ایشان متولد سال ۱۳۵۷ در شهر اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران – سازه دانشگاه صنعتی اصفهان است. مدیریت طرح پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان و طرح توسعه مجلس شورای اسلامی و مشاور توسعه کسب‌وکار در موسسه مالی و اعتباری کوثر، تامین سرمایه امین و معاونت مهندسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاونت راهبردی و توسعه کسب‌وکار هلدینگ عمران و ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری، عضویت در هیات‌مدیره آزادراه شرق سپاهان و حضور در پروژه‌های متعدد فنی، اصلاح ساختار و استراتژی سازمانی، مدیریتی و ابزارهای تامین مالی از سوابق تخصصی و مدیریتی ایشان در سمت مشاور برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع گیتی پسند است.  

سلام، لطفا در مورد گروه صنایع گیتی پسند اطلاعاتی را به خوانندگان عزیز ارائه بفرمایید.

خدمت شما سلام عرض می‌کنم. گروه صنایع گیتی پسند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های تولیدی - صنعتی بخش خصوصی کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در حال حاضر در سه حوزه مصالح ساختمانی، تجهیزات تاسیساتی و مهندسی پلیمر زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۳ هزار نفر را در قالب کارخانه‌های متعدد مستقر در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان و با شبکه توزیع و فروش گسترده‌ای در سطح کشور شامل نمایندگان فروش، عاملیت‌ها و خرده فروشان فراهم کرده است. محصولات متنوعی همچون لوله‌های پنج لایه نیوپایپ، تک لایه آذین لوله، فاضلابی نیوفلکس و پلی اتیلن و آبیاری دینا پلیمر، فوم‌های سپهر فوم، انواع پکیج گرمایشی و چیلر و فن کویل و در نهایت طیف وسیعی از پلیمرهای مهندسی در قالب برند کیمیا جاوید بخشی از تولیدات این گروه صنعتی است. همچنین در راستای عمل به مسوولیت‌های اجتماعی نیز باشگاه فرهنگی ورزشی گیتی پسند در مقوله ورزش همگانی و ورزش قهرمانی به‌خصوص در رشته ورزشی فوتسال، فعال و دارای مقام‌های متعدد ملی و بین‌المللی است.

قطعا یکی از دغدغه‌های مجموعه‌ای با این گستردگی، موضوع تامین منابع مالی مورد نیاز است. امکان دارد در این خصوص توضیح بفرمایید.

به نکته مهمی اشاره فرمودید. برای ایجاد، توسعه و پایدارسازی هر مجموعه صنعتی که با هدف تولید و اشتغال پایدار پا به عرصه رقابت اقتصادی بگذارد، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، تامین منابع مالی پایدار است. این گروه نیز با به‌کارگیری الگوی جذب سرمایه‌های خطرپذیر در قالب سپرده‌های خرد مردمی در سال‌های پایانی دهه ۸۰ شمسی و در راستای رفع تنگنا در گشایش اسناد اعتباری و اخذ تسهیلات از نظام بانکی، بر این مهم اقدام کرده است. متاسفانه در ابتدای دهه ۹۰ شمسی به‌واسطه سوء برداشت نهادهای نظارتی و بانک مرکزی از فعالیت گروه در موضوع جذب سرمایه با مشکلاتی روبه‌رو شد که نتیجه آن از دست رفتن فرصت‌های شغلی، خروج بخشی از سرمایه‌های مردمی و در نهایت خلل در سازوکار بازپرداخت منظم سود و وجوه سپرده‌گذاری شده و تزریق سرمایه در گردش مورد نیاز کارخانه‌ها بود. در دولت تدبیر و امید و با درایت و حمایت مدیریت محترم استان و همراهی بانک مرکزی و سعه صدر مردم عزیز اصفهان، بخش عمده‌ای از مشکلات فزاینده گروه مرتفع شده است. در این راستا با تغییر صورت گرفته در هیات‌مدیره گروه و مدیریت عامل و معاونان در سال ۱۳۹۵ با هدف تولید و اشتغال پایدار و ایفای دیون به سپرده گذاران و با شعار اقدام عملی در انتظام ساختار مالی، حقوقی و سازمانی گروه، تعامل سازنده برای بهبود و ارتقای سطح همکاری و اعتبار گروه با بانک مرکزی و بانک‌های عامل در دستور کار قرار گرفت که این رویکرد در قالب برنامه‌های مصوب، در همکاری نزدیک با مدیریت محترم استان در حال پیگیری است.

