داستان‌های دربی

داستان‌های پرسپولیس

 پرسپولیس به پیروزی در این بازی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنید نیاز داشت. شاید استقلال لیگ را از دست داده و هواداران هم فعلا انتظار معجزه از وینفرد شفر ندارند، اما وضع برای پرسپولیس کاملا متفاوت است. این تیم بعد از شکست سنگین برابر الهلال و حذف از لیگ قهرمانان آسیا، نیاز به اعاده حیثیت داشت. به علاوه سه امتیاز این بازی برای ادامه حضور سرخپوشان در کورس قهرمانی هم ضروری بود. آنها بالای جدول حریفی سمج به نام پارس‌جنوبی دارند که پا پس نمی‌کشد. پرسپولیس هم در پنج دیدار پایانی نیم‌فصل اول باید مسابقات سختی را برابر سایپای دایی، پدیده شگفت‌انگیز، پارس‌جنوبی مدعی، ذوب‌آهن قلعه‌نویی و البته سپیدرود رشت پشت‌سر بگذارد که واقعا برنامه دشواری است. پس پرسپولیس با همه وجود برد می‌خواست و شاید به همین دلیل هم بود که برانکو در این بازی بر خلاف رسم معمولش، چندان نمایش تهاجمی از تیمش نگرفت. حالا پرسپولیس با سه پوئن ارزشمند این مسابقه می‌تواند نگاهی امیدوارتر به آینده داشته باشد.

 دیگر دستاورد پیروزی در دربی برای پرسپولیس این بود که این برد در غیاب باند اصلی ستاره‌ها به دست آمد. بدون تردید پیروزی بزرگ ۴بر۲ در دربی برگشت لیگ پانزدهم بیش از همه مدیون رامین رضاییان، مهدی طارمی، محسن مسلمان و فرشاد احمدزاده بود. حالا پرسپولیس بدون این چهار نفر بار دیگر یک دربی را می‌برد. رضاییان از تیم رفته و قربانی نظم‌گرایی پروفسور شده، مهدی طارمی دوران طولانی‌مدت محرومیتش را پشت‌سر می‌گذارد، فرشاد احمدزاده مصدوم بود و محسن مسلمان هم بی‌آنکه مشکلی داشته باشد، در پی حواشی اخیرش از سوی برانکو نیمکت‌نشین شد. به این ترتیب همه فهمیدند بدون این باند هم می‌توان برنده بود. این مساله برای کل مجموعه باشگاه مفید است و به‌خصوص خود طارمی و دوستان در می‌یابند که برای بازگشت به اوج باید با دوری از حاشیه، تلاش بیشتری داشته باشند.

 اگر قرار باشد دو ستاره شاخص پرسپولیس در این بازی را نام ببریم، باید به گادوین منشا و بشار رسن اشاره کنیم؛ مهره‌های خارجی سرخپوشان که در بهترین زمان ممکن از نیمکت جدا شدند و با تیم تطبیق یافتند. آنها به‌عنوان جانشین‌های طارمی و مسلمان روز بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند و این مساله به‌ویژه با توجه به محرومیت پرسپولیس از جذب بازیکن در دو پنجره آتی نقل‌وانتقالات می‌تواند اهمیت بیشتری هم داشته باشد.

داستان‌های استقلال

 اگرچه استقلال دربی را باخت، اما در این تیم هم نشانه‌هایی از رویش دیده شد که می‌تواند امیدوارکننده باشد. استقلال این بار بر خلاف چند سال گذشته مالکیت توپ بیشتری در قیاس با رقیب دیرینه‌اش در اختیار داشت و شاید با ادامه این روند بتواند به یک ثبات شخصیتی برسد. به علاوه میل به پیروزی و ناراحتی از شکست دوباره به کاراکتر آبی‌پوشان برگشته. وقتی وریا غفوری بعد از دو سال ناکامی این بار بابت باخت به پرسپولیس اشک می‌ریزد، این یعنی می‌توان به آینده استقلالی‌ها دل بست.

 بازی استقلال البته نکات قابل نقد فنی هم داشت که شاید یکی از مهم‌ترین آنها به بازی گرفته شدن روزبه چشمی در قلب خط دفاعی باشد. این مساله از قبل هم منتقدان زیادی داشت و حالا به‌نظر می‌رسد با پنالتی بدی که روزبه در دربی داد، به تعداد معترضان افزوده شده باشد. چشمی بازیکن باکیفیتی است، به شرط آنکه در پست اصلی‌اش یعنی هافبک دفاعی به میدان برود. با این وجود شفر فعلا روی استفاده از او به‌عنوان دفاع وسط اصرار دارد؛ یک ریسک بزرگ که باید دید موفق می‌شود یا نه؟

 مربی آلمانی فعلا فقط سه هفته هدایت این تیم را بر عهده داشته و هنوز برای قضاوت در مورد او زود است، اما به نظر می‌رسد برخی بازیکنان کلیدی فعلا نتوانسته‌اند اعتماد شفر را جلب کنند. سرور جباروف یکی از همین دست بازیکنان است که کیفیت و تجارب بالایی دارد و می‌توانست به کار دربی بیاید، اما شفر او را بسیار دیر به میدان فرستاد. ماجرای حسن بیت‌سعید هم همین است؛ ستاره‌ای که با سروصدای زیاد به استقلال آمد، اما در دربی هم بخت حضور در زمین را نیافت و البته دیروز غیبت مشکوکی در تمرینات داشت. به این لیست می‌توان مهدی قائدی را هم افزود.