شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • نردبان ژنتیکی

  • تغاری بشکند، ماستی بریزد...

    محمد ماشین چیان
    سردبیر مجله اینترنتی بورژوا

    چگونه ممکن است محدود کردن آزادی‌های اولیه و تعدی به کرامت انسانیِ کوتاه‌ترین دیوارهای یک جامعه حرکتی همسو با آزادی‌خواهی و لیبرالیسم تلقی شود؟ مطابق تمامی گزارش‌های موجود ایران، در قعر جدول آزادی اقتصادی، یکی از کنترل شده‌ترین اقتصادهای دنیا است. این در حالی است که اگر غریبه‌ای پا به ایران بگذارد، تصور می‌کند همه‌چیز خصوصی است و سرمایه‌داری بیداد می‌کند و یکی دو بخش باقی‌مانده در کنترل بخش‌های غیرخصوصی هم عنقریب از دست خلق خارج و به دامن لیبرال‌ها خواهد افتاد.

  • عکس خبری - ۹ شهریور ۹۶

  • تهدید برجام از مسیرنظامی

    رئیس‌جمهوری آمریکا این روزها بازی تازه‌ای به راه انداخته تا تهدید برجام را از مسیری دیگر دنبال کند. دونالد ترامپ، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد را راهی وین کرد تا از آژانس انرژی اتمی بپرسد که آیا همه فعالیت‌های ایران را زیر نظر دارند یا خیر و اینکه امکان بازرسی از سایت‌های مشکوک وجود دارد؟ این سفر که از سوی فیروزآبادی مشاور نظامی رهبری به فتنه‌ای جدید تعبیر شد بلافاصله از سوی وزیرخارجه کشورمان مورد واکنش قرار گرفت. دیپلمات کارکشته در نامه‌ای به موگرینی و آمانو هشدار داد که این سفر تلاشی است برای به‌وجود آوردن تردید در توافق هسته‌ای و تبعات مخربی خواهد داشت.

  • پشت پرده حذف بیطرف

    موضوع رأی نیاوردن بیطرف در مجلسی که دست‌کم ۱۴۲ نماینده برای دفاع از وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت نیرو ثبت‌نام کرده بودند با وجود گذشت دو هفته از تشکیل هیات‌وزیران دولت دوازدهم همچنان ادامه دارد و روزنامه‌ها از زوایای مختلف به واکاوی دلایل این عدم‌اعتماد می‌پردازند؛ درحالی‌که با شروع هفته دولت، دیدار روحانی به همراه کابینه با مقام معظم رهبری و نیزحضور در مرقد امام راحل نشان می‌دهد که دولت رسما کارخود را آغاز کرده است اما پشت پرده عدم‌رای اعتماد به بیطرف هر روز از زاویه دیگری از سوی محافل سیاسی بررسی می‌شود.

  • شوک بزرگ قطر به عربستان

    بازگشت سفیر قطر به ایران پس از حدود ۲ سال از زمانی که عربستان روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد و سپس دوحه به تاسی از سعودی‌ها، سفیرش را برای پاره‌ای توضیحات به کشور فراخواند، این هفته به یکی از مهم‌ترین اخبار سیاسی در رسانه‌ها تبدیل شد؛ درحالی‌که برخی رسانه‌های اصولگرا بازگشت سفیر قطر به ایران را اقدامی در راستای منافع قطر تلقی کردند که فعلا سود چندانی برای ما ندارد اما برخی دیگر از رسانه‌ها تصمیم قطر برای بازگرداندن سفیرش به ایران را پشت پازدن به عربستان با هدف تحکیم روابط دوجانبه با ایران ارزیابی می‌کنند.

  • کلید شهرداری در دستان نجفی

    هنوز چند ساعتی از انتخاب سرپرست شهرداری تهران نگذشته بود که بالاخره خبر تایید حکم شهرداری محمد علی نجفی از سوی وزارت کشور اعلام شد تا به همه حرف و حدیث‌ها درباره استعلامات از مراجع چندگانه پایان دهد. با اعلام این خبر در آخرین ساعات یکشنبه شب، از یک طرف هم شهردار جدید تهران و اعضای شورای شهر پنجم و از طرف دیگر هم مردمی که به لیسست امید رای داده بودند، نفس راحتی کشیدند؛ چراکه برخی کانال‌های خبری اخبار ضد و نقیضی درباره تاخیر در تایید حکم نجفی منتشر کرده بودند. اما با انتشار خبر تایید حکم نجفی، ارسال پیام‌های تبریک روحانی و برخی از وزرا و مسوولان دیگر، انتخاب او را به این سمت رسمیت بخشیدند.

  • درگذشت سیاستمدار ملی

    درگذشت ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران و وزیر خارجه دولت موقت انقلاب در ازمیر ترکیه روز دوشنبه علاوه‌بر آنکه تیتر بسیاری از رسانه‌های مکتوب شد در اغلب رسانه‌های اجتماعی هم به موضوعی داغ برای اظهارنظر و پیام‌هایی برای پاسداشت یادش تبدیل شد. ابراهیم یزدی که ۸۶ سال داشت، یکشنبه شب پس از ماه‌ها مبارزه با سرطان جانش را از دست داد. پیش از این قرار بود یزدی برای جراحی پروستات به آمریکا برود، اما با درخواستش موافقت نشد. او پس از پیروزی انقلاب به همراه امام راحل از پاریس به ایران بازگشت و با آغاز به کار دولت موقت انقلاب، به سمت معاون نخست وزیر در امور انقلاب و سپس، وزیر امورخارجه منصوب شد.

  • مدیر ایرانی در رأس «اوبر»

    انتخاب دارا خسروشاهی به مدیریت «اوبر» که یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا در سال‌های گذشته بوده و اکنون بزرگ‌ترین شرکت حمل‌و‌نقل درون شهری جهان است، موجی از خوشحالی هموطنانمان در شبکه‌های مجازی به راه انداخت. با انتخاب دارا خسروشاهی به مدیرعاملی اوبر، فرزند یکی از خانواده‌های کارآفرین ایرانی پیش از انقلاب که صاحب شرکت‌های مهمی در زمینه تولید دارو، مواد شوینده و صنایع غذایی بودند، رهبری بزرگ‌ترین شرکت خدمات اینترنتی تاکسیرانی آمریکا به این ایرانی‌تبار سپرده شد تا مفهوم «ژن خوب» در اینجا مصداق واقعی خود را بیابد.

  • حرکت دلار و سکه روی موج افزایشی

    روند رو به رشد نرخ دلار که از میانه‌های مرداد ماه آغاز شده بود روز یکشنبه به اوج خود رسید و این ارز خارجی حتی در ساعاتی خود را به بالای ۳۸۶۰ تومان رساند. این قیمت بالاترین قیمت ارز از بهمن ۹۵ به این سو است. اما در ادامه هفته با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نوسانات نرخ دلار محدود شد و دلار روز دوشنبه به ۳۸۵۴ تومان رسید، اما مجددا سه شنبه به قیمت ۳۸۶۸ تومان مبادله شد؛ اگرچه معمولا در شهریور به‌دلیل افزایش خرید ارز از سوی مسافران که البته امسال با خریدهای زائران نیز همراه شده، قیمت دلار رو به افزایش می‌گذارد اما دلایل دیگری هم از جمله واکنش بازار به کاهش نرخ سود بانکی و احتمال روانه شدن سرمایه‌ها به بازارهای موازی، بر افزایش تقاضای دلار افزود.

