • نگاه چندبعدی

    برات قنبری - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات تلاش دوازده ساله عزیزان دنیای اقتصاد را با انتشار بیش از ۳۳۰۰ شماره نشریه تبریک گفته و خسته نباشید عرض می‌کنم. با توجه به نیاز کاری در زمینه اطلاعات بانکی و بورس، مشتری و مشترک روزانه دنیای اقتصاد بودم و خوشبختانه با افزودن بخش‌های دیگر اقتصادی مثل بازار دیجیتال-مسکن-گردشگری-صنعت و معدن. . . . و ایجاد تنوع همراه با دسته بندی موضوعی معتاد این نشریه شدم. دنیای اقتصاد در دوازده سال گذشته که همزمان با تحولات مختلف اقتصادی در کشور بوده و سه چهار نظریه مختلف اقتصادی، محور اجرا و تصمیم‌گیری قرار گرفته و با توجه به تجربه علمی و قدرت نظری اقتصاددانان کشور و در دوران بدون مرز تخریب و نقد و اصلاح ، با آرامش منعکس‌کننده وقایع و اطلاعات اقتصادی کشور بوده است و با مشمولیت و نگاه چند بعدی هموار‌ کننده راه برای اتخاذ تصمیم اقتصادی مخاطبان و برنامه‌ریزان بوده است و نقش متعادل‌کننده را از نظر رسانه اقتصادی داشته
    است.
  • رویکرد کارشناسانه و عالمانه

    دکتر محمدباقر نوبخت- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور واقعیت این است که روزنامه دنیای اقتصاد توانسته است در طول سال‌هایی که منتشر شده خود را به‌عنوان یک روزنامه تخصصی و وزین معرفی کند. آنگونه که بنده متوجه شده‌ام این روزنامه در تحلیل‌های کارشناسی خود تحت تاثیر گرایش‌های سیاسی قرار نگرفته و رویکردش بسیار کارشناسانه و عالمانه به مسائل گوناگون اقتصادی بوده است. با توجه به اینکه «دنیای اقتصاد» از مسیر اصلی و اهدافش منحرف نشده، معتقدم وجود چنینی رسانه‌ای هم برای کشور و هم برای جامعه اقتصادی ما بسیار مورد نیاز است.
  • عدم مصلحت‌گرایی و جسارت نقد

    مهندس نصرالله محمدحسین فلاح - عضو هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت ایران دنیای اقتصاد طی ۱۲ سال عمر با برکت خود با سرعتی تحسین برانگیز و بدون وقفه راه نفوذ در بین فعالان اقتصادی را طی کرده است. وجوه جذابیت و تمیز این نشریه وزین با دیگر نشریه‌های اقتصادی‌- سیاسی در طول این دوره از انتشار را می‌توان در چند زمینه جست‌وجو کرد. با وجودی که در ۱۲ سال گذشته در فضای سیاسی کشور تغییرات شگرفی را شاهد بوده‌ایم، شاهد این نیز بودیم که دنیای اقتصاد از غلتیدن به دامان جریان‌های تند سیاسی پرهیز کرد و از جایگاه یک رسانه مستقل که پیش از هر کار، وظیفه خبررسانی به مخاطبان خود را دارد، کمتر دور شد.
  • توجه به توسعه همگن

    پروین گودرزی- کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه تهران رویکرد اصولی و منطقی و تعهد دبیران، برنامه ریزان و خبرنگاران روزنامه و تلاش وپویایی و همت دست جمعی کارکنان آن جهت ارائه مطالب روزآمد، علمی، تحلیلی، متنوع و مرتبط از سراسر جهان و نیز پوشش و رصد دقیق تحولات و رخدادهای مالی و اقتصادی ایران منجر به جذب مخاطبان دراین سطح وسیع و گسترده و موفقیت دنیای اقتصاد شده است. دنیای اقتصاد با توجه به جایگاه وموقعیت خود در انتشار اخبار، آمار و اطلاعات «صحیح» فعالانه ایفای نقش کرده است. کسب این جایگاه و موقعیت در عصر اطلاعات، برنامه ریزان و دست اندرکاران روزنامه رابیش از پیش به مسوولیت خطیر خود جهت حفظ و ارتقای اعتماد مخاطب، «توسعه همگن» فعالیت‌ها وپیشبرد شبکه اطلاع‌رسانی رهنمون می‌سازد.
  • معتبر، قابل استناد، دقیق و علمی

    دکتر محمود سریع‌القلم یکی از زمینه‌هایی که ما ایرانیان نیازمند اصلاح هستیم، با دقت و سند صحبت کردن و قضاوت کردن است. به میزانی که با آمار و سند و دقت قضاوت کنیم، هم پیشرفت خواهیم کرد و هم اخلاقی‌تر خواهیم بود. برای تحقق این امر، سخنران‌ها از یک طرف و رسانه‌ها از طرف دیگر باید به دقت و سندیت حساس‌تر شوند. روزنامه دنیای اقتصاد از نادر رسانه‌هایی است که در این چارچوب عمل کرده است. عقلانیت حاکم بر این روزنامه، نوعی آموزش عمومی برای ذهن‌های دقیق و قضاوت‌های منصفانه و مستند است، این روزنامه از نادر رسانه‌هایی است که چندین ساعت می‌توان وقت صرف کرد تا از مباحث کمی و کیفی آن بهره برد.
  • جدیت و پرهیز از جنجال

