در این دوره «قصیده گاو سفید» به کارگردانی مشترک بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم یکی از ۱۵ فیلم حاضر در بخش مسابقه رسمی برلیناله بود و با وجود نقدهای مثبتی که از منتقدان گرفت و البته حضور محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی در هیات داوران، جایی در فهرست برگزیدگان و برندگان نداشت و دست نماینده ایران از جوایز کوتاه ماند. فیلم تازه جود در حالی جایزه خرس طلایی این دوره را برد که منتقدان را به دو گروه کاملا مخالف تقسیم کرده بود. هیات داوران برلین که در دوره‌های گذشته هم انتخاب‌های بحث‌انگیز کم نداشته‌اند، امسال باز هم یک فیلم تجربی را شایسته گرفتن جایزه اول دانستند. فیلم Bad Luck Banging or Loony Porn تابستان امسال در شرایط قرنطینه کرونا ساخته شده و تمام بازیگران و عوامل پشت دوربین آن ماسک بهداشتی بر چهره دارند. «نور طبیعی» دینش نای از مجارستان درباره سربازان مجار در جنگ جهانی دوم جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان را برد و «چرخ ثروت و خیالپردازی» ساخته ریوسوکی هاماگوچی از ژاپن جایزه بزرگ هیات داوران را به دست آورد. جایزه ویژه داوران به ماریا اشپیت، مستندساز آلمانی برای «آقای باخمان و کلاس او» رسید و امسال داوران در بخش بازیگری دو جایزه بدون توجه به زن یا مرد بودن برگزیدگان دادند؛ بهترین بازیگر برای خانم مارن اگرت در «من مرد تو هستم» و بهترین بازیگر مکمل برای لیلا کیزلینگر در «جنگل – همه جا تو را می‌بینم». همچنین هونگ سانگسو برای درام مینی‌مالیستی «مقدمه» جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را از برلیناله ۲۰۲۱ گرفت تا پس از جایزه بهترین کارگردان سال گذشته با «زنی که فرار کرد»، باز هم در برلین بدرخشد. خرس نقره‌ای دستاور شگفت هنری هم به ییبران آسواد، تدوینگر فیلم مکزیکی «یک فیلم پلیسی» رسید.

نسخه مجازی جشنواره برلین هفتاد و یکم با معرفی برگزیدگان پایان یافت و قرار است اگر ویروس کرونا تا آن زمان مهار شده باشد، جشنواره ۹ تا ۲۰ ژوئن (۹ تا ۱۹ خرداد) با نمایش فیلم‌ها در حضور مهمانان و سینماگران و اهدای جایزه به برنده‌ها برگزار شود.

 

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند