گیله بوم خانه‌ای در گیلان
حسنا حاجیان* گیله بوم، اقامتگاهی که به تازگی در روستای قاسم آباد سفلی تاسیس شده، توانسته است در مدت کوتاهی موفقیت چشمگیری کسب کند. در آذرماه سال 1392 اقامتگاه بوم‌گردی گیله بوم، عضوی از خوشه سار بوم گردی افتتاح شد. موقعیت خاص جغرافیایی و پابرجا بودن نسبی آداب و رسوم محلی در آن، 2 عامل مهم در انتخاب این منطقه برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی بود.

قاسم آباد، یک بوم گیلانی
محصور شدن میان کوه و جنگل پهنه باریکی پدید آورده است که علاوه‌بر زیبایی خیره کننده، در جنگ‌ها موقعیت استراتژیکی را به وجود می‌آورده که قاسم‌آبادی‌ها می‌توانستند به راحتی از بالای کوه دشمنان را زیر نظر داشته و در فرصت مناصب به آنها یورش برند. مردم این ناحیه به سرسختی و عدم پذیرش ظلم و ستم معروف هستند و وجود این عوامل بی‌شک در حفظ آداب و رسوم آنان تاثیر داشته است. در عین حال مردم این ناحیه روی بازی داشته و از تنگ نظری‌هایی که در برخی مناطق دیده می‌شود به دور هستند. همین امر سبب استقبال مردم بومی از گیله بوم و تسهیل در تاسیس و ادامه فعالیت این کسب و کار شد.
این خانه در مرداد ماه سال گذشته به مبلغ ۱۸۵ میلیون تومان از یک فرد بومی خریداری و با هزینه‌ای نزدیک به ۴۰ میلیون تومان تجهیز و آماده‌سازی شد. توضیح آنکه موفقیت صاحبان گیله‌بوم در اداره این اقامتگاه مرهون سابقه طولانی در کوهنوردی و سفر در ایران و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم و صنایع دستی مناطق مختلف و همچنین بحث گردشگری است.
ترگل انوری‌نژاد، از صاحبان این اقامتگاه، همچنین از تولیدات صنایع دستی «دستافرید پارسی» خبر می‌دهد که با شروع به‌کار اقامتگاه، قوی‌تر از قبل دنبال خواهد شد. این محصولات، شامل صنایع دستی سراسر ایران است. وی چند سال پیش به همراه همسر و دوستانش تصمیم گرفت در زمینه شناساندن صنایع دستی مناطقی که کمتر شناخته شده‌اند و همچنین رساندن نفع به جوامع بومی در کنار داشتن یک کسب‌وکار برای خود، این محصولات را وارد بازار کنند، اما محل مناسبی برای عرضه آنها نداشته و درصد‌هایی که مغازه‌های صنایع دستی می‌گرفتند بالاتر از حد راضی‌کننده بود، تا اینکه با افتتاح اقامتگاه محلی و جذب طبیعت گردان توانستند مکان و بازار خوبی برای صنایع دستی بیابند.
آنها کار خود را با جزیره قشم و چند روستای استان سیستان و بلوچستان شروع کرده و قصد دارند به صورت تخصصی‌تر ازمحصولات قاسم‌آباد و به‌خصوص چادر شب (اکنون چادر شب را می‌توان در کوچه‌های روستا به کمر زنان قاسم آباد دید که در گذشته علاوه‌بر گرم نگه داشتن از آن برای به پشت بستن بچه در هنگام کار در مزارع نیز استفاده می‌شده و البته کاربری‌های دیگری نیز دارد) استفاده کنند.
گردشگرانی که در گیله بوم اقامت می‌کنند، می‌توانند علاوه‌بر آشنایی با صنایع دستی بومی و خرید محصولات، در مراسم محلی نیز شرکت کنند. از جمله این مراسم می‌توان به جشن برنج که هرساله پس از دروی برنج برپا می‌شود، نمایش عروس گله (که با شرکت عروس، عاشق و دیو اجرا می‌شود)، موسیقی و رقص معروف قاسم آبادی، بازی‌های محلی نظیر قش بازی و لافن بازی، کشتی گیله مردی (که در دو وزن سنگین وزن و پروزن انجام می‌شود) و همچنین کلگا جنگ (که مبارزه یا به جان هم انداختن گاوهای نر است و از بازی‌های هیجان‌انگیزی بوده که قدمت آن به قبل از اسلام می‌رسد. حاصل این جنگ شناخته شدن قوی‌ترین گاو و تلاش برای نگهداری و پرورش نسل او است) اشاره کرد.
از جاذبه‌های طبیعی اطراف قاسم آباد نیز می‌توان تالاب امیرکلایه و بوجاق - محلی مناسب برای پرنده نگری در زمستان- را نام برد.
میوه چینی نیز از دیگر جاذبه‌هایی است که جنبه توریستی پیدا کرده است. زمستان گذشته مسافران گیله بوم به یکی از مزارع همسایه رفته و محلی‌ها آنها را با انواع پرتقال، نحوه جمع‌آوری و جعبه کردن میوه‌ها آشنا کردند. آنچه فرصت برگزاری چنین گشت‌هایی را در قالب کلی گردشگری مزرعه (farm tourism) برای صاحبان گیله بوم به وجود آورده است، وفور مزارع برنج، چای و باغ مرکبات و البته روی باز محلیان است.
گیله بوم ظرف چند ماه گذشته نزدیک به ۲۰۰ مسافر داشته است. این خانه ۲ طبقه است و گنجایش ۳۰ نفر را دارد.
*کارشناس ارشد بازاریابی توریسم
hosnair@yahoo.com