    مهندس نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بین خصوصی بودن و پرتیراژ بودن روزنامه «دنیای اقتصاد» می‌توان رابطه‌ای معنی‌دار را متصور شد. اگر این رابطه را بپذیریم باید در گام بعدی ببینیم چرا یک نشریه در بخش خصوصی توانسته است عنوان پرتیراژ را کسب کند؟ اگر نظریه «استفاده و خشنودی مخاطبان» را در خصوص روزنامه «دنیای اقتصاد» بپذیریم آن‌ وقت نیاز داریم به تحلیل محتوای کمی و کیفی مطالب این روزنامه برآییم. در یک نگاه کلی می‌توان پی برد این روزنامه نیازهای بخش خصوصی را به‌خوبی برآورده کرده است.
  • تولید تحلیل‌های منطقی

    سیدجمال ساداتیان - تهیه‌کننده سینما تا جایی که دنیای اقتصاد را دنبال کرده‌ام به نظرم جایگاه خوبی را در میان رسانه‌های کشور کسب کرده است و این مساله ناشی از دادن اطلاعات و تحلیل‌های منطقی در حوزه اقتصاد برای مخاطبان است. درست است که جنس حوزه فرهنگ با حوزه‌های اقتصادی متفاوت است، اما به لحاظ صنعتی ابزار هر دو پول است که تعیین‌کننده است. تا پول در عرصه فرهنگ و هنر نباشد، یک فعال اقتصادی در این حوزه نمی‌تواند منویات ذهنی‌اش را بدون سرمایه تبدیل به اثر هنری کند.
    نوشتن مقاله‌هایی برای باز کردن فضای بحث و گفت‌وگو بین فعالان اقتصادی و هنرمندان می‌تواند فهم مساله را برای فعالان هر دو حوزه راحت‌تر کند.
  • چشم ناظر اقتصاد ایران

    دکتر مسعود کرباسیان - رئیس کل گمرک ایران روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان یک رسانه تاثیرگذار ظرف سال‌های گذشته به درستی در فضای اقتصادی ایران نقش‌آفرینی کرده است. بی‌تردید پرداختن به اخبار اقتصادی و تحلیل آنها برای اکثریت جامعه به گونه‌ای که بتوانند آن را درک کنند کار دشواری است. دنیای اقتصاد راه‌حل مناسبی برای این پیچیدگی پیدا کرده است تا طیف مخاطبان مختلفی داشته باشد. تنوع مطالبی که روزانه تولید می‌شود گویای این واقعیت است که سلایق مختلف می‌توانند نیازهای خود در حوزه اطلاع‌رسانی اقتصادی را از «دنیای اقتصاد» پیگیری کنند.
  • نمونه یک ژورنالیسم تخصصی موفق

    افشین داورپناه (انسان‌شناس و عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر) شما با یک روزنامه «باری به هر جهت» با «رویکردهای عوامفریبانه و شلخته سیاسی حزبی» یا «پوپولیستی» مواجه نیستید! و در فضای مطبوعاتی سیاست‌زده و زرد ایران فقط همین عامل کافی است تا روزنامه‌ای را به نمونه‌ای قابل قبول تبدیل کند. «تقویت یک گفتمان اقتصادی با رویکرد لیبرال ـ دموکراتیک و مبتنی بر اوضاع سیاسی ـ اقتصادی ایران»؛ این رویکردی است که می‌توان از خلال دوازده سال فعالیت روزنامه دنیای اقتصاد برای آن متصور شد؛ کار آسانی نیست در شرایط مطبوعات ایران دوازده سال فعالیت مستمر، بدون وابستگی دولتی و در عین حال رقابت با روزنامه‌ها و نشریاتی که از صفر تا صد به پشتوانه حمایت‌های مادی و معنوی دولتی و شبه دولتی فعالیت می‌کنند! در تمام این سال‌ها، تلاش برای مواجهه علمی و در عین حال واقع‌بینانه با موضوعات اقتصادی (به ویژه موضوعات کلان و خرد اقتصاد ایران)، ویژگی متمایز و درخشان کارنامه دوازده ساله دنیای اقتصاد است.
  • کارنامه روشن در حوزه اقتصاد

    علی مصریان - مدیر روابط عمومی گروه صنعتی ایران‌خودرو روزنامه ها و رسانه هایی که در یک حوزه به صورت تخصصی فعالیت می کنند، گامی فراتر در عرصه اطلاع رسانی برداشته اند. متاسفانه گاه دیده می شود که این رویکرد به شکل مطلوبی انجام نمی شود و آنچه که می تواند به عنوان ویژگی برای یک رسانه تخصصی به شمار آید، باعث افول آن می شود. اما دنیای اقتصاد این امر را به شکل بسیار مطلوبی محقق کرده و به عنوان رسانه مکتوب در حوزه اقتصاد ریشه دوانده است. از سوی دیگر این روزنامه یک نگاه فراگیر و جامع را در زیر شاخه های اقتصادی حاکم کرده و توانسته با استفاده از خبرنگاران و نویسندگان متخصص در کنار بهره بردن از نظرات کارشناسان زبده، به نوعی یک منبع خبری تحلیلی قابل اتکا را ایجاد کند.
  • تقویت نگاه تحلیلی مخاطبان