  • مسابقه نرخ سود در بانک‌ها

    از هفته گذشته که بخشنامه بانک مرکزی درباره چگونگی تعدیل نرخ سود بانکی منتشر شد، کمتر رسانه‌ای بود که به اولین تصمیم اقتصادی مهم دولت دوازدهم واکنش نشان نداده باشد. انتشار این خبر موجب شد سپرده‌گذارانی که سودهای بالای ۲۰ درصد از برخی بانک‌های خصوصی دریافت می‌کردند به تکاپو افتاده و راهی بانک‌ها شوند. این بخشنامه بانک‌ها را موظف می‌کند تا از روز شنبه یازدهم شهریور، نرخ سود علی‌الحساب را برای سپرده‌های یک‌ساله ۱۵ درصد و برای سپرده‌های کوتاه‌مدت ۱۰ درصد اعمال کنند. بر همین اساس سپرده‌گذاران از یک طرف نگران اینکه پس از اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی چه نرخ سودی دریافت خواهند کرد و برخی بانک‌ها هم از طرف دیگر برای جذب و حفظ سپرده‌های خود دست به کار شده‌اند تا با روش‌های مختلف مشتریان خود را مجاب کنند که پول خود را از بانک خارج نکنند.

  • آشتی دولت و شهرداری

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    اولین نشانه از حمایت تمام‌قد شهردار منتخب تهران توسط دولت، در متن پیام تبریک رئیس‌جمهوری به محمدعلی نجفی، آشکار شد. حسن روحانی با اظهار امیدواری نسبت به «همکاری موثر شهرداری و دولت» البته «در چارچوب قوانین و مقررات»، در پیام مکتوب خود به شهردار جدید تهران، نوعی «هم‌افزایی در جهت ساماندهی امور پایتخت» را نوید داده است. رابطه دولت و شهرداری تهران طی دست‌کم ۱۰ سال گذشته، به دلایل مختلفی، در بدترین حالت ممکن قرار داشت. مهم‌ترین عامل جدایی پایتخت از پشتیبانی‌های متنوع دولت طی ۴ سال اخیر را می‌توان «اختلاف‌نظر اساسی در نحوه اداره و توسعه تهران» دانست.

  • شاخص ارزی صعودی شد

    حمید عزیزی
    عضو گروه بانک و بیمه

    دلار با ورود به آخرین ماه تابستان شتاب افزایشی بیشتری به خود گرفت تا در کمتر از ۷ روز از سطح ۳ هزار و ۸۵۰ تومان عبور کند. شاخص ارزی که با بهای ۳ هزار و ۸۳۰ تومان وارد شهریورماه شده بود، روز پنجم ششمین ماه سال حتی در مقاطعی به محدوده ۳ هزار و ۸۷۰ تومان سرک کشید ولی در ادامه با تعدیل قیمت تا سطح ۳هزار ۸۵۰ تومان پایین آمد. از نظر فعالان، یکی از دلایلی که به افزایش بهای دلار کمک کرد، جدی شدن بحث رعایت نرخ‌های سود بانکی مصوب بود.

  • آرایش جدید در بازار پول

    مجید حیدری
    عضو گروه بانک و بیمه

    بانک‌ها و موسسات اعتباری از شنبه هفته آینده فضای جدیدی را تجربه می‌کنند. بانک مرکزی در یک دستورالعمل ۸ بندی خطاب به بانک‌ها و موسسات اعتباری، حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های یک‌ساله را معادل ۱۵ درصد و برای سپرده‌های کوتاه‌مدت را معادل ۱۰ درصد تعیین کرده است. این دستورالعمل تنها درخصوص سقف‌گذاری برای نرخ سود سپرده بانکی نیست؛ بلکه در این بخشنامه موارد جدیدی برای بانک‌ها تعیین شده که راه نهادهای پولی را برای دور زدن بخشنامه سخت می‌کند.

  • سناریوی برجامی ترامپ

    سعیده فهری
    عضو گروه دیپلماسی

    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، فاز جدید فشارهایش بر تهران را با مطرح کردن «بازدید از سایت‌های نظامی ایران» کلید زده است؛ نیکی هیلی، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل در دیدار اخیرش با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بحث را مطرح کرد؛ بحثی که با واکنش تند مقامات ایران مواجه شد و در آخرین واکنش‌ها نیز سردار فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل‌قوا گفت که برجام اجازه بازدید از مراکز نظامی را نمی‌دهد.

  • ریشه‌یابی قوانین سخت‌گیرانه در بازار کار

    انتشار اخباری در مورد شرایط کار در یک شرکت خصوصی و سپس در یک وزارتخانه دولتی موجب شگفتی در فضای مجازی در روزهای اخیر شد. با این حال، بهتر است صرف نظر از احساساتی که ممکن است در ما نسبت به چنین شرایطی بروز پیدا کند، تحلیلی از چرایی بروز این اتفاقات صورت داد. در برخی از مکاتب اقتصادی، اقتصاددانان همواره در بازار کار از این سخن گفته‌اند که باید این بازار نیز با برخی مقررات‌زدایی‌ها همراه باشد تا در چارچوب یک رقابت آزاد، کارگر و کارفرما در قالب قرارداد با یکدیگر کار کنند. به اعتقاد این دسته از اقتصاددانان در غیر این صورت و در صورت وجود مقررات دولتی دست و پاگیر، ممکن است تعداد قراردادهایی که بین افراد استخدام شده و کارفرما بسته می‌شود، کاهش یابد یا بهره‌وری این واحدهای تولیدی یا خدماتی نسبت به حالت بهینه خود کمتر باشد که تبعا منجر به کاهش سودآوری آنان خواهد شد که مهم‌ترین هدف یک بنگاه اقتصادی در چارچوب اقتصاد آزاد شناخته می‌شود.

  • قوانین نامناسب خشت کجی در سرمایه انسانی

    سرمایه چگونه تشکیل می‌شود؟ سرمایه در حقیقت خروجی فرآیند سرمایه‌گذاری است. این فرآیند در طول زمان و به‌تدریج انجام می‌شود تا سرمایه صرف شده به یک دارایی پربازده و کارآمد تبدیل شود. در مورد سرمایه انسانی نیز سازوکار به همین صورت است. توجه به نیروی کار، برآوردن علایق و تمایلات آنها در مسیر اهداف مدنظر یک بنگاه، رفته رفته او را به یک سرمایه کارآمد در بخش مورد نظر تبدیل خواهد کرد. سرمایه انسانی نقشی کلیدی در معادلات اقتصادی حال و آینده دنیا دارد. تقاضای روزافزون کشورهای توسعه یافته برای مغزها و نوابغ به‌خوبی گویای فاکتورهای اصلی در هدایت سیستم اقتصادی دنیا است.

  • عوارض جانبی عدم توجه به حقوق کارکنان

    بهره‌وری نیروی کار تابع عوامل بی‌شماری است: از مواردی همچون استعداد افراد گرفته تا مواردی همچون محیط کار. اما در دنیای امروز دریچه جدیدی در این عرصه باز شده است. اصولا تصمیم‌گیری در مورد نحوه بهبود بهره‌وری نیروی کار از کجا نشات می‌گیرد؟ اگر ریشه‌ای‌ترین عامل ممکن را دنبال کنیم به مطلوبیت نیروی کار می‌رسیم. این علایق و خواسته‌های نیروی کار است که تعیین می‌کند او در بالاترین سطح توانایی خود کار کند یا خیر. متاسفانه امروزه در جامعه ما تصمیم‌سازی در این زمینه مسیری بیراهه در پیش گرفته است.

