شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • رویگردانی از پوپولیسم

  • مدیریت اقتصادی گمشده خانواده‌های ایرانی

    مهدی عبداللهی
    کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و فعال رسانه

    بحث درباره اقتصاد و مدیریت اقتصادی همیشه جذاب و پرتنش بوده و مخاطبان پرطرفداری دارد. این بحث زمانی جذاب‌تر می‌شود که مدیریت اقتصادی در بین خانواده‌های ایرانی مطرح شود. ساده‌ترین و کامل‌ترین تعریف برای واژه‌های اقتصاد خانواده و مدیریت اقتصادی «چگونگی سازمان‌دهی و مدیریت منابع خانه» است. شیوه مدیریت اقتصادی خانواده‌ها، امروزه بخش عمده‌ای از هویت آن‌ها را تشکیل داده است و موفقیت در این عرصه، رونق و شکوفایی اقتصادی و رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت.

  • عکس خبری - ۱۸ شهریور ۹۵

  • تبادل سفیر ایران و انگلیس

    سرانجام دو کشور ایران و انگلیس با تعیین سفرای خود تصمیم گرفتند با ارتقای روابط از سطح کاردار به سفیر، فصل جدیدی از همکاری‌های دیپلماسی را در کنار هم آغاز کنند. از ایران حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه و از اعضای کارکشته تیم هسته‌ای کشورمان سفیر جدید ایران در بریتانیا شد و از انگلیس هم نیکولاس هامپتون سفیر جدید بریتانیا در تهران با تسلیم رو نوشت استوار نامه خود به دیدار ظریف رفت. هامپتون پیشتر نیز به‌عنوان کاردار انگلیس در کشورمان مشغول فعالیت بود.

    .
  • فساد مالی در صندوق فرهنگیان

    اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان که چندی پیش از سوی یک رسانه اصولگرا مطرح شد حالا با توضیحات محمود صادقی نماینده تهران که گفت بخش اعظم ۸ هزارمیلیارد تومان فساد مالی صورت گرفته میراث دولت احمدی نژاد است، ابعاد جدی‌تری به خود گرفته است. در حالی که وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کمیته مشترک بین نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس با صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داده است، بیش از ۸۰۰ هزار فرهنگی سهامدار عضو این صندوق۱۰ هزار میلیارد تومانی، منتظر نتیجه تحقیقات هستند.

    .
  • رکوردزنی فروشنده

    در رویدادی کم سابقه فیلم «فروشنده» با چنان استقبالی همراه شده که فروش آن در ۳ روز اول اکران از مرز یک میلیارد تومان گذشت و حتی برای تماشای فیلم هم بازار سیاه بلیت با قیمت‌های بسیار بالاتر تشکیل شد. فروشنده هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی است که از چهارشنبه ۱۰شهریور با ۱۳ سالن در تهران و ۱۲ سالن در شهرستان‌ها نمایش خود را آغاز کرده است. به خاطر این فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد به اصغر فرهادی و شهاب حسینی رسید.

    .
  • ورود دو قوه به پرونده املاک نجومی

    موضوع واگذاری املاک نجومی به برخی مدیران شهرداری با تخفیف‌ها و تقسیط‌های نامتعارف و واکنش‌های مختلف به این موضوع هنوزدر صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. پس از آنکه شهردار تهران در نامه‌ای به دادستان کل کشور،گزارش سازمان بازرسی را مخدوش اعلام کرد و خواستار ورود دادستانی به این پرونده شد، وزیر کشورهم با ورود به ماجرا، معاون عمرانی و رئیس سازمان شهرداری‌ها را مامور رسیدگی به این پرونده کرد تا درباره ابهامی که در جامعه ایجاد شده شفاف‌سازی شود. در همین زمینه آیت‌الله آملی لاریجانی پیرو نامه رئیس شورای شهر تهران به رئیس قوه قضائیه درخصوص مطالب منتشره علیه اعضای شورای شهر،با صدور ابلاغی، دادستان کل کشور را مامور رسیدگی به این موضوع نمود.

  • بارش سیل‌آسا در تابستان

    در گرماگرم آخرین روزهای فصل تابستان، بارش شدید باران و جاری شدن سیل اواخر هفته گذشته، مردم ۷ استان از جمله اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان و آذربایجان شرقی را غافلگیر کرد و با به جای گذاشتن تلفات جانی و خسارت‌های مالی، شهریوری حادثه خیز رقم زد. با وجود آنکه استان‌های گرگان، گیلان و مازندران بیشترین خسارت را از این توفان‌های سیل آسا دیدند،اما هواشناسی هشدار داد که به دلیل احتمال وقوع دوباره بارندگی شدید در اواخر این هفته، سیلاب بار دیگر استان‌های شمالی را تهدید می کند.

  • پیروزی شیرین یوزها

    شاگردان کی‌روش کار خود را برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با بردی شیرین اما سخت در مقابل قطر آغاز کردند. این پیروزی در شبی به‌دست آمد که قطری‌ها با ارائه یک بازی کنترلی تمام تلاششان را کردند تا ایران را متوقف کنند؛ اما اشتباه دروازه‌بان آنها و گل‌های قوچان‌نژاد و جهانبخش در وقت‌های تلف شده، ایران را صدرنشین گروه کرد. درگیری و هرج‌ومرج در زمین چمن در کنار واکنش‌های جواد نکونام، بازی را به شدت ملتهب کرده بود. بازی ایران و چین هم سه‌شنبه با تساوی بدون گل خاتمه یافت.

    .
  • ریزش زمین در پایتخت

    ظهر روز پنجشنبه گذشته زمین تهران یک بار دیگر دهان باز کرد و آسفالت خیابان پیامبر شرقی در بزرگراه ستاری را چنان در خود فرو برد که گودالی به عمق ۷ متر پدید آورد. این اتفاق که دومین ریزش زمین طی سه ماه گذشته بود، خیلی زود همه نگاه‌ها را به سمت مترو جلب کرد اما مسوولان مترو هم توپ را به زمین لوله‌های فرسوده آب انداختند که به زعم آنها خاک زیر پای تهرانی‌ها را می‌شوید و خالی می‌کند. هرچند هنوز مقصر نهایی مشخص نشده اما نگرانی درباره تکرار احتمالی چنین حوادثی به قوت خود باقی است.

    .
  • پیام رهبری در سالگرد شهدای منا

    در نخستین سالگرد شهدای فاجعه منا و در آستانه ایام حج،مقام معظم رهبری در پیام مهمی به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت‌الله الحرام، با اشاره به حوادث تلخ فاجعه منا، تاکید کردند جهان اسلام، باید حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به‌خاطرجنایاتی که در گستره جهان اسلام به بارآورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مساله حج بکنند. درهمین حال رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد ایران از همه ظرفیت‌های داخلی وخارجی برای استیفای حقوق شهدای منا استفاده خواهد کرد.

    .
  • کندی سپرده‌گذاری در بانک‌ها

    انتشار تازه‌ترین صورت مالی بانک مرکزی ازعملکرد بانک‌ها تا پایان خرداد نشان می‌دهد روند سپرده‌گذاری در ۳ ماه ابتدایی سال جاری کند شده و به نظر می‌رسد کاهش نرخ سود بانکی از ۲۰ به ۱۸ درصد، تا حدی از جذابیت این سرمایه‌گذاری کاسته است. این در حالی است که اواخر خردادماه نیز یک بار دیگر برای کاهش نرخ سود سپرده بین بانک‌ها توافق شد و نرخ سود بانکی برای سپرده‌های یک ساله از اول تیرماه از ۱۸ به ۱۵ درصد رسید. تغییری که قرار است تا زمان تناسب با تورم تک‌رقمی ادامه داشته باشد.