    امیر هامونی - مدیرعامل فرابورس ایران مجموعه دنیای اقتصاد از جمله رسانه‌های پیشرو در امر اطلاع رسانی در حوزه اقتصاد است که همواره سعی کرده ضمن انجام صحیح و به موقع وظیفه اطلاع‌رسانی، با کمک گرفتن از نظر کارشناسان و صاحب نظران مطرح حوزه‌های مختلف اقتصادی، نگاه تحلیلی مخاطبان خود را نیز تقویت کند. دنیای اقتصاد همچنین در زمینه بازار سرمایه که سهامداران و افراد علاقه‌مند معمولا سوالات زیادی در این حوزه دارند توانسته تا حد زیادی پاسخگوی نیاز مخاطبان خود باشد. اقدام «دنیای اقتصاد» برای راه‌اندازی و انتشار روزنامه اقتصادی به زبان انگلیسی در ماه‌های اخیر هم از جمله ابتکارات بسیار خوبی بود که قطعا به نفع اقتصاد کشور است و می‌تواند منعکس‌کننده پتانسیل‌های اقتصادی کشور به مخاطبان و سرمایه‌گذاران خارجی باشد.
  • مقبولیت میان مسوولان اقتصادی

    جمشید حمزه‌زاده- رئیس جامعه هتلداران ایران دلایل موفقیت روزنامه «دنیای اقتصاد» را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: ۱- پوشش دادن همه خبرهای اقتصادی به تفکیک موضوع و در صفحات مجزا/ ۲- اعتبار بالای محتوایی و خبری/ ۳- بی‌طرفی و اجتناب از گروه‌بندی‌های سیاسی و جناحی. به اعتبار همین ویژگی‌ها و هم‌وغم «دنیای اقتصاد» در جهت توسعه و پیشرفت کشور، بسیار دیده‌ام که سازمان‌های دولتی و نیز بخش خصوصی، به این رسانه رجوع و از مطالب مندرج در آن بسیار استقبال می‌کنند. به‌عنوان مثال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پس از طرح و تاکید بر موضوعات همگانی کردن سفر و تعریف مقاصد جدید برای سفر در صفحه گردشگری و نیز بحث مهم لزوم توزیع زمانی سفر به معنای بازنگری در تمرکز تعطیلات در یک فصل از سال، این مسائل را در دستور کار خود قرار داده و به‌صورت جدی این سیاست‌ها را دنبال می‌کند.
  • ۱۲سال پایبندی به اصول علمی

    مجید اسکندری: «دنیای اقتصاد» روزها، ماه‌ها و سال‌ها را پشت سر می‌گذارد و اکنون این خانواده بزرگ دوازدهمین سالگرد تولد خود را با شادمانی نظاره‌گر است، خانواده‌ای که هر روز اعضای جدیدتری را در خود جای می‌دهد و هر سال بر این شادمانی می‌افزاید. امروز «دنیای اقتصاد» توانسته است پس از گذشت ۱۲ سال از فعالیت خود، از کوران رخدادهای نه‌چندان خوشایند به سلامت عبور کرده و قله‌های افتخار را یکی پس از دیگری فتح کند و این چنین است که اکنون «همه تصمیم‌گیران اقتصادی، دنیای اقتصاد می‌خوانند». مجموعه‌ای که ۱۲ سال پیش متولد شد و فعالیت خود را با کمترین منابع آغاز کرد، امروز به یک قطب رسانه‌ای موثر در اقتصاد کشور تبدیل شده است.
  • تریبونی برای همه صداها

    دکتر سعید شیرکوند - معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوشبختانه روزنامه «دنیای اقتصاد» طی سال‌های گذشته توانسته به‌تدریج بزرگ و بزرگ‌تر شود و از سرنوشتی که بسیاری از نشریات دچارش شده‌ و در همان ابتدای کار از صحنه مطبوعات حذف شده‌اند، حذر کند. به اعتقاد بنده این موفقیت مرهون تلاش‌های مجدانه مدیر مسوول، سردبیر، دبیران سرویس‌ها، خبرنگاران و همچنین خوانندگانی بوده که در تمام این سال‌ها با علاقه این روزنامه را دنبال کرده‌اند. آنچه سبب ماندگاری «دنیای اقتصاد» و رشد روز به روز تعداد خوانندگان آن بوده، عملکرد حرفه‌ای این مجموعه است؛ به این معنا که هیچ‌گاه، پرچمدار یک مکتب فکری خاص یا یک جریان سیاسی مشخص نبوده و تریبونی برای انتقال دیدگاه‌ها، نظرات و تحلیل‌های طیف‌های مختلف فکری و سیاسی بوده است.
  • پل ارتباطی کارشناسان و تصمیم‌سازان

    طهماسب مظاهری رئیس کل پیشین بانک مرکزی رسانه‌ها به‌دلیل آنکه پلی میان کارشناسان و تصمیم‌سازان هستند بدون شک می‌توانند نقش سازنده‌ای داشته باشند. دنیای اقتصاد این نقش را به درستی درک کرده است. ان‌شاءالله روزی نوه‌های ما جشن ۱۰۰ سالگی دنیای اقتصاد را برپا کنند. به تمامی دست‌اندرکاران روزنامه ضمن خسته نباشید، ۱۲ سالگی این رسانه حرفه‌ای را تبریک می‌گوییم. .
  • برندی معتبر در فضای رسانه‌ای