  • عجیب‌ترین قوانین کار در جهان

    در روزهای اخیر اخباری مبنی بر قوانین عجیب کار در برخی شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی منتشر شد که با تعجب و حتی واکنش بسیاری از افراد در فضای مجازی روبه‌رو شد. با این حال و صرف‌نظر از نابجا بودن این قبیل قوانین، ایران تنها کشوری نیست که برخی از قوانین عجیب و غریب در بازار کار آن دیده شده است. در این بخش به معرفی برخی از عجیب‌ترین قوانینی که در بازار کار کشورهای مختلف اجرایی شده است، اشاره می‌کنیم.

    فرانسه: در نیمه سال ۲۰۱۶ میلادی، فرانسه اصلاحاتی در بازار کار خود و قوانین مربوط به آن ایجاد کرد که با عنوان «قانون الخمری» (با اشاره به نام مریم الخمری وزیر کار فرانسه)شناخته می‌شود.

  • نسخه استرالیایی بهره‌وری با بهبود قوانین کار

    در روزهایی که بحث وضع قوانین غیرمتعارف در جذب نیروی کار در کشور داغ است، شاید اشاره به نمونه‌های موفق در این زمینه بتواند تلنگری برای بهبود روند فعلی و آینده باشد. استرالیا کشوری است که رشد اقتصادی خود را مرهون توجه به بخش خصوصی است. در سال ۲۰۱۰ استرالیا از نظر شاخص آزادی اقتصادی در رده سوم جهان قرار گرفت و در سال ۲۰۱۱ از نظر شاخص توسعه انسانی رتبه دوم جهان را به دست آورد. بنابراین به‌نظر نمی‌رسد این کشور زیرساخت‌های ‌نامناسبی برای تامین و توسعه سرمایه انسانی داشته باشد. تحت چنین شرایطی در سال ۲۰۱۲ جاش بورستین نویسنده و وکیل توانمند روزنامه گاردین، در کنفرانس صنعتی در استرالیا که هدف اصلی آن ریشه‌یابی و بررسی اصول بنیادین و علمی مناسب در مورد صنایع بود، یک چالش بزرگ را در بین حاضران مطرح کرد.

  • ژن خوب یا تعارض منافع، مساله این است!

    به‌طور کلی بحث میان ژنتیک یا محیط در کسب موفقیت فرد همواره جدل‌برانگیز بوده است. یکی از مهم‌ترین‌ پرسش‌هایی که در این خصوص مطرح شده این مساله بوده است که چرا فرزندان والدین ثروتمند نیز ثروتمند می‌شوند. نگاه عمیق به این مساله بدون بررسی و تحقیق در مورد پیش‌زمینه خانوادگی و رفتار سرمایه‌گذاری افراد در بزرگسالی به خوبی مشخص نمی‌شود. در یکی از پژوهش‌هایی که در این حوزه انجام شده، از کودکان زاده شده در کره که در دوران نوزادی در نروژ تحت نظر والدین نروژی مورد سرپرستی قرار گرفته‌اند، استفاده شده است.

  • تاثیر محیط در موفقیت برتر است یا ژن‌های خوب؟

    میزان موفقیت و کسب دستاوردهای بزرگ در زندگی به ژن شما بستگی دارد یا محیطی که در آن پرورش یافته‌اید؟ آیا فاصله بین موفقیت و عدم موفقیت انسان‌ها را میزان تلاش آنها توضیح می‌دهد یا به ارث بردن مهارت‌ها و توانایی‌های خاص از والدین؟ صرف داشتن یا نداشتن «ژن‌های خوب» تا چه حد می‌تواند آینده یک فرد را پیش‌بینی کند؟ پاسخ به این سوالات با تلاش دانشمندان برای شناسایی ژن‌های مرغوب انسانی که دربردارنده اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد بشر در زمینه‌ای خاص هستند، به یکی از چالش‌های جدید تبدیل شده است. قدر مسلم هر انسانی برخی خصوصیات را از طریق ژن‌های والدین خود به ارث می‌برد که در روند زندگی حال و آینده او بی‌تاثیر نخواهد بود.

  • سرمایه‌گذاری ژنتیکی است یا اکتسابی؟

    سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی در افزایش تولید و گسترش اقتصاد یک کشور است. سرمایه‌گذاران موفق جزو شاخص‌ترین افراد در سیستم اقتصادی بوده و همواره از جایگاه ویژه‌ای در مناسبات اقتصادی یک کشور برخوردارند. خروج سرمایه سرمایه‌گذاران از سیستم اقتصادی یک کشور موجب مختل شدن تعاملات اقتصادی آن کشور شده و زندگی بسیاری از افراد جامعه را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. انتخاب پرتفوی مناسب و سرمایه‌گذاری در زمینه‌ای خاص تا حد زیادی به نبوغ فرد سرمایه‌گذار و میزان ریسک‌پذیری او وابسته است.

  • آیا موفقیت مالی حاصل «ژن‌های خوب» است؟

    یک خانواده ثروتمند چقدر آینده مالی یک کودک را تعیین می‌کند؟ آیا ایوانکا ترامپ به این دلیل موفق است که ژن‌هایی را از پدرش دونالد ترامپ به ارث برده یا موفقیت پدرش بوده است که به سکوی پرتاب وی تبدیل شده است؟ این بحث در مورد بسیاری از افرادی که ادعا می‌کنند با توارث و به ارث بردن ژن‌های خوب به شایستگی‌هایی دست یافته‌اند و نقش بسیاری از عوامل دیگر از جمله محیطی که در بدو تولد با آن روبه‌رو بوده‌اند و در آن رشد کرده‌اند، را انکار کرده یا دست‌کم می‌گیرند نیز صدق می‌کند. البته هیچ‌کس به‌طور کامل تاثیر زیاد پرورش را بر آموزش یک کودک و جنبه‌های مالی آن نادیده نمی‌گیرد، اما سوال مهم‌تر این است: تا چه میزان پرورش و محیط رشد بر چشم‌انداز و آینده مالی و آموزشی یک کودک تاثیر می‌گذارد؟ گریگوری منکیو در یکی از نوشته‌های نه چندان معروف خود، بین درآمدهای افراد و عوامل ژنتیکی که از والدین به ارث می‌برند، ارتباط قائل شده است.

  • پادگن رانت ژنتیکی

    بابک صحراگرد: در ماه‌های اخیر هشتگ «ژن خوب» به یکی از پرتناوب‌ترین عبارات در مطالب منتشر شده در فضای خبری کشور تبدیل شده است. مطالب منتشر شده در این خصوص عمدتا در بردارنده اخبار مربوط به فرصت‌ها و منابعی است که تنها به پشتوانه ارتباط ژنتیکی با سیاستمداران کشور به برخی افراد واگذار شده ‌است. صرف نظر از صحت و سقم اخبار منتشر شده در این رابطه، نبودن انگیزه و چارچوب رسمی برای پرداختن به این مساله می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به اعتماد آحاد عمومی نسبت به نظام سیاسی کشور وارد کند.

  • کلاف‌ سردرگم تعارض منافع فســـاد و ژن‌های خوب

    در روزهای اخیر بحث در مورد چند مساله اساسی در کشور مشاهده شده است. یکی از این موارد بحث «ژن خوب» بوده است که در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و مورد دیگر نیز در روزهای اخیر به‌خصوص در مجلس اعلام شده است که در واقع به مساله فساد و تعارض منافع برمی‌گردد. هرچند در نگاه نخست این دو مساله تفاوت زیادی با هم دارند، اما واقعیت این است که حداقل در برخی کشورهای درحال توسعه این دو مقوله به یکدیگر مرتبط هستند. ماجرا این است که در بسیاری از موارد و در غیاب قوانین بازدارنده و نهادهای نظارتی مناسب، افراد فرادست و کسانی که سمت‌های سیاسی و اقتصادی دولتی مهمی دارند، با دستیابی به فرصت‌های نابرابری که از طریق رانت به دست آورده‌اند، می‌توانند به جایگاه اقتصادی و ثروت قابل‌توجهی دست پیدا کنند که هیچ‌گونه تناسب و ربطی به بهره‌ هوشی و تلاش آنان یا به عبارت دیگر ژن‌های خوب افراد ندارد.