در صحبت‌های خود به تغییر در مدیریت گروه در سال گذشته اشاره کردید، مایل هستید در این خصوص توضیحاتی ارائه بفرمایید.

البته، در سال ۱۳۹۵ و در راستای پیاده سازی طرح تحول ارائه شده از سوی شرکت تامین سرمایه امین و با هدف تفکیک مالکیت از مدیریت و جلب همکاری مدیران توانمند ترجیحا استانی در قالب مدیران ستادی و مشاوران در کمیته‌های تخصصی، با برگزاری مجمع عمومی سهامداران، تغییر در هیات‌مدیره و به دنبال آن مدیرعامل صورت گرفت.

طرح تحول دقیقا دارای چه ابعادی است.

توضیح این موضوع احتیاج به واکاوی عملکرد گروه قبل از تغییرات مدیریتی سال گذشته دارد که از حوصله این بحث خارج است لیکن در این مجال به تشریح وضعیت در گذر از مرحله اصلاحی کنونی می‌پردازم. البته طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، پیاده سازی کامل طرح تحول از ابتدای سال ۱۳۹۷ از طریق برگزاری جلسات هم اندیشی با مدیران در بخش ستاد و کارخانه‌ها و تشکیل کارگروه‌های اجرایی آغاز خواهد شد.

در این راستا همکاری با مشاور مدیریت مپنا در قالب طرح تحول برای بهره‌گیری از دانش فنی و مدیریتی در گروه مپنا، تدوین سناریوهای بهبود بر پایه اطلاعات پروژه عارضه یابی سازمانی ارائه شده از سوی شرکت تامین سرمایه امین، تدوین مدل حاکمیتی و اداره هلدینگ و بخش‌ها به همراه تدوین کارکردها و فرآیندها، برنامه‌ریزی برای اصلاح استراتژی گروه و شرکت‌های زیر مجموعه بر پایه اصل واقع‌نگری در مقیاس بازار، پیگیری استقرار هوش تجاری جهت ایجاد امکان ارزیابی بخش‌های مختلف سازمان بر پایه فرآیندها، دستورالعمل و آیین‌نامه‌های تدوین شده و شناسایی معضلات در حوزه‌های مختلف و تدوین راهبردها و فرآیندها برای بهبود با الگوبرداری از هلدینگ‌های موفق داخلی طی یک‌سال گذشته صورت گرفته است.

این طرح شامل چه حوزه‌هایی است.

مهم‌ترین راهبرد در گروه، ایفای دیون به سپرده‌گذاران و حفظ و ارتقای تولید و اشتغال پایدار است. بر این اساس و با نگاه ویژه به امور سپرده‌گذاران محترم، کمیته‌ای به همین نام تشکیل شده تا از طریق انتظام حقوقی و مالی، امکان شناسایی، ارزیابی و اتخاذ روش‌های مختلف جهت بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاری‌شده فراهم شود. نتیجه فعالیت این کمیته تاکنون ساماندهی سرفصل بدهی‌ها، افزایش پرداخت‌ها به سپرده‌گذاران و کاهش سهم اصل وجوه در تعهد از کل بدهی بوده است. البته از دوره مدیریت قبلی مباحثی همچون ورود به بازار سرمایه و تشکیل شرکت سهامی نیز مطرح بوده است که با توجه به لزوم شفافیت مالی بر پایه الگوهای قابل پذیرش برای کشف قیمت عادله از طریق تابلوی فرابورس جهت عرضه سهام، این موضوع همچنان در حال پیگیری است.