    محمد هادی مهدویان روزنامه دنیای اقتصاد وارد دوازدهمین سال انتشار خود شده است. باید از صمیم قلب به مسوولان، دست‌اندرکاران، سردبیر و خبرنگاران این روزنامه تبریک گفت که طی سال‌های پرالتهاب گذشته موفق شده‌اند تا این روزنامه وزین را از پیچ و خم‌های تنگ و صعب‌العبور فضای اقتصادی و سیاسی کشور عبور دهند. موضوع از این هم پراهمیت‌تر بوده است، زیرا که دست‌اندرکاران دنیای اقتصاد نه فقط این روزنامه را با محتوا و فرم مناسب طی این سال‌‌ها به‌طور مستمر ارتقا و انتشار داده‌اند، بلکه از آن یک برند معتبر در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد کرده‌اند.
  • توانمند در جذب همکاری متخصصان

    سیامک رحمانی- روزنامه‌نگار و سردبیر هفته نامه تماشاگران به نظر می‌رسد موفقیت و تاثیرگذاری روزنامه دنیای اقتصاد دلایل متفاوتی دارد. این روزنامه در طول دوران انتشار خود نشان داده که تلاش می‌کند با پرهیز از هیجان‌زدگی و حفظ استقلال خود، آینه‌ای از وضعیت اقتصادی ایران و سیاست‌گذاری‌ها و رویدادهای آن باشد و البته در کنار اقتصاد به پوشش دیگر موضوعات و زمینه‌های تعریف شده در نشریه بپردازد. حفظ و رعایت تعادل و نگاه کلان‌نگر مدیران روزنامه در طول سالیان برای دنیای اقتصاد جایگاه و شأنی را به وجود آورده کـه شـایسته یـک رسـانه تخصصـی اقتصـادی است.
  • شناخت دقیق صورت مسأله

    اکبر ترکان دستیار ویژه رئیس‌جمهور برای عبور از یک چالش و مشکل ابتدا باید آن را خوب شناخت، در واقع تشخیص درد پیش‌نیاز درمان است. امیدوارم روزنامه دنیای اقتصاد در راه پیش روی خود مانند گذشته به این اصل وفادار باشد و مسوولان را در تشخیص درست درد‌های اقتصاد یاری رساند. .
  • فرهنگ‌سازی باثبات

    دکتر نیما امیرشکاری «فرهنگ‌سازی از ثبات می‌آید» ۱۲ ساله شدن دنیای اقتصاد به خوبی نشان‌دهنده درست بودن این گزاره است. روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار مداوم و فعال توانسته در فضای اقتصادی کشور فرهنگ را به وجود آورد که قبل از آن اگر نگویم وجود نداشت حداقل به پررنگی و قوت امروز نبود. به دلیل تاکید بر رویکرد کارشناسی و انتشار حرفه‌ای اخبار، این روزنامه تبدیل به مرجعی برای کارشناسان شده است. از دیگر اقدامات مطلوب مسوولان دنیای اقتصاد، اجازه استفاده از مطالب روزنامه در سایت است. سایت روزنامه این امکان را به محققان می‌دهد تا بسیاری از داده‌ها و ادبیات موضوع پژوهش‌ها را از طریق این سایت به دست بیاورند.
  • رمز موفقیت «دنیای اقتصاد»

    ابوالقاسم هاشمی، استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی به گمان من رمز موفقیت دنیای اقتصاد به‌عنوان موفق ترین روزنامه اقتصادی ایران، توانایی پیوند زدن مباحث آکادمیک علم اقتصاد با مباحث چالش‌برانگیز دنیای واقع اقتصاد ایران درسطح ژورنالیستی است. این پیوند با حفظ جوهر مباحث و از دیدگاه‌های متفاوت که بتواند نظرات گروه کثیری را جلب کند، سرمایه بزرگی برای این روزنامه بوده است. گرچه فروپاشی اتحاد شوروی و گذر همه اقتصادهای با برنامه ریزی متمرکز به اقتصاد بازار، حجتی برای این نوع مدیریت اقتصادی باقی نگذاشته که بدون شک دنیای اقتصاد هم در دهه گذشته از این تحولات یاری می‌گرفته، ولی بزرگترین دستاورد این رسانه در طول این سال‌ها، هموارکردن مسیر برای سوق دادن ذهنیت‌ها و سیاستگذاری‌ها در ایران به این سو بوده است.
  • کمک به علمی تر شدن فضای مطبوعاتی

    علی ابراهیم نژاد - دانشجوی دکتری فاینانس بوستون کالج آمریکا در آستانه ۱۲ سالگی دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین نیاز و ماموریت در فضای رسانه‌ای اقتصاد ایران، ارائه تحلیل‌های مستند و مبتنی بر روش‌های علمی مقبول در حوزه اقتصاد و نیز نظام مالی است. چالش‌های تولید محتوای دارای ارزش علمی درباره اقتصاد ایران از جمله ضعف دسترسی به داده‌های قابل اتکا و کم کاری نسبی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در تولید علم در حوزه اقتصاد و مالی، دست یابی به این ماموریت را بسیار دشوار می‌کند. شاید بتوان مهم‌ترین آفت فضای تحلیلی اقتصاد ایران به خصوص در حوزه اقتصاد کلان را کلی گویی و اظهارنظرهای صرفا مبتنی بر شهود دانست که اتفاقا اگر مبتنی بر مبانی و مطالعات تئوریک و تجربی نباشد بیش از آنکه مفید باشد آسیب زا خواهد بود و منجر به ارائه توصیه‌های غلط به سیاست گذاران و فعالان اقتصادی می‌شود.
  • تعهد به امانتداری

