در روز گذشته در حالی دماسنج اصلی بازار سهام رشد خفیف ۴۹ واحدی را تجربه کرد که نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از نمادها شاهد رشد نزدیک به ۴/ ۰ درصدی بود. سبقت دوباره شاخص هموزن نشانگر اقبال بیشتر سهامداران به شرکت‌های کوچک‌تر بازار، به منظور دریافت سودهای غیر بنیادی در مدت زمان کوتاه‌تر است. به همین دلیل طی دو هفته اخیر شاهد افت حجم و ارزش معاملات سهام شرکت‌های بزرگ‌تر و کم‌ریسک‌تر بورسی هستیم. ارزش معاملات خرد (با حذف معاملات بلوک و اوراق) روز گذشته در حالی نسبت به شنبه هفته جاری رشد داشته که در قیاس با متوسط ارزش معاملات خرد از ابتدای سال با کاهش بیش از ۳۲ درصدی مواجه شده است.

بخش عمده‌ای از ۷۰۴ میلیارد تومان معامله خرد در روز گذشته به واسطه حضور پررنگ معامله‌گران حقوقی در سمت خرید به دست آمد. به نظر می‌رسد عملکرد مناسب شرکت‌ها از منظر بنیادی در ثلث اول امسال باعث وسوسه سهامداران حقوقی برای خرید سهام شرکت‌های سودده شده است. به همین دلیل در روز گذشته شاهد ثبت خالص تغییر مالکیت ۷/ ۲۹ میلیارد تومانی در ترکیب سهامداری به سمت حقوقی‌ها بودیم.در روز گذشته باز هم گروه شیمیایی در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معامله بود. در حالی متوسط قیمت‌ها در گروه شیمیایی افت خفیف ۱۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد که نمادهای این گروه رفتار متقابلی نسبت به یک دیگر داشتند. نیمی از ۱۰ نماد با بیشترین تاثیر بر شاخص متعلق به پتروشیمی‌ها بود که از این بین سه نماد «پارس»، «شاراک» و «نوری» جلوی رشد بیشتر دماسنج اصلی بازار را گرفتند و دو نماد «پارسان» و «شپدیس» محرک رشد این نماگر بودند.

دیگر صنعت جالب توجه در معاملات روز گذشته بورس تهران، فرآورده‌های نفتی بود. یکی از شرکت‌های روانکارساز که روز گذشته گزارش عملکرد تیر ماه خود را منتشر کرد شرکت نفت ایرانول بود. «شرانل» در حالی طی ماه گذشته تولید و فروش بهتری نسبت به میانگین سه ماه ابتدایی سال داشته است که در نرخ فروش روانکار نیز رشد بیش از ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. اما به نظر می‌رسد این رشدها کمتر از انتظار سهامداران بوده، چرا که پس از انتشار گزارش عملکرد تیرماه «شرانل»، روند نزولی قیمت این سهم شدت یافت. دیگر تولید‌کننده روانکاری که از عملکرد تیرماه خود پرده‌برداری کرد، شرکت نفت سپاهان بود. «شسپا» که این روزها به دلیل افزایش سرمایه ۴۷۱ درصدی از معاملات محروم شده است، در تیر ماه با رشد حدودا ۱۰ درصدی در تولید و ۶ درصدی در حجم فروش نسبت به میانگین فصل بهار همراه شده است. رشد تولید و فروش این شرکت در حالی رقم خورد که نرخ فروش روانکار نفت سپاهان نسبت به متوسط بهار با افت بیش از ۷ درصدی مواجه شده است. به نظر می‌رسد رشد ۱۹ درصدی لوبکات و آیزوریسایکل به‌عنوان ماده اولیه تولید روانکارها دلیل اصلی افت قیمتی سهام شرکت‌های تولید‌کننده روانکار است. در اواخر هفته گذشته شرکت ملی پالایش و پخش به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت، نرخ ۲۸ فرآورده نفتی را برای مردادماه تغییر داد.

گروه فلزات اساسی روز گذشته دوباره به مدار مثبت معاملات بازگشتند و با رشد ۳/ ۰ درصدی متوسط قیمت‌ها بازدهی این صنعت از ابتدای سال به بیش از ۲۵ درصد رسید. در گزارش عملکرد تیر ماه شرکت ملی مس که روز شنبه منتشر شده بود شاهد افت عجیب و غریب تولید کنستانتره مس این شرکت بودیم. اما «فملی» روز گذشته در اصلاحیه‌ای مقدار تولید کنستانتره مس را تغییر داد تا شاهد ثبات تولید این شرکت در اولین ماه تابستان باشیم. دیگر شرکت فلزی که از عملکرد ماه تیر خود رونمایی کرد، ذوب آهن اصفهان بود. «ذوب» که در تیر ماه در تولید و فروش تیرآهن ضعف داشته است، موفق شده این افت را با افزایش تولید و فروش میلگرد و شمش فولاد جبران کند. نرخ‌های تیر ماه این شرکت نسبت به سه ماه ابتدایی سال با افزایش مناسبی همراه بوده است. به این صورت که در قیمت تیرآهن ۷ درصد، شمش ۱۰ درصد و در میلگرد شاهد رشد ۱۶ درصدی قیمت نسبت به متوسط سه ماهه هستیم.

یکی از صنایعی که دیروز معاملات جالب توجهی داشت، گروه خودرو و ساخت قطعات بود. خودرویی‌ها در فصل بهار عملکرد چشمگیری نداشتند و عموما زیان‌ده بودند. اما عملکرد تیر ماه سایپا خبر از رشدی هر چند اندک در تولید و فروش این شرکت می‌دهد. در حالی سایپا در تعداد تولید و فروش موفق‌تر از بهار عمل کرده اما در نرخ‌های فروش شاهد تغییر چشمگیری نیست.

پارس‌خودرو دیگر شرکتی بود که روز شنبه گزارش عملکرد ماهانه داد. این شرکت نیز مانند سایپا در حالی با رشد در مقدار تولید و فروش همراه بوده که نرخ فروش محصولات این شرکت تغییر چندانی نسبت به متوسط فصل بهار نداشته است. با تمام این تفاسیر معاملات خودرو در روز گذشته پر رونق بود و شاخص صنعت این گروه با رشد ۱۵/ ۱ درصدی، بخش عمده‌ای از افت روز شنبه خود را جبران کرد.در مجموع طی معاملات روز یکشنبه، با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت بیش از ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون سهم به ارزش ۷۷۸ میلیارد تومان در بورس تهران دادوستد شد.