پیش‌بینی برندگان احتمالی در اسکار 2018

نکته مهم اما این است که روز گذشته ناگهان اعلام شد که «وارن بیتی» و «فی داناوی» بازیگران فیلم معروف «بانی و کلاید» که سال گذشته به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت این فیلم به عنوان اعطاکنندگان جایزه بهترین جوایز اسکار انتخاب شدند و در نهایت با اعلام اشتباه فیلم «لالا لند» به جای «مهتاب» به عنوان برنده شاخه جایزه بهترین فیلم حواشی فراوانی ایجاد کردند به احتمال فراوان دوباره برای اعطای این جایزه در مراسم اسکار ۲۰۱۸ حضور می‌یابند. هالیوود ریپورتر تایید کرده که این دو چهره سینمایی جمعه شب مشغول تمرین در سالن دالبی تئاتر، محل برگزاری مراسم نودمین دوره جوایز اسکار بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود همچون سال گذشته اعطاکننده مهم‌ترین جایزه این رویداد سینمایی باشند. سال گذشته «وارن بیتی» و «فی داناوی» در ابتدا به‌عنوان برنده شاخه بهترین فیلم معرفی شدند، جالب‌تر آنکه پس از آمدن عوامل فیلم «لالا لند» به روی صحنه و صحبت کردن مشخص شد، فیلم «مهتاب» ساخته «بری جنکینز» برنده اسکار بهترین بوده است و در نهایت یکی از خجالت‌آورترین لحظه‌ها در تاریخ جوایز سینمایی اسکار رقم خورد به‌ویژه اینکه عوامل فیلم «لالا لند» بسیار از این موضوع آزرده شدند.

در واقع برگزارکنندگان مراسم به جای پاکت بهترین فیلم به اشتباه پاکت حاوی برنده بهترین بازیگر زن (اما استون، لالا لند) را به اعلام‌کنندگان برنده داده بودند که همین امر با بی‌دقتی «وارن بیتی» و «فی داناوی» موجب بروز این اشتباه بزرگ شد.شاید وقتی ۸۹ سال پیش در آخرین روزهای دهه بیست داگلاس فربنکس محبوب روی صحنه آمد و در مراسمی ساده و بی‌هیچ زرق و برقی که فقط یک ربع ساعت طول کشید، اسامی برندگان نخستین دوره اسکار را که البته هنوز اسکار نام نگرفته بود اعلام کرد؛ نه خود او و نه هیچ سینماگر و روزنامه‌نگاری شاید فکرش را هم نمی‌کرد که این مراسم در سال‌های بعدی تبدیل خواهد شد به باشکوه ترین، پرزرق و برق ترین، رسانه‌ای‌ترین و البته یکی از مهم‌ترین رخدادهای دنیا؛ مراسمی که در تمام‌سال درباره آن حرف به میان خواهد آمد؛ مراسمی که نیمه اول‌سال از طریق نقد و بررسی و تبلیغ درباره برندگانش نامش سر زبان‌هاست و در نیمه‌دوم‌ سال از طریق گمانه‌زنی‌هایی که برندگان احتمالی اسکار آینده را ارزیابی می‌کنند. به هرحال در کمتر از ۲۴ ساعت دیگر مراسم مهم‌ترین فستیوال سینمایی جهان برگزار می‌شود و آخرین گمانه‌زنی‌ها از اتفاق‌های مهمی خبر می‌دهد.

برنده احتمالی اسکار بهترین فیلم

امسال هم طبق روال سال گذشته ۹ فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شدند و طبق آخرین گمانه‌زنی‌ها بیشترین شانس به فیلم «دانکرک» تعلق گرفته است. دانکرک فیلمی جنگی است در مورد عملیات تخلیه دانکرک که توسط کارگردان صاحبنام بریتانیایی- آمریکایی کریستوفر نولان ساخته شده است. نولان با اقتباس از آنچه در این عملیات رخ داده آخرین اثر خود را روی پرده سینما برد و با توجه به تحسین شدن فیلم توسط اهالی سینما در ایالات متحده، انتظار داریم دانکرک مهم‌ترین شانس‌ برای تصاحب جایزه اسکار بهترین فیلم باشد. از دیگر شانس‌های نامزدی این جایزه می‌توان به «شکل آب» (گیلرمو دل تورو)، «کاغذها» (استیون اسپیلبرگ)، «تاریک‌ترین ساعت» (جو رایت)، «مرا با نامت صدا کن»، «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»، «برو بیرون»، «لیدی برد» و «پروژه فلوریدا» اشاره کرد.