در حوزه مالی، هدف‌گذاری بر مقوله انتظام و ارتقای شفافیت مالی پایه‌گذاری شده است. انتظام مالی در قالب ایجاد خزانه مرکزی، مستندسازی و تجدید ارزیابی اموال و دارایی‌های گروه و نیز بودجه‌ریزی عملیاتی از اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه بوده که نتیجه آن بهبود توزیع منابع اختصاص‌یافته در مقوله تامین و تولید، تزریق منظم منابع مالی برای پرداخت به سپرده‌گذاران و بهبود مستمر در پرداخت به کارکنان به‌عنوان شرط فعالیت بهره‌ور در عمل به تعهدات مالی در قبال سپرده‌گذاران است. آغاز فرآیند حسابرسی داخلی جهت ارزیابی عملکرد و نیز تشکیل کارگروه شناسایی و وصول مطالبات جهت اقدام و پیگیری تشکیل پرونده‌های حقوقی، از دیگر اقدامات موثر صورت گرفته در حوزه مالی است.

در حوزه بازرگانی نیز در کنار تمرکز بر گستردگی شبکه توزیع و فروش، بازاریابی پروژه‌ای در همکاری با هلدینگ‌های تخصصی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین تدوین اسناد بالادستی و فرآیندها برای حضور در بازار صادراتی، برنامه‌ریزی برای اصلاح، تکمیل و به‌روزرسانی سبد محصولات متناسب با شاخصه‌های تقاضا در بازار هدف در همکاری با برندهای معتبر جهانی و برنامه‌ریزی جهت همکاری با لیزینگ بانک‌ها برای ارائه تسهیلات مالی گسترده به مصرف‌کنندگان، همگی تحول در حوزه بازرگانی و در نتیجه افزایش چشمگیر فروش محصولات با به‌کارگیری الگوهای نوین را به دنبال داشته است. در رابطه با عملکرد دفاتر منطقه‌ای در داخل و خارج کشور نیز ساماندهی این دفاتر به عنوان پیشانی بازار در مرحله اجرایی قرار گرفته تا در کنار ارزیابی مستمر و رتبه‌بندی نمایندگان فروش به‌عنوان یار و شریک دیرین گروه و با رعایت انتفاع متقابل، امکان توسعه بازار محصولات، همسو با بهره‌برداری مناسب نمایندگان از منافع و طرح‌های تشویقی از جمله طرح اصلاح شده سپاس فراهم شود. همچنین برنامه‌ریزی همکاری نزدیک با دیگر شرکت‌های همکار جهت پیاده‌سازی بسته‌های سیاستی قیمت‌گذاری در حوزه بازار محصولات مشترک با تولیدات گروه صورت گرفته است. در نهایت، تمرکز در فعالیت‌ها جهت بهره‌گیری از منافع صرفه حاصل از مقیاس در حوزه تامین نیز از راهبردهای دیگر در این بخش است.

به هر حال اجرای هر پروژه تحول در سازمان‌ها مخصوصا در مجموعه‌ای با ابعاد و گستردگی این گروه صنعتی، با مقاومت‌هایی روبه‌رو خواهد شد، آیا مایل هستید در این خصوص هم مطالبی ارائه بفرمایید.

کند بودن روند تغییر در مراحل اولیه طرح‌های تحولی جزء لاینفک این دست پروژه‌ها است که مدیریت آن صرفا با تکیه بر همکاری، مشارکت و هم‌اندیشی کلیه کارکنان در پیاده‌سازی مدل تحول، ساماندهی مدیریت دانش و در نهایت حفظ شأن و جایگاه کارکنان و همکاران در تغییرات سازمانی امکان‌پذیر است. البته متاسفانه عملکرد بخشی از مدیران جدا شده از گروه در ایجاد فضای شایعه برای جلوگیری از روند تحول یا ایجاد بخش‌های بازرگانی یا تولیدی در رقابت با گروه، مواردی است که در راستای صیانت از حقوق سهامداران و کارکنان، شناسایی و زمینه‌سازی اقدام حقوقی در مقابل آن در حال پیگیری است.

