رشد فروش بیش از 70 درصد؛ تجربه افرانت در سال 93
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت افرانت با تقسیم 20 ریال سود به ازای هر سهم سال 93 موافقت کرد. در این جلسه که با حضور بیش از 96 درصد سهامداران شرکت برگزار شد صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید. مدیرعامل افرانت در این مجمع، با ارائه گزارش عملکرد سال 93 گفت: سال 93 درآمد خالص شرکت 70 درصد رشد را نسبت به سال قبل تجربه کرد.
دکتر فریدون قاسم‌زاده افزود: همچنین در سال ۹۳ سود ناخالص شرکت ۵۰ درصد، سود عملیاتی ۳۴ درصد و سود خالص ۶۶ درصد رشد نسبت به سال ۹۲ داشت.
به گفته وی، دارایی‌های شرکت در سال 93 معادل 103 درصد افزایش یافت. از سویی سرمایه شرکت 400 درصد و جمع حقوق صاحبان سهام افرانت نیز 287 درصد رشد را شاهد بود.
دکتر قاسم‌زاده نرخ بازده دارایی‌های شرکت را در سال ۹۳ معادل ۱۳ درصد و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام شرکت را معادل ۲۴ درصد ذکر کرد.
وی بااشاره به اینکه افرانت یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان اپراتورهای مخابراتی کشور است، افزود: بیش از 1400 سازمان و شرکت دولتی و خصوصی در زمینه‌های مختلف در فهرست مشتریان افرانت قرار دارند.
وی رشد فروش شرکت را بیش از ۷۰ درصد در سال ۹۳ اعلام و اضافه کرد: درآمد شرکت از ۱۷ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۹ میلیارد تومان در سال ۹۳ افزایش یافته است. وی همچنین اعلام کرد: افرانت در سال ۹۳ توانست رتبه دومین شرکت شفاف فرابورس را از آن خود کند.

مهم‌ترین رخدادها در سال ۱۳۹۳
1- ورود افرانت به لیست شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ایجاد امکان استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی شرکت‌های دانش بنیان
۲- کسب رتبه دومین شرکت شفاف فرابورس در سال ۱۳۹۳
3- راه‌اندازی آزمایشی دیتاسنتر ابری (Cloud)
۴- ارتقا و تقویت بستر ارتباطی فیبر نوری و رادیویی (Backhaul) با مراکز مخابراتی، شرکت ارتباطات زیرساخت و پاپ سایت‌های شرکت
5- پیگیری کسب شرایط لازم برای دریافت مجوز FCP از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۶- تعریف و توسعه سرور جدید به نام Hybrid جزو خدمات دیتا سنتر
7- ایجاد آمادگی‌های لازم برای تبدیل شرکت افرانت به هلدینگ و تاسیس شرکت‌های تخصصی برای انجام ماموریت‌های شرکت
۸- انجام مقدمات لازم برای تاسیس مرکز رشد و پارک فناوری برای توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و ایجاد شرکت‌های نوپا (Startup) در حوزه خدمات الکترونیکی و محتوا
9- پیاده‌سازی فاز اول سایت فروش اینترنتی خدمات دیتاسنتر و پهنای باند
۱۰- تقویت بستر لازم برای توسعه منابع انسانی (HR) با توجه به رشد سریع شرکت
11- خرید و بازسازی ساختمان شاهین در جنب ساختمان اصلی و انتقال واحدهای ستادی، نرم‌افزاری و پشتیبانی فنی شرکت به ساختمان مذکور جهت توسعه عملیات در ساختمان سهند
۱۲- کسب رکوردهای جدید ملی در ارائه خدمات الکترونیکی در پروژه ثبت‌نام و اعلام نتایج آزمون ورودی دانشگاه آزاد اسلامی از قبیل:
* 1.400.000 مراجعه (Visit) در ساعت Peak مراجعه
* ۱۶۰.۰۰۰ کاربر همزمان (Concurrent Session)

فعالیت‌های عمده شرکت
فعالیت‌های اصلی شرکت افرانت شامل خدمات پهنای باند اینترنت پرسرعت، خدمات دیتاسنتر به سازمان‌ها و شرکت‌ها، خدمات مشتریان نهایی (B2C) و خدمات تجارت الکترونیکی است. برای انجام این فعالیت‌ها، شرکت افرانت گواهی و مجوزهای زیر را در اختیار دارد:
* رتبه یک شورایعالی انفورماتیک
* مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای
* مجوز ارائه خدمات اینترنت (ISDP) از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
* مجوز ارائه خدمات دیتاسنتر
* پروانه تولید نرم‌افزار از وزارت صنعت، معدن و تجارت
* پروانه فنی مهندسی از وزارت صنعت، معدن و تجارت
* گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO۲۷۰۰۱:۲۰۰۵) ISMS) از شرکت IMQ ایتالیا
* گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت
(ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸) از شرکت IMQ ایتالیا

سرمایه و ترکیب سهامداران
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 5.000.000 ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ 200.000.000.000 ریال (شامل تعداد 200.000.000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1393 افزایش یافته است.