  • مقاومت «ارومیه» در برابر مرگ

    پرستو فخاریان

    بحران آب تقریبا گریبان همه مناطق کشور را گرفته است؛ از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب همه نگران این بحران هستند. بی‌آبی البته تنها در ایران مساله‌ساز نشده؛ بسیاری از کشورهای دیگر نیز با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند. اما هرکدام از کشورها به شیوه خود سعی دارند در صدد مدیریت آب برآیند.

    این بی‌آبی پیش از حیات انسانی، حیات طبیعی را نشانه رفته است؛ دریاچه‌ها خشک می‌شوند، تالاب‌ها کم‌کم رو به مرگ می‌روند و رودخانه‌ها از جریان بازمی‌مانند. یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های ایران نیز که به دلایل مختلف از جمله تاثیرات تغییر اقلیم و مدیریت نادرست درحال تبدیل شدن به کویر بود، دریاچه ارومیه است؛ دریاچه‌ای که به گفته کارشناسان اگر به‌طور کلی از بین برود، حیات انسانی را نیز با خطرات بسیار جدی مواجه می‌کند.

  • هزینه‌های اجتماعی خشک شدن «ارومیه» را به مردم نشان دهیم

    مسعود باقرزاده کریمی
    معاون امور تالاب‌ها و مناطق چهارگانه در سازمان حفاظت محیط زیست

    ستاد احیای دریاچه ارومیه راهکاری انتخاب کرده که اگر برای مقابله با این مشکل در هر جای دیگر دنیا هم ستادی مشابه این ستاد تشکیل می‌شد، همین راهکار را انتخاب می‌کرد. این ستاد، محصول خردجمعی ۶۰۰ کارشناسی است که با آن همکاری می‌کنند. تایید عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه و راهکار در پیش گرفته شده در آن از این رو است که راهبرد ستاد بر تامین آب از درون حوضه و عدم اتکا به منابع برون‌حوضه‌ای است.

  • معیشت جایگزین تنها راه نجات ارومیه

    محمد درویش
    مدیر‌کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست

    اتفاقی که در نهایت در دریاچه ارومیه افتاده این است که توانسته‌ایم روند رو به انقراض دریاچه ارومیه را مهار کنیم و از کمترین میزان تراز دریاچه ارومیه که ۱۲۷۰. ۰۴ در سال ۹۳ بود به ۱۲۷۰. ۴۶ در سال جاری برسیم که ۴۲ سانتی متر بالاتر از کمترین میزان دریاچه ارومیه است. این در حالی است که ۳۲ درصد میزان بارش‌ها امسال نسبت به این ۴۸ سال کم شده است. بنابراین نتیجه می‌گیریم مجموعه فعالیت‌های صورت‌گرفته مانند پلمب کردن چاه‌های غیرمجاز، لایروبی رودخانه‌ها، ورود حقابه سدها به دریاچه، مدیریت کشت‌های پرمصرف، کاشت سطح باغ‌های سیب و جلوگیری از گسترش آنها و آموزش جامعه محلی در مجموع، توان تاب‌آوری حوضه آبخیز دریاچه ارومیه را افزایش داده است.

  • تجربه ۴ دریاچه مهم در حال خشک شدن

    گرمایش زمین، دخالت‌های بشر در طبیعت، کاهش مقادیر بارش در سطح جهان و برخی موارد دیگر منجر به خشک شدن برخی از دریاچه‌های جهان شده است. این منابع آبی برای کشاورزی، اکوسیستم و برخی موارد دیگر بسیار مفید هستند و از دست رفتن آنها می‌تواند منجر به نقصان‌هایی در چرخه‌های زیستی منطقه‌های مختلف شود. به این منظور سازمان‌های زیست‌محیطی مختلف از مدت‌ها پیش در تلاش بوده‌اند تا از خشک شدن آنها به طرق مختلف جلوگیری کنند. در ادامه به ۴ دریاچه مهم جهان که درحال خشک شدن هستند و اقداماتی که از سوی سازمان‌های مختلف برای ممانعت از این موضوع انجام شده است، اشاره می‌کنیم.

  • به احیای دریاچه ارومیه خوشبینم

    فاطمه باباخانی

    تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه از مهم‌ترین دستاوردهای دولتی است که عنوان محیط زیستی‌ترین دولت تاریخ ایران را با خود دارد. حسن روحانی در اولین برنامه‌های خود در سال ۹۲ دستور تاسیس این ستاد را صادر کرد و برای آن بودجه سنگینی نیز در نظر گرفت. با این حال عملکرد ستاد در حوزه‌های مختلف با انتقاداتی مواجه بود؛ گروهی از عملکرد جزیره‌ای نهادهای متولی گله‌مند بودند و از تلاش سازمان‌های مختلف برای دریافت این بودجه سخن می‌گفتند و گروه دیگری تاکید داشتند در حوزه اجتماعی، این ستاد نتوانسته به موفقیت قابل قبولی دست پیدا کند.

  • مفهوم «کشش» در اقتصاد

    سیدمحمد مجیدی

    شاید مفهوم عرضه و تقاضا در اقتصاد از جمله متداول‌ترین مفاهیمی باشد که اکثر مردم با آن آشنایی دارند. درک این مفاهیم در شکل ساده آن، نیاز به خواندن مقالات و کتاب‌های مختلف ندارد، به بیان ساده قانون تقاضا در اقتصاد بیان می‌کند هر چه قیمت کالایی افزایش یابد، تقاضا برای آن کاهش می‌یابد و برعکس. قانون عرضه نیز بیان می‌کند با افزایش قیمت یک کالا انگیزه تولیدکننده برای افزایش حجم تولیدات خود بالا می‌رود، تحت این شرایط در طرف عرضه قیمت و میزان تولید تغییراتی می‌کنند.

  • نظریه‌ای راهگشا در حقوق مالکیت

    رونالد کوز بریتانیایی (برنده جایزه نوبل ۱۹۹۱) را می‌توان یک شاهکار در پیوند حقوق انسان‌ها و تعاملات اقتصادی دانست. تخصص او در حوزه اقتصاد متمرکز بر معاملات است. کوز همواره به‌دنبال یافتن شیوه‌هایی بود تا قوانین منطقی یا به‌دیگر بیان حق و حقوق مردم را وارد عرصه تعاملات اقتصادی کند. این مسیر پرپیچ و خم و البته پراصطکاک، نهایتا می‌تواند با شکل‌دهی مناسب رفتار بخش‌های مختلف در اقتصاد یک کشور، بهینه‌ترین تصمیمات را در اقتصاد استخراج کند. تکرار رفتار مبتنی بر قوانین نهایتا موجب ایجاد یک فرهنگ مناسب در جامعه خواهد شد.

  • آب؛ اصلی‌ترین چالش زیست‌محیطی چهار سال آینده

    فاطمه باباخانی

    انتخاب عیسی کلانتری به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌نظر می‌رسد با موضوع اولویت آب و مدیریت منابع آبی صورت گرفته باشد. مدیری که در دوران وزارت خود بر کشاورزی و توسعه آن تاکید داشت، در سال‌های بعد با یک چرخش قابل‌توجه خواستار کاهش سطح زیر کشت شده بود و همچنین خودکفایی در محصولی مانند گندم را مانند سابق افتخار تلقی نمی‌کرد. او در ستاد احیای دریاچه ارومیه با وجود انتقادهایی که به آن مطرح است کارنامه قابل ‌قبولی از نظر رئیس‌جمهوری داشت و حال قرار است در مدیریت کلان این حوزه و رایزنی با وزارتخانه‌هایی مانند نیرو، کشاورزی و صنعت و معدن از تنوع زیستی، حیات وحش و مدیریت مطلوب منابع آبی دفاع کند.