    .
  • تحریک تقاضا با خرید نسیه

    از حدود دو هفته دیگر خریدهای نسیه با کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی که در سه رنگ برنزی، نقره‌ای و طلایی به مردم ارائه خواهد شد، در حالی کلید می‌خورد که بانک مرکزی با تشریح جزئیات استفاده از این کارت‌ها، هدف از ارائه آن را تشویق و تحریک طرف تقاضا دانسته تا در قالب این طرح، تسهیلات خرد راحت‌تر در اختیار مردم قرار گیرد. با این همه کارشناسان هشدار می‌دهند عرضه گسترده کارت‌های اعتباری حجم بالایی از نقدینگی ایجاد می‌کند که ممکن است تورم تک‌رقمی را مورد تهدید قرار دهد.

    .
  • محدودیت خدمات بانکی ممنوع!

    دو ماه پیش گروه ویژه اقدام مالی سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی، اعلام کرد ایران متعهد شده برای مبارزه با مساله پولشویی و تامین مالی تروریسم اقداماتی را انجام دهد. اما اگرچه جزئیات کامل تعهدات ایران در آن مقطع اعلام نشد اما حالا برخی رسانه‌های منتقد دولت اجرای این توافق را اجرای تحریم‌های غربی درداخل کشور و نوعی «خود تحریمی» می‌دانند. آن گونه که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند بانک‌های سپه و ملت از ارائه خدمات بانکی ارزی به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه به دلیل تحریم‌ها خودداری کرده‌اند. هرچند معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در این باره توضیح داده که این تحریم‌ها ربطی به این توافق و مبارزه با پولشویی ندارد و بخش‌های باقی مانده تحریم‌های پس از برجام است اما انتشار خبر خود تحریمی خیلی زود واکنش برخی مقامات و مسوولان را در پی داشت.

  • سرنوشت مبهم رستاخیز

    به فاصله کمتر از یک ماه مانده به آغاز ماه محرم،سرنوشت اکران«رستاخیز» که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال اکران آن دراین ایام بود، درهاله‌ای از ابهام فرو رفته است. از طرفی رای بدوی دیوان عدالت اداری مبنی بر پرداخت خسارت ۴۰ میلیاردی ارشاد به سازندگان، واکنش تند جنتی را در پی داشت و از سوی دیگر در واکنش به سخنان وزیر، احمدرضا درویش گفت کمافی السابق سکوت می‌کند. تیرماه سال گذشته اکران «رستاخیز» در اولین روز نمایش به دلیل تجمعات اعتراضی و با اطلاعیه‌ سازمان سینمایی، متوقف شد.

    .
  • شافعی رئیس اتاق ایران شد - ۱۸ شهریور ۹۵

    ساکن طبقه هفتم اتاق بازرگانی در انتخابات میان دوره‌ای ریاست اتاق ایران کسی نبود جز غلامحسین شافعی از تجار معروف خراسان که توانست با کسب اکثریت آرای اعضای پارلمان بخش خصوصی، برای بار دوم رئیس اتاق ایران شود. شافعی در پرونده کاری خود اگرچه عضویت در شورای پول واعتبار،شورای اقتصاد،هیأت واگذاری و ریاست اتاق بازرگانی و شورای ملی زعفران را دارد اما وزنه فعالیت وی در بخش خصوصی سنگین‌تر است. شافعی از بهبود فضای کسب‌وکار به‌عنوان مهم‌ترین برنامه اتاق ایران یاد کرد.

    .
  • استقبال سرد از اوباما

    سفر باراک اوباما به چین برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ با حاشیه‌هایی همراه شد که از افزایش تنش‌ها بین این دو قدرت حکایت دارد. پس از فرود هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا نه تنها فرش قرمزی برای او پهن نشد بلکه مقامات چینی حتی پله خروج را به در اصلی هواپیمای اوباما نرساندند و او مجبور شد از پله‌های خروجی میانیِ هواپیما خارج شود. طی هفت سال گذشته رقابت با چین،عملا محوراساسی سیاست خارجی آمریکا در شرق آسیا بوده است. در همین حال ترامپ به خاطر رفتار چینی‌ها در فرودگاه، اوباما را مسخره کرد.

    .
  • استرس زیرزمینی در تهران

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    نشست حفره‌ای زمین در تهران، به سریال تبدیل شده و تاکنون ۴ پرده از این حادثه مهیب طی کمتر از سه ماه در غرب و جنوب پایتخت اتفاق افتاده است. نگرانی پایتخت‌نشین‌ها از ابعاد این رخداد ساخته دست انسان، به تدریج در حال جایگزین شدن با ترس ناشی از وقوع بلایای طبیعی زلزله بزرگ است. آنطور که شهرداری تهران می‌گوید، لایه‌های زیرین پایتخت در اثر حفر چاه‌های غیرمجاز در خانه‌ها و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، پوک شده و باعث به وجود آمدن دست کم ۴۰۰ مغار (حفره‌های زیرزمینی) در مناطق مختلف پایتخت شده است.

  • طرح کارت اعتباری؛ مثبت یا منفی؟

    غزاله طایفه
    دبیر گروه صنعت و معدن

    اول مهر ماه زمان اجرای طرح کارت‌های اعتباری چندمنظوره است؛ کارت‌هایی که گفته می‌شود برای خرید انواع کالا و خدمات در سه سطح برنزی (تا سقف ۱۰میلیون تومان)، نقره‌ای (تا سقف ۳۰میلیون تومان) و طلایی (تا سقف ۵۰میلیون تومان) با نرخ سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. اگر چه برخی از کارشناسان این روش تامین مالی مصرف‌کننده از طریق کارت اعتباری را بهترین مدل ارزیابی می‌کنند، اما از طرف دیگر رویکرد اجرایی این طرح با ضعف‌هایی همراه است.

  • موج سواری با FATF

    مجید حیدری
    عضو گروه بانک و بیمه

    در هفته گذشته، برخی از منتقدان برجام، سعی کردند تا با گره زدن برنامه ویژه اقدام مالی FATF با برجام و مساله امنیت ملی، این موضوع را متضاد با منافع ملی جلوه دهند. گروه ویژه اقدام مالی FATF یک سازمان دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه کشورهای پیشرفته هفت (G۷) با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پولشویی تاسیس شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به منظور مبارزه با تأمین مالی تروریسم گسترش یافت. وضع استاندارهایی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر جرایمی که سلامت نظام مالی را تهدید می‌کند، از اهداف و وظایف این گروه است.

  • فروش فوق‌العاده «فروشنده» در یک هفته

    شایان ربیعی
    عضو گروه فرهنگ و هنر

    سال ۹۵ برای سینمای ایران یک نقطه عطف بزرگ و احتمالا تکرار نشدنی است. اگر به خاطر بیاوریم که در سال ۹۳ سینمای ایران در طول ۱۲ ماه تنها ۳۵ میلیارد تومان فروخت و در سال بعدش یعنی ۹۴، این رقم به ۷۰ میلیارد تومان رسید، آنگاه بیشتر در می یابیم که فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی سینمای کشورمان در کمتر از شش ماه در سال ۹۵ چه اهمیتی دارد و تا چه اندازه شگفتی‌ساز است. رکوردشکنی‌ها از همان ابتدای سال شروع شد و یکی پس از دیگری هیمه رکوردهای قبلی فرومی‌ریخت.

