تغییرات جدید در وزارت خارجه

وزارت امورخارجه ایران دستخوش تغییرات شد. سیدعباس موسوی به‌عنوان یازدهمین سخنگوی وزارت امورخارجه جایگزین بهرام قاسمی که به تازگی به عنوان سفیر ایران در فرانسه منصوب شده است، شد. حسین جابری‌انصاری و حسین پناهی‌آذر نیز به ترتیب به‌عنوان معاون امور مجلس و امور ایرانیان و معاون امور مالی و اداری وزارت‌خارجه تعیین شدند.

تعیین سخنگوی جدید

سیدعباس موسوی که به‌عنوان یازدهمین سخنگوی وزارت‌خارجه منصوب شده است، جوان‌ترین سخنگویی است که عهده‌دار این سمت شده است. موسوی سال‌ها معاون مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت‌خارجه بود که با انتصاب بهرام قاسمی که به‌عنوان سفیر ایران در فرانسه، سخنگوی جدید وزارت‌خارجه شد. موسوی که در سمت مدیرکل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت‌خارجه مشغول به‌کار بوده، فارغ‌التحصیل دانشکده روابط بین‌الملل و دارای مدرک کارشناسی ارشد است. سوابق سیاسی او شامل دبیر اول و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در هنگ‌کنگ، رایزن اقتصادی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند، رئیس اداره سوم دیپلماسی رسانه‌ای در مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و مدیرکل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای بوده است. قرار است مراسم تودیع و معارفه سخنگویان سابق و جدید و معاونان اداری و مالی و امور مجلس و ایرانیان وزارت‌خارجه امروز (یکشنبه) برگزار شود.

بهرام قاسمی که از ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۵ به‌عنوان دهمین سخنگوی وزارت‌خارجه و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای این وزارتخانه مشغول به فعالیت بود، روز جمعه با انتشار متن خداحافظی خود در کانال تلگرامی سخنگو راهی پاریس شد تا جایگزین ابوالقاسم دلفی شود که سال گذشته به فاصله کمی پس از انتصاب به‌عنوان سفیر جدید ایران در فرانسه از این سمت برکنار شد. در کارنامه و سوابق کاری بهرام قاسمی سمت‌هایی چون رئیس اداره دوم سیاسی، رئیس اداره مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار در کشورهای ایرلند، اسپانیا، ایتالیا و همچنین سفیر اکردیته در کشور مالت وجود دارد. او برای چند سال نیز به‌عنوان معاون پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک فعالیت کرده است.

پست جدید جابری‌انصاری

حسین جابری‌انصاری که سابقه حضور در سفارت ایران در لیبی و همچنین سخنگویی وزارت‌خارجه را در کارنامه کاری خود دارد با توجه به تغییر و تحولات اخیر در وزارت‌خارجه از سوی محمدجواد ظریف به‌عنوان معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت‌خارجه منصوب شد. هنوز گزینه‌ای برای تصدی دستیار وزیرخارجه در امور ویژه سیاسی و جایگزین جابری‌انصاری مشخص نشده است. جابری‌انصاری همچنین در سمت‌هایی چون معاون عربی و آفریقا، مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه و مشاور معاونت عربی و آفریقا فعالیت کرده است. جابری‌انصاری مدرک کارشناسی خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت‌خارجه و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است. او همچنین به‌عنوان کارشناس در سفارت ایران در دمشق فعالیت کرده است.

جابری‌انصاری از آبان ۱۳۹۴ حدود هفت ماه و نیم عهده‌دار سمت سخنگویی و ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت‌خارجه بود و پس از آن به‌عنوان معاون عربی و آفریقای وزارت‌خارجه منصوب و در پی تغییر ساختار وزارت‌خارجه در اواخر دی ماه ۱۳۹۶ به‌عنوان دستیار ارشد وزیرخارجه در امور ویژه سیاسی منصوب شده بود.

