در این شرایط لازم است طیف فعال در بازار مسکن شامل متقاضیان مصرفی خرید مسکن، سرمایه‌گذاران این بازار که معمولا به قصد اجاره واحد اقدام به خرید آپارتمان می‌کنند، سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران ساختمانی و حتی مستاجرها از عقبه تحولات مطلع شوند تا با تجزیه و تحلیل اتفاقات گذشته بهتر بتوانند درباره وقایع آینده بازار مسکن برآورد کنند و متناسب با آن تصمیم بگیرند. مالیات‌های جدید برای گروهی از فعالان بازار ملک تدارک دیده شده و دریافت آن، قطعی اعلام شده است. در یکی دو بازار موازی بازار مسکن، اوضاع به گونه‌ای است که می‌توان تخمین زد در ماه‌های آینده دسته‌ای از متغیرهای بازار مسکن از این محل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. برخی عوامل بیرونی بازار مسکن در یک مسیر، این بازار را با تغییراتی به نفع خریداران و مستاجرها روبه‌رو می‌کند و در مسیر غیر هم‌جهت می‌تواند شرایط را تحت کنترل خود بگیرد.

مرکز آموزش «دنیای اقتصاد» با برگزاری کارگاه «راهنمای ورود به بازار مسکن ۹۹»، این موضوعات را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

در این کارگاه، ۷۳۰ روز بازار مسکن (تحولات دو سال اخیر) در سه ساعت برای مخاطبان ارائه می‌شود. کارگاه آموزشی «راهنمای ورود به بازار مسکن ۹۹» روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت به شکل «غیرحضوری» برگزار می‌‌شود. همچنین روز پنج‌شنبه اول خرداد ماه نیز این کارگاه در مرکز آموزش روزنامه «دنیای اقتصاد» به شکل «حضوری» برگزار خواهد شد. در این کارگاه قرار است «مهم‌ترین خوراک اطلاعاتی» مورد نیاز طیف همیشه حاضر در بازار مسکن برای «هر نوع اقدام در سال جدید» در اختیار مخاطبان و شرکت‌کنندگان در کارگاه قرار بگیرد. منظور از خوراک اطلاعاتی، تنها آمار نیست بلکه تحلیل وضعیت بازار از روی آمارها و داده‌های مستند به همراه شرح مشاهدات از بازار و تشریح تحقیقات میدانی و یافته‌های حاصل از آن است. کارگاه «دانستنی‌های ورود به بازار مسکن» در اولین برنامه با موضوع «راهنمای بازار مسکن ۹۹» قصد دارد این بازار را با استناد به آمارهای رسمی و اطلاعات میدانی، به طیف فعال در این حوزه معرفی کند و شناخت فعالان بازار مسکن و همین‌طور افرادی را که برای خرید مصرفی قصد دارند امسال وارد این حوزه شوند افزایش دهد. شرایط خرید، فروش و حتی اجاره نشینی و اجاره‌داری در بازار مسکن، در همین هفته‌های ابتدایی سال جدید تغییر محسوس پیدا کرده است. هنوز متغیرهای داخلی بازار ملک در پایتخت به نیروهای خارجی اثرگذار بر این بازار واکنش محسوس نشان نداده‌‌اند؛ اما رخدادهای بیرونی بازار مسکن به گونه‌ای است که انتظار می‌رود اوضاع این بازار در سال ۹۹ در حوزه‌هایی، متفاوت از قبل رقم بخورد.

اکنون کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از رقمی که در همان حالت چندان برای سپرده گذار جذابیت نداشت، می‌تواند از دو جهت، دو حوزه فعال در بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد. در سمت دیگر بازار مسکن، سایه تحولات بورسی وجود دارد که از نگاه برخی کارشناسان اقتصادی در سال جاری ممکن است این سایه بر روند متغیرهای بازار ملک، کارساز شود. طیف مخاطب در این کارگاه شامل متقاضیان خرید آپارتمان، متقاضیان اجاره، سازنده‌ها، بساز‌و‌بفروش‌ها، موجران، خریدار و فروشنده زمین و سرمایه‌گذاران ساختمانی است.

این کارگاه حاوی ۸ سرفصل است که شامل: مختصات بازار مسکن ۹۸ (تهران و کشور)، ماجرای شکل‌گیری دوره‌های رکود و رونق مسکن (روند ۲۸ ساله قیمت، شناسایی دوره‌های جهش و ریزش قیمت، عوامل تشدیدکننده یا تخفیف‌دهنده تورم مسکن)، بازیگردانان بازار مسکن در سال جدید (کرونا، معمای زمین، حجم عرضه،‌ ارز، مالیات‌های جدید ملکی،...)، ماجرای کسری عرضه مسکن،‌ وضعیت مصالح ساختمانی، بازار اجاره و مزیت منطقه‌ای اجاره‌داری، سبد وام‌های مسکن و تفاوت وام‌ها و همچنین چکیده مهم‌ترین پیش‌بینی‌های گروه منتخب از جامعه تحلیلگر اقتصادی حوزه مسکن به همراه چکیده تحلیل کارشناسان حوزه‌های بورس،‌ ارز و اقتصاد کلان روزنامه «دنیای اقتصاد» درباره عوامل بیرونی موثر بر بازار مسکن می‌شود.

متقاضیان شرکت در اولین دوره این برنامه که با عنوان «راهنمای بازار مسکن ۹۹ به همراه خلاصه کاربردی تحولات ملکی ۹۸» برگزار می‌شود، می‌توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا به آدرس اینترنتی مرکز آموزش گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد به نشانی tc.den.ir مراجعه کنند.