  • آیا راهکار‌های خوددرمانی موثر است؟

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@MitraFathi. com

    بسیاری از مردم به دنبال راهکارهایی برای کمک به خود هستند، راهکار‌هایی که به آنها کمک می‌کند خودشان حال خودشان را درمان کنند. بسیاری از افراد هم راهکار‌هایی را به دیگران ارائه می‌دهند با عنوان اینکه با این روش‌ها می‌توانند خود را درمان کنند. به تجربه می‌توان دید که نتیجه این راهکار‌ها معمولا بلندمدت نبوده و بعد از مدتی، افراد به حالت قبلی خود بازمی‌گردند. اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا روش‌هایی که ارائه می‌شوند اصیل، اصلی و بلندمدت هستند؟

    ما منکر تاثیرات مثبت راه‌های خوددرمانی یا بهبودی خود نیستیم اما ایراد این راهکار‌ها این است که آنها فقط یک ابزار هستند و راه حل عمیق و ریشه‌ای را ارائه نمی‌دهند و فقط بر سطح مسائل مانور می‌دهند.

  • پنج بازی روانی ناسالم ما با دیگران

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@MitraFathi. com

    بازی‌های روانی به دو بخش سالم و ناسالم تقسیم می‌شوند. بعضی از بازی‌های روانی بازی‌هایی هستند که نتایج اثربخش و مثبتی به همراه دارند و ماهیت آنها درست مانند بازی‌های دوران کودکی ما است که حس همبستگی و تعلق را میان و دوستان‌مان به‌وجود می‌آورد. برخی دیگر بازی‌هایی ناسالم هستند که از سیستم روانی یا باوری ناسالم نشات می‌گیرند و موجب تفرقه و جدایی می‌شوند. در بازی‌های روانی ناسالم اصل بر این است که طوری با روان طرف مقابل بازی کنیم که کارآیی و سطح عملکرد او را پایین بیاوریم تا خودمان برتر و جلوتر از او باشیم.

  • فشار خون چیست؟

    معمولا معاینه یک پزشک با اندازه‌گیری فشار خون آغاز می‌شود. اما این اعداد دقیقا بیانگر چه چیزی هستند؟ بسیاری این را نمی‌دانند و همچنین عواقب فشار خون بالا را دست‌کم می‌گیرند. در آلمان حدود ۳۵ میلیون نفر فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون را افزایش می‌دهد؛ خطری که باعث بیشترین میزان مرگ و میر در آلمان می‌شود. سازمان بهداشت جهانی، لیستی حاوی میزان فشار خون‌های مختلف را منتشر کرده است که براساس آن فشار خون بالا از ارقام ۱۴۰ (سیستول) و ۹۰ (دیاستول) آغاز می‌شود.

  • کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در ایران به ۳۰سال

    دبیر کنگره قلب و عروق از کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و فوت روزانه ۳۰۰ نفر در کشور به خاطر سکته قلبی خبر داد. آلودگی هوا، سیگار و قلیان، اضافه وزن، کم تحرکی و استرس‌های مزمن از عوامل این روند معرفی می‌شوند. زنگ خطر کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در ایران: دبیر نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق می‌گوید این سن به ۳۰ سال رسیده است. «ایرنا» به نقل از دکتر مسعود قاسمی می‌نویسد: «روزانه ۳۰۰نفر در کشور بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند که بخش قابل توجه این آمار به تهران مربوط می‌شود.

  • با ۱۰ جزیره برتر دنیا آشنا شوید

    نویسنده: ربکا اسچر والش
    مترجم: امیررضا فخاریان

    شاید مشتاق تحقیق در فرهنگ باشید، شاید بخواهید در طبیعت مرموز جست‌وجو کنید یا حتی شاید دلتان بخواهد در ساحل استراحت کنید. فرقی نمی‌کند مشتاق چه چیزی هستید؛ بالاخره یکی از این جزایر برای شما مقصد مناسبی خواهد بود. البته برای سفر به این جزایر، قبل از اینکه اشتیاق رفتن به جزیره را داشته باشید، باید آماده پروازهای طولانی مدت باشید. در لیست ۱۰ جزیره برتر امسال که از سوی مخاطبان Conde Nast Traveller انتخاب شده‌اند، سه جزیره در آسیا قرار دارد.

  • هوشمندانه‌ترین تصمیم‌های مالی

    مسائل مالی شخصی همیشه شخصی نمی‌ماند. این مسائل می‌تواند به شما، شریک زندگی شما و خانواده شما مربوط شود. در بسیاری از موارد شما باید درباره آینده مالی جمعی خود با یکدیگر کار کنید. «الاینت» اخیرا مسابقه‌ای با عنوان «مسابقه هوشمندانه‌ترین تصمیم‌گیری مالی» برگزار کرد تا افراد مختلف درباره این موضوع خاص از تجارب خود بنویسند. ما اینجا چند مورد از هوشمندانه‌ترین توصیه‌ها را درباره ‌امور مالی خانواده گرد آورده‌ایم، توصیه‌هایی که می‌توانند به شما الهام ببخشند یا مسائلی را به شما بیاموزند.

    مایکل دابلیو: برای خانواده ما، هوشمندانه‌ترین تصمیم این بود که به شکل یک گروه کار کنیم و هزینه‌ها را با هم مدیریت کنیم.

  • مسیر مالی مشترک زوج‌ها

    هیچ چیز خطرناک‌تر از این نیست که حقوق دریافتی شما بلافاصله بسوزد. عقل سلیم می‌گوید که نباید اجازه دهید تا حقوقتان بلافاصله پس از دریافت، خرج شود اما بسیاری از مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که برخی خرج‌های متداول، رستوران‌گردی و هزینه‌های غیرضروری ماهانه باعث می‌شوند تا حقوق دریافتی شما صرفا به یک پول توجیبی برای خرج کردن تبدیل شود. با برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی هوشمندانه، حقوق دریافتی شما می‌تواند تبدیل به یک صندوق سرمایه‌گذاری قدرتمند بدل شود. پس شاید بد نباشد در ادامه با چند اشتباه یا تصمیم صحیحی که می‌توان با حقوق دریافتی گرفت، آشنا شوید.

  • یک دختر داشته باشید و یک زن استخدام کنید

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    در اینجا یکی از مطمئن‌ترین مسیرها برای اینکه مردان به زنان به‌طور برابر فکر کنند این است: یک دختر داشته باشید. طبق مطالعه جدیدی که محققان دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند، در سیلیکون‌ولی، اگر سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیری که در استارت‌آپ‌های تکنولوژیک سرمایه‌گذاری می‌کنند، دختر داشته باشند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر مایل هستند که شریک سرمایه‌گذاری زن استخدام کنند. داشتن تیم‌‌هایی که از مردان و زنان تشکیل شده باشد، عملکرد مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر را بهبود می‌بخشد و شواهد قابل سنجش نادری از مزایای تنوع در کسب‌و‌کار ارائه خواهد داد.

