با توجه به شفاف نبودن میزان صادرات نفت خام ایران در دوران تحریم، اعداد و ارقامی که در این خصوص از سوی موسسات مختلف اعلام می‌شود، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. برای مثال پیش از این میزان صادرات نفت خام ایران به چین در آوریل، از سوی ریفاینیتیو که یک شرکت دنبال‌کننده نفتکش‌ها است، نسبت به مارس حدود ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر تخمین زده شده بود. این شرکت میزات واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته میلادی را ۸۳۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده بود. با این حال گزارش اخیر پلتس بر پایه آمار گمرک چین است که از اعتبار بیشتری برخوردار است.  در این ماه خریداران نفت خام ایران به منظور حداکثر استفاده از آخرین فرصت قانونی، صادرات نفت خام ایران را به بیشترین سطح رساندند. این اقدام آنها در پی عدم اطمینان آنان به تمدید معافیت‌های نفتی ریشه می‌گرفت؛ عدم اطمینانی که بیجا هم نبود، زیرا دولت آمریکا هم‌زمان با فرا رسیدن تاریخ دوم مه به‌عنوان سررسید معافیت شش ماهه، آن را تمدید نکرد. به این ترتیب با وجود رکوردشکنی صادراتی در آوریل، از آغاز ماه مه تا کنون نشانه‌های چندانی از حفظ این رکورد در ارسال نفت به چین مشاهده نشده است. بر اساس آنچه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، میزان خرید چین از ایران به حدود ۲۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

 بر اساس این گزارش، آخرین باری که ایران بیش از رقم یاد شده به چین نفت صادر کرده، آوریل ۲۰۱۴ بوده است. در این زمان، میزان خرید نفت ایران از سوی چین برابر با ۱۵۲/ ۸۰۳ هزار بشکه در روز بوده است. بعد از ثبت این رکورد، ایران در آوریل گذشته با ثبت صادرات حدودا ۷۹۰ هزار بشکه‌ای به چین توانست میزان صادرات این کالای استراتژیک به بزرگ‌ترین مشتری خود در آسیا را نسبت به ماه مارس ۸/ ۴۵ درصد افزایش دهد. این میزان همچنین به معنای رشد سالانه ۲/ ۲۱ درصدی است.

 کاهش صادرات آمریکا به چین

 آمریکا در حالی با خروج از برجام در تکاپو برای صفر کردن صادرات نفت خام ایران است که همزمان صادراتش به چین را ادامه می‌دهد. به گزارش پلتس، صادرات نفت خام ایالات متحده آمریکا به چین در آوریل، با رسیدن به بالاترین سطح در هفت ماه گذشته، به ۷۵۰/ ۱۱۶ هزار بشکه در روز رسید. با وجود تلاش آمریکا برای ورود به بازارهایی که به شکل سنتی جایی در آنها ندارد، این تلاش به ویژه در رابطه با بازار چین تا حدود زیادی تحت تاثیر تنش‌های تجاری این دو کشور قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات موجود، جریان صادرات نفت خام آمریکا به چین از اکتبر سال گذشته تحت تاثیر جنگ تجاری این دو غول اقتصادی قرار گرفته و کند شده است. چین تنها در دسامبر و فوریه گذشته، چند محموله کوچک نفتی از آمریکا دریافت کرده است. با این حال برخی از پالایشگران چینی، در ماه‌های مه-جولای محموله‌هایی از مبدا آمریکا دریافت خواهند کرد.

عربستان مقام‌دار تامین نفت چین

در این میان صادرات نفت خام عربستان به چین ۲/ ۱۱ درصد از بیشترین سطحی که داشته عقب‌نشینی کرده و به ۵۴/ ۱ میلیون بشکه در روز در آوریل رسیده است. صادرات نفت خام سعودی‌ها به چین در مارس به بالاترین سطح تاریخی خود دست یافت و رکورد ۷۳/ ۱ میلیون بشکه در روز را ثبت کرد. با وجود این میزان عقب‌نشینی، پادشاهی سعودی همچنان عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خام عربستان را در اختیار دارد.  در طول ماه‌های ژانویه تا آوریل، چین روزانه ۹۳/ ۵ میلیون بشکه نفت خام از اوپک وارد کرده است که ۴/ ۱۸ درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد. به این ترتیب سهم بازار اوپک در چین حدود چهار درصد افزایش داشته و به ۸/ ۵۸ درصد رسیده است. در مقابل میزان صادرات نفت خام آمریکای شمالی به این بازار کاهش سالانه ۸۳ درصدی داشته و به ۶۶۴/ ۵۸ هزار بشکه در روز در چهار ماه نخست امسال رسیده است.