  • گردش به راست در برزیل

    کش و قوس چند ماهه در نهایت به برکناری روسف ختم شد. رایی بی‌سابقه که در نهایت به امپراتوری ۱۳ ساله چپ‌ها در برزیل خاتمه بخشید. در این راستا چهارشنبه گذشته ۳۱ دسامبر مجلس سنای برزیل رای به برکناری دیلما روسف، چریک سابق داد. او متهم به استفاده از ترفندهای حسابداری برای مخفی کردن کسری بودجه دولتش بود. با این حال وی بارها در سخنرانی‌های خود گفته است اینها ترفند‌های ساده‌ای هستند که همه روسای جمهور می‌زنند. البته این دفاعیات در نهایت مفید واقع نشد و سنا رای به برکناری روسف داد. به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز» اگرچه رأی مجلس سنا از اهمیت زیادی برخوردار است، اما این رأی پایانی بر جنگ‌های سیاسی و همچنین مشکلات اقتصادی و فساد در این کشور محسوب نمی‌شود.

  • از اوج تا سقوط

    فاصله محبوبیت روسف تا تنفر از او ۶ سال به طول انجامید. او در حالی که توانست به پشتوانه محبوبیت داسیلوا، رئیس‌جمهور این کشور شود در میانه‌های راه دور دوم ریاست‌جمهوری از قطار پیاده شد و حالا با تغییر ریل این کشور، قطار برزیل دوباره به سمت راستگرایی گردش پیدا کرده است. با این حال روسف در این ۶ سال از لقب بانوی آهنین به لقب راهبه اعظم خرابکار رسیده است. کسی که با خرابکاری‌هایش اوضاع اقتصادی کشور برزیل را به لبه پرتگاه رسانده است. دیلما روسف، زندانی سیاسی سابق در زمان دولت نظامی برزیل، چهارده ماه پیش برای بار دوم به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد، اما قرار گرفتن تعدادی از اعضای بلندمرتبه حزب کارگران برزیل در مظان اتهام به فساد به سقوط محبوبیت او منجر شده است.

  • اقتصاد پوپولیستی؛ چشم اسفندیار‌سیاست

    اگرچه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نام برزیل بیش از هر کشور دیگری در آمریکای لاتین برده می‌شود اما برکناری روسف در هفته گذشته از مسند قدرت، نشان می‌دهد که عصر چپ‌ها در قاره آمریکا رو به اتمام است. در ونزوئلا نیز وضعیتی مشابه برزیل حکفرماست و مادورو شمشیر داموکلسِ همه‌پرسی را بالای سر خود می‌بیند. همزمان رفیق کاسترو، برادر عمو فیدل در یک قاب قرار می‌گیرد و با بزرگترین دشمن سابق این کشور یعنی آمریکا عکس یادگاری می‌گیرد و در هفته جاری نیز نخستین هواپیمای آمریکایی در هاوانا فرود می‌آید. ولی در میان همه این اتفاقات برکناری روسف زنگ خطر را برای چریک‌های سابق و سیاستمداران چپ امروزی به صدا در آورده است.

  • بوی خوش اوضاع پس از روسف

    برکناری دیلما روسف را می‌توان یکی از آثار و تبعات رکودی دانست که مدت زیادی است گریبان اقتصاد برزیل را گرفته است، اما تحلیلگران معتقدند اوضاع اقتصادی با برکناری روسف رو به بهبود می‌رود. به نوشته روزنامه بوینس آیرس هرالد، برزیل باوجود تغییرات سیاسی و حتی برگزاری موفقیت‌آمیز المپیک ریو هنوز فاصله زیادی تا دوری از این چالش و فرار از موقعیت رکود اقتصادی دارد. سوال اصلی بعد از برکناری روسف این است که بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین چگونه قرار است از رکود دربیاید و آیا تغییر رئیس‌جمهور اصولا می‌تواند تاثیری بر این مساله داشته باشد؟

    اقتصاد برزیل در سال گذشته با سقوط ۳.

  • احیای چپ‌ها در سال ۲۰۱۸

    بانوی چریک به تاریخ پیوست. با رای مجلس سنا، دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل به اتهام فساد از مقام خود برکنار شد. بیش از دو سوم نمایندگان مجلس سنای برزیل، روز چهارشنبه ۳۱ اوت با رای مثبت به «بی‌کفایتی» دیلما روسف، او را که دور دوم ریاست جمهوری خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده بود، برکنار کردند. دیلما روسف در چند ماه گذشته و پس از آنکه تحقیقات در مورد اتهام فساد مالی و سوء استفاده او از قدرت به‌طور رسمی آغاز شد، با رای پارلمان برزیل برای ۶ ماه تعلیق شده بود. اکنون میشل تمر، معاون روسف، تا پایان این دوره ریاست جمهوری (۲۰۱۸) ریاست دولت را بر عهده می‌گیرد.

  • درس‌های ایرانی برای خانواده‌های اقتصادی

    دکتر علی اصغر سعیدی
    پژوهشگر‌صنایع‌خانوادگی‌ایران 

    در ایران ساختار بیشتر بنگاه‌های کوچک اقتصادی، خانوادگی است؛ به این معنا که پدر خانواده به همراه فرزندان در بنگاهی به کسب و کار می‌پردازند. با این تعریف، حتی اگر این کسب و کارها توسط دو نفر نیز اداره شود، کسب و کار خانوادگی محسوب می‌شود. با چنین تعریفی، از گذشته تا کنون بیش از ۹۹ درصد کسب و کارها در ایران خانوادگی بوده است. اما با یک تعریف مشخص‌تر یعنی انتقال کسب و کار از یک نسل به نسل دیگر، متوجه خواهیم شد که در این کسب و کارها در ایران مشکلاتی وجود داشته و دارد.

  • راه و رسم پولسازی خانوادگی

    حمیدرضا آریان‌پور

    حدود نیمی از حاضران در فهرست ثروتمندان «فوربس» از کسب‌و‌کارهای خانوادگی آمده‌اند. در بسیاری از اقتصادهای عمده جهان نیز چنین کسب‌و‌کارهایی هستند که بخش بزرگ‌تر تولید ناخالص را در دست گرفته‌اند. اهمیت این نوع کسب‌و‌کارها، پژوهش در این رابطه را جذاب می‌کند، به ویژه هنگامی که تصمیم‌گیران چندنسلی کنونی، بیش از هر زمانی شکاف ایده‌آل‌‌ها را تجربه می‌کنند. «دنیای اقتصاد»‌ برای بررسی چالش‌‌های پیش رو و مزیت‌‌های کسب‌و‌کارهای خانوادگی در میانه دومین دهه هزاره سوم میلادی به سراغ یکی از استادان برجسته این حوزه در جهان غرب رفته است.

