راز بقا در دنیای تمام دیجیتالی فردا

بخش دوم

در بخش نخست این مطلب که هفته گذشته منتشر شد گفتیم که امروزه به ندرت می‌توان مدیری را پیدا کرد که نسبت به دیجیتالی شدن کسب‌و‌‌کار بی‌تفاوت باشد یا با آن مخالفت کند و به همین دلیل هم هست که امروزه تقریبا تمام مدیران و رهبران شرکت‌ها و سازمان‌ها در مورد مزایای پرشمار دیجیتالی شدن همه چیز اتفاق نظر دارند و از آن استقبال می‌کنند که این ویژگی به میزان زیادی در میان نومدیران و مدیران جوان و برخوردار از دانش روز موج می‌زند. اما مشکل اینجاست که نومدیران امروز نیز مانند اغلب همتایان باتجربه اما سنت‌گرای خود فاقد طرح و برنامه ذهنی منسجمی در ارتباط با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های دیجیتالی هستند و شرکت‌های تحت رهبری آنها از نبود استراتژی‌های مناسب و کاربردی در این زمینه رنج می‌برند. در واقع تجدید ساختار و دل کندن از روش‌ها و استراتژی‌های پیشین از جمله محدودیت‌هایی است که مدیران سنت‌گرا با آن دست به گریبان هستند و همین مساله موجب کندی و در نتیجه ناتوانی آنها در میدان پررقابت کسب‌و‌‌کار در عصر دیجیتالی امروز و فردا می‌شود در حالی که مدیران تازه‌نفس و جوان با این مشکلات روبه‌رو نیستند و به نحو بهتری می‌توانند نسبت به تغییر و تحولات آینده واکنش نشان دهند. در این بخش به راز‌های بقا و پیشرفت در دنیای تمام دیجیتال فردا اشاره می‌شود.

شرکت‌های تمام دیجیتالی نوظهور در حال بر هم زدن قواعد سنتی رقابت در سطح جهانی هستند و با توجه به نوآوری‌های پی در پی خود به تهدیدی تمام‌عیار برای شرکت‌های قدیمی و جا افتاده تبدیل شده‌اند. این تهدید و تاثیرگذاری با سرعت خیره‌کننده و بی‌سابقه‌ای روی می‌دهند. هنوز خیلی‌ها به یاد می‌آورند که اپلیکیشن گوگل‌مپ تنها شش ماه پس از معرفی شدن توانست بیش از ۸۵ درصد تقاضای جهانی را به خود جلب کند و سیستم قبلی یعنی جی پی اس را به نحو شگفت‌انگیزی محو کرد یا شرکت چینی علی بابا توانست تنها هفت ماه بعد از تاسیس به بزرگ‌ترین فروشنده سرمایه‌های بازار پول در چین تبدیل شود. پیش‌بینی می‌شود شبیه همین تحولات فوق سریع پس از ورود گوگل و فیس‌بوک به عرصه خدمات‌رسانی بانکی و اعتباری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ دهد.

به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران، بازندگان اصلی این رقابت داغ و بی‌سابقه شرکت‌های کوچک و متوسطی هستند که به خاطر چسبیدن به تفکرات و روش‌های سنتی و قدیمی خیلی زود از دور خارج خواهند شد و جای خود را به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تازه‌نفسی خواهند داد که به معنای واقعی کلمه دیجیتالی و هوشمند هستند. البته این به آن معنا نیست که شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام از این قاعده مستثنی و دارای حاشیه امنی برای خود هستند بلکه باید دانست که آنها نیز به شدت در معرض آسیب‌های ناشی از انفعال در برابر شرکت‌های چابک و نوآور دیجیتالی قرار دارند. نمونه بارز این احساس خطر را می‌توان در صنعت خودرو مشاهده کرد، جایی که شرکت‌های مشهور و باسابقه خودروسازی جهان با تازه‌واردانی مانند تسلا و اوبر مواجه شده‌اند که در حال رقم زدن و شکل بخشیدن به آینده صنعت خودرو هستند و خود را به بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان تبدیل خواهند کرد.

