در حال حاضر یکی از موضوعات مربوط به «سالواتور موندی» این است که آیا این تابلو نقاشی گران‌قیمت را می‌توان به‌عنوان یکی از آثار اصلی داوینچی محسوب کرد یا خیر. شاید یکی از عواملی که می‌تواند به پاسخ این سوال کمک کند «گوی کریستالی» است که در دستان مسیح دیده می‌شود و به‌عنوان نمادی از کره زمین محسوب می‌شود. نتایج بررسی‌های آنها نشان داد، تنها توجیه منطقی برای انحراف جزئی جامه پشت گوی، توخالی بودن ‌گوی می‌تواند باشد. این تیم تحقیقاتی معتقدند به دلیل شواهد موجود در تابلوی نقاشی می‌توان نتیجه گرفت «‌داوینچی»‌ به‌طور کامل با نحوه نقاشی یک گوی توخالی آشنایی داشته است.  این تیم همچنین یادداشت‌های داوینچی درباره نحوه بازتاب نور در اشیای مختلف را به‌طور دقیق مطالعه کردند. اعضای این تیم همچنین به این نتیجه رسیدند کشیدن گوی‌های توخالی در دوره زندگی داوینچی ‌بین بسیاری از نقاش‌ها مرسوم بوده و این نیز می‌تواند دلیلی دیگری برای بی‌نقص بودن «گوی توخالی» تابلوی نقاشی «سالواتور موندی» باشد. اگر نتیجه‌گیری محققان درباره «گوی» درست باشد، می‌توان نتیجه گرفت پس از تمامی تردیدهای مطرح‌شده، «‌سالواتور موندی»‌ یک تابلوی نقاشی اصل از ‌لئوناردو داوینچی ‌است.

 

این مطلب برایم مفید است
27 نفر این پست را پسندیده اند