  • از کسب‌وکارهای خانوادگی چه درس‌هایی می‌توان آموخت؟

    نیکولا کچنر ، رئیس هیات‌مدیره گروه مشاوران بوستون
    جورج استاک جونیور ، رئیس هیات‌مدیره مشاوران کسب‌وکارخانوادگی بانیان گلوبال
    آلن بلوخ ، استاد دانشگاه‌های‌CNAM‌و‌HEC پاریس

    برای بسیاری، صحبت از کسب‌وکار خانوادگی، یادآور یک شرکت کوچک یا متوسط با تمرکز بر بازار محلی است که با مجموعه‌ای از مشکلات آشنا مانند مناقشه بر سر جانشینی مدیریت همراه است. البته تعداد زیادی از شرکت‌های خانوادگی با این توصیفات هماهنگ هستند، شرکت‌هایی که منعکس‌کننده نقش قدرتمندی که سرمایه‌گذاری کنترل شده خانواده در اقتصاد جهانی بازی می‌کنند نیستند.

  • مقایسه اجتماعی: آسیب اقتصاد خانواده‌ها

    سهراب عبدی زرین
    دکترای مشاوره

    فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در جامعه ایرانی به‌گونه‌ای بوده و هست که جامعه ایرانی را به‌سمت عدالت اجتماعی و اقتصادی سوق می‌دهد. از طرف دیگر شاهد تغییرات گسترده در سطح جهانی هستیم که با استفاده از رسانه‌های جمعی و بیشتر با تبلیغات صورت می‌گیرد و این تغییرات به سمت جهانی‌شدن پیش می‌رود که تبعاتی هم به همراه داشته است. یکی از تبعات آن، ترویج مصرف‌گرایی است که انسان‌ها را به مصرف بی‌حدوحصر از منابع سوق می‌دهد، به‌گونه‌ای که سبب ایجاد نیازهای کاذب یا نیازهای غیرواقعی در افراد جامعه می‌گردد و بقول اریک فروم که از او به‌عنوان روانکاو اجتماعی یاد می‌شود، انسان‌ها را به انسان‌های بازاری تبدیل می‌کند که حاصل همان تبلیغات است.

  • مصرف گرایی ، ایده‌ای برای دیده شدن

    محمد زارعی
    کارشناس ارشد جامعه‌شناسی

    هر نوع کنش یا واکنش اقتصادی و اجتماعی در درجه اول در قالب بافت و زمینه‌ای معنا پیدا می‌کند که عامل اجتماعی یعنی همان فرد در آن پرورش یافته، جامعه‌پذیر شده و به عرصه رسیده است. معنای هر نوع کنشی را که از هر فردی سر می‌زند به‌طور کامل می‌توان در حوزه عمومی و میدانی تعبیر کرد که عاملان اجتماعی در آن به کنش متقابل مشغولند. ولع مصرف یا مصرف‌گرایی به مثابه یک رفتار اقتصادی نامناسب یکی از کنش‌هایی است که در بافت اجتماعی جامعه ایرانی شیوع گسترده‌ای داشته و تا جایی پیش رفته است که به کنش کلامی روزمره نیز راه یافته است.

  • بحران فهم صحیح مدیریت اقتصادی

    رضا بغدادچی
    کارشناس اقتصادی

    با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کنونی می‏توان گفت مسائل اقتصادی چالشی اساسی برای خانواده‏های ایرانی تبدیل‏شده است. در یک بررسی تطبیقی خانواده‏های ایرانی با خانواده‏های سایر کشورها (کشورهای توسعه‏یافته و درحال‏توسعه) می‏توان فهمید ضعف آگاهی در زمینه مدیریت اقتصادی و به‏کارگیری آن در خانواده، در به وجود آمدن چنین مساله مهمی نقش پررنگی داشته است. به بیان دقیق‏تر؛ مسائل اقتصادی یکی از مهم‏ترین دغدغه‏های اکثر خانواده‏هاست و آشنایی خانواده‏ها با اصول علمی اقتصاد خانواده، می‏تواند آنها را به اتخاذ بهترین تصمیم‏ها به‏منظور دستیابی به اهداف بهتر و زندگی مرفه‏تر یاری کند.

  • کودکان و ۶ مفهوم اجتماعی و اقتصادی

    بخشی مهم از مسائل اقتصادی خانواده، آموزش و تربیت رفتار صحیح اقتصادی به فرزندان است، آموزش اقتصاد به فرزندان به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. بخش غیرمستقیم که مهم‌تر است، روش و نوع عملکرد والدین است که خواه ناخواه حتما به فرزندان منتقل می‌شود. مادران مدیر، قانع و صرفه‌جو، فرزندانی به همین گونه تربیت می‌کنند و مادران اسرافکار، تجمل پیشه و مصرف‌گرا نیز فرزندانی تنوع‌طلب و مصرف‌زده به جامعه تحویل می‌دهند. بنابراین اولین و مهم‌ترین گام در تربیت صحیح اقتصادی فرزندان (مثل سایر زمینه‌های تربیتی)، تصحیح عملکرد والدین است.

  • آموزش مدیریت اقتصادی‌؛ به روزترین چالش خانواده‌های ایرانی

    یاسین سعیدی
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

    مدیریت اقتصادی در بین خانواده‌‌های ایرانی یکی از تازه‌ترین، علمی‌ترین و درعین‌حال پرتنش‌ترین موضوعات در حال حاضر بوده و ازجمله به‌روزترین چالش‌‌های پیش‌روی خانواده‌‌های ایرانی است. دلیل به‌کارگیری واژه مدیریت و اقتصاد در کنار هم، تاکید عمیق بر این دو واژه است. این دو واژه در عین داشتن ارتباط تنگاتنگ باهم، به دو معنی مشابه به کار گرفته می‌شود. منظور از مدیریت علم و هنر، آگاهی و تجربه و منظور از اقتصاد خانواده چگ‌‌ونگی سازمان‌دهی و مدیریت منابع خانه است.

  • کارت‌های بدهی و اعتباری و تفاوت آن‌ها

    نیما صبوری

    امروزه سهولت دسترسی به کارت‌های اعتباری‌ بانک‌ها و موسسات مالی، باعث شده است تا استفاده از آنها در میان مردم بسیار مرسوم شود. این کارت‌ها به منظور دریافت وجه، انجام پرداخت‌های حضوری و غیرحضوری و سایر امکاناتی که فراهم می‌کنند مورد استقبال فراوان قرار گرفته‌اند.

    در دنیای کارت‌های بانکی، انواع مختلفی از این کارت‌ها وجود دارد. دو نوع از مهم‌ترین این کارت‌ها که می‌توان به آنها اشاره کرد، کارت‌های بدهکار (Debit Card) و کارت‌های اعتباری (Credit card) است.

  • شبهات خروج از رکود با کارت‌های رنگی

    اجرای طرح کارت‌های اعتباری چند منظوره برای خرید کالا و خدمات در حالی از اول مهر ماه استارت خواهد خورد که هنوز چگونگی صدور و اعتبار سنجی این کارت‌ها نامشخص است. کارت‌های اعتباری چندمنظوره قرار است در سه رنگ برنزی، نقره‏ای و طلایی به ترتیب با اعتبار ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد براساس توان بازپرداخت اقساط و اعتبارسنجی متقاضیان صادر شود. برای کارت‌های اعتباری چند منظوره علاوه‌بر امکان خرید کالا، امکان خرید و تامین انواع خدمات از جمله خدمات آموزشی، درمانی، بیمه‏ای، حمل‌ونقل و. . .