    محمد کاوه- رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران قبل از هر صحبتی لازم می‌دانم که ۱۲مین سالگرد فعالیت روزنامه وزین «دنیای اقتصاد» را به کلیه اعضای این خانواده تبریک گفته و آرزو کنم که این رسانه همچنان پله‌های ترقی را پیموده و به اوج برسد؛ آنگونه که همگان چه در داخل و چه در خارج از کشور، «دنیای اقتصاد» را به‌عنوان یک برند خبری شناخته و با اشتیاق و اعتماد بخوانند. اما رمز موفقیت این روزنامه طی این سال‌ها، واقع‌گرایی این رسانه و تکیه بر حقایق در نشر و تحلیل خبرها بوده است. از این رو همه کسانی که به گونه‌ای با مسائل اقتصادی سر و کار دارند، برای ارتقا و پیشرفت حوزه کاری خود و نیز رصد اوضاع اقتصادی کشور، این روزنامه را مطالعه می‌کنند.
  • شاهکاری در عالم مطبوعات

    دکتر محمدمهدی مجاهدی - استاد مدعو اندیشه سیاسی مقایسه‌ای، دانشگاه برلین دستتان با این «دنیای اقتصاد» درد نکند. اگر نبود، جای یک نشریه قدرتمند و تخصصی اقتصادی همچنان خالی بود. نمی‌خواهم اغراق کنم، بله، دنیای اقتصاد ما اکونومیست آنها نیست، اما مگر روزنامه‌های دیگر ما گاردین هستند؟ یا مگر اصلا اقتصاد ما چه وضع و حالی دارد که انتظار داشته باشیم دنیای اقتصاد ما اکونومیست باشد؟ در عالم مطبوعات ما، اما شما انصافا شاهکار می‌کنید. دمتان گرم و چراغتان روشن و تیراژتان نجومی باد!.
  • پیونددهنده مباحث روز با دانش تخصصی

    ضمن تبریک به دست‌اندرکاران و مدیران روزنامه تخصصی و وزین دنیای اقتصاد بابت ۱۲ سال سخت‌کوشی و کار پرثمر، برای این روزنامه و تیم مدیریتی آن، پیشرفت و بهبود روزافزون را آرزومندیم.
    این روزنامه تخصصی که در آستانه ورود به فصل جدیدی از فعالیت‌های حرفه‌ای قرار دارد، مسیر تکامل و پیشرفت را به سرعت طی نموده و جایگاه ارزشمندی میان رسانه‌های تخصصی و علمی کسب کرده است. طی دوازده سالی که از انتشار این روزنامه می‌گذرد، با ارائه طیف وسیعی از مطالب آماری و تحلیلی، اخبار اقتصادی و تجاری و پیگیری آخرین تحولات اقتصاد داخلی و جهانی، جایگاه ارزشمندی در میان نشریات اقتصادی و بازرگانی به دست آورده، مخاطبین بسیاری را جذب نموده و احترام و اعتماد بخش بزرگی از دست‌اندرکاران اقتصادی و تجاری و مدیریتی را کسب کرده است.
  • رسانه‌ای موقر و پویا

    اسماعیل کهرم - کارشناس محیط‌زیست اگرچه من به فراخور زمینه‌ای که در آن به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنم، خواننده همیشگی این روزنامه نیستم، اما براساس نقل‌قول‌هایی که در سایت‌های گوناگون از «دنیای اقتصاد» می‌شود و به کرات به آنها برخورده‌ام، این رسانه را رسانه‌ای موقر و پویا یافته‌ام. بعلاوه، اینکه در این فضا روزنامه‌ای خصوصی توانسته ۱۲سال دوام بیاورد نشان‌دهنده محبوبیت آن است و این نکته در کنار محدودیت تعداد رسانه‌هایی که در حوزه اقتصاد به‌صورت تخصصی کار می‌کنند، رسالت «دنیای اقتصاد» را دوچندان می‌کند.
  • دارای تیم کارشناسی زبده

    ناصر آقا محمدی - مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو موفقیت روزنامه «دنیای اقتصاد»» مرهون نقل به موقع اخبار، پرداختن به موضوعات و مسائل اقتصادی و صنعت به‌صورت کارشناسی و به دور از حواشی، همچنین کار کردن براساس اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است. این نقاط مثبت به دلیل داشتن تیم کارشناسی زبده دقیق و کاربلد روزنامه «دنیای اقتصاد» است.
    همچنین روزنامه‌ها و جراید مختلفی در کشور نشر و توزیع می‌شود، ولی در بین روزنامه‌های تخصصی «دنیای اقتصاد» توانسته در تمامی حوزه‌های اقتصادی به‌صورت دقیق و جزء به جزء و کارشناسی وارد شود و با نقد‌های سازنده و تحلیل‌های اثرگذار و همچنین بهره‌مندی از کارشناسان زبده، توانسته تاثیرگذاری و هدایت مفیدی درخصوص فعالیت‌های اقتصادی از خود نشان بدهد.
  • چراغی در دست، چراغی در دل