تعیین معاون اداری و مالی

در ادامه تغییر و تحولات در دستگاه دیپلماسی کشور همچنین با توجه به انتصاب محمدتقی صابری، معاون امور مالی و اداری وزارت‌خارجه به‌عنوان سفیر جدید ایران در تاجیکستان، محمدجواد ظریف، حسین پناهی‌آذر را به‌عنوان معاون امور اداری و مالی منصوب کرد. حسین پناهی‌آذر نیز که پیش از این عهده‌دار معاونت امور مجلس و ایرانیان وزارت‌خارجه بود، به‌عنوان معاون جدید اداری و مالی وزارت امورخارجه تعیین شد.

برخی خبرگزاری‌ها چندی پیش در خبری از پناهی‌آذر به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه تصدی معاونت اداری و مالی خبر داده بودند. پناهی‌‌آذر که دارای مدرک کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل است، پیش از این در سمت‌هایی چون رئیس اداره حقوق بین‌الملل عمومی، مدیر کل امور مجلس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند، مدیرکل حقوقی و بین‌المللی وزارت‌خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند فعالیت کرده است. «محمدتقی صابری» پیش از پناهی‌آذر معاون اداری و مالی وزارت امورخارجه بود که به‌عنوان سفیر جدید ایران در تاجیکستان در ماه پایانی سال گذشته (۱۳۹۷) منصوب شد.

دلایل  انتخاب تخت‌روانچی

همزمان با این تحولات، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: با توجه به اینکه سازمان ملل برای کشور و وزارت امورخارجه بسیار مهم است، قبول کردیم که یک دیپلمات پخته و مورد اعتمادمان که امتحانش را پس داده، به آنجا برود، بنابراین هدف از انتخاب آقای تخت‌روانچی همین است. به گزارش خبرآنلاین، مجید تخت‌روانچی که به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل منصوب شده است، به آمریکا می‌رود تا جایگزین غلامعلی خوشرو شود. برخی این انتخاب را عادی و معمولی تحلیل می‌کنند و در مقابل گروهی معتقدند انتخاب تخت‌روانچی برای حضور در نیویورک حاوی پیامی به طرف‌های مقابل است.

محمود واعظی در پاسخ به تحلیل‌هایی که «هدف انتخاب تخت‌روانچی برای کرسی نمایندگی ایران در سازمان ملل را فتح بابی برای مذاکره می‌دانند»، به خبرآنلاین گفت: خیر این‌طور نیست، زمانی که ما قانون بازنشستگی را اجرا کردیم، آقای خوشرو بازنشسته بود و باید برمی‌گشت و برگشت. او افزود: نمایندگی ما در سازمان ملل همیشه اهمیت داشته و این هیچ ربطی به آمریکا ندارد. ما از اول انقلاب همیشه به دنبال این بودیم، سفیری را که برای حضور در سازمان ملل انتخاب می‌کنیم مورد اعتماد و دارای تجربه و پختگی باشد. آقای دکتر ظریف از همان ابتدا دنبال چنین افرادی بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور یادآور شد: کسی که می‌خواهد به‌عنوان نماینده ایران انتخاب شود، باید یکسری شاخصه‌هایی داشته باشد؛ رسیدن به آقای تخت‌روانچی در عمل برای ما بسیار سخت بود چون یکی از همکاران بسیار خوب ما در ریاست‌جمهوری است و از زمانی هم که در نهاد ریاست‌جمهوری مسوولیت گرفت توانست به خوبی این کار را انجام دهد. واعظی تاکید کرد: [رفتن آقای تخت‌روانچی از نهاد ریاست‌جمهوری] برای ما خیلی سخت بود اما با توجه به اینکه سازمان ملل برای کشور و وزارت امورخارجه بسیار مهم است، قبول کردیم که یک دیپلمات پخته و مورد اعتمادمان که امتحانش را پس داده، به آنجا برود، بنابراین هدف از انتخاب ایشان همین است.

 

02-02