  • بازی برد - برد در بازار پول

    مسوولان بانک مرکزی، با ابزارسازی سعی در گذر از شرایط رکودی اقتصاد کشور دارند و در عین حال تاکید می‌شود که سیاست‌ها و ابزارسازی‌ها برای خروج از رکود، نباید منجر به این شود که به دستاورد کاهش تورم خدشه وارد شود. یکی از ابزارهای جدید بانک مرکزی صدور کارت‌های اعتباری سه‌گانه است که قرار است برای تمامی افراد در نظر گرفته شود. فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی اعتقاد دارد که این کارت‌ها، یک بازی برد- برد را برای بانک‌ها و مردم ایجاد خواهد کرد که از یک سو، رقابت در بازار پول افزایش می‌یابد و از سوی دیگر مشکل تامین مالی برای خرید کالا یا انجام خدمات برای مردم مرتفع می‌شود.

  • رشد بین‌المللی؛ کلید استراتژی رشد شاتر استوک

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    Shutterstock در سال ۲۰۰۳ توسط جان اورینگر تاسیس شد. شاتر استوک بیش از ۶۰ هزار کاربر در ۱۵۰ کشور جهان دارد که روزانه بیش از ۴۰ هزار عکس و تصویر جدید را به این سایت اضافه می‌کنند. شاتر استوک یک شرکت ارائه‌دهنده عکس، کلیپ‌های ویدئویی و آهنگ‌های موسیقی آرشیوی است. دفتر اصلی آن در نیویورک قرار دارد. شاتر استوک کتابخانه‌ای متشکل از میلیون‌ها عکس آرشیوی با حق امتیاز آزاد و کلیپ‌های ویدئویی و آهنگ است. حق امتیاز آزاد به این معنی است که یک بار هزینه آن را پرداخت می‌کنید، ولی می‌توانید چندین بار از آن استفاده کنید.

  • کارآفرینان و ریسک برنامه‌ریزی بازنشستگی

    مترجم: سیده محبوبه حسینی

    شما به‌عنوان یک کارآفرین در زندگی حرفه‌ای خود خطراتی را متحمل می‌شوید. شروع یک کسب‌وکار با پول خودتان یا پولی که قرض گرفته‌اید یا سرمایه دیگران. خطر کردن است. صرف کردن همه زمان، تلاش و انرژی‌تان روی یک ایده تا وقتی که کار کند، خطر کردن است. با وجود این احتمال این که از هر ۱۰ کسب‌وکار ۹ تای آن در پنج سال اول شکست می‌خورند، شروع یک کسب‌وکار خطر بزرگی است. ریسک‌پذیری، این چیزی است که در کارآفرین بودن خلاصه می‌شود. با اینکه ریسک‌پذیری بخشی از یک کسب‌وکار است، اما همچنان طرح و مراحل متوالی را برای رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند.

  • درس‌های غیرکاربردی اپل برای استارت‌آپ‌ها

    مترجم: مریم رضایی

    مت مک‌اینیس (Matt MacInnis) هفت سال در شرکت اپل کار کرد و درس‌ها و تجربیات زیادی در این شرکت فراگرفت. اما بسیاری از این درس‌ها و تجربیات که عامل اوج موفقیت اپل هستند، برای او که کسب‌وکار تازه‌ای راه‌اندازی کرد، کاربردی نداشت. او در این مقاله در مورد عدم کاربرد این نکات در دنیای استارت‌آپ‌ها توضیح داده است.

    من در دوران رنسانس شرکت اپل در دهه گذشته در ساخت این شرکت دست داشتم. در آنجا شخصیت‌هایی افسانه‌ای اطرافم بودند و به ارزش تمرکز فراوان و قدرت یک برند برای تاثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا پی بردم.

  • آیا با وجود گرمایش جهانی، می توان به آینده امیدوار بود؟

    آناهیتا جمشیدنژاد
    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    مساله تغییر اقلیم به موضوعی بسیار سخت و پیچیده در دنیای امروز تبدیل شده است. پیشگویی‌ها در مورد سرنوشت زمین شامل هشدارهای بی‌پایان می‌شود. ما لیستی از پاسخ‌های سریع به سوالات متداول در مورد تغییر اقلیم را جمع‌آوری کرده‌ایم. امیدواریم این پاسخ‌ها بتواند شروع خوبی برای درک این مشکل باشد. در بخش اول و دوم این مقاله به چند سوال معمول از جمله اینکه «زمین تا چه اندازه در حال گرم شدن است؟» و «وظیفه ما به‌عنوان یک انسان چیست؟» پاسخ دادیم و «سناریوهای بدبینانه و خوشبینانه» را در این زمینه مرور کردیم؛ در بخش پایانی به چند سوال دیگر پاسخ خواهیم داد:

    ۱- آیا کسی از گرمایش جهانی منفعت به‌دست می‌آورد؟

    کشورهایی مانند کانادا و روسیه که دارای سرزمین‌های بزرگ و یخ‌زده هستند، می‌توانند شاهد برخی مزایای اقتصادی باشند.

  • زنان و کودکان؛ اولین قربانیان آب ناسالم در جهان

    هفته جهانی آب در استکهلم نقطه کانونی برای مسائل مربوط به آب در جهان است. این رویداد توسط SIWI (بنیاد جهانی آب استکهلم) سازماندهی می‌شود. امسال موضوع این رویداد «آب برای رشد پایدار» است. در هفته جهانی آب که از ۲۹ اوت شروع شد، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بیان کرده است که هزینه فرصت ناشی از فقدان دسترسی به آب به‌طور متناسب بر زنان و دخترانی تحمیل می‌شود که روزانه مجموعا ۲۰۰ میلیون ساعت زمان (یا بیش از ۲۲۸۰۰ سال) صرف جمع‌آوری این منبع حیاتی می‌کنند که یک اتلاف بزرگ در زمان ارزشمند آنهاست.

  • بودجه‌بندی ماهانه با چند ابزار ساده

    بودجه‌بندی حقوق ماهانه به‌گونه‌ای که بتوانید با آن به خرید مایحتاج زندگی بپردازید و همچنین هزینه‌های ثابت ماهانه مثل هزینه شارژ و آب و برق و گاز را بپردازید، از دغدغه‌های مهم در زندگی محسوب می‌شود. حقوق ماهانه باید علاوه بر هزینه‌ها بتواند به پس‌انداز هم کمک کند، بنابراین مدیریت آن و بودجه‌بندی که با برنامه‌ریزی انجام می‌شود کمک می‌کند تا بهتر بتوانید از حقوق ماهانه استفاده کنید. بودجه‌بندی برای خرید و همچنین برای حقوق ماهانه می‌تواند از هدر دادن پول و خرید کالاهای غیرضروری جلوگیری کند.