  • اگر شغلی را می‌خواهید هرگز این ۱۱ مورد را در مصاحبه نگویید

    مترجم: امیرعلی رمدانی

    مدیر استخدام پرسنل شرکت، رزومه‌ها را انتخاب کرده و می‌خواهد با شما ملاقات کند. اکنون نوبت شماست که با حضور خود اثرگذار باشید. متاسفانه هرجمله‌ای که طی مصاحبه شغلی می‌گویید بخشی از تصور و عقیده آن شخص می‌شود، پس اگر برای مصاحبه شغلی از این ۱۱ جمله پرهیز کنید در این‌صورت مصاحبه‌کننده را شگفت‌زده خواهید کرد.

    ۱) این سوال عالی است!

    این جمله ممکن است در گفت‌وگوهای اجتماعی جمله خوبی به‌نظر برسد، اما جمله‌ای نیست که یک مصاحبه‌گر بخواهد بشنود.

  • ۷ مهارتی که مدیران در سال ۲۰۲۵ نیاز دارند

    مترجم: مریم رضایی

    همه ما این را می‌دانیم که چشم‌انداز کار در حال تغییر است. مشاغل پرطرفدار به واسطه اتوماتیک‌سازی با هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و روبات‌ها در حال تغییرند. تیم‌های کاری ناهمگون‌تر می‌شوند و جهانی‌سازی چالش‌های مشارکتی جدیدی را موجب شده است. همزمان‌، نسل هزاره بیشتر وارد نقش‌های مدیریتی شده و حتی فضاهای کاری دستخوش تحولاتی از الان تا سال ۲۰۲۵ می‌شود. لیز بنتلی، موسس شرکت مشاوره توسعه رهبری با همین نام می‌گوید: «تغییر آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که ۵۰ درصد مشاغلی که امروز وجود دارند، ۱۰ سال دیگر وجود نخواهند داشت.

  • رفع کمبودهای مترو پایتخت در اولویت شورای پنجم

    با وجود ادعای تیم قبلی مدیریت شهری تهران مبنی بر تکمیل خطوط مترو، رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران که به واسطه فعالیت در زمینه حمل‌ونقل و ترافیک، در این زمینه تخصص دارد، معتقد است مترو تهران دست‌کم باید ۱۵۰ کیلومتر توسعه پیدا کند و تعداد ایستگاه‌ها نیز از وضعیت فعلی یعنی کمتر از ۱۵۰ ایستگاه، به ۲۷۶ ایستگاه برسد.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، محسن هاشمی که هفته گذشته در نخستین جلسه رسمی شورای شهر پنجم، رسما بر کرسی ریاست تکیه زد و علاوه بر آن، به‌عنوان عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل نیز انتخاب شد، در نخستین مصاحبه‌های خود ضمن گوشزد کردن انبوهی از نارسایی‌ها، عقب‌ماندگی‌ها و کارهای بر زمین مانده در مترو، از ضرورت توسعه خطوط و ایستگاه‌های این مد حمل‌ونقلی در دوره جدید مدیریت شهری خبر داد.

  • میز کار شورای پنجم

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران معتقد است برای شناسایی اولویت کاری شورای شهر تهران در دوره پنجم نیاز به شناسایی برنامه‌ها و اسناد فرادست، چالش‌ها و مشکلات شهر تهران و همچنین فرصت‌ها و ظرفیت‌های شهر و شهرداری تهران ضروری است. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در یک بررسی کلی مهم‌ترین برنامه و اسناد فرادست موجود برای اداره پایتخت را در ۹ محور اصلی دسته‌بندی کرد و گفت: مجموعه طرح جامع، طرح تفصیلی، طرح‌های موضعی و موضوعی، طرح جامع حمل‌ونقل‌ شهر تهران، برنامه پنج‌ساله دوم عملیاتی شهرداری تهران، بودجه سال ۹۶ مصوب شورای چهارم، مصوبات گسترده شوراهای ادوار گذشته، برنامه‌های ارائه‌شده توسط شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و برنامه ارائه شده توسط شهردار منتخب شورای پنجم، مهم‌ترین اسناد فرادست و برنامه‌های مصوب برای اداره شهر تهران است که در دسترس مدیریت شهری پایتخت قرار دارد.

  • تلاش برای فروش تک واحدهای تجاری

    بازار املاک تجاری طی روزهای اخیر با یک اقدام کم سابقه از سوی مالکان واحدهای تجاری تک واحدی در مناطق مختلف شهر تهران رو به رو شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که بازار واحدهای تجاری اعم از بازار خرید و فروش واحدهای تجاری واقع در مجتمع‌های بزرگ چندمنظوره و پاساژهای نوساز یا چند سال ساخت در شهر تهران به‌ویژه در چند منطقه خاص با مشکل یافتن مشتری برای فروش مواجه است، بازار فروش تک واحدهای تجاری نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند. تک واحدهای تجاری که عمدتا به عنوان مغازه‌های واقع در حاشیه خیابان‌ها شناخته شده وفعالیت می‌کنند هرچند طی سال‌های گذشته از سوی صاحبان کسب‌وکارهای مختلف بسته به نیازسنجی انجام شده از سوی مالک یا متقاضیان خرید یا اجاره این واحدها، مشتریان خاص خود را داشته‌اند اما هم‌اکنون همزمان با کاهش حجم فروش واحدهای تجاری واقع در مجتمع‌های تجاری چندمنظوره، این واحدها نیز با مشکل کمبود متقاضی مواجه شده‌اند.

  • رشد غیرتورمی معاملات مسکن در ۵ ماه

    بازار معاملات خرید مسکن در تهران طی ۵ ماه اول امسال به مسیر رشد خفیف سال گذشته ادامه داد و میزان فروش آپارتمان با افزایش نسبت به ۵ ماه اول سال گذشته مواجه شد. اداره بررسی سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با تجزیه و تحلیل آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، گزارش تحولات بازار معاملات مسکن تهران در ماه مرداد ۹۶ را منتشر کرد. ماه گذشته حجم معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۴ درصد و ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

  • روبات‌های ترسناک و دوست داشتنی

    یکی از مهم‌ترین ساخته‌های دست بشر به نام روبات درحال پیشروی برای ورود به عرصه‌های بیشتری از زندگی انسان‌ها است. موضوعی که ذهن بسیاری از کاربران را مشغول کرده و ترس از ناکامی در کنترل آنها امروزه یکی از کابوس‌های دنیای روباتیک است. اما با نگاهی به جنبه‌های مثبت خصوصیات این آدم‌های آهنی باید کمی هم قدردان ورود آنها به زندگی انسان بود. آنها بدون نیاز به تشکر، دستمزد و بدون خستگی مدام کارهایی را انجام می‌دهند که تکرار یا دقت آن برای انسان‌ها به شدت کسالت بار است. در اینجا سه روبات جدید ساخته شده را معرفی می‌کنیم.

  • همه آنچه اندروید جدید اوریو به شما می‌دهد

    اندروید نسخه ۸ یا اوریو به تازگی و به بهانه خورشید‌گرفتگی کامل ماه اوت به‌صورت رسمی معرفی شد. مانند نسخه‌های پیشین پلتفرم موبایلی گوگل، با دریافت اندروید اوریو نیز قابلیت‌های گوناگونی به دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده آن اضافه خواهد شد. اگر شما یک گوشی هوشمند گوگل پیکسل یا گوگل پیکسل ایکس‌ال دارید احتمالا به‌زودی اندروید۸ اوریو را از طریق فایل OTA دریافت خواهید کرد. البته به نظر می‌رسد که روند انتشار این به‌روزرسانی برای محصولات سایر شرکت‌های سخت‌افزاری، نسبت به نسخه‌های قبلی با سرعت بیشتری پیگیری شود.

