ایده‌های بازاریابی فروش آنلاین در فصل خرید سال نو

مترجم: مریم رضایی

سال جدید به سرعت نزدیک می‌شود و همه آماده ورود به پرشورترین فصل خرید در سال هستند. در این میان، خرید آنلاین جایگاه ویژه خود را دارد و آمارها نشان می‌دهد هر سال حجم فروش خرده‌فروشی‌های آنلاین افزایش چشمگیری می‌یابد. این فرصتی عالی برای بهره بردن از خریدهای پیش از تعطیلات است، چراکه رفتار خرید خریداران آنلاین، به‌خصوص آنهایی که فرصت بیرون رفتن و گشتن در خیابان‌ها را ندارند، به قوت خود باقی می‌ماند. در هر صورت، در حالی که فروش آنلاین همچنان افزایش می‌یابد، برخی بازاریاب‌ها و فروشندگان همچنان نمی‌توانند بهره‌برداری درستی از این شرایط داشته باشند و به رشد و سود حداکثری دست یابند. مردم این روزها هر چه بیشتر به مزایا و راحتی خرید آنلاین پی می‌برند. به‌عنوان یک خرده‌فروشی اینترنتی به چه ایده‌های بازاریابی خوبی نیاز دارید تا این ایده‌ها را به یک فروش واقعی تبدیل کنید؟ چطور ترافیک اینترنتی را به سوی کسب‌وکار خود می‌کشید؟ بهترین روش‌ها برای ارتباط یافتن با خریداران پرشور تعطیلات سال نو چیست؟ چطور می‌توانید در این عرصه از رقبا پیش بیفتید؟ برای اینکه این معما را حل کنید، ایده‌های درخشان زیر را در نظر بگیرید تا فروش پیش از تعطیلات خود را به یک موفقیت مطمئن تبدیل کنید.

1- هویت آنلاین خود را طراحی مجدد کنید

هر سال، وقتی فصل خریدهای شب سال نو شروع می‌شود، شاهد آن هستیم که ویترین فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و مراکز خرید حال و هوای عید گرفته‌اند و ظاهر خود را مطابق آن تغییر داده‌اند. در مورد کسب‌وکارهای اینترنتی هم باید این گونه باشد. ایجاد تغییرات کامل در فصل خرید سال نو همیشه ایده خوبی است تا در صحنه رقابت خود را متمایز کنید. همچنین استراتژی بسیار ساده‌ای است که به خریداران آنلاین یادآوری می‌کند آماده خریدی خوب برای سال نو خود شوند. البته باید این تغییر طراحی را هر سال تکرار کنید تا مشتریان‌تان به آن عادت کنند و با شما همگام شوند.

2- تجربه خرید موبایلی را برای مشتری توسعه دهید

سال گذشته، خریدهای اینترنتی با گوشی‌های هوشمند افزایش چشمگیری داشتند و به تدریج معامله و خرید با کامپیوتر رومیزی را پشت سر گذاشتند. افزایش کاربران موبایلی، بازاریابی از این طریق را نیز ضروری می‌کند که چون یک اتفاق کاملا جدید است، شانس موفقیت در این زمینه را بالا می‌برد. اگر مشتری، یک خرید موبایلی ضعیف را تجربه کند، دیگر آن را تکرار نمی‌کند. حتی ممکن است این مشتریان تجربه بد خود را با دیگران مطرح کنند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این مشتریان سراغ رقبایی می‌روند که شرایط بهتری برای خرید با موبایل فراهم می‌کنند. سعی کنید با به دست آوردن اطلاعات رفتار خرید آنلاین مشتری مثل کلیک کردن، زوم کردن و چرخیدن در شبکه‌های مختلف، نیازهای او را بشناسید. این باعث می‌شود مشکلات او را هنگام انجام خرید با موبایل شناسایی کنید.