  • ۸ مسیر برخورد با هدر رفت پول

    همیشه مقدار زیادی از پول‌های شما صرف خریدها و هزینه‌های مازاد می‌شود مثل هزینه‌های اضافی برای خدماتی که از آن استفاده نمی‌کنید، هزینه‌های خرید موادغذایی که دور ریخته می‌شوند، خرید کیسه‌های خرید بزرگ برای خرید‌های بی برنامه یا خرید‌های مختصر. به این موارد و موارد متعدد مشابه آن خرید مازاد نگویید، اسم واقعی این کار،هدر دادن پول است. این موارد پول را از جیب شما خارج می‌کنند و شما حتی نمی‌فهمید که این پول کجا رفت و صرف چه چیزی شد. دیو رامسی، نویسنده کتاب «واگذاری کل پول»، می‌گوید: «این هزینه‌ها هرکدام به تنهایی ناچیز هستند ولی به خاطر داشته باشید همیشه قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

  • گشت‌و‌گذار در اقتصاد

    به نظر می رسد اقتصاد یک امر بسیار پیچیده و فرّار باشد. دست‌کم از صفحات مربوط به کسب و کار روزنامه‌ها چنین بر می آید. جدول‌های گیج‌کننده بازار سهام، نمودارها و آمارهای مربوط به تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ‌های تبادل ارز و . . . برای رمزگشایی از چنین جداول و آمارهای پیچیده‌ای، چندان عجیب نیست که رسانه‌ها رو به اقتصاددان‌ها بکنند تا به ما بگویند که معنای این اعداد و ارقام چیست و چرا اهمیت دارد.

    اخبار کسالت‌بار مربوط به این اعداد و ارقام، هر روز بارها در بسیاری از شبکه‌های خبری اعلام می‌شود: سهم فلان شرکت دو واحد افزایش یافت یا سهام بهمان شرکت دو واحد کاهش یافت.

  • اهمیت اعتمادسازی در سازمان چیست؟

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@mitrafathi. com

    آنچه یک فضا را شاد می‌کند سلامتی آن محیط است و یکی از مهم‌ترین ارکان سلامتی و شادی در هر فضایی «اعتماد» است. اعتمادسازی یکی از مهارت‌های هوش اجتماعی است. این مهارت به مورد اعتماد بودن و اخلاق‌مداری در رابطه با دیگران و توانایی ایجاد اعتماد در آنها مربوط می‌شود. در تمامی کسب‌وکارها یکی از مهم‌ترین رکن‌های شادی در سازمان و همچنین جلب رضایت و بازگشت مشتری اعتمادسازی است. اعتماد و اعتماد سازی یکی از موارد مهم سلامت در سازمان‌ها است.

  • ماهیت خجالت و کمرویی در جمع چیست؟

    بسیاری از افراد زمانی که در جمع قرار می‌گیرند دچار استرس شدیدی می‌شوند. این استرس حالتی عصبی است که در حقیقت از شرم، خجالت‌های مسموم، خود کم بینی، عدم شناخت خود، ضعف اعتماد به نفس و ترس‌های شخص ناشی می‌شود و جالب است که در بسیاری از موارد، این استرس باعث می‌شود فرد هیچ موضوعی برای صحبت پیدا نکند و ساکت بماند. برخی از گفت‌وگو‌های ذهنی‌ای که برای افراد زمانی که در جمع قرار می‌گیرند پیش می‌آید: «همه آنها شاد هستند. همه آنها قوی هستند. آنها برتر و ماهرتر از من هستند. من حرف جالبی ندارم که به آنها بگویم.

  • دلایل روانی ابتلا به بیماری ها چیست؟

    تمامی بیماری‌های ما ریشه‌ای ذهنی و روانی دارند. بالاخره روزی فرا می‌رسد که بشر این مساله را باور می‌کند که خود نقش عظیمی در ابتلا به بیماری‌ها دارد و بیماری چیزی نیست که خدا آن را بدهد یا از آسمان برای ما بیاید. بیماری از درون خود ما می‌آید. جهان ناموزون درون به مرور زمان خود را در واقعیت نیز به شکل ناموزونی‌ها نشان می‌دهد. اهمیت سلامت روان و سلامت ذهن به حدی است که اگر رعایت نشود تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی می‌توان گفت که عدم سلامت ذهن و روان ما بر سرنوشت نسل‌های بعد نیز تاثیرگذار است.

  • چرا ایرانی‌ها در کار گروهی ضعیف هستند؟

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان، جمع‌گرا بودن او است. انسان ذاتا موجودی علاقه‌مند به جمع و در پی برقراری ارتباطات گسترده‌تر است و یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث پیشرفت او می‌شود مهارت کار گروهی است. مهارت کار گروهی یکی از مهارت‌های هوش هیجانی و اجتماعی است. اهمیت این عامل به‌قدری است که می‌توان گفت بخش بزرگی از پیشرفت بشر مدیون شوق و میل به پیوند، جمع و اتحاد بوده است. یکی از مواردی که در جامعه ما بسیار به چشم می‌آید و موجب پراکندگی و جدایی انسان‌ها از یکدیگر شده است عدم توانایی و مهارت کار و زندگی گروهی است.

  • راه‌هایی برای مقابله با مسمومیت غذایی

    عاطفه چهره گشا

    مسمومیت‌های غذایی در فصل تابستان بسیار شایع است. حالاتی چون سرگیجه و احساس تهوع و استفراغ از علائم مسمومیت‌های غذایی است. در اینجا به بررسی چند راه‌حل خانگی درمان مسمومیت می‌پردازیم.

    مصرف مایعات

    ممکن است غذایی که خورده اید، آلوده به نوعی باکتری سمی یا استافیلوکوک بوده است که باعث تحریک روده‌ها و از دست رفتن آب زیادی از آنها - احتمالا از هر دو انتهای روده‌ها- می‌شود. برای پیشگیری از بروز دهیدراسیون یا کاهش آب بدن، لازم است مقدار زیادی مایعات بنوشید.

  • پنج درخواست انبوه‌سازان از رئیس دولت

    کانون سراسری انبوه‌سازان با اعلام پنج درخواست عمده، برای حل مشکلات سمت عرضه مسکن به رئیس‌جمهور نامه نوشت. مناسب‌سازی وام ساخت مسکن با شرایط فعلی، کنترل هزینه تامین خدمات زیربنایی، شناسایی پروژه‌های عمرانی نیمه تمام اما اولویت‌دار و کمک به تکمیل آنها، تسهیل شرایط ورود به نوسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های حاشیه‌ای و کمک به آن دسته از سازندگانی که در نتیجه رکود معاملات مسکن طی سه سال اخیر گرفتار بدهی‌های بزرگ بانکی شده‌اند، مهم‌ترین خواسته‌های انبوه‌سازان از رئیس دولت در آخرین سال فعالیت دولت یازدهم است.

  • کارنامه ۵ ماهه معاملات مسکن

    حجم معاملات خرید آپارتمان در پنج ماه نخست امسال به مرز ۷۰ هزار واحد مسکونی رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت اما به‌رغم این میزان تحرک در خرید و فروش، میانگین قیمت مسکن با ریزنوسان در حد ۴ درصد مواجه شد که این رفتار قیمتی نشان از آرامش نسبی و مساعد بودن شرایط برای خریدهای مصرفی دارد.

    گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه سال ۱۳۹۵» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است و توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه شده است، نشان می‌دهد در مردادماه سال ۱۳۹۵، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱/ ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

  • ورود دادستان کل کشور به پرونده واگذاری املاک

    آخرین ماه تابستان امسال در حوزه شهری با انتشار اخبار متفاوتی آغاز شد. انتشار اخباری مبنی بر واگذاری نامتعارف املاک شهرداری به برخی افراد به تیتر اول رسانه‌های زیادی در ۱۲ روز گذشته بدل شده است. اگرچه فروش املاک به عنوان یکی از شیوه‌های رایج تامین مالی بودجه اداره شهرتهران محسوب می‌شود اما شکل واگذاری‌های اخیر که به گفته مدیران شهری در قالب یک گزارش اولیه و غیرقابل استناد بوده به‌دلیل اعمال تخفیف‌های ۵ تا ۵۰ درصدی در قالب اقساط ۶۰ ماهه مورد سوال برخی نهادهای نظارتی قرار گرفته است.

