مشکل عمده تمامی سازندگان نیروگاه‌های بادی بخش خصوصی ،تامین منابع مالی است. محمد علی نیازی مدیر عامل شرکت توان باد با بیان مطلب فوق افزود: به دلیل تحریم‌ها امکان تامین منابع مالی از خارج کشور وجود نداشته و از همین رو برای تامین منابع مالی متکی به منابع داخلی هستیم. وی اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه شرکت توانیر موظف است با تولیدکنندگان برق بخش خصوصی قرارداد خرید قطعی منعقد نماید و پس از بهره برداری برق تولیدی را با قیمت مصوب خریداری کند.
وی ادامه داد: در همین قانون پیش بینی شده که شرکت توانیر برای راه اندازی سریع‌تر این نیروگاه‌ها از منابع خود به تولیدکنندگان برق پیش پرداخت نیز بپردازد اما متاسفانه به دلیل کمبود منابع هنوز این کار انجام نشده و شاید یکی از علل طولانی شدن این پروژه‌ها پس از طی مراحل مختلف اداری برای اخذ مجوز‌های لازم ، مشکل پیش پرداخت و تامین مالی پروژه باشد .
نیازی تاکید کرد:چنانچه دولت بتواند این مشکل را برای بخش خصوصی حل کند، قطعا ظرفیت‌های بسیار بالایی برای تولید برق از انرژی پاک مثل باد و خورشید ایجاد خواهد شد و متقابلا در مصرف سوخت‌های فسیلی صرفه جویی و در مسیر بهتری استفاده خواهد شد که این در واقع از مزایای مهم و بارز نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است که علت اصلی سرمایه‌گذاری بالای اولیه این نیروگاهها می‌باشد. وی با اشاره به پروژه احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی شرکت توان باد گفت: با توجه به اینکه تامین مالی پروژه زمان بر شده گروه صنعتی سدید تامین مالی خرید و نصب ۲ توربین ۷۱۰ کیلوواتی آن را به عهده گرفته تا پروژه متوقف نشود.
وی ادامه داد: توربین اول این پروژه نصب و راه اندازی شده و توربین دوم نیز اوایل سال آینده به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد و همزمان برای فاینانس کامل پروژه با بانک‌های داخلی و همچنین از طریق منابع خارجی در حال مذاکره هستیم و امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی بتوانیم هر چه سریعتر منابع مالی لازم را تامین کرده و پروژه را بطور کامل اجرایی کنیم. وی در خصوص نحوه فروش برق تولیدی در نیروگاه بادی گفت: برای فروش برق این واحد بر اساس قراردادی که با شرکت توانیر منعقد شده طی ۲۰ سال به میزان برقی که وارد شبکه می شود بر اساس نرخ مصوب دولتی ،مبلغ فروش را دریافت خواهیم کرد.
نیازی تصریح کرد: مشکل عمده در ایران این است که تاکنون با این مسئله به طور شعاری برخورد شده و حتی مزارع بادی که توسط دولت در منجیل و رودبار تاسیس شده بیشتر حالت سمبولیک داشته و در ایران در طول ده سال گذشته کمتر از ۱۰۰ مگاوات توربین بادی نصب شده درصورتیکه در چین فقط در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۲ هزار مگاوات توربین بادی نصب شده است. وی ادامه داد: پروژه نیروگاه بادی این شرکت در شهرستان خواف (جنوب استان خراسان رضوی ) قرار دارد که از نظر سرعت باد بسیار مستعد است و در واقع حدود سه سال روند اخذ مجوزهای مختلف از سازمان‌های دولتی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی برای اخذ زمین و مجوزهای مختلف از وزارت نیرو برای احداث نیروگاه زمان صرف شده است. وی در خصوص اقدامات انجام شده برای تامین منابع مالی پروژه گفت: با یکی از بانک‌های عامل در داخل ایران به منظور استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث نیروگاه مذاکرات اولیه انجام شده است ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.
وی میزان سرمایه گذاری این پروژه را بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: با توجه به تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها میزان سرمایه لازم برای این پروژه ،حدودا ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که به محض تامین ،عملیات ساخت و نصب توربین‌های بادی شروع خواهد شد . دوره نصب و راه اندازی این پروژه ۵/ ۲ سال پیش بینی شده و پس از ۵/۲ عملیات بهره برداری شروع خواهد شد.
نیازی با اشاره به میزان تولید برق نیروگاه خواف گفت: نیروگاه خواف که با توجه به سرعت متوسط باد در منطقه خواف و نوع توربین‌های نصب شده سالیانه بطور متوسط ۴۲۷ هزار مگاوات ساعت برق تولید خواهد کرد و به شبکه سراسری منتقل خواهد کرد. وی با اشاره به فاز دوم پروژه احداث نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی گفت: برای این نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی مطالعات اولیه انجام شده و برای سازمان انرژی‌های نو ارسال شده که پس از اتمام فاز اول ،اجرای فاز دوم آغاز خواهد شد. نیازی تصریح کرد: دولت یازدهم عزم خود را جزم کرده تا حمایت بیشتری از سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاههای تجدیدپذیر داشته باشد و در نخستین مرحله نیز نرخ خرید برق تولیدی را افزایش داده این اقدام اخیر باعث اقتصادی شدن تولید برق از طریق انرژی باد شده و گام بعدی که انتظار آن میرود دولت بردارد حل مشکل تامین مالی این پروژه‌ها است که بستگی به شرایط سیاسی و اقتصادی دولت دارد که امیدواریم با توجه به حرکتی که دولت آغاز کرده این مشکل نیز به‌زودی مرتفع شود.