زنان سالم چه کسانی هستند؟

شاید فکر کنید که زن سالمی هستید. شاید مانند خیلی‌ها فکر کنید که رفتارهایتان در زندگی کاملا درست است. شاید مانند خیلی‌ها فکر کنید که زن همینی است که شما هستید. شاید مانند خیلی از زن‌ها «زن» را نشناسید. در این مقاله می‌خواهیم برخی از ویژگی‌های زنان سالم را برای شما شرح دهیم:

1. زنان سالم کسانی هستند که کهن‌الگو‌های درونی آنها در تطابق و تعادل با یکدیگر قرار دارند. چنین زنی بخش‌های مختلف وجود خود را زنده نگه داشته و مدیریت می‌کند. این زن تک‌بعدی یا دوبعدی نیست، بلکه تمام ابعاد وجودی او بر حسب موقعیت مناسب فعال هستند. آنها شناخت کافی از ابعاد وجود خود دارند و به عبارتی بهتر، ابعاد وجودی خود را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند که چه شخصیت‌هایی درون‌شان وجود دارند. این زنان نه فقط زنان جنگجو، نه فقط زنان مادر، نه فقط زنان معصوم و نه فقط زنان همسر هستند. آنها همه این ویژگی‌ها را درون خود و به‌صورت زنده دارند و از آنها در مواقع مناسب خود استفاده می‌کنند.

2. زنان سالم می‌دانند که چطور از خود مراقبت کنند. آنها نه تنها از جسم خود، بلکه مهم‌تر از آن، از روان و از ذهن خود نیز مراقبت می‌کنند. این زنان ذهن خود را پاک، سالم و مثبت نگه می‌دارند و اجازه نمی‌دهند که نشخوار‌های فکری، ذهن شان را آلوده کند. آنها عادات سالم را جایگزین عادات ناسالم خود می‌کنند و تلاش می‌کنند زندگی بهتری را با رفتار‌های سالم برای خود رقم بزنند. این افراد روان خود را شناخته و می‌توانند هیجانات خود را مدیریت کنند. آنها اجازه نمی‌دهند که با رفتار‌های هیجانی، به عزت نفس خود آسیب برسانند. آنها خود را ارزشمند و دوست داشتنی می‌دانند و دیگران را نیز دوست دارند.

3. زنان سالم اعتماد به نفس سالم دارند. آنها می‌دانند که چه توانایی‌ها و استعداد‌هایی دارند و برای شکوفا کردن آنها قدم بر می‌دارند. آنها هیچ‌وقت از خود توقعی بیشتر از توان خود ندارند و خود را بابت کاستی‌هایشان سرزنش نمی‌کنند. آنها همیشه با آن کسی که واقعا هستند خود را معرفی می‌کنند و نیازی به دروغ، اغراق و چشم و هم چشمی نمی‌بینند.

4. زنان سالم هرگز قربانی نیستند. این زنان هرگز تمایلی ندارند که نقش قربانی را بازی کنند. آنها رفتار‌ها و باور‌های ناسالم خود را شناسایی و اصلاح کرده و اجازه نمی‌دهند که قربانی واقع شوند.

5. زنان سالم، آراسته هستند. آنها لباس‌های تمیز و زیبا می‌پوشند. به نظافت و بهداشت شخصی خود رسیدگی می‌کنند. بوی خوب می‌دهند و همیشه آراسته در جمع‌ها حاضر می‌شوند.

6. زنان سالم فردیت و استقلال دارند. آنها استقلال فکری، روانی، رفتاری، مالی، شغلی و... دارند. بسیاری از افراد استقلال را فقط در زمینه مالی می‌دانند، اما مفهوم استقلال بسیار گسترده‌تر است. مهم‌ترین نوع استقلال، استقلال در طرز تفکر، روان و رفتار است. آنها به فردیت خود احترام می‌گذارند و برای خود ارزش قائل هستند.

7. زنان سالم به زن بودن خود احترام می‌گذارند. آنها زن بودن خود را دوست دارند و نیازی نمی‌بینند که برای ادامه زندگی تبدیل به مرد شوند! زنان زمانی که با زن بودن خود مشکل پیدا کنند و روی به مرد بودن و رفتار‌های مردانه بیاورند، سلامتی و زنانگی خود را از دست می‌دهند. آنها زنانه دنیا را می‌بینند، زنانه حرف می‌زنند، زنانه انتخاب می‌کنند، زنانه لباس می‌پوشند و حتی زنانه کار می‌کنند.

8. زنان سالم قدرت زنانگی خود را می‌شناسند. زنان سالم می‌دانند که برای قدرتمند بودن نیازی نیست که مرد باشند، آنها می‌دانند همین که یک زن سالم باشند، قدرتمند می‌شوند. متاسفانه در بسیاری از جوامع، زنان رمز موفقیت را در مرد شدن دانسته‌اند، اما واقعیت این است که زن واقعی و سالم بودن قدرتی را برای زنان به همراه دارد که مرد بودن آنها چنین قدرتی نمی‌تواند داشته باشد.

و اما زن بودن یعنی چه؟ این موضوعی است که هر زنی باید با آن آشنا شود تا خود واقعی اش را بشناسد.