از سوی دیگر، در بازه شش ماهه بازده این صنعت ۴۷ درصد و بازده شاخص کل ۲۱۴ درصد بوده است. در نمودار یک بازده شرکت‌های این گروه در یک سال گذشته به تصویر درآمده است که بر اساس آن، بازدهی اکثر سهم‌ها به جز افرانت و مفاخر پایین‌تر از بازدهی بازار بوده است.

نگاهی به روند فروش و سودآوری شرکت‌ها در سال‌های اخیر

اکثر شرکت‌های این گروه در حوزه پرداخت و خدماتPOS فعالیت دارند و تعدادی نیز در حوزه نرم‌افزارها فعالیت می‌کنند. همان‌طور که در نمودار ذیل مشاهده می‌شود، بالاترین حاشیه سود در بین این شرکت‌ها متعلق به همکاران سیستم است که عمدتا خدمات حوزه نرم‌افزار و خدمات تحلیلی ارائه می‌دهد و در سایر شرکت‌ها که در حوزه خدمات پرداخت فعالیت می‌کنند، بالاترین حاشیه سود متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک و پایین‌ترین آن نیز متعلق به شرکت آسان پرداخت بوده است.

حوزه خدمات پرداخت و رایانه با توجه به افزایش فعالیت‌های اینترنتی در ایران، گسترش ضریب نفوذ اینترنت، نیاز مبرم اکثر شرکت‌ها در این زمینه و افزایش تمایل جامعه به پرداخت از طریق شبکه‌های شاپرک، سبب افزایش سودآوری و رشد فروش شرکت‌های فعال در این زمینه شده است؛ به‌طوری که میزان فروش شرکت‌های فعال در این حوزه طی پنج سال گذشته تقریبا با رشد ۳ برابری همراه بوده است. علاوه بر این، حاشیه سود این شرکت‌ها نیز با رشد ۳ برابری همراه بوده است که در این بین، بالاترین فروش در پایان سال ۹۸ برای شرکت آسان پرداخت و پایین‌ترین فروش نیز برای شرکت توسعه فناوری و اطلاعات خوارزمی بوده است.

وضعیت صنعت در فصل اول ۹۹

گسترش ویروس کرونا سبب افزایش اقبال جامعه به استفاده از خدمات آنلاین و غیر‌حضوری شده است و این امر به نوبه خود، سبب افزایش میزان فروش صنایعی چون صنعت رایانه شده است. به‌طوری‌که با بررسی میزان فروش این صنعت در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته، شاهد افزایش ۳۷ درصدی فروش شرکت‌های این حوزه بوده‌ایم. در این راستا، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با رشد دو برابری فروش نسبت به سه ماه سال گذشته، بالاترین میزان فروش را در بین این شرکت‌ها داشته است و پس از آن نیز شرکت پرداخت الکترونیک کیش با رشد ۴۹ درصدی در فروش رتبه دوم را در بین شرکت‌های این گروه به خود اختصاص داده است. در این بین تنها شرکت مداران با افت ۱۶ درصدی فروش نسبت سال گذشته روبه‌رو بوده است. همچنین حاشیه سود شرکت‌های این گروه نسبت به دوره قبل با رشد نیم درصدی همراه بوده است؛ در این بین، شرکت همکاران سیستم با رشد حدود ۱۰ درصدی حاشیه سود خالص بالاترین رشد و پس از آن شرکت افرانت با رشد ۸ درصدی همراه بوده است. تجارت الکترونیک پارسیان نیز بیشترین کاهش حاشیه سود خالص را نسبت به سه ماهه سال گذشته داشته است.

بررسی وضعیت گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن در آینده

گروه رایانه و صنعت پرداخت الکترونیکی از جمله صنایعی است که به دلیل ارتباط نزدیک با فعالیت‌های عادی و مستمر زندگی روزانه افراد از رکود و رونق دائمی برخوردار نبوده و همیشه روند پایداری را پیش روی خود دارد. در کنار این موارد، تغییر فرهنگ جامعه در استفاده از خدمات آنلاین و پرداخت‌های غیرحضوری سبب ایجاد چشم‌انداز مثبتی در این صنعت شده است. برای بهتر دیده شدن وضعیت این شرکت‌ها نگاهی به وضعیت گذشته و آینده این صنعت داشته‌ایم. در جدول داده‌های گذشته‌نگر با توجه به‌صورت‌های مالی ۴ فصل اخیر منتشر شده در تارنمای کدال و آخرین قیمت‌های تابلو محاسبه شده است.