حال سوال اساسی اینجاست که چگونه می‌توان با نقاط ضعف و فرود در سازمان‌ها مقابله کرد و زمینه مساعدی برای بهبود و افزایش نقاط فراز ایجاد کرد و در نهایت به شادکاری بیشتری دست یافت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برای ارتقای شادی در کار از طریق افزایش و پررنگ تر کردن نقاط فراز باید فرآیند گام به گام بهبود رهبری و ارزیابی عملکرد گذشته کارکنان از طریق بررسی بردها و باخت‌های پیشین به درستی انجام پذیرد که این امر مهم امری چالش برانگیز و حساس است که باید به خوبی و مدبرانه صورت پذیرد. برای عملی ساختن این فرآیند اقدامات زیر را می‌توانید انجام دهید:

  همیشه یک هدف و نقطه عطف کاری مشخص برای خود داشته باشید

همیشه از خود بپرسید کدام حیطه‌ها در زندگی فردی تان دارای اهمیت بیشتری هستند و به متحول شدن نیاز بیشتری دارند؟ و اینکه شما برای رسیدن به اهداف مورد نظرتان به ایجاد کدام تغییرات نیاز دارید؟

  تغییرات مثبت و کوچک روی داده در فرآیند رهبری را شناسایی کنید

رهبران و مدیران یک سازمان همیشه باید ریسک تلاش و اقدام برای بهتر رهبری کردن افرادشان را به جان بخرند و با اقداماتی همچون ایجاد روابط جدید و پیاده‌سازی الگوهای جدید نظم و مقررات دست به اعتمادسازی بین کارکنانشان و در نهایت در تمام ارکان سازمان شان بزنند.آنها باید در این مسیر صبور و با حوصله باشند و همیشه به یاد داشته باشند که تحولات بزرگ همیشه با تغییرات کوچک و نامحسوس آغاز می‌شوند و با گذر زمان است که کارکرد اصلی و واقعی‌شان هویدا می‌شود. برای این کار لازم است که مدیران به‌طور مرتب فعالیت‌های جاری سازمان تحت رهبری‌شان را رصد کنند و به هرگونه تغییر و تحول در رفتار کارکنان هر قدر هم که کوچک و بی اهمیت به نظر برسند توجه کنند و در راستای تبدیل این تغییرات کوچک به عادات و رفتارهای فردی و سازمانی گام بردارند.

  به دیگران بپیوندید

هر مدیری به تشریک مساعی و تبادل اطلاعات و تجربیات با سایر مدیران نیاز دارد و از طریق همین مشارکت طلبی است که می‌توان تحولات بزرگ و ماندگاری را رقم زد. در این مسیر بدترین روش و رویه همان تک روی و جزیره‌ای عمل کردن است که به‌شدت دامنه تحولات را محدود‌تر می‌سازد.

مدیران و رهبران سازمان‌ها همیشه و در همه حال باید به یاد داشته باشند که فرآیند متحول‌سازی فرهنگ کیفیت عملکرد در یک سازمان در ابتدا با ایجاد و تقویت تحول فردی در کارکنان شروع می‌شود و پس از وقوع چنین تحولاتی است که می‌توان به شکل‌گیری نقاط فراز و پس از آن نقاط عطف مثبت در منحنی عملکردی سازمان‌ها امید داشت.

alavitarjomeh@gmail.com