و توضیح نهایی در مورد طرح تحول؟

به هر حال سرمایه انسانی ارزشمندترین داشته هر سازمان از جمله گروه صنایع گیتی‌پسند است که در طرح تحول با نگاه ویژه به مقوله آموزش، خانواده، رفاه شغلی و اجتماعی، ارزیابی عملکرد جهت افزایش انگیزه شغلی، ساماندهی تشکل‌های کارگری، کاهش آسیب‌های شغلی و کنترل آن و در نهایت با شعار رفاه، رضایت شغلی و تحرک نیروی کار، کارکردهای معاونت مربوطه و فرآیندهای این حوزه تدوین شده است.

ساماندهی دفتر حقوقی در قالب تمرکز فعالیت‌ها، پایه‌ریزی فرآیندهای حوزه حراست برای صیانت از حقوق ذی‌نفعان، تمرکز در حوزه روابط عمومی، ارتباطات و برند در قالب ایجاد کارگروه فضای مجازی در راستای تحول در نحوه حضور گروه در نمایشگاه‌ها، فضای مجازی و بازار و در نهایت ساماندهی واحدهای تحقیق و توسعه گروه در قالب شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از دیگر دستاوردهای طرح تحول است. در مقوله تولید نیز با توجه به گستردگی و کیفیت بسیار مطلوب دانش فنی بومی در گروه، برنامه‌ریزی و ساماندهی این موضوع در قالب شناسایی، شاخص‌گذاری و تدوین فرآیندها و نهایتا ارزیابی از طریق هوش تجاری با استقرار تیم مشاور در هر یک از شرکت‌ها و بر پایه اسناد بالادستی و ارتباطات سازمانی، صورت خواهد گرفت.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود نحوه ارتباط با نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیرنده در داخل و خارج استان است که آیا در صورت ایجاد شناخت و تعامل مناسب، در روند فعالیت واحدهای صنعتی و بهره‌گیری آنها از پتانسیل‌های قانونی راهگشا است.

این موضوع به شکل ویژه در دستور کار گروه صنایع گیتی‌پسند قرار گرفته است. به‌عنوان مثال همکاری نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی در جلب نظر و حمایت قضایی مدیریت محترم استان و سهامداران جهت تغییر مجدد و تقویت ترکیب بخشی از هیات‌مدیره گروه در راستای اثربخشی بیشتر در پیاده‌سازی طرح تحول در قالب همکاری با مدیران توانمند استانی و با هدف امکان همکاری با نهادهای تاثیرگذار برای بهره‌گیری از حمایت قانونی متناسب با جایگاه گروه در تولید و اشتغال و تامین منابع مالی مورد نیاز صورت گرفته است. لازم به ذکر است در این میان حمایت مدیریت محترم قضایی و امنیتی و هیات محترم نظارت از ترکیب فعلی و عملکرد مدیران ستادی از جمله مدیرعامل، معاونان و کمیته‌های تخصصی همگی از دستاوردهای مرحله گذار اولیه طرح تحول و نتیجه تعامل سازنده با بدنه مدیریتی استان است.

و صحبت پایانی؟

صحبت پایانی من در سپاسگزاری از ذی‌نفعان اصلی گروه یعنی سپرده‌گذاران محترم و کارکنان عزیز و در نهایت مردم اصفهان است که با سعه صدر قابل ستایش در دوران بحران گروه، تحریم‌های بین‌المللی و در نهایت تحول سازمانی، همچون گذشته یار و همراه این گروه صنعتی بوده تا همگی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در مقوله‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی ثابت‌قدم باشیم.

  از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

من هم ضمن عرض تبریک سال جدید به جنابعالی و خوانندگان گرامی، از همراهی و همکاری شما کمال تشکر و قدردانی را دارم.