3- مراقب موجودی انبار خود باشید

هجوم خریداران اینترنتی در فصل خرید سال نو ممکن است خیلی زیاد باشد. توانایی پیش‌بینی اینکه کدام محصولات احتمال فروش بیشتری دارند می‌تواند ابزار مفیدی باشد که کمک کند با کمبود محصولات پرفروش در انبار مواجه نشوید.

چگونه می‌توانید این موضوع را مدیریت کنید؟ نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • طبق تجربیات گذشته، در بازاریابی داده‌محور سرمایه‌گذاری کنید. بررسی کنید که سال گذشته، با کمبود چه محصولاتی در انبار مواجه شدید. پرفروش‌ترین محصولات سال قبل را شناسایی کنید و مشخص کنید کدام‌ها بیشتر از سوی مشتریان آنلاین سفارش داده شده بودند و به موقع به دستشان نرسیدند.
  • آینده را با سرمایه‌گذاری روی تجزیه و تحلیل پیش‌گویانه پیش‌بینی کنید. می‌توانید پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین محصولات خود را روی صفحه اول سایت بگذارید. ابزار خوبی که می‌تواند به شما کمک کند «شخصی‌سازی پیشنهاد» است که مطابق رفتار مشتری، محصولات ویژه به او توصیه می‌کند.
  • با در نظر گرفتن شرایط حال، از تجزیه و تحلیل درجا بهره ببرید. داده‌های مهم خرید آنلاین مثل ترافیک اینترنتی، نرخ تبدیل، کارت‌های خرید نادیده گرفته شده و غیره را بررسی کنید. براساس اطلاعات موجود، محصولات محبوب را دسته‌بندی کنید. حتی می‌توانید بفهمید احساس مشتری در مورد محصولی که درجا می‌فروشید، چیست.

4- راهنمای خرید هدیه ایجاد کنید

سال نو یعنی شریک شدن در ایجاد خاطراتی شاد با خانواده، دوستان و اطرافیان و این امر قطعا به رد و بدل کردن هدیه نیاز دارد. اما چند بار تاکنون در تهیه هدیه‌ای مناسب برای پدر، مادر، بهترین دوست، همسر یا همکارتان دچار مشکل شده‌اید؟ ایجاد یک راهنمای خرید هدیه در سایت، می‌تواند ایده‌ بازاریابی خلاقانه‌ای در این فصل باشد. بیش از آن، به مشتریان آنلاین خودتان کمک می‌کنید فرآیند سخت و پردردسر جست‌وجو برای هدیه را دیگر طی نکنند. برای این کار می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • به جای اینکه یک محصول خاص را پیشنهاد دهید، لینک چند محصول تکمیلی دیگر را در اختیار مشتری قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید راهنمای خریدتان موثر واقع شود، آن را تا جایی که ممکن است به محصولات جزئی‌تر تقسیم‌بندی کنید. مثلا «هدیه مخصوص آقایان» یا «هدیه مخصوص خانم‌ها» دیگر کاربرد ندارد. در عوض، می‌توانید این دسته‌بندی را به این صورت خاص‌تر کنید: «هدایای عاشقانه برای مادرها» یا «هدایای ناب برای پدرها» یا «هدایای دل‌انگیز برای همسرتان» و غیره.

5 - یک کمپین بازاریابی خوب برای رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید

بیش از نیمی از خریداران آنلاین، قبل از انجام خرید، شرایط و اظهارنظرهایی را که در مورد محصول خاصی شده مرور می‌کنند. بیشتر این اظهارنظرها در قالب پست‌های رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌شوند. خیلی از خریداران آنلاین هم می‌گویند تنها دلیل خریدی که داشته‌اند، تعریف و تمجیدهایی بوده که در رسانه‌های اجتماعی دیده‌اند. خریداران همچنین اگر سوالی در مورد یک محصول یا فروش ویژه آن داشته باشند، از رسانه‌های اجتماعی برای یافتن پاسخ استفاده می‌کنند. اگر استراتژی مجهزی برای رویارویی با این موضوع در فصل خرید داشته باشید، می‌توانید به فروش خوبی دست یابید.