«سینمای معاصر ایران از دهه‌ ۷۰ به بعد با ارائه تصاویری معتبر و ‌ساده از زندگی به شیوه‌ای نئورئالیستی به جهان شناسانده شد و مورد تحسین قرار گرفت. واقعیت چند لایه جامعه ایران به کمک فیلم‌های مفهومی با موضوعات متنوع مثل زندگی شهری، مسائل زنان، درام درون‌گرایانه و فلسفی با وجود محدودیت‌ها به جهان معرفی شد. محمود کلاری، فیلمبردار سینمای ایران یکی از چهره‌هایی است که به این نگاه عمیق و چند وجهی کمک کرده‌است. در کارنامه‌ او فیلمبرداری برخی از تحسین برانگیزترین فیلم‌های افرادی نظیر اصغر فرهادی، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی و بهمن فرمان‌آرا وجود دارد. علاوه بر این همکاری با کارگردانان جوان و نوظهور او را تبدیل به فردی ماندگار در گستره‌ سینمای ایران کرده‌است. کلاری برای فیلمبرداری هر فیلم شیوه‌ منحصر به‌ فردی را ایجاد می‌کند؛ از کار با دوربین‌ روی دست گرفته تا مینی‌مالیستی کامل، از مکان‌های آرام در روستاها تا شهرهای بزرگ و شلوغ، نماهای کوتاه و تک‌پلان‌ها تا سکانس پلان‌های طولانی (در یکی از فیلم‌ها سکانس‌پلانی با زمان‌بندی بالای دو ساعت، یعنی تمام مدت زمان فیلم) همه‌ اینها به این معناست که هیچ مرزی برای او وجود ندارد. کلاری با بیش از سه دهه فعالیت نگاه ما را به ایران متمرکز ساخته‌ است.» موزه هنرهای معاصر نیویورک ۱۲ فیلم را که از سال ۱۳۷۵ تاکنون این فیلمبردار با آنها همکاری داشته به نمایش در می‌آورد؛ فیلم‌هایی که توسط ۱۰ کارگردان ساخته‌ شده‌ که خود کلاری هم یکی از آنهاست.