 تاکتیک‌های سه‌گانه برای بقا در عصر تمام دیجیتال

تحقیقات موسسه تکنولوژی ماساچوست MIT در مورد چگونگی برخورد ایده‌آل و مناسب نسبت به تحولات سریع دنیای دیجیتال به نتایج جالبی انجامیده است که عصاره آن را می‌توان در قالب سه تکنیک کلیدی و موفقیت‌ساز خلاصه کرد که عبارتند از:

۱-بخش مشتریان جدید را به شاه‌بیت برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌بندی‌های تان تبدیل کنید.

 تمرکز اصلی شرکت‌هایی که می‌خواهند در عرصه پرتکاپوی دیجیتالی آینده دوام بیاورند باید بر شناسایی و جذب مشتریان و مصرف‌کنندگان جدید استوار شود و نه صرفا حفظ مشتریان کنونی و پیشین. بنابراین مدیران آینده باید برای جذب مشتریان جدید و بازارهای جایگزین به‌طور پیوسته و جدی برنامه‌ریزی کرده و در جهت اجرایی کردن برنامه‌های طراحی شده گام بردارند. در آینده مشتریان جدید و تازه‌وارد به بازارهای جهانی بسیار بیشتر از امروز به شاه‌کلید موفقیت شرکت‌ها تبدیل خواهند شد. پس یکی از اولویت‌های اصلی مدیران آینده نیز باید حول محور بازاریابی و مشتری‌یابی پیوسته و هوشمند متمرکز شود.

۲-الگوهای کاری جدیدی را معرفی کنید.

در عصر تمام دیجیتال آنچه بیش از هر چیز دیگری حکم مرگ سریع و همیشگی شرکت‌ها را امضا می‌کند درجا زدن و خودداری از نوآوری و خلاقیت آنهاست. واقعیت آن است که در دنیای تمام دیجیتال فردا بدترین و احمقانه‌ترین کار عبارت است از وفادار بودن به روش‌های سنتی و قدیمی و جا افتاده‌ای که چون در گذشته موثر و موفقیت‌آمیز بودند مورد علاقه بسیاری از مدیران و کارکنان هستند اما به هیچ عنوان برای آنها مزیت رقابتی به ارمغان نمی‌آورند. بنابراین بهترین راه برای تضمین بقا در چنین محیط بی‌رحمی چیزی نیست مگر طراحی و اجرای روش‌ها و الگوهای کاری جدید و بدیع.

۳-زنجیره ارزش‌های‌تان را بازتعریف کنید.

در دوران تمام دیجیتال که سرعت و چابکی در آن عاملی کلیدی و حیاتی محسوب می‌شود ارزش‌های سازمانی و شرکتی خیلی زود تغییر پیدا می‌کنند و ارزش‌های پیشین خیلی زود خاصیت و کارآیی‌شان را از دست می‌دهند و به همین دلیل یکی از اولویت‌های شرکت‌های آینده باید حول محور بازتعریف ارزش‌های سازمانی‌شان متمرکز شود. تا چندی پیش، فرهنگ‌های سازمانی مانند قانون اساسی شرکت‌ها دارای وضعیت پایدار و ایستایی بودند و به ندرت و به میزان محدودی دستخوش تغییر و تحول می‌شدند، اما در آینده دیگر خبری از فرهنگ‌های سازمانی و شرکتی ثابت و ماندگار نخواهد بود و سازمان‌ها و شرکت‌ها میزبان فرهنگ‌هایی پویا و سیال خواهند بود که با توجه به شرایط عمومی بازارها و نیازهای مشتریان دچار دگرگونی‌های بنیادین می‌شوند و مدیران نیز در این تغییر فرهنگی باید پیشگام و الگوی کارکنانشان باشند.

alavitarjomeh@chmail.com