    ولی نادی قمی - مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین رسانه‌ها به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش اساسی در جریان اطلاعات صحیح و به موقع دارند. مطبوعات با تولید و توزیع سطح بهینه‌ای از اطلاعات، نقش انکارناپذیری در بالا بردن سطح درک و فهم شهروندان ایفا می‌کنند. به نظر می‌رسد دنیای اقتصاد به‌عنوان یک روزنامه پرمخاطب اقتصادی با اعتقاد راسخ خود به اقتصاد بازار توانسته خود را نسبت به دیگر روزنامه‌های اقتصادی متمایز کند. بر‌اساس نتایج تحقیقات اقتصادی، آزادی اقتصادی روی رشد اقتصادی کشورهایی که در آن رقابت منصفانه بر پایه امنیت و حقوق مالکیت شکل گرفته، اثر معنی‌دار دارد.
  • نگاه صندوق بین‌المللی پول

    احمد مسعود رئیس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول دنیای اقتصاد یک روزنامه بزرگ است و من و همکاران در صندوق بین‌المللی پول این روزنامه را می‌شناسیم و از آن استفاده می‌کنیم. .
  • حلقه‌های اتصال گروه‌های مرجع اقتصادی

    دکتر فرهاد نیلی - رئیس پژوهشکده پولی و بانکی مجموعه‌ دنیای اقتصاد در سال گذشته قدم‌های ارزنده‌ای در حوزه توسعه فعالیت مطبوعاتی برداشت. روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز به‌عنوان محور این فعالیت رسانه‌ای قدم به سوی شبکه‌سازی فکری برداشته است که اقدامی ارزنده است. در این چارچوب روزنامه «دنیای اقتصاد» عملا به حلقه اتصال تمامی گروه‌هایی تبدیل شده که به اقتصاد رویکردی حرفه‌ای دارند. بر همین اساس، روزنامه کانال گفت‌و‌گوی گروه‌های مرجع اقتصادی است که نسبت به موضوعات و مسائل اقتصادی کشور دید تخصصی دارند. دیدی که فارغ از مسائل مکتبی و ایدئولوژیک است.
  • تبدیل از نشریه به نهاد

    محمدابراهیم مقدم- مدیرعامل بانک تجارت ایران سربلند و آزاد، با داشتن اقتصادی شکوفا و قدرتمند می‌تواند وجهه‌ای جهانی و تاثیرگذار در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشد و برای شکوفایی استعدادهای ناب ایرانی گام بردارد. «دنیای اقتصاد» امروز دیگر نه‌تنها یک نشریه بلکه به‌عنوان نهادی تاثیرگذار در عرصه اقتصاد و رسانه کشور به فعالیت می‌پردازد. سال‌‎ها تلاش ارزشمند و موثر خبرنگاران، دبیران و مسوولان روزنامه دنیای اقتصاد در ۱۲ سال اخیر توانسته نقش عمده‌ای را در شکل‌دهی به اطلاعات و روندهای تصمیم‌گیری فعالان اقتصاد کشور داشته باشد.
  • صیانت از بی‌طرفی

    قدیر نصری - استاد دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان یک رسانه مستقل مربوط به بخش خصوصی که تحلیل و بررسی مسائل اقتصادی کشور را اولویت خود قرار داده است، دارای چند وجه تمایز است که آن را در این حوزه برجسته کرده است. وجه تمایز‌هایی چون تیترهای پرمحتوا، رعایت بی‌طرفی و تنوع مطالب کیفی از جمله مولفه‌هایی است که باعث شده تا از زمان انتشار در یک دهه اخیر به‌عنوان یک مرجع در میان مطبوعات ایفای نقش کند. با فرض اینکه این رسانه اثرگذار است و در میان مخاطبان قابل اعتنا، این موضوع سه مسوولیت را متوجه این روزنامه می‌کند که به‌نظرم با تاکید و پرداختن به آنها بیش از پیش می‌تواند به اثرگذاری عام خود دست پیدا کند.
  • روزنامه مرجع در حوزه اقتصاد

    امیرحسین علم الهدی - مدیر گروه اکران هنرو تجربه سازمان سینمایی با توجه به اینکه پیگیر روزنامه هستم، نکته‌ای که بسیار قابل توجه است این است که در حوزه اقتصاد تنها روزنامه‌ای است که به‌عنوان یک رسانه مرجع می‌شود به آن مراجعه کرد. در میان روزنامه‌های اقتصادی، تحلیل‌های دنیای اقتصاد تحلیل‌های علمی است و نه سلیقه‌ای. در اینجا می‌توان گستره فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های خدماتی، صنعتی و فرهنگی را دید که البته بخش اقتصاد فرهنگ آن می‌شود بیشتر باشد؛ اما با این اوصاف دنیای اقتصاد رسانه مرجع حوزه اقتصاد کشور است.
  • ایجاد مخزن اندیشه

    دکتر جعفر خیرخواهان - پژوهشگر اقتصادی در این یادداشت که به بهانه ۱۲سالگی دنیای اقتصاد نوشته شده است سعی شده تا نظرات یک ناظر بیرونی درباره سه موضوع ۱- وجوه تمایز این روزنامه، ۲- تاثیر‌گذاری آن در کشور و ۳- مسوولیت‌های پیش روی این مجموعه تشریح شود.
    وجوه تمایز دنیای اقتصاد: هنگامی که شخصی مثل من در این فاصله دوازده ساله از بیرون به مجموعه دنیای اقتصاد نگاه می‌کند به نظرم می‌رسد این موارد در موفقیت روزنامه و تبدیل‌شدن آن به برندی باارزش نقش داشته‌اند:
    ۱) مدیریت هدفمند و مبتنی بر کسب سود و البته هزینه‌کردن بخش اعظم منافع عایدشده در مسیر باروری و شکوفاشدن شاخه‌های گوناگون کسب‌وکار تا به درختی تناور تبدیل شود.
  • جلب اعتماد طیف‌های وسیعی از مردم

