بازار سهام

غلبه فضای احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۵۸ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۲۶۶ واحدی ایستاد. همچنان فضای احتیاط بازار، ارزش معاملات را در سطح ۶۳ میلیارد تومان، ۳۰ درصد پایین‌تر از میانگین فروردین قرار داد. «فولاد» با تداوم تردیدها نسبت به نرخ دلار و عدم عرضه محصولات در بورس کالا در هفته گذشته، با وجود عملکرد مناسب ماه‌های اخیر، با تشدید فشار فروش بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با این وجود نوسان آلومینیوم پایین‌تر از سقف ۷ساله در کنار بازگشت روی به کانال ۳۲۰۰ دلاری از نمادهای تولیدکننده روی و آلومینیوم حمایت کرد. با این وجود برخی نمادهای پالایشی با نوسان قیمت نفت نزدیک سقف ۳ساله و تک‌نرخی شدن ارز (جهش ۱۱ درصدی) در مسیر مثبت حرکت کردند. استقبال معامله‌گران از نمادهای کوچک‌تر رشد ۳/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

سیگنال‌های آرامش نسبی بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4200 تومان معامله شد. پس از تثبیت نرخ دلار در سطح 4200 تومان، اعلام ممنوعیت صرافی‌ها برای خرید و فروش فیزیکی ارز، با وجود اعلام شناوری ۵ تا ۶ درصدی، دلار برای نهمین روز متوالی در سطح ۴۲۰۰ تومانی قرار گرفت. از میانه هفته گذشته شنیده‌ها حاکی از فعالیت معامله‌گران در بازار غیررسمی بود. اما نرخ دلار در بازار غیررسمی اختلاف قابل توجهی با نرخ دلار در مناطق مرزی داشت. در اوج نوسانات ارزی نیز اختلاف قیمت‌ها تا ۳۰۰ تومان نیز رسید. اما روز گذشته در شرایطی که دلار در مناطق مرزی ۵۴۵۰ تا ۵۴۷۰ تومان بود، در بازار غیررسمی نزدیک ۵۵۰۰ تومان قرار گرفت. نرخ درهم در سطح ۱۴۹۳ تومان معامله شد. یورو و پوند به ترتیب با افت ۳۸ و ۸۱ تومانی به نرخ ۵۱۶۱ تومان و ۵۸۸۱ تومان عرضه شدند.

31-02

 

بازار سکه

بی‌تفاوتی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 834 هزار تومان معامله شد. در شرایط ثبات نرخ دلار و با وجود افت طلای جهانی در ساعات پایانی معاملات جهانی قیمت سکه به روند صعودی ادامه داد. با وجود روند کم‌نوسان طلا در کانال 1340 تا 1350 دلاری، اما چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد شاخص دلار طلا را زیر 1340 دلار قرار داد. همچنان سیگنال بانک‌های مرکزی بر طلا اثرگذار است. با وجود ثبات نرخ دلار، اما نوسان دلار در بازار غیررسمی نزدیک سطح 5500 تومانی، در کنار توقف حراج سکه و بازار آتی سکه سیگنالی برای قیمت سکه است. با وجود احتمال فشار بر سکه با افزایش عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده، همچنان ریسک خروج آمریکا از برجام و سیگنال‌های بازار غیررسمی دلار عامل حمایت از سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

حمایت دورنمای تورم از شاخص دلار

هر اونس طلای جهانی با افت ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۲/ ۱۳۳۵ دلار معامله شد. پس از روند کم‌نوسان طلا در بازه ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ دلاری، روز جمعه با وجود افت بازارهای سهام، اما رشد شاخص دلار طلا را زیر سطح ۱۳۴۰ دلاری قرار داد. رشد قیمت نفت به سقف ۳ساله و رشد شاخص کالایی بلومبرگ به بالاترین سطح از ژانویه، با چشم‌انداز تشدید روند نرخ تورم در نتیجه تسریع روند افزایش نرخ بهره، نرخ بازدهی اسناد خزانه ۱۰ساله را به ۹۵/ ۲ (بالاترین سطح از فوریه) رساند و از شاخص دلار حمایت کرد. افت پوند با کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در نشست آتی این بانک نیز عامل دیگر حمایت از دلار است، اما همچنان ریسک‌های ژئوپولیتیک احتمال حمایت کف ۱۳۳۰ دلاری را تقویت کرده است. در هفته جاری نشست بانک اروپا و ژاپن در کنار آمارهای اقتصادی آمریکا بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

دومین ماه افت معاملات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 752 تومان معامله شدند. در فروردین شاهد افت (6/ 6 درصدی) قیمت «تسه»ها برای ششمین ماه متوالی بودیم. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در فروردین در سطح 62 هزار و 805 تومان قرار گرفت. ورود نقدینگی به بازار مسکن و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری با تشدید روند صعودی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال (رشد ۱/ ۲۶ درصدی در پایان اسفند نسبت به سال گذشته) افت ۳۱ درصدی حجم معاملات در اسفند را نسبت به بهمن نشان داد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز افت ۱۹ درصدی حجم معاملات مسکن در فروردین تهران را نسبت به مدت مشابه سال پیش اعلام کرد. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، تقویت احتیاط معامله‌گران در مقابل صعود قیمت مسکن در کنار احتیاط در بازارهای موازی (بازار ارز) را می‌توان دلیل این عامل دانست.

31-05

 

بازار نفت

دومین هفته صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 5/ 1 درصدی به قیمت 4/ 68 دلار معامله شد. در روزهای اخیر ریسک‌های ژئوپولیتیک و سطح مناسب همکاری اوپک و غیراوپک نفت را به سقف 3ساله، برنت به 75/ 74 دلار و WTI به 56/ 69 دلار رساند. در نشست کمیته فنی اوپک در جده عربستان، با‌وجود نزدیک شدن موجودی نفت تجاری به میانگین ۵ساله چشم‌انداز تداوم همکاری تا سال ۲۰۱۹ ارائه شد. خالد الفالح اشاره کرد قیمت نفت پتانسیل رشد بالاتر از سقف ۳ساله را نیز دارد. به نظر می‌رسد عربستان نفت ۸۰ دلاری را برای عرضه اولیه سهام آرامکو در نظر داشته باشد. با‌وجود توئیت ترامپ از «بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت نفت» اما بازار به این عامل کم‌واکنش بود. همچنان افزایش (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای سومین هفته متوالی و رشد تولیدات شیل فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06