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار
وضعیت معاملات و قیمت سهام
در تاریخ 24/ 1/ 1390 شرکت افرانت تقاضای ورود به فرابورس را رسما ارائه و در تاریخ 27/ 02/ 1390 موفق به اخذ پذیرش گردیده و در تاریخ 22/ 04/ 1390 به عنوان اولین شرکت خصوصی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در فرابورس در گروه صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با نماد افرا درج شده و 10 درصد سهام آن برای اولین بار در عرضه اولیه به قیمت هر سهم 8.200 ریال در تاریخ 05/ 05/ 1390 مورد معامله قرار گرفت.
جایگاه افرانت در صنعت IT ایران
شرکت افرانت با فروش قریب به 13Gbps پهنای باند از طریق 29 پاپ سایت در نقاط مختلف کشور و نیز با توجه به ارائه خدمات دیتاسنتر، تجارت الکترونیکی و تلفن بین‌الملل (VoIP) به قریب 1400 سازمان و شرکت دولتی و خصوصی، سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده است.
در خصوص خدمات دیتاسنتر نیز با توجه به رواج استفاده از خدمات و تجارت الکترونیکی و انتقال سرورها به داخل کشور، بازار خدمات دیتاسنتر رشد و شکوفایی قابل توجهی داشته است. همچنین با توجه به صدور مجوز ارائه خدمات پهنای باند موبایل به شرکت‌های همراه اول و ایرانسل و نیز توسعه بالای کاربرد تلفن هوشمند میزان استفاده کاربران از خدمات اینترنتی و محتوا و در نتیجه میزان ترافیک دیتاسنترها به سرعت افزایش یافته است. با توجه به توضیحات ارائه شده و ظرفیت ایجاد شده در افرانت، میزان ترافیک دیتاسنتر شرکت در سال ۹۳ با (۳۸۰ درصد) افزایش نسبت به سال ۹۲ از ۱/ ۵Gbps به ۷/ ۲Gbps رسیده است.

فعالیت‌های اصلی
درآمد شرکت افرانت در سال 1393 معادل 292 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل 71 درصد افزایش داشته است. بخش عمده این افزایش مربوط به توسعه فروش پهنای باند و بخشی دیگر از آن مربوط به افزایش فروش خدمات دیتا سنتر است.

اطلاعات طرح‌های توسعه شرکت
با توجه به اقدامات انجام شده این شرکت در خصوص تقویت بسترهای ارتباطی و زیرساخت‌های موردنیاز از نظر کیفی و کمی برای ارائه خدمات اینترنت و دیتاسنتر با ضریب پایداری بالا و پشتیبانی (Back up) مناسب، شرکت افرانت در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان اپراتورهای اصلی مخابراتی برای ارائه خدمات روی بستر پهنای باند موبایل (۳G,۴G/ LTE) تبدیل شده که این موضوع زمینه توسعه هر چه بیشتر خدمات تجارت الکترونیکی (E-commerce) و تجارت همراه (M-commerce) را فراهم کرده است.
در همین راستا افرانت طی سال 1393 برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص تاسیس پردیس رشد و فناوری انجام داده که با شروع و بهره‌برداری از این مجموعه شاهد رشد و توسعه کارآفرینی و حمایت از شرکت‌های نوپا (Startup) در سطح کشور و افزایش درآمد و سودآوری افرانت خواهیم بود.
در راستای توسعه بازار و ارائه خدمات جدید، اخذ پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) به عنوان مهم‌ترین پروانه در حوزه ارتباطات ثابت کشور و همچنین توسعه شبکه توزیع محتوا (CDN) به‌عنوان مکمل خدمات دیتا سنتر ابری شرکت برای ارائه سرویس در سطح کل کشور در دستور کار سال ۱۳۹۴ شرکت قرار گرفته است. همچنین با توجه به روند رشد سریع شرکت بخش عمده‌ای از مقدمات مدیریتی، حقوقی و اجرایی لازم جهت تبدیل شرکت به هلدینگ و تاسیس شرکت‌های مستقل برای انجام فعالیت‌های تخصصی افرانت در حال انجام است.

رشد فروش بیش از 70 درصد؛ تجربه افرانت در سال 93

رشد فروش بیش از 70 درصد؛ تجربه افرانت در سال 93