  ستاره‌های بازیگری در نقش اول

امسال نیز مثل تمام سال‌های اخیر در زمینه بازیگری رقابتی عجیب میان نام‌های بزرگ در اسکار در جریان است که نظرسنجی‌ها از انتخاب گری اولدمن بازیگر فیلم تاریک‌ترین ساعت حکایت می‌کند که در نقش وینستون چرچیل یکی از حیرت‌انگیزترین نقش‌آفرینی‌هایش را به انجام رسانده است. از رقبای احتمالی‌گری اولدمن می‌توان به دانیل دی لوئیس بازیگر فیلم موضوع فانتو و تام هنکس هنرپیشه فیلم پست اشاره کرد. علاوه‌بر این غول‌ها البته نباید بازی درخشان جیک جیلنهال را در فیلم بیگانه و نیز ظهور پدیده جوانی به نام تیموتی شلمی در فیلم مرا با نامت صدا کن را نادیده گرفت. در این بخش اگرچه به اعتقاد بسیاری از منتقدان شانس اولدمن برای بازی در نقش وینستون چرچیل در فیلم تاریک‌ترین ساعت به مراتب بیشتر از دیگر رقبای خود است؛ اما وجود این همه رقیب درجه یک این بخش جوایز آکادمی را دیدنی‌تر از سال‌های گذشته کرده است.

در بخش بهترین بازیگر زن نیز شرایطی تقریبا مشابه حاکم است و به نظر می‌رسد شانس برنده شدن فرانسیس مک دورمند بازیگر بزرگ آمریکایی و همسر جوئل کوئن که امسال با نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌اش در فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری نظر اکثر منتقدان سرشناس را به خود جلب کرده است به مراتب بیشتر از بازیگران دیگر باشد و او گام‌ها جلوتر از رقبایش پا به سالن برگزاری مراسم بگذارد. اما علاوه‌بر فرانسیس مک دورمند، بازی سالی‌هاوکینز در فیلم شکل آب نیز مورد تحسین و ستایش فراوانی واقع شده و بسیاری از منتقدان این دو بازی را به‌عنوان مهم‌ترین نقش آفرینی‌های زن امسال در سینمای جهان یاد می‌کنند. سیرشا رونان برای بازی در فیلم لیدی برد و مارگوت روبی دو ستاره جوان این روزهای سینمای آمریکا نیز امسال بازی‌های چشمگیری از خود به نمایش گذاشته‌اند و بخت بسیار بالایی برای نامزدی اسکار دارند؛ با این‌حال جسیکا چستین بازیگر فیلم بازی مالی، جودی دنچ و مریل استریپ بازیگر ثابت جوایز اسکار که امسال در فیلم پست درخشیده، نیز، در میان دیگر بخت‌های نامزدی این جایزه پراعتبار قرار دارند.

مدعی بهترین بازیگر نقش مکمل زن

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن دو بازیگر کمتر شناخته شده‌ هالیوود به نام‌های لوری متکاف برای بازی در فیلم لیدی برد و آلیسون جانی بازیگر فیلم من، تونیا بیشترین شانس کسب این جایزه را دارند. با این وجود رقبای مشهوری چون اوکتاویا اسپنسر که در فیلم شکل آب درخشیده؛ ملیسا لئو همیشه درجه یک که امسال فیلم شاگردی را دارد و البته‌هالی‌هانتر بزرگ که امسال فیلم بیمار بزرگ را به کارنامه پربارش افزوده نیز، شانس کمی ندارند. نکته مهم در این بین این است که هر سه این بازیگران آخر که نام‌شان آمد، پیش از این موفق شده‌اند تندیس با ارزش اسکار را به خانه ببرند.

  برنده احتمالی نقش مکمل مرد

در بین بخت‌های اصلی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد امسال اگر چه بازیگرانی چون مایکل استالبارگ بازیگر فیلم مرا با نامت صداکن، سم راکول هنرپیشه مطرح فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری، ریچارد جنکینز هنرپیشه کهنه کار فیلم شکل آب و آرمی‌هامر دیگر بازیگر فیلم پدیده امسال مرا با نامت صداکن شانس فراوانی در قیاس با دیگران برای نامزدی جایزه اسکار دارند، ولی به احتمال زیاد مهم‌ترین شانس نامزدی این جایزه ویلم دفو بازیگر شناخته شده سینما خواهد بود.

  بهترین کارگردان

جایزه بهترین کارگردانی در این رویداد یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است که به‌نظر می‌رسد امسال در بخش کارگردانی شاهد اسکار متفاوتی باشیم. به عقیده بسیاری از کارشناسان، در برنده این بخش هم تردیدی وجود ندارد و این برنده به احتمال قریب به یقین کسی نیست جز کریستوفر نولان کارگردان محبوب انگلیسی که با فیلم دانکرک اکثر تماشاگران و صاحب‌نظران سینما را تحت‌تاثیر قرار داده است. بعد از کریستوفر نولان، گی یرمو دل تورو و استیون اسپیلبرگ دو کارگردان نام آشنای دیگر سینمای جهان هستند که احتمال نامزدی جایزه اسکارشان بالاست. دل تورو بعد از کسب شیر طلای جشنواره ونیز بسیاری را قانع کرده که می‌تواند یکی از بخت‌های اصلی جایزه اسکار امسال باشد و موفقیت هزارتوی پن را دوباره تکرار کند و اسپیلبرگ نیز چون اکثر سال‌هایی که فیلم ساخته شانس جدی جایزه اسکار محسوب می‌شود. البته از شانس لوکا گوادانینو با فیلم تحسین شده مرا با نامت صدا کن، مارتین مک‌دونا با فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری و جو رایت با فیلم تاریک‌ترین ساعت نیز نمی‌توان به راحتی گذشت.