  • انتخاب بهترین تیک تاک هوشمند

    ساعت‌های هوشند قطعا یکی از محبوب‌های بازار وسایل دیجیتال در ایران هستند. اگر بخواهیم تولیدات ساعت اپل را نادیده بگیریم، این روزها برندهای بسیاری در دنیای ساعت‌های هوشمند وجود دارند که توانایی رقابت با اپل‌واچ را داشته و به‌خوبی نیاز مصرف‌کنندگانشان را شناخته‌اند. اگر قصد دارید ساعت هوشمند بخرید یا آن را به کسی هدیه بدهید اینجا اطلاعاتی از ۴ مدل از بهترین ساعت‌های مچی هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل «اندروید‌وییِر» در بازار ایران وجود دارد.

    هوآوی واچ

    از زمانی که ساعت هوشمند «هوآوی واچ» وارد بازار شد حدود دو سال می‌گذرد و با این وجود می‌توان گفت این محصول هنوز هم زیباترین ساعت مچی ساخته شده با سیستم عامل «اندروید‌وییر» است.

  • همه چیز درباره گوریلا گلس و نسخه‌های متفاوت آن

    اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به مقاومت صفحه‌نمایش گوشی خود اهمیت می‌دهند به احتمال زیاد گوریلا گلس به گوش شما خورده است، در این مطلب به بررسی دقیق این تکنولوژی و تفاوت نسخه‌های آن با یکدیگر می‌پردازیم. گوریلا گلس در واقع نام فناوری‌ است که با کمک آن شیشه‌ در برابر خش و ضربه مقاوم‌سازی می‌شود. جالب است بدانید مصرف شیشه‌های گوریلا گلس تنها به گوشی‌های همراه ختم نمی‌شود و در سایر دستگاه‌ها و صنایع مختلف نیز شاهد این شیشه‌های مقاوم هستیم.

    شیشه‌های گوریلا گلس ازسوی شرکت Corning تولید می‌شود.

  • سهم خودروهای تولیدی و وارداتی در بازار

    اگر چه مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان با تاکید بر تعدد واحدهای تولیدی خودرو و همچنین آزاد بودن واردات، بازار خودرو را عاری از هر انحصاری می‌خوانند اما بررسی سهم محصولات تولیدی گویای حکمرانی دو غول بزرگ خودروساز در این زمینه است. در حال حاضر به دلیل نبود تنوع در رده‌های قیمتی مختلف مشتریان ایرانی چاره‌ای جز خرید خودروهای موجود ندارند این در شرایطی است که حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران نیز هنوز نتوانسته پاسخ قانع‌کننده‌ای به نیاز مشتریان در این زمینه بدهد. بررسی بازار خودرو کشور حکایت از آن دارد که خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان تقریبا در قبضه دو خودروساز بزرگ قرار دارد و کمتر خودروسازی توانسته در این رده در مقابل این دو خودروساز قد علم کند.

  • پراید به خط پایان رسید؟

    سازمان ملی استاندارد تاکید بسیاری بر اعمال استانداردهای ۸۳گانه در تولید خودروهای داخلی تا اواخر سال ۹۷ دارد و به نظر می‌رسد مسوولان شرکت‌های خودروساز چاره‌ای جز تمکین به مقررات این سازمان ندارند. افزایش استانداردهای خودرویی و سختگیرانه بودن آنها در جهت افزایش کیفیت محصولات تولیدی و وارداتی به کشور اجرا می‌شود تا عرضه خودرو براساس استانداردهای روز جهان به بازار صورت ‌گیرد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز راه گریزی از آن ندارند. در این بین دو خودروی پراید و ۴۰۵ با اجرای استانداردهای مذکور بیش از دیگر خودروها در معرض توقف تولید قرار دارند.

  • رقابت سه کراس‌اوور شهری چینی در بازار ایران

    حسین دلاور

    بازار کراس‌اوورها به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های صنعت خودرو ایران و جهان به‌حساب می‌آید. بدیهی است که اکثریت مشتریان ایرانی به دلیل نبود تنوع و همچنین قیمت‌های بالا خیلی نمی‌توانند به سمت خرید کراس‌اوورهای مطرح بروند لذا طی یک دهه گذشته کراس‌اوورهای چینی رده قیمتی ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان جایگاه خوبی را در بازار پیدا کرده‌اند. در این بخش به مقایسه سه کراس‌اوور چینی جمع و جور می‌پردازیم:

    آشنایی با سه چینی قدکشیده

    چانگان CS۳۵ خودرویی است کراس‌اوور که ابتدا به‌صورت وارداتی به بازار ایران آمد و سپس از سال ۹۵ وارد خط‌تولید سایپای کاشان شد.

  • مرثیه‌ای برای وجدان جمعی

    نیما طهماسبی

    یکم: از سیسرون، خطیب معروف رومی چنین نقل می‌کنند: «هیچ‌کس از لذت، چون لذت است، گریزان نیست و از آن بدش نمی‌آید و پرهیز نمی‌کند اما به عکس، پیامدهای دردناک در انتظار کسانی است که نمی‌دانند چگونه عاقلانه در پی لذت‌ها بروند. »

    دوم: دورکیم در تز خودش درباره تقسیم کار اجتماعی که به‌نوعی پیش‌درآمدی بر شناخت رابطه اجتماعی است با گذر از استعاره‌های مفهوم همبستگی، فرآیند افتراق افراد و انسجام جامعه‌های مدرن را تحلیل می‌کند.

  • سرگرمی، درک آسان فلسفه و یافتن معنا در سینما

    بهنام ناصح

    چه خواننده ادبیات سرگرم‌کننده باشید، چه مشتری نوپای آثار فلسفی، یا کسی که از دیدن فیلم‌های بازاری خسته شده، همین‌که اهل مطالعه باشید، کتابی برای خواندن خواهید یافت؛ اثری که به نحوی با علایقتان جور دربیاید. این هفته با حفظ تنوع در ژانرها، سه‌کتاب معرفی می‌کنیم به این امید که دست‌کم در میان آنها کتابی مطابق سلیقه‌تان بیابید.

    مانعی جدید سر راه تعطیلات کارآگاه

    رمان‌های پلیسی و معمایی از گونه‌های پرطرفدار در جهان است که اگرچه در کشورمان از سوی نویسندگان، زیاد جدی گرفته نمی‌شود ولی بین کتابخوان‌های ایرانی، آثار ترجمه از این نوع، طرفدارانی دارد.

  • خداحافظ

    «خداحافظ» نوشته محمد یعقوبی و به کارگردانی آریان رضایی به صحنه رفت. آریان رضایی که پیش از این نمایش برلین محمد یعقوبی را با استقبال مخاطبان اجرا کرد؛ از بنیان‌گذاران تئاتر مونوشورایی در ایران است. مونوشورایی شیوه‌ای است که در آن تک‌گویی (مونولوگ) به وسیله‌ تکنیک‌های تئا‌تر ستمدیدگان اجرا خواهد شد. تئا‌تر ستمدیدگان، تئاتری مردمی برای دموکراتیزه کردن روابط اجتماعی است و در این شیوه، تک گویی برگزیده شده می‌شود. مونو/ شورایی یعنی تلاقی یا نقطه اشتراک مونولوگ با تئاتر ستمدیدگان. جایی که این دو به هم می‌رسند، فرامرز قلیچ‌خانی و شیوا یوسفی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

  • مدّ و نای

    آلبوم موسیقی «مدونای» جدیدترین اثر از گروه «دنگ‌شو» منتشر شد. این آلبوم شامل ۱۰ قطعه است و تمایل موسیقایی گروه به سازبندی الکترونیک مشخص است. البته کلیت آثار در همان راستای سبک و فضای گذشته «دنگ‌شو» است. ۲ قطعه «باد گناهکار» و «چیزی» که پیش از این به‌صورت تک آهنگ منتشر شده بود نیز در این آلبوم قرار دارد اما این بار آهنگ «باد گناهکار» با تنظیمی جدید و متفاوت به مخاطبان ارائه شده است. گروه دنگ‌شو فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرد و خیلی سریع توانست نامش را به‌عنوان گروهی پر طرفدار در موسیقی ایران به تثبیت برساند.