    اولین انتقادها نسبت به شیوه واگذاری املاک شهرداری به برخی افراد با تذکر غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران کلید خورد.

  • لذت وب‌گردی با کلیدهای میانبر

    آسان‌سازی استفاده از اینترنت و لذت از گشت و گذار در این دنیای مجازی وقتی بیشتر می‌شود که بدانید می‌توانید از سرعتی بالا برخوردار باشید؛ سرعت در به‌دست آوردن اطلاعات و در اختیار گرفتن آنها که با استفاده از میانبرها قابل دستیابی است. باید بدانید که از این راه‌های میانبر می‌توانید در همه دسکتاپ استفاده کنید و تنها با آگاهی از چگونگی استفاده از آنهاست که می‌توانید از آنها بهره ببرید. باید دقت کنید که این میانبرها تنها برای کامپیوترهای دسکتاپ رو میزی کاربرد دارند و با گوشی یا تبلت‌هایتان نمی‌توانید از این میانبرها استفاده کنید.

  • چرا ویندوز ۱۰ امن‌تر از ویندوز XP است؟

    ویندوز ایکس‌پی پانزده سال عمر دارد، اما هنوز کاربرانی هستند که دست از سر این سیستم‌عامل پیر و فرسوده برنمی‌دارند و بر این باروند که ویندوز XP امنیت بیشتری دارد، به همین منظور نگاهی به ۷ دلیل امنیتی برتر ویندوز ۱۰ نسبت به ویندوز ایکس‌پی خواهیم داشت. ویندوز ایکس‌پی پس از سیزده سال خدمت صادقانه به مایکروسافت دو سال پیش بازنشسته شد و مایکروسافت اعلام کرد که دست از سر این سیستم‌عامل برداشته و دیگر بسته‌های امنیتی را برای ویندوز ایکس‌پی منتشر نمی‌کند. در این بین هنوز کاربران زیادی هستند که ویندوز ایکس‌پی را رها نمی‌کنند و به دلایل مختلف این سیستم‌عامل را اولین گزینه خود برای تعامل با کامپیوتر می‌دانند.

  • اوج‌گیری تصادفات جاده‌ای در شهریور

    چندی پیش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور از اوج‌گیری تصادفات منجر به مرگ و میر در شهریورماه هر سال خبر داد؛ بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد میانگین مرگ روزانه افراد در حوادث رانندگی در شهریور ماه از ایام نوروز نیز بیشتر است. سازمان پزشکی قانونی در آماری که چندی پیش ارائه کرد این نکته را مورد اشاره قرار داد که تصادفات منجر به مرگ ماه آخر تابستان در ۱۰ سال گذشته ۱۰. ۸ درصد از کل تلفات رانندگی را در برمی‌گیرد. این سازمان همچنین بر مرگ روزانه ۴/۵۵ نفر در تصادفات شهریور تاکید دارد.

  • سرنوشت تعرفه واردات خودرو

    تعیین تعرفه واردات خودرو یکی از راه‌های دولت‌ها به منظور حمایت از صنعت خودروی داخلی است، به همین دلیل هر ساله تعرفه واردات این محصول با وسواس زیادی از سوی تولید‌کنندگان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود. هر چند دولت به درآمدهای خود از مسیر واردات توجه جدی دارد اما همواره براساس چند پارامتر تعرفه واردات خودرو مشخص می‌شود. اما روند تعیین تعرفه واردات از سال ۱۳۸۲ تاکنون نشان می‌دهد که دولت‌های مختلف رویکردهای متفاوتی نسبت به میزان تعرفه واردات خودرو داشته‌اند؛ به‌طوری که هر یک از دولت‌ها با تعیین رقمی سعی در حمایت از خودروی داخلی داشته‌اند.

  • شکاف سینما و ادبیات در ایران

    بهنام ناصح

    چگونه می‌توان در کشورمان فیلم ساخت؟ کافی است عوامل مختلف پشت صحنه را به‌علاوه چند چهره آشنا به مدد پول کنار هم جمع کنید، بعد ظرف چند روز بهانه‌ای برای این گردهمایی بیابید و در چند صفحه، نام این بهانه را فیلمنامه بنامید و کار را شروع کنید. شاید این جملات به طنز شبیه باشد ولی جای تاسف است که بسیاری از فیلم‌هایی که این روزها به روی پرده سینماها می‌روند این‌گونه ساخته می‌شوند. پس بی‌دلیل نیست که این سال‌ها هرگاه بین منتقدان صحبت از ضعف‌های‌ سینمای کشورمان به میان می‌آید حتماً سخنی از سستی فیلمنامه‌ها هم پیش کشیده می‌شود.

  • قدم زدن عباس صفاری در بابِل

    «قدم زدن در بابل»
    نوشته: عباس صفاری
    انتشارات آرادمان، چاپ اول ۱۳۹۵
    تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، ۳۲۳ صفحه، ۲۰ هزار تومان

    عباس صفاری را در این سال‌ها با مجموعه شعرهای موفق و پرمخاطبش شناخته‌ایم. او حالاعلاوه بر تجدید چاپ‌ کتاب‌های قبلی‌اش، با یک اثر جدید در بازار کتاب ایران حضور یافته که از او سابقه نداشته است؛ مجموعه‌ای خاطره‌انگیز و جالب از تک‌نگاری‌ها، خاطره‌ها و سفرنامه‌هایش در حدود نیم قرن گذشته.

    «قدم زدن در بابِل» عنوان کتاب جدید این شاعر و مترجم مقیم آمریکاست که در ۲۰۸ صفحه، عنوان‌هایی این‌چنین را دربر گرفته است: «تهران، دل کندن از لندن»، «کریم محمودی در تعقیب اژدها»، «یادی از پرویز اتابکی و تئاتر فوق برنامه»، «بن‌بست ملک‌الموت»، «شرح باغبانی و دریانوردی در تهران و سیل سهمگین سال ۴۱»، «روستای عظیمی به‌نام لُس‌آنجلس»، «ادبیات شیلی روایت تنهایی»، «کافه‌های آمریکایی»، «ترجمه غلط عنوان رمان‌های معروف»، «سیمین بهبهانی در دو آینه»، «همسایه ایرانی کارل مارکس»، «فرهاد مهراد در موسیقی ایران یک استثنا بود»، «سپانلو برای مرگش تدارک ندیده بود»، «لورکا با صدای لئونارد کوئن، این والس را دریاب»، «سینما و شعرا»، «روایت صادقانه برگمن از خویشتن» و «مشکلات ممیزی».

  • غریبه برمی‌گردی؟

    «مرگ در بعدازظهر»
    ارنست همینگوی
    ترجمه: سحر محمدبیگی
    انتشارات آرادمان، چاپ اول ۱۳۹۵
    تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، ۲۸۸ صفحه، ۲۰ هزار تومان

    چندی پیش خبری عجیب در فضای نشر کشور زمزمه شد؛ کتابی از «ارنست همینگوی» با عنوان «مرگ در بعدازظهر» برای نخستین‌بار به زبان فارسی ترجمه و رونمایی شده است. عجیب از این لحاظ که ارنست همینگوی آن قدر نام شناخته‌شده‌ای در جهان و به تبع آن ایران است که هر اثری از او در هر کشور، مشتریان بسیار دارد و عجیب است که این اثر مهم و بنام از او تاکنون به فارسی ترجمه نشده باشد.

