طراحی و اجرای سیستم کنترل فرآیند دیسک‏‌های گندله‌‏سازی

طراحی و اجرای سیستم کنترل فرآینددیسک‌های گندله‌سازی

در بخش دیگری از این جشنواره شرکت فولاد مبارکه علاوه بر کسب لوح زرین در محصولات تولیدی خود توانست در طراحی و تولید تکنولوژی تجهیزاتی نیز موفق به کسب لوح زرین دیگری شود. با طراحی و اجرای سیستم کنترل فرآیند دیسک‌های گندله‌سازی، شرکت فولاد مبارکه توانست با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان، نوآوری را در فرآیندهای خود نیز به کار گیرد و با کمک نظارت دقیق و مستمر بر توزیع دانه بندی گندله از خروج ارز از کشور به میزان ۸۰ درصد قیمت این محصول جلوگیری شود.

شهرام عباسی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه ضمن توصیف خصوصیات این محصول گفت: ابعاد مناسب گندله‌ها نقش بسزایی در کیفیت نهایی محصولات کارخانه‌های فولادسازی دارد. با این حال به علت سرعت بالای تولید گندله امکان نظارت دقیق و مستمر بر توزیع دانه‌بندی گندله توسط عامل انسانی وجود ندارد. به همین دلیل اولین بار شرکت فولاد مبارکه جهت دستیابی به یک سیستم کارآمد که بتواند نظارت بهتری بر روند تولید داشته باشد را از طریق مشارکت صنعت و دانشگاه مطرح کرد.

عباسی افزود: این محصول یک تولید بی نظیر نوآورانه است که علاوه بر افزایش تولید در واحد گندله‌سازی، هزینه‌های ناشی از تولید محصول نامرتبط را کاهش می‌دهد و باعث افزایش بهره‌وری نیروی انسانی نیز می‌شود و قابلیت اجرا در همه کارخانه‌‌های مشابه در کل کشور را دارد.

در همین زمینه دکتر امیرفتاحی؛ دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: برای طراحی یک سیستم کاملا هوشمند که بتواند پاسخگوی این نیاز صنعت باشد، با تشکیل تیمی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان پس از یک سال توانستیم، سیستم مورد نظر را طراحی کنیم. بعد از اجرای موفق این سیستم در واحد گندله سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان برآن شدیم با تاسیس یک شرکت، پروژه را توسعه داده و به عنوان یک محصول به کارخانه‌های گندله‌سازی سراسر کشور ارائه دهیم.

امیرفتاحی ادامه داد: در مورد سیستم طراحی شده می‌توان گفت، همان‌طور که در چند سال اخیر، هوش مصنوعی بیشتر به گوش می‌رسد و هر آنچه در اطرافمان می بینیم هوشمندتر می‌شود و وسایل و ابزارهای جدید به همراه هوش مصنوعی به بازار عرضه می‌شود. سیستم طراحی شده نیز با استفاده از هوش مصنوعی و بینایی ماشین می‌تواند با تحلیل تصاویر، اندازه‌های گندله‌ها وآمار دانه‌بندی لحظه‌ای و میانگین آنها را با سرعت و دقت بسیار مطلوب ارائه کند. نکته جالب دیگردر مورد این سیستم، قابلیت کنترل سرعت دیسک‌های حامل گندله است که در واقع  با ارسال پالس‌های کنترلی به موتور درایو دیسک، می‌تواند دانه‌بندی گندله‌های خام  را به صورت هوشمند کنترل کند. به این ترتیب با تاثیر مستقیم بر روند تولید گندله‌ها، توانسته‌ایم گامی مهم در راستای  ارائه یک محصول کامل برداشته باشیم.

رییس واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه از دیگر حاضران در این جشنواره در این خصوص گفت: با تولید محصول سیستم پردازش تصویر و کنترل دیسک‌های واحد گندله سازی، از خروج ارز از کشور به میزان ۸۰ درصد قیمت این محصول جلوگیری شد.

رضا اسماعیل پور با تشریح فعالیت واحد گندله‌سازی گفت: این مجموعه، واحد مواد اولیه فولاد است که کنستانتره سنگ‌آهن را به یک محصول قابل استفاده در کوره‌های احیا مستقیم تبدیل می‌کند تا محصول آهن اسفنجی در کوره‌های ذوب به فولاد مذاب تبدیل شود که در نهایت تختال و ورق از آن به دست می‌آید.  گندله خام در بخش دیسک تولید می‌شود. در اینجا پودر کنتسانتره سنگ آهن با افزودنی‌های مورد نیاز به گندله خام تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی پردازش تصویری گفت: پارامترهای زیادی بر کیفیت مؤثر است که یکی از آنها میزان دور در دقیقه‌ای است که هر دیسک چرخش دارد. این تکنولوژی قبلا در اختیار شرکت‌های آلمانی و آمریکایی بوده است، اما با ایده‌پردازی‌هایی که انجام شد، توانستیم با کمک دانشگاه صنعتی و حمایت بخش تحقیق و توسعه و هدایت فنی واحد بهره‌برداری گندله سازی، این محصول را تولید کنیم و برای بهبود کیفیت محصول، آن را در اختیار بخش دیسک واحد گندله سازی قراردهیم.