با توجه به راهکارهای ارائه‌شده از سوی تکنولوژی هوش مصنوعی، بسیار واضح است که این موضوع در دنیای مشتریان در‌حال ساخت انتظاراتی است که عرصه رقابت را در مسائل مختلف و از جمله گردشگری بسیار سخت می‌کند. این انتظارات باعث به وجود آمدن سرویس‌هایی از قبیل الکسا (پایانه تبادل اطلاعات وب‌سایت‌ها)، سرویس هشداردهنده و یادآور موبایل و.... شده است. به‌طور مثال، حتما می‌دانید یا تجربه کرده‌‌اید که گوگل با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند اکنون به شما بگوید چه زمانی منزل یا محل کار خود را برای رسیدن به مطب دکتر ‌ترک کنید. اما واقعیتی که با یک نگاه عمیق‌تر می‌توان به آن دست یافت این است که تکنولوژی هوش مصنوعی در صنعت گردشگری و برای کسب و کارهای گردشگری هنوز در ابتدای راه خود است و شاید به سختی بتوان سرویس نوآورانه و جدید خاصی را در این زمینه در کسب و کارهای مربوط به گردشگری نام برد. در واقع تعدادی از راهکارهایی که به نام هوش مصنوعی در بازار گردشگری وجود دارند در فضای واقعیت، اتوماتیک‌سازی‌شده کارهای تکراری هستند که ‌ترجیح داده شده این‌گونه انجام شوند تا زمان و نیروی انسانی کمتری را نسبت به فضای فیزیکی و حقیقی صرف کنند.

کمک واقعی هوش مصنوعی

گردشگری

اما امروزه چگونه هوش مصنوعی به‌طور واقعی می‌تواند به صنعت کمک‌رسانی کند؟ با وجود گوناگونی بی‌نهایت موضوعات موجود در حوزه هوش مصنوعی، یک سوال مشترک در تمام این موضوعات وجود دارد که همواره پرسیده می‌شود و آن این است که چگونه تکنولوژی و راهکارهای مربوط به آن که به وسیله هوش مصنوعی یا حتی هوش حقیقی راه‌اندازی شده‌اند می‌توانند ارزش‌هایی را به مسافران و گردشگران و همچنین مدیران صنعت گردشگری ارائه کنند؟

یکی از متخصصان این عرصه، استراتژی‌هایی که بر مبنای تحلیل‌های اولیه و پیش‌بینی‌ها ارائه می‌شود را به‌عنوان ارزش‌هایی عنوان می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند ارائه دهد. هوش مصنوعی می‌تواند مقادیر بسیار زیادی از دیتا را تحلیل کند؛ خیلی بیش از آنچه ذهن بشر می‌تواند. این تحلیل‌ها برای تعریف الگوهایی که بتواند پردازش‌های قبلی را توسعه دهد و پردازش‌های جدیدی را بسازد، به کار می‌آیند. طبیعی است موضوع سفر نیز از جنس همین پردازش‌ها استفاده می‌کند. برای نمونه در یکی از مراکز مطالعاتی با روش‌هایی مجاز و قانونی دیتاهای بسیار زیادی از هر دو مورد رزرواسیون آنلاین و آفلاین جمع‌آوری شد و این اطلاعات، تحلیل‌های بسیار ارزشمندی را ارائه می‌دهد که می‌تواند الگوریتم‌ پلت‌فرم‌های رزرواسیون قبلی را بهبود بخشد.  تحلیل این اطلاعات ارزشمند حتی می‌تواند به مدیران عرصه گردشگری کمک کنند که بتوانند برنامه‌های ارائه‌شده به مشتریان خود را بهبود بخشند؛ مباحثی از قبیل اینکه چه فعالیت‌هایی باید در سایت انجام شود یا چه سیاست‌های ویژه‌ای باید در سایت در نظر گرفته شوند و موارد دیگر.

زمانی که به دنبال رضایت مشتریان هستیم، سفارشی‌سازی مهم‌ترین کاری است که باید در نظر بگیریم. گردشگران انتظار سفارشی‌سازی دارند و به همین دلیل به دنبال تامین‌کنندگان اینچنینی می‌گردند که بتوانند این خواسته را تامین کنند.  درحال حاضر، اگرچه بعضی از مجموعه‌های گردشگری تازه شروع به استفاده از هوش مصنوعی کرده‌اند، ولی مجموعه‌های بزرگ‌تری مانند گوگل یا مایکروسافت به میزان بیشتری از آن استفاده می‌کنند برای اینکه به حرف گردشگران گوش دهند، بازخوردها را جمع آوری و از این برخوردها برای ساختن سفر سفارشی برای گردشگران استفاده کنند. سفر، یک موضوع مرتبط با احساسات است. انسان‌ها خوشحال می‌شوند از اینکه در بسیاری از موارد یک روبات کارهای آنها را به نوبت انجام دهند و بنابراین به‌طور خیلی محسوسی باید از امکانات هوش مصنوعی برای انجام سرویس‌های مشتریان استفاده کرد که استراتژی‌های رضایت‌مندی مشتریان را بتواند به خوبی تنظیم و تهیه کند. موضوع هوش مصنوعی همانگونه که پیشتر گفته شد در آغاز مسیر در صنعت گردشگری قرار دارد و شایسته است که فعالان گردشگری در حوزه فناوری اطلاعات در کشورمان نیز به این موضوع به‌عنوان یک مساله جدی نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا در آینده‌ای نه چندان دور بتوانند از مزایای آن استفاده‌های ویژه‌ای کنند.