    دکتر محمد طبیبیان - اقتصاددان یک سال دیگر از فعالیت روزنامه دنیای اقتصاد سپری شد و این روز‌نامه کارنامه موفق دوازده ساله‌ای را برای ارزیابی در معرض قضاوت قرار داد. برای اینجانب به‌عنوان یک فرد علاقه‌مند به مسائل اقتصادی کشور مرور و مطالعه روزنامه دنیای اقتصاد تبدیل به یک عادت شده و به نظر می‌رسد برای بسیاری از خوانندگان چنین بوده و تیراژ بالای روزنامه موید این واقعیت است. اینکه روزنامه دنیای اقتصاد توانسته است اعتماد طیف‌های وسیعی از مردم را به خود جلب کند یک دستاورد مهم در روز نامه نگاری حرفه‌ای است.
  • اثرگذاری «دنیای اقتصاد» بر تصمیم‌سازی‌ها

    مسعود سلطانی‌فر - معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بدون شک مهم‌ترین عامل در موفقیت یک رسانه، علاوه بر پایبندی به معیارهای حرفه‌ای، توجه به نیاز مخاطب است. روزنامه دنیای اقتصاد با برخورداری از نیروهای توانمند و حرفه‌ای، مدیریت و سیاست‌گذاری درست، در سایه برنامه‌ریزی هوشمندانه و معطوف به اهداف روشن، توانسته است جایگاهی ویژه در میان مخاطبین و به ویژه تصمیم‌سازان و فعالان اقتصادی کشور پیدا کند. این روزنامه با شناخت صحیح از نیازها و خلأ‌های موجود در عرصه اقتصاد کشور، وظیفه تخصصی خود در حوزه اطلاع‌رسانی را به خوبی ترسیم و تعریف کرده است؛ ضمن اینکه در کسب و دروازه‌بانی اخبار، پردازش آنها و ارائه به مخاطبین، از دانش روز و فنون روزآمد روزنامه‌نگاری بهره می‌برد.
  • ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی

    دکتر عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی وجه تمایز اصلی روزنامه «دنیای اقتصاد» در جامع نگری، پرهیز از دامن زدن به چالش‌های کاذب مقطعی و انعکاس مستمر نظرات نخبگان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به منظور روشنگری و ارتقای فهم اقتصادی-سیاسی-اجتماعی جامعه بوده است. در حقیقت پایداری در ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی، ارتقای دانش عمومی جامعه، تلاش در جهت فرونشاندن التهابات مخرب و اصلاح انتظارات جامعه از جمله ویژگی‌های بارز روزنامه «دنیای اقتصاد» است که جایگاه کنونی را به ارمغان آورده‌اند.
    تاثیرگذاری مثبت و سازنده در اطلاع‌رسانی به موقع و امانت دارانه در زمینه مسائل کلیدی اقتصادی، این روزنامه را یکی از کانال‌های اطلاعاتی سالم و مورد استفاده جامعه نخبگان قرارداده است که در کنار ارائه تحلیل‌های کاربردی از شرایط حاضر و چالش‌های پیش رو در حد قابل قبولی توانسته است کیفیت گفتمان سیاسی-اقتصادی را در جامعه ارتقا دهد و بستری برای تصمیم‌گیری اقتصادی عاقلانه فراهم کند.
  • نوآوری‌های مستمر

    مجتبی نظری - مدیر روابط عمومی گروه صنعتی سایپا شاید تعداد سال در انتشار یک روزنامه مهم باشد، ولی اثر‌گذاری آن ملاک افزایش توان مجموعه و خلاقیت به‌کار رفته است. علمای علم خلاقیت و نوآوری می‌گویند تجربه در بعضی مواقع مانع رشد یک سیستم و پوست‌اندازی آن می‌شود و به تنهایی به‌عنوان دیواری برای جلوگیری از پیشرفت و بهبود عمل می‌کند، ولی همان افراد هم می‌گویند اگر حصار تعلق به وجود یک رویه و فرآیند وارد نشود می‌توان با ارزیابی و بازنگری و استفاده از تجربیات راه‌های بهتر را جست‌وجو کرد، هرچند تجربه باعث احتیاط بیشتر می‌شود.
  • مرجع فعالان بازار

    مهندس محمدرضا بهرامن - عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران جریان‌سازی روزنامه «دنیای اقتصاد» در ۱۲ سال فعالیت خود موجب شده تا بتواند به مرجعی در میان بسیاری از فعالان اقتصادی بدل شود، علاوه‌بر فعالان اقتصادی اطلاع‌رسانی دقیق از روند بازار نیز موجب شده تا فعالان بازار نیز این روزنامه را مرجع خود قرار دهند. همچنین نداشتن دیدگاه سیاسی و تکیه کامل به جریان اقتصادی حاکم در کشور موجب شده تا این روزنامه بتواند پاسخگوی کامل متقاضیان عام و فعالان اقتصادی باشد. از سوی دیگر این روزنامه با توجه به مباحث کارشناسی و استفاده از تحلیلگران اقتصادی توانسته مدنظر مدیران دولتی کشور نیز قرار گیرد؛ به‌طوری‌که در برخی موارد به گونه‌ای پیش رفته که توانسته در تعیین مدیران اقتصادی نیز اثرگذار باشد.
  • اشاعه‌دهنده امید در اقتصاد ایران