  • هنوزم سرپام

    آلبوم موسیقی «هنوزم سرپام» به آهنگسازی و خوانندگی رضا صنعتگر منتشر شد. این آلبوم موسیقی شامل ۱۱ قطعه موسیقی است که از بین این قطعات، ۳ قطعه دارای موسیقی محلی است. قطعه «می شه ضامنم بشی» معروف ترین قطعه اجرا شده رضا صنعتگر است که بارها از رسانه‌ها و صدا و سیما پخش شده است. آهنگسازی ۸ قطعه از این آلبوم را خود صنعتگر برعهده داشته و باقی قطعات را سیدمحسن حسینی، محمد آرام باش و مرحوم ابراهیم منصفی ساخته‌اند و همچنین بابک معافی، فرید یزدان فر، عمران طاهری و رضا صنعتگر به‌عنوان تنظیم‌کننده در این کار حضور داشته‌اند.

  • داود آزاد

    داود آزاد فراگیری ساز تار را از ۲۰ سالگی به‌طور خود‌آموز آغاز کرد و از همان ابتدا، برای جست‌وجو و تحقیق در آثار گذشتگان موسیقی تلاش کرد. این هنرمند موسیقی در نواختن سازهای تار، سه‌تار، عود و رباب، تنبور، دف و کمانچه تخصص دارد و تا به حال بیش از ۳۵۰ کنسرت در ایران، هند، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، استرالیا، ژاپن، آمریکا و. . . برگزار کرده است. کنسرت تازه این خواننده و نوازنده با اجرای گلچینی از بهترین آثار این هنرمند پس از ۱۰ سال در تهران برگزار می‌شود. این کنسرت ۲۶ شهریورماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت اجرا خواهد شد و یک کوارتت زهی ایرانی با عنوان «مانا» نیز در اجرای قطعات داود آزاد را همراهی خواهند کرد.

  • سپنج رنج و شکنج فرخنده

    اجرای نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» به کارگردانی شهرام گیل آغاز و در شب‌های گذشته با اقبال عمومی هم روبه‌رو شد. این نمایش که نوشته مرحوم محمود استاد محمد است و به روایت زندگی فرخنده در سه پرده کودکی، جوانی و میانسالی و همچنین مرگ می‌پردازد، پیش از این در هفته بزرگداشت استاد محمد در قالب جدیدی از اجرا و نمایشنامه‌خوانی توسط گیل‌آبادی در تئاتر شهر روی صحنه رفته بود و در روزهای گذشته اجرایش را آغاز کرده و قرار است به مدت ۲۱ شب از ساعت ٢٠ در تئاتر شهر برای عموم روی صحنه برود. فریدون محرابی، شمسی صادقی، رویا فلاح، نوشین حسن‌زاده و نازنین مهیمنی بازیگران این نمایش هستند.

  • صد‌رنگ از سرزمین مادری

    ادمان آیوازیان هنرمند ایرانی عضو انجمن سلطنتی نقاشان رنگ روغن انگلستان است و نمایشگاهی از آثار این هنرمند با عنوان «رنگ‌های سرزمین مادری ام» برپا می‌شود. «رنگ‌های سرزمین مادری‌ام» شامل طراحی مدل‌های زنده، تصاویری آبرنگی از معماری کویری، امام‌زاده‌ها، بافت‌های روستایی ایران و سرانجام هر آنچه را که این هنرمند نامی در زمینه نقاشی آبستره خلق کرده خواهد بود. در این نمایشگاه همچنین مجموعه‌ای از جزئیات آثار معماری، نقاشی دیواری، تصاویری از کالیگرافی‌های این هنرمند معمار و نقاش ایرانی ارائه می‌شود.

  • آلبوم - ۱۸ شهریور ۹۵

    دیروز تا امروز (موسیقی فیلم)

    آهنگساز: امین هنرمند

    خواننده: بی‌کلام

    تاوان اون روزا (پاپ)

    آهنگساز: حمید عسکری، رسول صدیق

    خواننده: رسول صدیق

    ترانه‌سرا: حمید عسکری، رسول صدیق

    تنظیم‌کننده: پوریا حیدری، مسعود مفیدی، محمد موجرلو

    گریه…

  • کنسرت - ۱۸ شهریور ۹۵

    «مثل سایه‌ها»
    به روایت حسام‌الدین سراج

    به دنبال استقبال پرشوری که در تیر ماه ۹۵ از کنسرت «سرود کهن» به عمل آمد، این بار گروه موسیقی «سور» به خوانندگی «حسام الدین سراج» - خواننده‌ نامدار موسیقی ایران- و آهنگسازی «مجید مولانیا»، کنسرتِ «مثل سایه ها» را هشتم مهر ماه در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه خواهد برد. در این کنسرت‌، تصانیف جدیدی که مبتنی بر اشعار مولانا، حافظ، سایه، سیاووش کسرایی و حسین منزوی ساخته شده‌است، به اجرا در خواهد آمد. کنسرت «مثل سایه‌ها» در دو بخش اجرا خواهد شد.

  • هنر و تجربه - ۱۸ شهریور ۹۵

    آی آدم‌ها

    کارگردان: رخشان بنی‌اعتماد

    بازیگران: مستند

    تهیه‌کننده: رخشان بنی‌اعتماد

    خلاصه داستان: گروه پزشکان داوطلب ایرانی و فرانسوی از طریق موسسه خیریه زنجیره امید، بچه‌های بیمار و محروم را از سراسر ایران در سه رشته قلب، ارتوپدی و ترمیمی در بالاترین سطح استاندارد، درمان می‌کنند.

    سه و نیم

    کارگردان: نقی نعمتی

    بازیگران: سمانه وفایی‌زاده، نگار حسن‌زاده، شوکا کریمی، مهدی پورموسی

    تهیه‌کننده: محمدرضا شرف الدین و سیدامیر سیدزاده

    خلاصه داستان: هانیه، بنفشه و هما پس از گرفتن چند روز مرخصی از زندان به شهر مرزی آستارا می‌روند و در طول مسیر تصمیم عجیبی می‌گیرند و همین موضوع اتفاقات جدیدی را برای آنها رقم می‌زند.

  • گالری‌گردی - ۱۸ شهریور ۹۵

    نمایشگاه گروهی (طراحی)

    مکان: گالری هور

    دوره: جمعه ۵ شهریور - جمعه ۲۶ شهریور

    ساعت: ۱۷:۰۰ تا ۲۱:۰۰

    هنرمندان: منصور قندریز، منوچهر معتبر، فرامرز پیلارام، عربعلی شروه، فرشید ملکى، مهدی حسینی، داوود امدادیان، یعقوب عمامه‌پیچ، بهرام دبیری، ایوب امدادیان، احمد وکیلی، مهدی احمدی، احمد مرشد‌لو، مهرداد خطایی، محمد رحیمی، آرش امدادیان

    نمایشگاه نیلوفر…

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز (قسمت‌ سی‌ام)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

بیشتر