  • کنسرت پری ملکی و سامان احتشامی

    کنسرت موسیقی «ماه نو» با حضور پری ملکی، سامان احتشامی و تعدادی دیگر از هنرمندان امروز پنجشنبه نهم و فردا جمعه دهم شهریور ماه با اجرای قطعات خاطره‌انگیز موسیقی ایرانی در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. در این کنسرت قطعاتی از آهنگسازانی چون فریدون شهبازیان، عماد رام، آذرمیدخت رادگر، انوشیروان روحانی، حسین یوسف زمانی و همایون خرم به صحنه خواهد رفت. در این برنامه پری ملکی را همخوانانی چون خشایار فکی، مینا فرخ‌نیا و مهسا گل‌محمدی همراهی می‌کنند. ضمن اینکه بامداد ملکی نوازندگی سازهای کوبه‌ای را به عهده خواهد داشت.

  • گمگشته

    مجموعه داستانی «گمگشته» محصول ترکیه هر روز صبح روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این مجموعه در سال ۲۰۰۴ میلادی ساخته شد و داستان این سریال ۳۸ قسمتی که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی یاگمور یاواز ساخته شده است، داستان زندگی پسری است که در اثر وقوع زلزله پدرش را از دست داده و مادرش را هم گم کرده است. او همچنان به تلاش برای یافتن مادرش ادامه می‌دهد. این درحالی است که مادرش به یک بیماری روحی و روانی مبتلا شده و درنتیجه به علت این‌که حافظه‌اش را از دست داده، دیگر قادر نیست زندگی گذشته‌اش را به خاطر آورد.

  • نقش بزرگی زنان روی پلاک‌های طلا

    هنرمند اهل کرمانشاه که فعالیت‌های هنری خود را با خوشنویسی آغاز کرده بود، این روزها در تلاش است نمایشگاهی از پلاک‌های طلا و نقره خود را در کانادا برپا کند؛ پلاک‌هایی که نمادهای واضحی از فرهنگ ایرانی را در دل خود جا داده‌اند. فرشاد نوری سرابی به گفته خود در کرمانشاه نزد استاد داریوش معیری خوشنویسی روی دیوار را آموخت و پس از مهاجرت به تهران، نزد استاد داریوش نخعی به یادگیری آبرنگ مشغول شد. وی در سال ۱۳۸۲ همراه گروهی از هنرمندان ازجمله استاد نخعی در نمایشگاهی برای بزرگداشت احمد شاملو در گالری «والی» شرکت کرد که به گفته خود او ادای دینی به شاعر محبوبش بود.

  • آلبوم - ۹ شهریور ۹۶

    دیوونه بازی

    پاپ

    آهنگساز: ماکان بند، آرش عدل پرور

    خواننده: ماکان بند

    تنظیم‌کننده: امیرمیلاد نیکزاد و انوشیروان تقوی

    ترانه‌سرا: ماکان بند، آرش عدل پرور و مهشاد عرب

    فرصت

    پاپ

    آهنگساز: امیر حسینی و سعید امیراصلانی

    خواننده: امیر حسینی

    تنظیم‌کننده: سعید امیراصلانی

    ترانه‌سرا: سعید امیراصلانی و کورش بیدمشکی

    چتر رویاها

    راک

    آهنگساز: گروه کروم

    خواننده: پدرام نیک نفس

    تنظیم‌کننده: گروه کروم

    ترانه‌سرا: علی امیری، رضا کیاسالار، کیا کلهر و علی پناهی

    بی‌مقدمه

    الکترونیک

    آهنگساز: اشکام (اشکان صدیق آذر)

    خواننده:‌بی کلام

    باور

    پاپ

    آهنگساز: امیر یگانه، سعید پاشا

    خواننده: سعید پاشا

    تنظیم‌کننده: سیاوش صدری، زانیار خسروی

    ترانه‌سرا: امیر یگانه، میلاد خسروی، بهار، اسماعیل کلانتری

    دریا به دریا

    پاپ

    آهنگساز: پوریا حیدری، دکتر محمدرضا چراغعلی، محمد خلج، غلامرضا صنعتگر، بهزاد عبداللهی و شهریار کسرویی

    خواننده: محمد خلج

    تنظیم‌کننده: پوریا حیدری، دکتر محمدرضا چراغعلی، شروین موسی، غلامرضا صنعتگر، آرش پاکزاد و شهریار کسرویی

    ترانه‌سرا: ترانه مکرم، محمد خلج، مجید ذاکری، علیرضا آرمان و.

  • هنروتجربه - ۹ شهریور ۹۶

    اگزما

    کارگردان: مهران مهدویان

    تهیه‌کننده: علی یازرلو، علی فاتحی

    بازیگران: شیوا مکی نیان، دیبا زاهدی، حسام محمودی، کریم امینی، کمیل علیپور و نادر فلاح

    خلاصه داستان: رؤیا در تلاش است زندگی خود را در آرامش نگه دارد، از طرفی نمی‌خواهد شوهرش از گذشته‌اش با خبر شود. او در این مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شود.

    نکته: اولین فیلم بلند سینمایی مهران مهدویان که فیلمنامه آن را در فضایی اجتماعی به نگارش درآورده است و سال گذشته در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر و در بخش «هنر و تجربه» به نمایش درآمد.

  • اکران - ۹ شهریور ۹۶

    ماه در جنگل

    کارگردان: سیامک شایقی

    تهیه‌کننده: سیامک شایقی

    بازیگران: لادن مستوفی، آزیتا حاجیان، فربد فرهنگ، کیوان زند، مهسا طهماسبی، رزگار خاطری، آرمان سلطانزاده، علی عظیمی، مهتاج نجومی و کیانوش گرامی

    خلاصه داستان: داستان آقامحرم، جنگلبان کارکشته‌ جنگل‌های «زیرآب» مازندران را روایت می‌کند که به دست قاچاقچیان چوب به‌شدت مضروب شده و در بیمارستان بستری‌ است. یحیی پسر جوان آقامحرم، به‌رغم آنکه تمایلی به ادامه‌ راه پدر نداشته، آقامحرم را با خود به کلبه‌ جنگلی می‌برد تا هم مراقبت از او را به عهده بگیرد و هم ناگزیر مراقبت از جنگل را، اما قاچاقچیان چوب اقدامات تخریبی‌شان را ادامه می‌دهند و یحیی پایداری‌اش را.

  • دکه مطبوعات

    The Sunday Times Magazine

    در هم تنیدگی با روبات ها

    مجله آخر هفته ساندی‌تایمز جلد خود را به آمال و آروزهای بشر درباره آینده اختصاص داده است. جایی که ما داستان‌هایی از روبات‌های کارگر، خودروهایی که پرواز می‌کنند، پشه‌های جهش یافته، هزاران هزار بار دیده یا شنیده‌ایم. از قدیم داستان‌هایی که از آینده شنیده‌ایم کمتر با خوشی همراه بوده است. معمولا دنیایی که به تصویر کشیده شده بسیار ابهام‌آمیز بوده است. برای مثال همین روبات‌ها که در فیلم‌ها و داستان‌ها در حد یک شیطان به تصویر کشیده شده‌اند.

  • رد پای دو غریبه (بخش هفدهم)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

بیشتر