    سعید‌رضا عاملی / استاد ارتباطات روزنامه دنیای اقتصاد در حال حاضر به برند معتبری در عرصه اقتصادی کشور تبدیل شده و این نشریه در حوزه اقتصاد دامنه گسترده و عمیقی را ایجاد کرده است. از این جهت می‌توان گفت در بین رسانه‌های موضوعی و تخصصی کشور بدون رقیب است. از سوی دیگر به انتشار وقایع و اخبار جهانی اقتصاد در تمامی حوزه‌های مالی و تجارت می‌پردازد که این امر نیز نشان‌دهنده وجه تمایز این روزنامه است. مهم‌تر اینکه این روزنامه مشی مستقل دارد. مدیریتی که توانسته استقلال خود را در هر مقطعی حفظ کند و مسائل اقتصادی را با جریان سیاسی مخلوط نکند، کار بزرگی را انجام داده است.
  • «دنیای اقتصاد»، غنیمت روزهای زندان

    عمادالدین باقی نخستین تجربه آشنایی جدی با روزنامه «دنیای اقتصاد» برای من از دوره زندان شروع شد. پیش‌تر از آن روزنامه «دنیای اقتصاد» را به حکم لزوم مطلع بودن از فضای مطبوعاتی کشور می‌دیدم و به‌صورت نامنظم تورق می‌کردم و البته در تعقیب خبرهای اقتصادی‌اش هم نبودم و بیشتر برای اطلاع اجمالی از کم و کیف روزنامه‌ها در فضای مطبوعاتی ایران تورق می‌کردم چون دغدغه‌های من از نوع دیگری بود و آن را در «دنیای اقتصاد» نمی‌یافتم. خبرهای کوتاه و اندک سیاسی آن را هم در جاهای دیگر به تفصیل می‌توانستم ببینم؛ بنابراین دیگر نیاز چندانی به توقف زیاد روی آن نمی‌دیدم و ابدا تصور نمی‌کردم همین خصوصیت روزنامه «دنیای اقتصاد» می‌تواند در شرایطی دیگر برای امثال من چقدر مغتنم و ارزشمند باشد.
  • کثرت در عین وحدت

    مهندس محسن خلیلی - رئیس هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع ایران روزنامه «دنیای اقتصاد» همچون تمامی «دنیا»‌های دیگر، جهانی است مملو از نقش، رنگ، جلوه و محتوا. این گوناگونی باید باشد که بتواند مخاطبان مختلف را جلب و جذب کند، اما آنچه دنیای اقتصاد را چنین موفق گردانید به گمان این خدمتگزار به قول فلاسفه وجود «کثرت» در عین «وحدت» بوده است.
    روزنامه «دنیای اقتصاد» ضمن آنکه سعی کرده تا افکار و عقاید مختلف و نیز حوزه‌های مختلف زندگی انسان ایرانی را گردآورد اما توانسته این تنوع و کثرت را در محتوا و فرمی ارزشمند عرضه کند که در خدمت پیشرفت و توسعه میهن عزیز و اقناع جامعه برای همراهی با این روند باشد.
  • تخصصی و کاملا حرفه‌ای

    حسن خوشپور - مدیرکل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت زمان زیادی از انتشار روزنامه دنیای اقتصاد نمی‌گذرد. روزنامه‌ای که گفتاری تخصصی و کاملا حرفه‌ای را برای بسیاری از عموم مردم قابل استفاده کرده است و این خصیصه‌ای ارزشمند است. رشد کیفی و افزایش مخاطبین روزنامه با توجه به عمر نسبتا کوتاه آن، یک موفقیت بزرگ است. اطلاعات و اخبار روزنامه دنیای اقتصاد می‌تواند مرجع و قابل اتکا باشد. تهیه و جمع‌آوری، سازماندهی و انتشار این اطلاعات نیازمند فرآیندها و سامانه‌های دقیق و جامع است. روزنامه دنیای اقتصاد فقط خبر منتشر نمی‌کند، نشریه‌ای علمی هم هست.
  • مقبول جامعه علمی و کارشناسی

    امیر بختیاریان - روزنامه‌نگار و حسابرس وزارت دارایی «دنیای اقتصاد» توانسته است گروه‌های متنوعی از جامعه را به‌عنوان مخاطب جذب کند. این پیروزی مدیون رویکرد تحلیلی و آینده‌نگرانه‌ روزنامه است. رسانه‌ «دنیای اقتصاد» در طول ۱۲ سال فعالیت موفق شده است بخش قابل توجهی از جامعه علمی را که در زمینه‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کنند به سمت خود بخواند، اعتماد آنها را جلب کند و با مشارکت آنان جایگاه نشریه را از روزنامه‌ای صرفا خبری به رسانه‌ای تحلیلی ارتقاء دهد. بخش مهمی از جامعه‌ علمی ما قلم زدن در مطبوعات را دون شأن خود می‌دانند و تن به نوشتن در مطبوعات نمی‌دهند.
بیشتر